Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

schuld

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:50

Ik hoopte dat ooit ook Nessa maar ik ben bang dat ik er nooit meer vanaf kom.

Ik wil dit ook zeggen tegen de mensen die hier allemaal bijlenen op hun studiefinanciering. Dat heb ik ook gedaan. Maximaaal lenen maar toen ik op straat stond kon ik niet meer naar school ( ik kon mijn schoolgeld ook niet betalen) en nu moet ik alles terug betalen! De schuld daarvan bedraagt rond de 15.000 euro.

Ik weet niet eens hoeveel schuld ik nu precies heb. Alle bedragen die ik noem zijn een ruwe schatting. Ik zie door de bomen het bos echt niet meer.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:55

ik heb alleen een studieschuld, en die los ik a 110 euro per maand af. en ik sta einde van de maand altijd rood. verder geen schulden, ik kan ook max 500 euro rood staan, meer niet. Maar weet door mijn werk dat mensen vaak echt diep in de schulden geraken door omstandigheden en niet zozeer omdat ze veel te luxe leven. Wil hen ook sterkte wensen in dit topic..

schuld, heb je hulp gevraagd bij de sociaal raadslieden van je gemeente? Kan je nergens in opvang terecht om vandaar uit op te bouwen? Heel veel sterkte, wat moet dit moeilijk zijn..

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:56

Sorry mijn berichten dwalen een beetje door elkaar heen. Komt omdat ik vandaag ook een slechtere dag heb dan normaal.

Meiden: NIET BIJLENEN BIJ DE IBGROEP. Zo bouwen jullie ook schulden op en wat als je opleiding niet lukt? Dan moet er terug betaald worden. Het kan ook zo zijn dat jullie de komende 10 jaar niet in staat zijn om een opleiding af te maken en dan moeten jullie ook veel terug betalen en zonder opleiding kun je ook geen goed betaalde baan krijgen!

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:57

kjoetie schreef:
ik heb alleen een studieschuld, en die los ik a 110 euro per maand af. en ik sta einde van de maand altijd rood. verder geen schulden, ik kan ook max 500 euro rood staan, meer niet. Maar weet door mijn werk dat mensen vaak echt diep in de schulden geraken door omstandigheden en niet zozeer omdat ze veel te luxe leven. Wil hen ook sterkte wensen in dit topic..

schuld, heb je hulp gevraagd bij de sociaal raadslieden van je gemeente? Kan je nergens in opvang terecht om vandaar uit op te bouwen? Heel veel sterkte, wat moet dit moeilijk zijn..

Sociale raadslieden kunnen helaas niets voor mij betekenen. Ik moet een adres hebben en die heb ik niet al heb ik wel onderdak waar ik nog 50 jaar kan blijven als het nodig is.

Opvang bij de gemeente heb ik ook geprobeerd maar het probleem daar is dat je niet geholpen wordt als je onderdak hebt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:58

ik heb wel bijgeleend, maar kon ook echt niet anders.
Heb zeker niet bijgeleend om lekker te kunnen feesten.
Heb dus ook een flinke schuld. mag er gelukkig 15 jaar over doen. Heb wel mijn diploma dus de rest is allemaal een gift geworden :)

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:02

nessa: Ik wil niet vervelend doen maar ooit dacht ik precies hetzelfde als wat jij nu denkt. en dat is niet eens zolang geleden. Dat is niet eens 3 jaar geleden en nu zit ik zo diep in de oliebol. Wat als jij nu je baan kwijtraakt of een ongeluk krijgt waardoor je niet meer kunt werken en ook een uitkering krijgt? En je hebt je vaste lasten en je paard en weet ik het wat allemaal en je kunt je afbetaling een keer niet betalen?

Ik dacht dan dan doe ik het volgende maand dubbel maar dan moest ik een DA rekening betalen of er was iets kapot gegaan en kon ik het niet dubbel betalen....

Nessa: Pas aub op. Houdt je geldzaken gooed op orde zodat je niet als mij wordt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:05

schuld schreef:
Meiden: NIET BIJLENEN BIJ DE IBGROEP. Zo bouwen jullie ook schulden op en wat als je opleiding niet lukt? Dan moet er terug betaald worden. Het kan ook zo zijn dat jullie de komende 10 jaar niet in staat zijn om een opleiding af te maken en dan moeten jullie ook veel terug betalen en zonder opleiding kun je ook geen goed betaalde baan krijgen!

