De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:35

ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar mijn vriend wel. Ben dan ook een tijdje terug een stuk uit de bijbel gaan lezen. Vind het nog steeds fascinerend dat mensen die verhalen kunnen geloven. De ark van Noach, come on. Als god degene is die alle mensen en dieren heeft geschapen, waarom ging het dan fout? Waarom moest Noach dan de hele ark vol zetten met dieren? En waarom ging het daarna weer fout? Ik vind het nogal wreed dat god zijn eigen geschaapte mensen en dieren vermoord, omdat ze dingen fout deden.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:38

LadyGrace schreef:
voor God is 1 dag als 1000 jaar.... moet er ook ergens in staan..
Ik lees zelf niet veel de Bijbel, maar ben wel gelovig en gelovig opgevoed..
maar ik hou er meer van naar mijn vader te luisteren.. die het veel leuker kan vertellen
en mij alles kan uitleggen waar ik tegen aan loop.
Ook staat er dat de aardbol zelf.. er al was.. dus ik geloof best dat de aardbol een paar miljoen jaar oud kan zijn.
als je verder leest en goed oplet.. komt er ergens ook te staan dat noach.. of 1 van die personen (zal even mijn vader vragen wie nou precies)
een reusachtig beest zag.. dat moet dan wel een dinosaurus geweest zijn.. wat een olifant een maar een paar meter groter.
Dat de mensen vroeger veel ouder werder zoals abraham met zijn paar 100 jaar (miss was dat niet een van je vragen, maar daar lopen ook veel mensen tegenop)
kwam omdat de zuurstof vroeger veel rijker was.. waardoor mensen en dieren veel en veel langer konden leven.
Die is op het wetenschappelijke gebied bewezen.. vandaar dat de (hagedissen) dinosaurussen zo groot werden.. ;)

vind dit wel erg makkelijk gezegd. God kan toch alles? Waarom kon god de aarde dan niet in 6 dagen scheppen, zoals in de bijbel staat? Dan is opeens een dag 'misschien wel meer dan 1000 jaar'. Dat over dat de aarde vroeger zuurstofrijker was heb ik nog niet eerder gehoord maar vind dit opzich wel een interessant punt.. Ik denk alleen dat de dinosaurussen vroeger zo groot waren omdat het toen mogelijk was, al snel was er niet genoeg eten meer, en werden ze steeds kleiner (denk ik). Alleen zijn hier wel miljoenen jaren overheen gegaan.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:40

LadyGrace schreef:
Ook staat er dat de aardbol zelf.. er al was.. dus ik geloof best dat de aardbol een paar miljoen jaar oud kan zijn.

Citaat:
1. In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2. De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

Er staat dat god in het begin de hemel en de aarde schiep. En toen begon hij pas met de 'inrichting' van de aarde. Hoeveel tijd er tussen het scheppen van de hemel en aarde, en het scheppen van het landschap zat, staat inderdaad nergens.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:41

Toad schreef:
ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar mijn vriend wel. Ben dan ook een tijdje terug een stuk uit de bijbel gaan lezen. Vind het nog steeds fascinerend dat mensen die verhalen kunnen geloven. De ark van Noach, come on. Als god degene is die alle mensen en dieren heeft geschapen, waarom ging het dan fout? Waarom moest Noach dan de hele ark vol zetten met dieren? En waarom ging het daarna weer fout? Ik vind het nogal wreed dat god zijn eigen geschaapte mensen en dieren vermoord, omdat ze dingen fout deden.

En toch zit er een kern van waarheid in, er word gezegd dat de wrakstukken van de ark op een berg in Turkije liggen. Helaas mogen ze dit niet onderzoeken. Maar ja als ze wel die berg op mogen zou er best een ark gevonden kunnen worden.

(mateloos interessant topic)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:44

Toad schreef:
vind dit wel erg makkelijk gezegd. God kan toch alles? Waarom kon god de aarde dan niet in 6 dagen scheppen, zoals in de bijbel staat? Dan is opeens een dag 'misschien wel meer dan 1000 jaar'. Dat over dat de aarde vroeger zuurstofrijker was heb ik nog niet eerder gehoord maar vind dit opzich wel een interessant punt.. Ik denk alleen dat de dinosaurussen vroeger zo groot waren omdat het toen mogelijk was, al snel was er niet genoeg eten meer, en werden ze steeds kleiner (denk ik). Alleen zijn hier wel miljoenen jaren overheen gegaan.

