Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:57

Miepie1980 schreef:
E_dicky, zou je voor mij op willen zoeken waar dat volgens jou staat?

Christel: nogmaals: hoezo haat God homo's?
Bij ons in de kerk wordt dat echt niet gezegd. Bij ons zijn homo's gewoon welkom om hun geloof te beleiden.

En ik vind dat je weinig bijdraagd en meer loopt te relschoppen met je posts dan netjes is.

Ik geloof niet in een hel als zijnde: vuur, verbranden, narigheid enz.
Voor mij is er een hemel waar je komt als je een goed leven hebt geleeft. Gelovig of niet maakt volgens mij niet uit.
Ik denk dat er ergens een tussenweg is tussen hemel en aarde waar je ziel verblijft als je niet naar de hemel gaat.

Dan ben je dus niet heel erg streng gelovig. Want wanneer je je letterlijk aan de bijbel zou houden, dan zou je de eerste van de 10 geboden moeten kennen. En dat is dat je maar in 1 god mag geloven. Stel nou dat je het verkeerde geloof hebt? Dan kom je dus automatisch in de hel van de andere. Enne, ik ben hier niet kort door de bocht, de religies zijn hier extreem, ik niet. Ik ben als ongelovige toevalig wel een heel erg goed mens. Ik doe als ongelovige ieder jaar vrijwilligerswerk in Cambodja, en de rest van het jaar werk ik vrijwillig bij het asiel. Ik heb nog nooit iemand vermoord of verkracht, aangerand, pedofiel geweest, mishandeld of ook maar een pakje kauwgom gestolen. En voor dat morele besef heb ik echt geen bijbel nodig gehad, dat heet namelijk gezond verstand.

EvdB

'Zo wordt homoseksualiteit onder dezelfde noemer gebracht als sex met dieren.

(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.

De Bijbel zegt dat praktiserende homoseksuelen gedood moeten worden.

(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Volgens de Bijbel kunnen praktiserende homoseksuelen het Koninkrijk Gods niet beërven.

(1 Korinthiers 6:9-10) Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

Praktiserende homoseksuelen worden onder één noemer gebracht met goddelozen, leugenaars, dieven, moordenaars en zijn "des doods waardig".

(1 Timotheus 1:9-10) En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
(Romeinen 1:27-32) En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen; Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen; Dewelken, daar zij het recht Gods weten, namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen.'

Heb dit even opgezocht...

verootjoo

Niwla schreef:
_Tara schreef:
Oké, maar leg dan eens uit waarom je een bewezen theorie niet gelooft en een bijbel wel?
*puur nieuwsgierigheid, geen aanval.

Imo is de evolutietheorie helemaal niet 100 % bewezen. Ze zijn er nog altijd mee bezig. Ik vind de schepping een veel logischere verklaring.

colunder: helaas merk ik ook dat vaak de strengste christenen je besodemieteren waar je bij staat. Jammer is dat voor de "normale" christenen..

De evolutie theorie is helemaal niet bewezen... En al zou die bewezen zijn; wie zegt dat die 'oerknal' er zomaar was? Misschien heeft God die wel gemaakt.

En waarom zou zo'n vage evolutietheorie wel kunnen, en het scheppingsverhaal niet. Ik vind ze allebei moeilijk te bevatten :=

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:58

Tara, dat is het ook. Het geloof is iets onzekers, en je mag er mee doen wat je wilt. Maar ook als je niet geloofd is het onzeker , toch? Jij hebt toch ook je twijfels? Die heeft iemand die geloofd ook. Zoals al eerder gezegd is: er is niet één geloof die alle twijfels wegneemt, want sommige dingen kun je niet weten. Je moet ook niet alles wíllen weten en verklaren..

Het kan best zijn dat we in dezelfde God geloven, maar op een andere manier. Of we interpreteren het anders. We zijn mensen.. Het is hetzelfde als dat ik bijvoorbeeld iets in jouw oor fluister, een zin.. Deze is toch helemaal anders als ie doorgegeven is aan 15 andere mensen? Ook dat is interpretatie. Het is net wat een mens wil horen/wil denken.

