Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:46

Kanelly schreef:
Prima Moll, maar wat heino al zegt het zou heel jammer zijn als dit een discussie topic zou worden.
Er zitten hier meer mensen met interesse in verschillende geloven/levensovertuigingen, kritische vragen zijn prima, maar laat het wel in de lijn van het topic passen.
Voor een echte geloofsdiscussie kan je inderdaad beter naar het topic gaan waar de link al van gegeven is :j

Heino schreef:
Voor algemene discussies/vragen over geloof is een heel mooi topic: [LZP] Ben je gelovig?

dankjewel voor jullie posts!

dit is eindelijk een heerlijk positief en persoonlijk topic. er zijn al heeeel veel topics over moslism. zoals bv het burka topc, het hoofddoek voor de klas, ben je gelovig, etc etc. zou een enkele graag willen doorverwijzen naar deze topics, zal het inderdaad ook jammer vinden als dit het zoveelste ' voor vs tegen de islam topic wordt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:50

wooow Hollando, ik zit echt met kippenvel!!! God is geprezen (machAllah, zoals moslims het zouden zeggen, was even het enige wat ik uit mijn mond kreeg!)

zet aller goed op een rij voor jezelf en volg vooral je hart! je gelooft ergens is of je gelooft het niet.
Geloof je in de 1heid van God? zo ja, geloof je dan dat Mohammed (vzmh) de laatste profeet was, de boodschapper en dienaar van God? zo ja, dan hoef je hier enkel nog maar van te getuigen!

ben op mijn werk, kan er niet verder op in gaan, zal later op de dag nog een mooi artikel willen plaatsen.

@ daphna, weet jij al een datum? volgens mij zouden we er erg graag bij zijn?? (anders een dubbel bekering?? hihi en ik ken nog wel iemand,, dus een 3 dubbele bekering? <3 )

KiWiKo

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:52

en dan zeggen we haleluja................

is niet persoonlijk naar wie dan ook!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:53

haleluja en machAllah betekenen zo goed als het zelfde...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:14

jameyskatje schreef:
Kanelly schreef:
Prima Moll, maar wat heino al zegt het zou heel jammer zijn als dit een discussie topic zou worden.
Er zitten hier meer mensen met interesse in verschillende geloven/levensovertuigingen, kritische vragen zijn prima, maar laat het wel in de lijn van het topic passen.
Voor een echte geloofsdiscussie kan je inderdaad beter naar het topic gaan waar de link al van gegeven is :j

Heino schreef:
Voor algemene discussies/vragen over geloof is een heel mooi topic: [LZP] Ben je gelovig?

dankjewel voor jullie posts!

dit is eindelijk een heerlijk positief en persoonlijk topic. er zijn al heeeel veel topics over moslism. zoals bv het burka topc, het hoofddoek voor de klas, ben je gelovig, etc etc. zou een enkele graag willen doorverwijzen naar deze topics, zal het inderdaad ook jammer vinden als dit het zoveelste ' voor vs tegen de islam topic wordt.

how how maar ik ben niet tegen de islam ik stel kritishe vragen, betekend dat je dan meteen een welles nietes discussie hebt, of dat je de tegen de islam bent?
ik slik niet alles voor zoeten koek, mijn vragen die ik jou heb gesteld zijn oprecht en wel gemeent, echter geen antwoord op gekregen heleaas.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:17

kritische vragen mogen niet :D kritisch is niet goed.......... kritisch betekend automatisch tegen...............

of je het nou wel of niet goed meent........

kritisch is niet goed, punt!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:19

Ik wist dat dat antwoord ging komen, Moll :+
Je vragen pas mijns inziens beter in een ander topic, omdat het algemene vragen over geloof zijn, en niet specifiek over de Islam.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:23

Mwoah, heb niet de indruk dat men hier geen kritische vragen wil? Alleen wil men het liever bij de Islam houden en niet over geloof an sich :)
Of mis ik nu weer sarcasme? :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:23

het moslim gebeuren lijkt op de katholieke kerk 200 jaar geleden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:25

Hm, als atheist zou ik willen toevoegen dat ik het toch altijd weer een fascinerend en beetje griezelig verschijnsel vind, bekering...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:26

Kuggur schreef:
Hm, als atheist zou ik willen toevoegen dat ik het toch altijd weer een fascinerend en beetje griezelig verschijnsel vind, bekering...

En wat voegt dit precies toe dan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:27

Heino schreef:
Ik wist dat dat antwoord ging komen, Moll :+
Je vragen pas mijns inziens beter in een ander topic, omdat het algemene vragen over geloof zijn, en niet specifiek over de Islam.

nee dit is richting islam, en niet over het algemene geloof, daar kan ik wel zelf inmiddels antwoord op geven namelijk

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:27

Heino schreef:
Kuggur schreef:

En wat voegt dit precies toe dan?