Maar als je dan niet leent en daardoor geen opleiding kunt doen heb je ook niks, toch? Je prestatiebeurs kun je naar draagkracht aflossen, dus als je geen baan hebt hoef je minder (en in sommige gevallen helemaal niet) terug te betalen. Hoe het met de lening zit weet ik niet. Ik zou iedereen aanraden om het zoveel mogelijk te vermijden... maar als het er uiteindelijk op uitloopt dat je helemaal geen opleiding meer kunt doen... dan weet ik het nog zo net niet wat de beste keuze is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:06

schuld schreef:
Sociale raadslieden kunnen helaas niets voor mij betekenen. Ik moet een adres hebben en die heb ik niet al heb ik wel onderdak waar ik nog 50 jaar kan blijven als het nodig is.

Opvang bij de gemeente heb ik ook geprobeerd maar het probleem daar is dat je niet geholpen wordt als je onderdak hebt.

Je hebt onderdak waar je kan blijven, maar dan heb je toch ook een adres?? Of mag je je daar niet inschrijven?? Veel sterkte in ieder geval meis en hoop dat er snel een straaltje zonlicht voor je aan de horizon komt. :(:)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:09

bedankt voor je waarschuwing, maar gelukkig heb ik die niet nodig :)
Ik ben altijd al heel goed met mijn geld omgegaan.
Gelukkig gaat het wat betreft ibg heel anders dan bij een bank oid. En gelukkig heb ik altijd ouders waar ik op terug kan vallen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:11

ik kan redelijk trots zeggen dat ik geen schuld heb :D

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:11

Shadow0 schreef:
schuld schreef:

Maar als je dan niet leent en daardoor geen opleiding kunt doen heb je ook niks, toch? Je prestatiebeurs kun je naar draagkracht aflossen, dus als je geen baan hebt hoef je minder (en in sommige gevallen helemaal niet) terug te betalen. Hoe het met de lening zit weet ik niet. Ik zou iedereen aanraden om het zoveel mogelijk te vermijden... maar als het er uiteindelijk op uitloopt dat je helemaal geen opleiding meer kunt doen... dan weet ik het nog zo net niet wat de beste keuze is.

Jij hebt ook gelijk maar ik wil anderen bewust maken van het feit dat de IBG ook zijn geld terug wil hebben en dat mensen daardoor ook in de problemen kunnen komen.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:14

rainbow8 schreef:
schuld schreef:

Je hebt onderdak waar je kan blijven, maar dan heb je toch ook een adres?? Of mag je je daar niet inschrijven?? Veel sterkte in ieder geval meis en hoop dat er snel een straaltje zonlicht voor je aan de horizon komt. :(:)

Rainbow: Ik zou mij op dit adres mogen inschrijven maar.. Dan is binnen een week dit hele huis leeg. Alles wordt dan in beslag genomen. Als ik nu zeker zou weten dat er geen beslag wordt gelegt dan kan ik mij inschrijven. Ik heb dit ook met de gemeente besproken maar daar nemen ze geen genoegen mee. Eerst inschrijven en dan voor schuldsanering gaan maar ik kan het mensen niet aandoen om hun spullen kwijt te raken door mijn stommiteiten!

Sanering aanvragen duurt ongeveer 6 maanden voordat alles in werking is gesteld en tegen die tijd hebben we hier helemaal niets meer.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:15

Dat is heel fijn Nessa. Doe ook aub je best om zoveel mogelijk af te lossen!

Lowara: Dat is heel fijn voor jou! Hou het zo!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:17

Voor zo'n grote studieschuld ben ik ook bang, dat probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen.
Maar helaas heb ik sowieso een studieschuld straks, omdat ik een extra jaar (een 5e jaar) voor mijn studie nodig heb. Maar dat is maar 1 jaar en ik hoop dat het daar bij blijft.. dan is het nog goed te overzien :) Bijlenen doe ik niet, maar ik heb de mazzel dat ik financiele hulp krijg van derden. Anders was ik ook aangewezen op bijlenen van de IB-groep, want van mijn loon en studiefinanciering kan ik precies mijn kamer betalen. En dan heb ik het nog niet over eten, schoolgeld etc gehad..

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:21

Szan: let er goed op dat die derden ook niet opeens hun geld terug willen. Hou je geldzaken goed in het oog en zorg dat je precies weet wat er elke maand in en uit gaat.

( stom zeg dat ik hier mensen adviezen zit te geven. Ik weet wel hoe het moet als ik schuldenvrij zou zijn maar nu echt niet)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:23

hoe kom je in aanmerking voor schuldsanering en hoe doe je dit?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:27

schuld schreef:
Szan: let er goed op dat die derden ook niet opeens hun geld terug willen. Hou je geldzaken goed in het oog en zorg dat je precies weet wat er elke maand in en uit gaat.

