kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:40

juval schreef:
:D lastig hè

_O-

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:56

Nog even over school, ik had helaas niet zo veel keuze in naar welke school mijn zoontje ging omdat hij een lichamelijke handicap heeft.

Helaas gaan ze daar dus soms met de kinderen om of ze van suiker zijn en ook veel moeders van andere leerlingen zijn extreem beschermend omdat hun kind een beperking heeft. Ik vind dat een kind zo juist nooit zelfstandig word. En gehandicapt of niet er zijn gewoon regels waaraan je je moet houden. Ik ga volgende week maar een gesprekje aan met de juf.

Ik snap de juffen en meesters hier ook heel goed hoor, ouders hebben altijd de meest onmogelijke eisen, maar ik wil eigenlijk alleen dat mijn zoon naar de juf luisterd en dat hij niet over haar heen loopt, haar regels zijn gewoon de regels die gelden op school, maar het lijkt soms of sommige leraren niet echt meer een kind durfen te corrigeren(niet slaan hoor) als deze onredelijk is, waarschijnlijk door die onmogelijke beschermende"mijn kind is nooit stout" moeders.

Yellomofoon

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:59

Ik heb ook nog wel een situatie waarin ik twijfel wat ik moet doen...

Onze neefjes komen om de 14 dagen ongeveer een weekend naar ons, de kleinste is 1 jaar en de oudste wordt 4 in december. Overigens zijn wij ook veel strenger dan hun ouders (zijn 20 & 21 jaar)
De oudste lust echt niet veel, en in het begin zeiden we dan, als je het niet opeet dan krijg je ook geen toetje, wij begonnen alvast en dan nam hij nog een hap van zijn eten en begon zo te kokhalzen dat hij moet overgeven op tafel... Dat heeft hij meerdere malen gedaan, zelfs bij "nog 1 hapje, dan krijg je je toetje of dan mag je van tafel"...
Dus wij "durven" niet veel meer te vragen qua eten omdat hij gegarandeerd moet overgeven...

Ook als je hem corrigeert of je laat iets niet toe begint hij zo hard te krijsen en te wenen, waardoor hij begint te hoesten en zo ook weer moet overgeven omdat hij zich zo opwindt.

Corrigeren doen we natuurlijk nog wel, maar leuk is anders!

Hij wil ook altijd het laatste woord en heeft altijd excuses: "mijn hand doet pijn, ik heb oogpijn, hoofdpijn, tandpijn..." noem maar op...

Pittig kereltje, wel super lief als hij doet wat er van gevraagd wordt, denk ook wel dat dit gedrag voor een groot deel door zijn ouders komt, zij laten alles toe.
Als er tips zijn om hem niet meer te laten overgeven, help ons aub :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:02

Zonder eten naar bed...?
Wat een lastige situatie zeg... volgens mij moet hij toch maar leren eten wat de pot schaft.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:13

Annash schreef:
Zonder eten naar bed...?
Wat een lastige situatie zeg... volgens mij moet hij toch maar leren eten wat de pot schaft.

Ja hebben we ook al gedaan, maar hij wordt daar zooo kwaad van dat hij toch weer overgeeft omdat hij zich zo opwindt...
We hopen wel gewoon dat hij er moet uitgroeien natuurlijk

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:18

Pff wat een drama...
Zijn eigen kots laten opruimen...? :+

Ik ben geen expert hoor. De kids hier zijn ook wel eens lastig met eten (werk als au pair) maar dit heb ik (gelukkig!) nog niet meegemaakt.

Hoop voor je dat hier mensen zijn met een gouden tip!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:20

Annash schreef:
Pff wat een drama...
Zijn eigen kots laten opruimen...? :+

Ik ben geen expert hoor. De kids hier zijn ook wel eens lastig met eten (werk als au pair) maar dit heb ik (gelukkig!) nog niet meegemaakt.

Hoop voor je dat hier mensen zijn met een gouden tip!