Naar mijn mening kan God de aarde ook best in 6 dagen gemaakt hebben (of 1 dag, of een minuut, of 10.000.000 jaar). Het zou best kunnen dat hij er voor gekozen er langer over te doen, maar dat weet ik niet. Hij heeft het in de bijbel aangegeven als in 6 dagen, ik vind het eigenlijk nogal zinloos om er over te discussieren hoe lang elke dag geduurt heeft. Er was verder niemand die zat te wachten ofzo :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:45

robeer schreef:
NatasjavE schreef:

Voor mij bijt dat elkaar. Ik ben een Atheïst.

Oké. Geloof dat ik je eerdere reactie verkeerd geintepreteerd had. Ik ben namelijk ook van mening dat de evolutietheorie en het scheppingsverhaal elkaar bijten. Wel met die verstande dat de evolutietheorie harde wetenschappelije bewijzen kent en het scheppingsverhaal enkel vanuit de overlevering (bijbel) komt.

Als christen begrijp ik dus nooit waarom mensen de wetenschap tegenover de Bijbel zetten. De Bijbel is geen wetenschappelijk boek, dat klopt. De wetenschap onderzoek hoe alles precies werkt, de Bijbel vertelt helemaal niet hoe iets werkt, maar vertelt het waarom. Het zou onzin zijn om de wetenschap met de Bijbel te vergelijken omdat ze beiden andere dingen beschrijven. Daarom kan het voor mij precies naast elkaar bestaan, ik geloof ook in de wetenschap. En ook in de Bijbel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:48

Wamhorse schreef:
Toad schreef:

En toch zit er een kern van waarheid in, er word gezegd dat de wrakstukken van de ark op een berg in Turkije liggen. Helaas mogen ze dit niet onderzoeken. Maar ja als ze wel die berg op mogen zou er best een ark gevonden kunnen worden.

(mateloos interessant topic)

overigens zijn de afmetingen van de ark die in de Bijbel beschreven wordt, later wetenschappelijk bewezen de beste afmetingen die je kunt hebben voor een schip. Deze afmetingen worden nog steeds gebruikt.

Precies hetzelfde: op de 8e dag moesten de jongetjes besneden worden. Waarom op de 8e dag? Later is bewezen dat op de 8e dag na de geboorte, alle afweermechanismen het beste werken.

Nog een voorbeeld: in jesaja staat allang beschreven dat de aarde rond is. Later werd ook bewezen dat de aarde rond is :)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:50

verootjoo schreef:
Als christen begrijp ik dus nooit waarom mensen de wetenschap tegenover de Bijbel zetten. De Bijbel is geen wetenschappelijk boek, dat klopt. De wetenschap onderzoek hoe alles precies werkt, de Bijbel vertelt helemaal niet hoe iets werkt, maar vertelt het waarom. Het zou onzin zijn om de wetenschap met de Bijbel te vergelijken omdat ze beiden andere dingen beschrijven. Daarom kan het voor mij precies naast elkaar bestaan, ik geloof ook in de wetenschap. En ook in de Bijbel.

Ik snap dat ook niet.
Kijk naar een mens die een appel eet. Een bioloog kan er iets over zeggen, een psycholoog, een natuurkundige, een wiskundige, scheikundige, filosoof, etc. Al deze mensen zullen met een heel ander (volstrekt zinnig) verhaal komen.
De bijbel (of de theoloog) heeft hier ook iets over te zeggen, alleen zal dat geen exact meetbaar gegeven zijn zoals de wiskundige dat heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:51

verootjoo schreef:

Ik zet de wetenschap ook niet tegenover de Bijbel.