( stom zeg dat ik hier mensen adviezen zit te geven. Ik weet wel hoe het moet als ik schuldenvrij zou zijn maar nu echt niet)

Klopt helemaal, maar gelukkig zijn hier zwart op wit afspraken over gemaakt. En deze afspraken zijn al jaren voordat ik ging studeren gemaakt.
Dus de kans dat ze nog bijdraaien lijkt me zeer klein, en bovendien gaat het maar om een klein bedrag. En mocht het gebeuren, dan zie ik dat dan wel weer :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:31

schuld schreef:
Shadow0 schreef:

Jij hebt ook gelijk maar ik wil anderen bewust maken van het feit dat de IBG ook zijn geld terug wil hebben en dat mensen daardoor ook in de problemen kunnen komen.

t is niet heel l*llig bedoeld, maar iedereen maakt die problemen voor zichzelf...
je hoeft echt niet in de problemen te komen omdat je leent bij Ib-groep... ik leen dan niet, mijn broer heeft wel geleend, en die is gewoon rustig aan het afbetalen, ik geloof dat het iets van 40 euro in de maand was dat ie terug betaalde oid.

en tuurlijk willen ze het terug! dat weet iedereen en dat wéét je en MOET je beseffen wanneer je begint met lenen. Anders moet je er imo niet eens aan beginnen.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:37

jannie86 schreef:
hoe kom je in aanmerking voor schuldsanering en hoe doe je dit?

Door naar je gemeente te stappen en een formulier in te vullen. Het is eigenlijk heel erg simpel maar alles mogelijk als je:

een vast adres hebt waar je staat ingeschreven en als je een vast inkomen hebt. ( of dat nu loon is of een uitkering maakt niet uit.) Heb je zelf ook schulden? Mijn PB staat open ookal kan ik je niet echt helpen.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:38

Dramaqueen: Tuurlijk mijn schulden heb ik ook zelf gemaakt maar toen ik leende bij de IBG zag mijn leven er nog redelijk normaal uit. Ik had nooit kunnen voorspellen wat er allemaal zou gebeuren.

Jij praat ook heel makkelijk over die 40 euro per maand maar die 40 euro kan soms je ondergang al betekenen!

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:44

Toen ik leningen afsloot zag mijn leven er nog best rooskleurug uit. Kreeg een vast inkomen maar had een kleine schuld zou van 1000 euro. Dus leende ik 1000 om die schulden af te lossen endat ging een tijdje ook supergoed daar niet van tot ik geen vast inkomen meer had.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:50

tjah je moet ook nooit leningen afsluiten om schulden af te betalen, want een lening is een nieuwe schuld.

je kan volgens mij zelfs met 15 euro per maand afbetalen..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:54

@schuld: er zijn instanties waar je een postadres aan kunt vragen. Zal eens googlen. Wordt bijv. voor thuislozen gebruikt om toch een uitkering aan te kunnne vragen etc.

Bijv. http://www.inschrijfadres.nl/
Laatst bijgewerkt door Ilja000 op 18-05-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:54

Schuld, ik vind persoonlijk ook wel dat je verhaal een beetje rammelt en wat overgedramatiseerd is. 40 euro betekenen niet 'je ondergang' - voordat je met 40 eruo per maand aan de 57.000 euro zit ben je even bezig namelijk.

Ik weet wel: als een heel kaartenhuis instort, dan gaat het ook. Maar tegelijkertijd zijn jouw schulden, volgens jouw introductie, niet ontstaan door de IBG-lening maar door dat in combinatie met het oversluiten van andere leningen en bijkomende zaken waardoor je niet in aanmerking komt voor de normale vangnetten (schuldsanering, minimaal inkomen, afbetaling naar draagkracht).
Het lijkt leuk om anderen te behoeden voor wat je doorstaat, maar ik vind niet dat je dat op een realistische manier doet.

(Even voorop: soms lopen de dingen gewoon verkeerd en daar doe je niks aan. Maar daar doe je ook niks aan als je niet leent. Het gaat om een redelijke afweging van de risico's maar ze zijn nooit allemaal uit te sluiten - en daarna moet je het er maar mee doen. En dat klinkt misschien makkelijk, maar ik heb genoeg zo totaal onverwachte situaties gezien dat ik altijd besef dat het leven niet helemaal maakbaar is.)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:00

mooi verwoord shadow0 :j