Ja, dat zou nog een mogelijkheid zijn :P Maar denk dat hij dat dan ook niet wil doen omdat hij daar weer boos van wordt...
Heb hem eens in de douche gezet omdat hij onder de kots zat en daar werd hij zo boos van dat hij in mijn armen begon te bijten, maar hij kan ook echt superlief zijn hoor 8-)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:25

Ik heb me toch wel vergist hoor, kinderen opvoeden is zwaar werk :D
Heb er 3 jochie van 9 en 2 meiden van 6 jaar oud (tweeling dus :P)
Vaak gaat het onderling goed, maar zodra die 3 ruzie hebben :=
Meiden die vooral krabben slaan en bijten, en de jongen die vooral schopt en slaat en uiteraard voel ik het zelf ook als ik ze wil stoppen.
Consuquentie is niet mijn sterkte punt en daar maken ze goed gebruik van.
Nou heb ik dus een nieuw "probleem" zie [LZP] Hoe ermee omgaan ? iemand dit meegemaakt? laatste berichtje van mij.
Misschien dat jullie nog tips voor mij hebben?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:57

Yellomofoon schreef:
Annash schreef:
Zonder eten naar bed...?

Ja hebben we ook al gedaan, maar hij wordt daar zooo kwaad van dat hij toch weer overgeeft omdat hij zich zo opwindt...
We hopen wel gewoon dat hij er moet uitgroeien natuurlijk

Gewoon laten overgeven maar niet toegeven is de enige manier. En krijsen? Al krijst ie het hele land bij elkaar, voet bij stuk houden. De tweede keer duurt het krijsen al minder lang en zodra hij doorheeft dat zijn smoesjes van pijn ed niet meer helpen en ook het overgeven niet meer werkt dan is het over. Maar laat je niet chanteren door zo'n kleine. Jullie zijn teveel onder de indruk van zijn reacties. Laat hem maar boos worden maar geef hoe dan ook niet toe.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:37

Yellomofoon:
Lekker laten kotsen en op laten ruimen. Als hij bijt gelijk terug bijten. Is hij nou helemaal besodevlaflipt. Mijn zoon heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven alleen maar gespuugd. Toen dit minder werd tot bijna niets meer........ wilde hij ook geen warm eten. Jammer voor hem dus. Als hij spuugt heel snel het bord wegtrekken..... de boel opruimen en verder laten eten. Dit duurt ongeveer een week dan is het over. Hij is de baas niet, maar als je blijft toegeven dan blijft hij winnen. En onder de ijskoude douche zetten werkt ook perfect. Bijt hij?? Gelijk terug bijten!! Maar geef er nooit aan toe, dan ben je verloren.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:48

Zal ik de volgende keer maar proberen, zelf laten opruimen! Bedankt :)

Gisteren is hij wel krijsend naar bed gegaan maar niet overgegeven :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:06

Dat lijkt me de eerste overwinning al. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:12

Ik ben niet zo consequent en ik heb mijn dochters van nu 18 en 22 jaar behoorlijk vrij opgevoed, maar wel met grenzen.
Als ze iets niet wilden eten, prima, ik lust ook niet alles.
Mijn zus is 6 jaar jonger en die at soms dagen geen warm eten.
Mijn ouders probeerden alles, maar niets hielp.
Mijn moeder ging zelfs naar de huisarts, maar die zei zolang ze drinkt en fruit eet en brood kan het geen kwaad.
Ik herinner me nog heel goed alle ellende aan tafel.
Mijn kinderen hoefden ook nooit hun bord leeg te eten, doe ik ook niet (ook een jeugdtrauma).
Nu eten ze bijna alles en als ze een bepaalde groente niet lusten, kook ik 2 soorten groenten of sla erbij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:08

mijn kinderen "hoeven" ook niet alles op te eten, maar ze krijgen ook niet anders, dus als ze s'avonds honger krijgen is het enige dat ze kunnen krijgen fruit of het eten weer opgewarmd. Dit is uitgezonderd een paar dingen die ze echt niet lusten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:11

maar pfffft ben me gister weer rotgeschrokken over hoe slecht sommige kids opgevoed zijn, en hoe weinig mensen (durven) te zeggen over andermans kids.

Mijn zoon van 10 moest gister voetballen, ze stonden flink voor en de keeper van de tegenpartij werd erg gefrustreerd na een (terechte) ggk goal. hij riep "kankerscheids", en later "wil je klappen ofzo" en geen trainer, of ouder van het team zegt er wat van, ongelooflijk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:52

rainbow8 schreef:
Yellomofoon:
Lekker laten kotsen en op laten ruimen. Als hij bijt gelijk terug bijten. Is hij nou helemaal besodevlaflipt. Mijn zoon heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven alleen maar gespuugd. Toen dit minder werd tot bijna niets meer........ wilde hij ook geen warm eten. Jammer voor hem dus. Als hij spuugt heel snel het bord wegtrekken..... de boel opruimen en verder laten eten. Dit duurt ongeveer een week dan is het over. Hij is de baas niet, maar als je blijft toegeven dan blijft hij winnen. En onder de ijskoude douche zetten werkt ook perfect. Bijt hij?? Gelijk terug bijten!! Maar geef er nooit aan toe, dan ben je verloren.