:')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:30

Ja sorry, maar ik kan niets met dat soort opmerkingen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:39

Hoeft ook niet, het was slechts een kanttekening, ik vind het proces fascinerend. Hoe iemand op een dag min of meer besluit zijn normen/waardenstelsel en wereld beeld te conformeren naar een irrationeel geloof, in dit geval uit een cultuur waar je niet in bent opgegroeid.
Bijvoorbeeld in relatie tot de opmerking van Jameyskatje;
"Geloof je in de 1heid van God? zo ja, geloof je dan dat Mohammed (vzmh) de laatste profeet was, de boodschapper en dienaar van God? zo ja, dan hoef je hier enkel nog maar van te getuigen! ".
De ts heeft (vermoed ik) tot voor kort weinig tot geen kennis gehad van de leer van Mohammed, nu gelooft ze blijkbaar dat hij de laatste mens was die met de almachtige heeft gecommuniceerd. Ik vind het interessant te weten wat er in het hoofd van zo iemand omgaat. Wat is het dat een dergelijke grote ommekeer in je denken teweeg brengt. Gezien ik atheist ben ga ik ervanuit dat dat geen goddelijke inspiratie kan zijn, maar uiteraard kan ik er daarmee naast zitten ;) .
Hoop dat dit mijn opmerking verduidelijkt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:55

@ moll,
was niet persoonlijk op jou.

alleen uit angst dat dit het zoveeelste anti-islam topic wordt.

kritisch is goed, als je recht van spreken hebt en dus verstand van zaken. niet zoals het meerendeel op bokt waarvan de mening is gevormd door de telegraaf en vervolgens een oordeel hebben over de islam opzich als relegie.

heb je mij een vraag gesteld? dan zal ik deze zeker graag beantwoorden hoor?

nogmaals, dit is een heel persoonlijk topic, geen discussie topic. ik hoopd at het zo blijft.

KiWiKo schreef:
kritische vragen mogen niet :D kritisch is niet goed.......... kritisch betekend automatisch tegen...............

of je het nou wel of niet goed meent........

kritisch is niet goed, punt!

lekker kinderachtig ben je weer bezig hoor.

het sarcasme en de achterliggende bedoeling vind ik niet op zn plaats en staat mij totaal niet aan.

graag een ander topic verpesten. het lijkt wel alsof dit (eindelijk een keer positieve en gezellige topic) direct de kiop ingedrukt moet worden.

jammer

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:57

KiWiKo schreef:

dat jij het daarop vind lijken betekent niet dat het zo is.

overigens. jij bent nog geen 200 jaar oud en je hebt ook de islam niet gepraktiseerd en gevoeld. dus kan jij dit wel stellen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:59

jameyskatje schreef:
KiWiKo schreef:

dat jij het daarop vind lijken betekent niet dat het zo is.

overigens. jij bent nog geen 200 jaar oud en je hebt ook de islam niet gepraktiseerd en gevoeld. dus kan jij dit wel stellen?

is dat niet wat kortzichtig zo'n een uitspraak, kan je dit niet beter onderbouwen want hier kan geen mesn wat mee

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:07

Kuggur schreef:
Hoeft ook niet, het was slechts een kanttekening, ik vind het proces fascinerend. Hoe iemand op een dag min of meer besluit zijn normen/waardenstelsel en wereld beeld te conformeren naar een irrationeel geloof, in dit geval uit een cultuur waar je niet in bent opgegroeid.
Bijvoorbeeld in relatie tot de opmerking van Jameyskatje;
"Geloof je in de 1heid van God? zo ja, geloof je dan dat Mohammed (vzmh) de laatste profeet was, de boodschapper en dienaar van God? zo ja, dan hoef je hier enkel nog maar van te getuigen! ".
De ts heeft (vermoed ik) tot voor kort weinig tot geen kennis gehad van de leer van Mohammed, nu gelooft ze blijkbaar dat hij de laatste mens was die met de almachtige heeft gecommuniceerd. Ik vind het interessant te weten wat er in het hoofd van zo iemand omgaat. Wat is het dat een dergelijke grote ommekeer in je denken teweeg brengt. Gezien ik atheist ben ga ik ervanuit dat dat geen goddelijke inspiratie kan zijn, maar uiteraard kan ik er daarmee naast zitten ;) .
Hoop dat dit mijn opmerking verduidelijkt.

dit zijn echt hele persoonlijke zaken. er waren mensen in de tijd van de profeet die ahv 1 zin of 1 gegebeurtenis ineens de shahada (de getuigenis waarmee je moslim wordt) uitspraken. in de islam heeft ieder mens een fitrah, natuurlijke aanleg om in Allah te geloven, bij de ene mens is dit bewust zijn/gevoel sterker dan bij de ander, de 1 heeft er langer de tijd voor nodig dan de ander en de 1 heeft meer studie nodig dan de ander.