Maar je kan wetenschap en geloof wel tegenover elkaar zetten.
Maar naast elkaar mag van mij ook.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:56

_Ella_ schreef:
robeer schreef:
Zou het feit dat de massa vroeger 'dommer' was misschien een van de redenen zijn dat het geloof aan het afbrokkelen is?
ik denk niet dat de laatste eeuw ineens de intelligentie van de mens gestegen is. Ik denk wel dat de mens zichzelf als een hyperintelligent en allesbevattend wezen is gaan zien. Ik denk dat naarmate het zelfvertrouwen gestegen is, mensen er moeite mee gekregen hebben vertrouwen te leggen in iets wat buiten zichzelf ligt. Als onze intelligentie en vermogens een maaksel of gave van God zijn, maakt dat ons als mens een stukje minder geweldig. Die stap terug, is denk ik waar de samenleving van nu moeite mee heeft.

Citaat:
Mensen gaan nadenken en zien dat er dingen (onder het mom van geloof) gebeuren en gebeurd zijn die echt niet door de beugel kunnen. Denk aan de kruisridders die in opdracht van de paus op rooftochten gingen.

Ik denk dat je deze dingen eerder aan de mensen toe kan schrijven dan aan God. God heeft nergens gezegd dat we ten strijde moeten trekken om mensen de keuze te geven tussen dood en geloof te geven. De paus... sja ik weet eigenlijk ook niet wat die te zeggen heeft, maar ook de paus is maar een mens. Persoonlijk kan ik me best boos maken om mensen die Gods boodschap misbruiken voor hun eigen gewin.

Citaat:
Ik ben ook van mening dat de bijbel er is om in vroeger tijden diende om de massa onder de duim te houden en schrik aan te jagen. Ook werden zo dingen verklaart waar later een wetenschappelijek onderbouwing voor kwam. Dit zie ik overigens los van het wel of niet bestaan van god. Voor mij persoonlijk is de bijbel een van de eerste wetboeken maar niet meer relevant sinds de scheiding van kerk en staat.

Ik haal veel meer uit de bijbel dan wetten... Misschien is de bijbel vroeger wel voor deze dingen MISbruikt. Maar dat maakt de boodschap die de bijbel te bieden heeft niet minder waardevol.

De mens is inderdaad niet slimmer geworden. Alleen is het wel zo dat de industriele revolutie de mens meer mogelijkheden heeft gegeven om zijn capaciteiten te benutten en verder na te gaan denken. Dingen die vroeger vanuit de bijbel verklaart werden als dat god daar de hand in zou hebben, bleken door de technologische vooruitgang in een keer veel simpeler verklaarbaar te zijn. Mensen zijn hier door na gaan denken: als de bijbel/pastoor daar niet de waarheid vertelde, wat is er dan nog meer niet waar van wat er allemaal verteld/geschreven wordt? Mensen zijn gewoon kritischer geworden omdat veel dingen uit de bijbel wetenschappelijk achterhaald zijn.

De paus wordt toch gezien als de gezant van god? Als iemand weet hoe de bijbel in elkaar steekt en bedoelt is, zou hij dat toch wel moeten zijn. Waarom dan misbruik maken van? Persoonlijke rijkdom? Macht? Nee dan ben je goed bezig als hoogste orgaan in het christelijk geloof. Heb uw naasten lief staat er toch. Ik vind dat een paus dan zeker het goede voorbeeld moet geven en niet in opdracht anders denkende moet laten vermoorden. Voor mij zijn de paus en het gehele christelijke orgaan onlosmakelijk verbonden met de bijbel en het geloof.

Ik kan me indenken dat je persoonlijk meer uit de bijbel haalt. Wetten zijn er immers alleen om ons te vertellen wat wel en niet mag. Ik vind de bijbel als filosofisch boek niet eens zo verkeerd hoor. Ik heb er alleen moeite mee dat je (als ongelovige?) vaak met bijbeleteksten om de oren geslagen wordt als zijnde de waarheid. Waardoor ik het dan persoonlijk weer erg jammer vind dat het niet wetenschappelijk te bewijzen is. Misbruik vindt overigens hede ten dage nog steeds plaats hoor. Alleen dan niet van de bijbel maar van de koran. Er zijn nog genoeg landen die de sharia kennen. In mijn ogen is onze sharia afgeschaft ten tijde van Napoleon met de invoering van de code penal en scheiding van kerk en staat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:02

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Ik zet de wetenschap ook niet tegenover de Bijbel.

