Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kjoetie schreef:ik heb alleen een studieschuld, en die los ik a 110 euro per maand af. en ik sta einde van de maand altijd rood. verder geen schulden, ik kan ook max 500 euro rood staan, meer niet. Maar weet door mijn werk dat mensen vaak echt diep in de schulden geraken door omstandigheden en niet zozeer omdat ze veel te luxe leven. Wil hen ook sterkte wensen in dit topic..
schuld, heb je hulp gevraagd bij de sociaal raadslieden van je gemeente? Kan je nergens in opvang terecht om vandaar uit op te bouwen? Heel veel sterkte, wat moet dit moeilijk zijn..
schuld schreef:Meiden: NIET BIJLENEN BIJ DE IBGROEP. Zo bouwen jullie ook schulden op en wat als je opleiding niet lukt? Dan moet er terug betaald worden. Het kan ook zo zijn dat jullie de komende 10 jaar niet in staat zijn om een opleiding af te maken en dan moeten jullie ook veel terug betalen en zonder opleiding kun je ook geen goed betaalde baan krijgen!
schuld schreef:Sociale raadslieden kunnen helaas niets voor mij betekenen. Ik moet een adres hebben en die heb ik niet al heb ik wel onderdak waar ik nog 50 jaar kan blijven als het nodig is.
Opvang bij de gemeente heb ik ook geprobeerd maar het probleem daar is dat je niet geholpen wordt als je onderdak hebt.
Shadow0 schreef:schuld schreef:Meiden: NIET BIJLENEN BIJ DE IBGROEP. Zo bouwen jullie ook schulden op en wat als je opleiding niet lukt? Dan moet er terug betaald worden. Het kan ook zo zijn dat jullie de komende 10 jaar niet in staat zijn om een opleiding af te maken en dan moeten jullie ook veel terug betalen en zonder opleiding kun je ook geen goed betaalde baan krijgen!
Maar als je dan niet leent en daardoor geen opleiding kunt doen heb je ook niks, toch? Je prestatiebeurs kun je naar draagkracht aflossen, dus als je geen baan hebt hoef je minder (en in sommige gevallen helemaal niet) terug te betalen. Hoe het met de lening zit weet ik niet. Ik zou iedereen aanraden om het zoveel mogelijk te vermijden... maar als het er uiteindelijk op uitloopt dat je helemaal geen opleiding meer kunt doen... dan weet ik het nog zo net niet wat de beste keuze is.
rainbow8 schreef:schuld schreef:Sociale raadslieden kunnen helaas niets voor mij betekenen. Ik moet een adres hebben en die heb ik niet al heb ik wel onderdak waar ik nog 50 jaar kan blijven als het nodig is.
Opvang bij de gemeente heb ik ook geprobeerd maar het probleem daar is dat je niet geholpen wordt als je onderdak hebt.
Je hebt onderdak waar je kan blijven, maar dan heb je toch ook een adres?? Of mag je je daar niet inschrijven?? Veel sterkte in ieder geval meis en hoop dat er snel een straaltje zonlicht voor je aan de horizon komt.
schuld schreef:Szan: let er goed op dat die derden ook niet opeens hun geld terug willen. Hou je geldzaken goed in het oog en zorg dat je precies weet wat er elke maand in en uit gaat.
( stom zeg dat ik hier mensen adviezen zit te geven. Ik weet wel hoe het moet als ik schuldenvrij zou zijn maar nu echt niet)
schuld schreef:Shadow0 schreef:
Maar als je dan niet leent en daardoor geen opleiding kunt doen heb je ook niks, toch? Je prestatiebeurs kun je naar draagkracht aflossen, dus als je geen baan hebt hoef je minder (en in sommige gevallen helemaal niet) terug te betalen. Hoe het met de lening zit weet ik niet. Ik zou iedereen aanraden om het zoveel mogelijk te vermijden... maar als het er uiteindelijk op uitloopt dat je helemaal geen opleiding meer kunt doen... dan weet ik het nog zo net niet wat de beste keuze is.
Jij hebt ook gelijk maar ik wil anderen bewust maken van het feit dat de IBG ook zijn geld terug wil hebben en dat mensen daardoor ook in de problemen kunnen komen.
jannie86 schreef:hoe kom je in aanmerking voor schuldsanering en hoe doe je dit?