het is een balans die je zelf moet afwegen. want moslims geloven dat als je sterft als ongelovige dat je niet in het paradijs komt, dus ergens is het logisch om zo snel mogelijk de getuigenis af te leggen zodat je in ieder geval niet meer als niet-moslim sterft, want niemand weet wanneer de tijd van dood gaan komt. toch zijn er veel mensen die zeggen ' ik wil eerst meer kennis hebben en de islam nog beter begrijpen' dat is ook allemaal heel logisch, want het is een belangrijke stap in je leven, het is een zingeving van het leven, een levensvisie waar je geheel naar zult gaan leven. de liefde voor Allah en daarna de liefde voor de profeet vzmh zal voor (een goede) moslim groter zijn dat wat dan ook op deze wereld, zelfs als het je eigen ouders betreft. het is dus inderdaad een hele grote stap, ook geen makkelije stap in een tijd en wereld waar de islam de onbegrepe levenswijze is.

het klinkt voor jou misschien heel vaag, ik ben ook niet zo goed in dingen verwoorden. wat ik probeer te zeggen is dat het echt heel erg persoonlijk is. geen bekering is hetzelfde.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:08

de uitspraak van kiwiko is niet kortzichtig? en dat voegt veel toe aan het topic?

nogmaals mijn oproep om het gezellig te houden. en voor andere disucussie naar een ander topic over te gaan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:10

vooral aan hollando, maar ook zeker aan de rest, wil ik heel graag deze overlevering laten lezen.

het is een overlevering welke ik persoonlijk echt zoooo mooi vind. het raakt me. hij hang ook op mijn kamers en ik lees m regelmatig even door als ik het ergens moeilijk mee heb:

In een hadieth qudsi (betekent letterlijk heilige hadieth) zei de Profeet (Salla Allahu 'Alayhi Wassalam) dat Allah zei:

Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken. Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen. Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ook al heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben. Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan. Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen. Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn. Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen. Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer. Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen. Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen. Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die éne. Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden. Mijn Genade overtreft Mijn Woede. Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping. Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.

(Uit Madaridj As-Salihien door Ibn Al-Qayyim Al-Djawziyyah)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:14

jameyskatje schreef:
vooral aan hollando, maar ook zeker aan de rest, wil ik heel graag deze overlevering laten lezen.

het is een overlevering welke ik persoonlijk echt zoooo mooi vind. het raakt me. hij hang ook op mijn kamers en ik lees m regelmatig even door als ik het ergens moeilijk mee heb:

In een hadieth qudsi (betekent letterlijk heilige hadieth) zei de Profeet (Salla Allahu 'Alayhi Wassalam) dat Allah zei:

Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken. Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen. Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ook al heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben. Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan. Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen. Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn. Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen. Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer. Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen. Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen. Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die éne. Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden. Mijn Genade overtreft Mijn Woede. Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping. Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.

(Uit Madaridj As-Salihien door Ibn Al-Qayyim Al-Djawziyyah)

Wauw, ben er even stil van!
Heel mooi, echt heel mooi! <3

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:15

sorry maar dit kan ik ook ergens anders in vinden, niet lelijk bedoelt, maar ik zoek naar de overtuigende factor dat dit het echte geloof is, en zaligmakend is

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:15

deze zin
Citaat:
Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen.
lijkt misschien raar. maar in de islam is het zo, dat iedere vorm van pijn zonden uitwist en een moslim verheft in rang (omdat de straf dan al in deze wereld is geweest en is het dus niet meer nodig in het hiernamaals)

zoals hier is overleverd:

Ibn Mas'oed r.a. vertelde dat de Profeet Salla Llahou 'Alayhi wa Ssalam zei:"Wanneer een moslim door een ziekte of andere zaken wordt beproeft, laat Allaah zijn zonden vallen zoals een boom zijn bladeren laat vallen." (Bukhari, Moeslim)

Oem Al- 'Alaa r.a., de tante van Hakim ibn Haraam, overleverde dat de Profeet Salla Llahou 'Alayhi wa Ssalam haar opzocht toen zij ziek was en toen tegen haar zei:"Hier is goed nieuws voor je, o Oem Al-'Alaa. Waarlijk, Allaah verwijdert de zonden van een moslim wegens zijn ziekte, zoals vuur het vuil van goud en zilver verwijdert."(Abou Dawoud en At-Tabaraani. Door al-Albaani geklassificeerd als betrouwbaar)

Abou Said al-Khoedri r.a. vertelde dat de Profeet Salla Llahou 'Alayhi wa Ssalam zei: "Wanneer een moslim beproefd wordt door moeilijkheden, ziekte, zorgen, verdriet, letsel of depressie-zelfs al is het zo klein als de prik van een doorn- dan wist Allaah hiermee enkele van zijn zonden uit."(Bukhari, Moeslim e.a.)

Aisha r.a. vertelde dat de Profeet Salla Llahou 'Alayhi wa Ssalam zei: "Geen beproeving treft een moslim, of Allaah wist enkele van zijn zonden hiermee uit; zelfs al is het onbeduidend zoals de prik van een doorn."(Bukhari, Moeslim e.a.)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:17

ook dit is heel herkenbaar