Maar je kan wetenschap en geloof wel tegenover elkaar zetten.
Maar naast elkaar mag van mij ook.

geloof=imo Bijbel. Het christelijk geloof dan.

Maar waarom zou je die tegenover elkaar zetten? Dat is toch appels met peren vergelijken. Ze beschrijven beiden iets totaal anders :?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:04

verootjoo schreef:
robeer schreef:
Oké. Geloof dat ik je eerdere reactie verkeerd geintepreteerd had. Ik ben namelijk ook van mening dat de evolutietheorie en het scheppingsverhaal elkaar bijten. Wel met die verstande dat de evolutietheorie harde wetenschappelije bewijzen kent en het scheppingsverhaal enkel vanuit de overlevering (bijbel) komt.

Ik zet het gedeeltelijk tegenover elkaar omdat het ook tegengesteld is. Neem het scheppingsverhaal als voorbeeld en zet daar de evolutietheorie tegenover. In mijn ogen sluit het een echt het ander uit.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 04-11-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:06

robeer schreef:
Ik zet het gedeeltelijk tegenover elkaar omdat het ook tegengesteld is. Neem het scheppingsverhaal als voorbeeld en zet daar de evolutietheorie tegenover. In mijn ogen sluit het een echt het ander uit.

Maar hoe zie jij dat dan dat het een het ander uitsluit? Want ze beschrijven allebei iets anders. De wetenschap beschrijft het hoe, de Bijbel het waarom. Ik begrijp niet waarom dat elkaar uitsluit...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:07

verootjoo schreef:
Maar waarom zou je die tegenover elkaar zetten? Dat is toch appels met peren vergelijken. Ze beschrijven beiden iets totaal anders :?

Soms wel en soms niet. Voor mij dan he. Ik vind dat de Bijbel een poging doet om het ontstaan van de aarde te verklaren omdat met destijds nog niet wist hoe dat gegaan was.

De wetenschap heeft voor mij(dus niet voor jouw) bewezen dan God er niets mee van doen had.

Dat jij en in God gelooft en de wetenschap daar los van kan zien is net zo prima.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:08

verootjoo schreef:
Maar hoe zie jij dat dan dat het een het ander uitsluit? Want ze beschrijven allebei iets anders. De wetenschap beschrijft het hoe, de Bijbel het waarom. Ik begrijp niet waarom dat elkaar uitsluit...

Voor mij beschrijft de wetenschap het hoe en waarom....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:11

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Voor mij beschrijft de wetenschap het hoe en waarom....

De wetenschap beschrijft imo het hoe... evolutie, micromutatie, survival of the fittest.

Maar het waarom... waarom leven wij hier, wat doen we hier, waarom gaat alles zo als het gaat, waarom zijn er oorlogen, waarom is er leed, wat gebeurt er met ons. Daar heeft de wetenschap imo geen antwoorden op. Dat beschrijft de Bijbel.

En daarom snap ik niet wat het met elkaar van doen heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:15

Je moet ook bedenken dat hun beeldspraak heel anders is dan nu.

Alleen al iets simpels als onze spreekwoorden en gezegdes: bv hij zette de bloemetjes buiten... Tja als je die uitdrukking niet kent denk je dat hij werkelijk met de bloemen onder zijn arm naar buiten is gegaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:16

de bijbel beschrijft niet alleen waarom er oorlog is, de bijbel is de reden waarom er oorlog is, geloofsovertuiging in het algemeen veroozaakt oorlog, moord en bloed vergieting

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:19

Moll schreef:
de bijbel beschrijft niet alleen waarom er oorlog is, de bijbel is de reden waarom er oorlog is, geloofsovertuiging in het algemeen veroozaakt oorlog, moord en bloed vergieting

:7 Zo... dat is een lekker onderbouwde 'mening' gebracht als feit }:0

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:19

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Soms wel en soms niet. Voor mij dan he. Ik vind dat de Bijbel een poging doet om het ontstaan van de aarde te verklaren omdat met destijds nog niet wist hoe dat gegaan was.