Dit heeft geleid dat mijn dochter ondervoed is opgenomen in het ziekenhuis en nog steeds problemen heeft met eten.....!!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:59

Terug bijten? Nou, dat heb ik nog nooit gedaan. Dat gaat mij veel te ver. Mijn dochter heeft misschien 2x een poging tot bijten e.d. gedaan, maar dan zeg ik gewoon heel duidelijk NEE, NIET DOEN en kijk haar boos aan en dan komt het ook wel over. Ik vind het zo raar dat je je kind iets duidelijk wilt maken door het zelf ook te doen. Zo onlogisch. Je kunt beter zelf het goede voorbeeld geven, daar geloof ik meer in.

Mijn dochter heeft vanaf haar geboorte ook heel, heel veel gespuugd de eerste maanden. Wat bij ons een beetje hielp was melk afkolven en vermengen met wat johannesbroodpitmeel. Warm eten is niet haar favoriet, maar ze eet gelukkig wel wat. Ze is nu eenmaal meer een broodeter, tja...... Ik ga niet met alle geweld moeilijk doen over eten, omdat ik weet dat je daar juist ook enorme issues voor het leven mee kan maken. Ik probeer het tijdens maaltijden gewoon gezellig te maken, ondertussen lekker kletsen met haar, haar belonen als ze wel iets goed eet en inmiddels vraagt ze me hoeveel happen ze echt moet opeten en dan zeg ik noem ik gewoon een hoog aantal :D en dan komt het wel goed over het algemeen. ;)

Dwingen? Nee....... En ze mag ook best iets niet lusten, dan hoeft ze dat van mij niet te eten. Ik moest vroeger verplicht dingen eten, waarvan het hele gezin wist dat ik het vreselijk vies vond. Waarom in vredesnaam? Om het te leren eten? Nou, ik lust nog steeds geen spruitjes. :+
Wat mij opgevallen is, is dat mijn dochter een gevoelige maag/buik heeft. Eet ze patat of pannenkoeken, dan krijgt ze geheid diarree. Dus dat doen we met mate, wat me sowieso gezond lijkt, want dat soort eten voegt in principe niets doen, alleen maar dat het een keertje lekker is. Maar meer ook niet. ;)

Ze groeit als een tierelier en ze is aan de lichte kant, maar dat ben ik ook en haar vader is ook geen zwaargewicht. :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:02

Nou als mijn kind het niet zou begrijpen dat bijten niet mag, zou ik terug bijten hoor. Niet hard of tot bloedens toe ofzo... maar gewoon even laten voelen dat dat dus zeer doet!
Een leeftijdgenootje doet het ook gewoon terug hoor, daar leren ze van.
Uiteraard zou ik eerst waarschuwen, maar sommige zijn zo hardleers.... en wie niet horen wil, moet maar voelen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:07

JessAndHope schreef:
Nou als mijn kind het niet zou begrijpen dat bijten niet mag, zou ik terug bijten hoor. Niet hard of tot bloedens toe ofzo... maar gewoon even laten voelen dat dat dus zeer doet!
Uiteraard zou ik eerst waarschuwen, maar sommige zijn zo hardleers.... en wie niet horen wil, moet maar voelen...

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat beestachtig. :+
Mijn kind bijten gaat me veel te ver.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:07

Schiet met net ineens te binnen, ik schep ook standaard iets teveel op voor mijn zoon. Als ie dan weinig trek heeft/we iets eten dat ie niet zo denderend vindt, hoef ie maar "de helft" op te eten. Dat is voor hem een stimulans uiteraard, en hij heeft dan zonder erg toch een normale portie op.

Overgeven..tsja, het is een machtsmiddel voor kids, net als met het hoofd op de grond bonken, gillen, krijsen ed. Geen aandacht aan geven is in dit geval moeilijk, ga zelf maar eens lekker door met eten als de boel onder de kots zit.

Zelf zou ik idd ook de boel (mee)op(laten)ruimen, kind onder de douche en weer terug aan tafel, al is het maar voor één hapje. En als dat kan zonder drama, dan veren in de bibs, grooooote jongen/meisje en weer over tot de orde van de dag.