En wat mij vroeger altijd gezegd is: Je kunt maar beter wél in God geloven terwijl Hij er niet is, dan niet in Hem geloven terwijl Hij er wél is..

christel1857

E_dicky schreef:
Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat de bijbel het wel degelijk afkeurt. En alle gelovigen die nu dus zeggen dat ze er geen problemen mee hebben (met homo zijn) de bijbel niet geheel 'geloven/opvolgen' en in mijn ogen dus alleen datgene geloven wat voor hun positief uitpakt...

Ja idd, daar sluit ik me bij aan 8-)

Anoniem

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:59

insun schreef:
Miepie1980 schreef:
Geloof is niet de oorzaak van oorlogen enz. Dat is extremisme.

Dus de extreme kant van het geloven. Die hebben volgens mij echt een steekje of wat los zitten.

De 'gewone' christen/moslim/jood oid gaat niet over tot oorlogvoering om het geloof.

Wanneer is een gelovige extreem? Wie bepaalt de grens tussen extreem en niet extreem?

ik denk dat een geloof extreem is als het geloof je porien uitdruipt , dat je bij alles denkt of je het wel volgens god's woord doet , als je boos wordt omdat een ander zegt dat god niet bestaat , als je alles maar op god afschuift en denkt dat jij beter bent dan een ongelovige dat vind ik aardig extreem

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:01

Rianne_ schreef:
Christel1857, ik geloof maar in één geloof en ik geloof dus niet dat ik dan in de hel kom van de moslims. Maar goed, dat terzijde. :)

En goh, wat ken je me toch goed.. Ik ben het inderdaad niet eens met je uitspraak. Er zijn vast zat kerken die denken dat God homo's haat, of zeggen dat hij dat doet.. Gewoon omdat ze er zelf vies van zijn, scheinheilig zijn of het raar vinden omdat het 'anders' is. Maar waarom alle kerken over één kam scheren? Ook in de kerk waar ik bij hoor komen gewoon homo's hoor. Worden die buitengesloten? Natuurlijk niet. Het is fijn dat zij in God geloven. Om dan meteen te zeggen dat God homo's haat? Omdat jij toevallig eens hebt gehoord dat een kerk er zo over denkt? En het dan beschouwt als een feit.. :n Dat snap ik niet.

Gefeliciteerd met jouw progressieve kerk, laat het een voorbeeld zijn. Maar we hebben het hier over de bijbel in het algemeen en niet over jouw kerk.
En er is geen reden om je zo aangevallen te voelen, want ik heb het echt niet over jou persoonlijk. Jij bent gelovig, ik ben het heel erg niet (niet meer). Misschien een beetje respect hebben voor mensen die niet geloven?

EvdB

Jusi schreef:
In leviticus 18: 22 en 23 staat dit:

22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk. 23 Verontreinig jezelf niet door de geslachtsdaad te verrichten met een dier. En een vrouw mag niet een dier uitlokken om met haar te paren, dat is pervers.

(om maar eens met een bron te smijten ipv de gooi in het wildeweg van sommige mensen hier)

Er staat niets tegen homo's in het algemeen, we weten alleen dat we al onze naasten moeten liefhebben en respecteren zoals ze zijn. Het is door God niet zo bedoeld dat mannen of vrouwen van hetzelfde geslacht het bed delen, dat is wat anders dan homofilie in het algemeen.

Edit: Christel je was me voor ;)

Er staat wel degelijk iets over homo's. Er staat LETTERLIJK dat twee mannen geen seks met elkaar mogen hebben (er staat dat mannen niet op dezelfde manier het bed mogen delen als een man en een vrouw).

Hoe kun je nu nog zeggen dat er niks in de bijbel over staat?

em_papillon

Aan de gene die zeggen: Je komt in de hemel als je een goed leven hebt geleefd.