De wetenschap heeft voor mij(dus niet voor jouw) bewezen dan God er niets mee van doen had.

Dat jij en in God gelooft en de wetenschap daar los van kan zien is net zo prima.

Ik kan hier helemaal in meegaan.

Waarom zijn er oorlogen dan? Waar staat dat in de bijbel. Nogmaals niet aanvallend maar nieuwsgierigheid. Ik ben alltijd op zoek naar het waarom, daarom hecht ik waarschijnlijk meer waarde aan de wetenschap dan aan het geloof.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:20

verootjoo schreef:
De wetenschap beschrijft imo het hoe... evolutie, micromutatie, survival of the fittest.

Maar het waarom... waarom leven wij hier, wat doen we hier, waarom gaat alles zo als het gaat, waarom zijn er oorlogen, waarom is er leed, wat gebeurt er met ons. Daar heeft de wetenschap imo geen antwoorden op. Dat beschrijft de Bijbel.

Waarom wij hier leven is allemaal te verklaren uit de biologie, scheikunde, wiskunde, natuurkunde,
astronomie, antropologie, aardrijkskunde en noem maar op.

Van waarom de oerknal er is geweest tot en met de geboorte van een kindje.

Waarom er leed is...tja dat is onderdeel van het leven en ook nog eens een stukje geschiedenis, waar overigens geloof ook nog een duit in het zakje gedaan heeft(niet speciaal het christelijke geloof)
Maar waarom er leed is is ook in de wetenschap beschreven hoor.

Hey, voor mij he!. Ik wil jouw helemaal niet op andere gedachte brengen. Daar is dit topic ook helemaal niet voor bedoeld volgens mij. Ik geef nu alleen mijn visie op dit topic.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:23

verootjoo schreef:
Moll schreef:

Er zijn wel degelijk oorlogen geweest en nog gaande met het geloof als grondlegger hoor. Sterker nog, kijk eens maar de terreurdreiging vanuit de islam. Dat is in mijn ogen een herhaling van de middeleeuwen in Europa. Alleen dan met een ander geloofsboek als ondergrond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:24

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Waarom wij hier leven is allemaal te verklaren uit de biologie, scheikunde, wiskunde, natuurkunde,
astronomie, antropologie, aardrijkskunde en noem maar op.

Van waarom de oerknal er is geweest tot en met de geboorte van een kindje.

Waarom er leed is...tja dat is onderdeel van het leven en ook nog eens een stukje geschiedenis, waar overigens geloof ook nog een duit in het zakje gedaan heeft(niet speciaal het christelijke geloof)
Maar waarom er leed is is ook in de wetenschap beschreven hoor.

Hey, voor mij he!. Ik wil jouw helemaal niet op andere gedachte brengen. Daar is dit topic ook helemaal niet voor bedoeld volgens mij. Ik geef nu alleen mijn visie op dit topic.

Ik begrijp jouw standpunt ook hoor :) Met jou is het iig makkelijker gedachten uitwisselen dan met mensen met ononderbouwde aanvallende 'meningen' :7

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:24

verootjoo schreef:
Moll schreef:

is een feit, kijk ui maar eens naar de kruistochten, kijk u maar eens naar de achtervolging van geloof afsplitsing, vrijmetselarij bijvoorbeeld, of het fenomeen heksen jagen, noemt u maar op, kijk u maar in de geschiedenis in het algemeen, hoeveel er zijn gestorven in gods naam, als u dit niet ziet is dit puure ontkenning van de eerste rang.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:25

robeer schreef:
Er zijn wel degelijk oorlogen geweest en nog gaande met het geloof als grondlegger hoor. Sterker nog, kijk eens maar de terreurdreiging vanuit de islam. Dat is in mijn ogen een herhaling van de middeleeuwen in Europa. Alleen dan met een ander geloofsboek als ondergrond.

als de Bijbel er niet was, was er ook heus wel oorlog geweest. Wie een hond wil slaan, vind allicht een stok ;)
Het geloof is alleen wel een stok om op te leunen, niet om mee te slaan.