Fokfanaat, echt niet normaal, zeker niet dat er niemand wat van zei! Heb je zelf nog iets gezegd tegen dat kind later, of zijn ouders iets zien zeggen na de wedstrijd ofzo?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:12

Twiggy2008 schreef:
JessAndHope schreef:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat beestachtig. :+
Mijn kind bijten gaat me veel te ver.

Beestachtig is als je tot bloedenstoe zou bijten. Dat is inderdaad beestachtig. Maar je kind de gevolgen van zijn eigen daden laten merken is opvoeding. Als je kind nou echt niet luisterd, hoe wil je het dan aanpakken? Zoete broodjes bakken geloof ik niet in. Als ik iemand een mep geef, kan ik verwachten dat ik er één terug krijg.... it's that simple in life!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:15

fokfanaat schreef:
maar pfffft ben me gister weer rotgeschrokken over hoe slecht sommige kids opgevoed zijn, en hoe weinig mensen (durven) te zeggen over andermans kids.

Mijn zoon van 10 moest gister voetballen, ze stonden flink voor en de keeper van de tegenpartij werd erg gefrustreerd na een (terechte) ggk goal. hij riep "kankerscheids", en later "wil je klappen ofzo" en geen trainer, of ouder van het team zegt er wat van, ongelooflijk!

Ik geloof dat ik op zo'n moment wel iets gezegd had, eerlijk gezegd. Ik ben zwaar allergisch voor mensen die zo praten namelijk. En zeker een kind, kom op, zeg, dat is toch niet normaal????
Tegenwoordig zeg ik namelijk rustig wat, als ik kinderen nare dingen hoor zeggen (of zie doen). Of pa en ma er nou bijstaan of niet, dan moeten ze zelf maar ingrijpen. :\
Ik vind het al helemaal erg als mijn eigen kind daar bij staat en zoiets aan moet horen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:16

Ik lees even mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:19

JessAndHope schreef:
[
Beestachtig is als je tot bloedenstoe zou bijten. Dat is inderdaad beestachtig. Maar je kind de gevolgen van zijn eigen daden laten merken is opvoeding. Als je kind nou echt niet luisterd, hoe wil je het dan aanpakken? Zoete broodjes bakken geloof ik niet in. Als ik iemand een mep geef, kan ik verwachten dat ik er één terug krijg.... it's that simple in life!

Nou, ik heb al eerder gereageerd in dit topic en ik geloof niet dat ik zoete broodje bak bij mijn dochter, hoor. ;)
Maar ik geloof niet in bijten en slaan. Het is de oplossing niet. Daarbij moet je altijd kijken naar de leeftijd van een kind. Een kind van 1 jaar, daar moet je wel eens vaker wat tegen zeggen, voordat ze iets echt goed leren. Ik denk dat je met geduld en consequent zijn meer kunt, dan met terug bijten en slaan. Ik heb een hele temperamentvolle dochter en moet ook wel eens tot haar doordringen en dat doe ik dus op andere manieren (zie eerdere voorbeelden topic). Maar bijten en slaan, nee. Ik geef liever het goede voorbeeld en corrigeer op andere manieren. Ik geloof niet dat dat verkeerd is of dat ik mijn dochter 'verwen'. Er zit nog zo'n tussen weg in 'zoete broodjes bakken' en slaan/bijten/e.d. ;)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:19

Bij driftbuien moesten wij vroeger onder een koude douche, en pas als we ophielden met gillen/huilen, dan ging de warme kraan aan. Als we vloekten, werd onze mond gespoeld met azijn. Als we stiekem een snoepje aten die we niet mochten hebben omdat we gingen eten, dan moest de snoeptrommel leeggegeten worden (en misselijk dat je dan was!). Niet naar bed gaan had m'n moeder ook een leuke... Je mocht dan opblijven, met je armen over elkaar en je rug naar de tv. Als je dan in slaap viel, dan werd je wakker gemaakt met de woorden 'jij wilde toch opblijven? Wakker blijven dan!'. De volgende dagen vloog je naar je bed hoor ;) en inderdaad wat je hier ook veel voorbij hebt zien komen.. nee is nee en blijft nee. Voor de rest is het eigenlijk hetzelfde als met dieren.. positief gedrag belonen, stout gedrag straffen.