Ik vind dit werkelijk klink klare onzin en ontzettende bang makerij naar een heleboel mensen. Zoals iemand anders al zei: Je geloof heeft te maken waar je bent geboren, hoe je bent opgevoed, wat er allemaal op je pad komt.
Er zijn zooveeel verschillende dingen die je naar iets toe kunnen zetten wat je eigenlijk helemaal niet wilt! Er bestaan gewoon GEEN slechte mensen! Alles en iedereen heeft een verleden en een reden voor het gedrag dat diegene vertoont. Al is het een psyschische stoornis. Soms KAN je niet zelf kiezen hoe je leeft.. het leven leeft jou!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:02

_Tara_ schreef:
Dus geloof is eigenlijk iets heel onzekers dan. Je weet niet eens of het wel echt allemaal waar is. Je ziet er niks van. Maar je "gelooft" maar dat het allemaal waar is.

Toch blijf ik dat raar vinden. De een die in god gelooft noemt homoseksualiteit iets verschrikkelijks wat echt niet door de beugel kan. Maar jij gelooft ook in god en vind homoseksualiteit wel ok. Je denkt dat god dat zo ziet. Maar volgens die ander ziet god dat dus helemaal niet zo. Wie heeft er dan gelijk? Want jullie geloven toch in dezelfde god? Die god kan toch niet meerdere meningen hebben.

Ik denk, stel dat god bestaat, dat 't voor hem ook allemaal niet makkelijk is hoor. Ik geloof er bv niks van dat 'ie bestaat. Lijkt me dan niet fijn als je god bent en een heleboel mensen geloven er niks van. Je word belachelijk gemaakt, er worden oorlogen om je gevoerd. Ga dat allemaal maar weer eens recht zetten...

Daarom is het ook 'geloof'. 'Ondanks alle vragen, toch vertrouwen' ;) Er is geen 'goede' gelovige, en een 'slechte' gelovige. Het gaat erom dát je geloofd, en God meeneemt in je leven, en Jezus aanneemt als onze verlosser. Fouten maak je, die maakt iedereen. Maar daar zal God je niet op afrekenen, omdat als jij naar de hemel gaat hij eerst Jezus ziet, en dan pas jou :) En God heeft geen meerdere meningen, maar de mensen. De ene vind het wel kunnen, de andere niet. Dat is menselijk.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:02

Rianne_ schreef:
Tara, dat is het ook. Het geloof is iets onzekers, en je mag er mee doen wat je wilt. Maar ook als je niet geloofd is het onzeker , toch? Jij hebt toch ook je twijfels? Die heeft iemand die geloofd ook. Zoals al eerder gezegd is: er is niet één geloof die alle twijfels wegneemt, want sommige dingen kun je niet weten. Je moet ook niet alles wíllen weten en verklaren..

Het kan best zijn dat we in dezelfde God geloven, maar op een andere manier. Of we interpreteren het anders. We zijn mensen.. Het is hetzelfde als dat ik bijvoorbeeld iets in jouw oor fluister, een zin.. Deze is toch helemaal anders als ie doorgegeven is aan 15 andere mensen? Ook dat is interpretatie. Het is net wat een mens wil horen/wil denken.

En wat mij vroeger altijd gezegd is: Je kunt maar beter wél in God geloven terwijl Hij er niet is, dan niet in Hem geloven terwijl Hij er wél is..

jou laatste zin , snap ik niet , waarom is dat zo ?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:03

Jusi schreef:

22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk. 23 Verontreinig jezelf niet door de geslachtsdaad te verrichten met een dier. En een vrouw mag niet een dier uitlokken om met haar te paren, dat is pervers.

(om maar eens met een bron te smijten ipv de gooi in het wildeweg van sommige mensen hier)

Er staat niets tegen homo's in het algemeen, we weten alleen dat we al onze naasten moeten liefhebben en respecteren zoals ze zijn. Het is door God niet zo bedoeld dat mannen of vrouwen van hetzelfde geslacht het bed delen, dat is wat anders dan homofilie in het algemeen.

Editedit: Dicky je was me voor ;)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er niets letterlijk in staat. Het laat nog vrij veel vrijheid voor interpretatie. En daar zijn gelovigen heel erg goed in, dingen naar hun hand zetten. Wat ik allemaal prima vind, zolang ze maar niet teveel macht krijgen over mensen die anders denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:04

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Ik geloof in mezelf. :)
Daar gaat het om, vind ik.

Met respect naar alle andere geloven toe.

En ik ben Nederlands Hervormd gedoopt, maar ik ben niet "actief" in dat geloof.

Hoewel ik wel vind dat we onszelf niet zo moeten vastpinnen aan een boek dat 2000 jaar geleden (of meer, wanneer het precies geschreven is is ook niet zeker..) geschreven is.
In mijn ogen zijn die uitspraken over homoseksualiteit niet meer van deze tijd.
Het zou mooi zijn als we ons daar ook naar gedroegen.

Brainless

Ja maar dat is het oude testament.
Daar staat ook nog in "oog om oog, tand om tand"
In het Nieuwe testament (na de geboorte van Jezus) staan andere dingen waarnaar Christenen leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:05

E_dicky schreef:
Jusi schreef:

Edit: Christel je was me voor ;)

Er staat wel degelijk iets over homo's. Er staat LETTERLIJK dat twee mannen geen seks met elkaar mogen hebben (er staat dat mannen niet op dezelfde manier het bed mogen delen als een man en een vrouw).

Ik heb niet gezegd dat er niks over in de Bijbel stond, want ik weet dat dit er staat. Maar even voor jullie informatie: dit is leviticus, dat is de wet van God. Voor het oude volk van Egypte... Toen was Jezus nog niet naar de aarde gezonden. Wij leven met Jezus. Jezus heeft voor ons de wet vervuld, en zodoende leven wij niet meer onder deze Wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:05

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:06

christel1857 schreef:
Blijkbaar haat god homo's :o

De Paus haat homo's := Das wat anders :j
:=

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:07

MysticTinker schreef:
christel1857 schreef:

Er zijn pausjes (en priesters en nonnen) die zelf homo's zijn en kindjes verkrachten.. hoe vind je die?

verootjoo

MysticTinker schreef:
christel1857 schreef:

Das waar... maar zegt dat iets over de paus of over ons geloof op zich...

em_papillon

Jusi schreef:
christel1857 schreef:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er niets letterlijk in staat. Het laat nog vrij veel vrijheid voor interpretatie. En daar zijn gelovigen heel erg goed in, dingen naar hun hand zetten. Wat ik allemaal prima vind, zolang ze maar niet teveel macht krijgen over mensen die anders denken.

Dat is altijd zo met teksten waarbij je de schrijver niet meer kunt spreken, je kunt een tekst nu eenmaal anders interpreteren dan anderen. Maar zolang je voor ogen houdt dat God van iedereen houdt, kom je een heel eind.

Als ie van iedereen houd.. waarom geeft ie sommige dan een verscrhikkelijk leven?

verootjoo

em_papillon schreef:
Er zijn pausjes (en priesters en nonnen) die zelf homo's zijn en kindjes verkrachten.. hoe vind je die?

Er zijn ongelovigen die kindjes verkrachten... hoe vind je die?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:08

em_papillon schreef:

Correctie: jongetjes.
:)*
Pedofiel én homofiel!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:08

E_dicky schreef:

Dus 2 vrouwen mogen zich wel uitleven in bed :) En nou niet zeggen dat dat ook niet mag, want er staat specifiek mannen. Vrouwen mogen geen sex hebben met dieren, of sex met dieren uitlokken. Maar een man mag wel een schaap neuken, want daar staat niets over.
Natuurlijk overdrijf ik nu, maar ik probeer een soort punt te maken over wat voor oogkleppen mensen die de bijbel letterlijk nemen op hebben. :P

@mystictinker: De paus en christendom = hetzelfde. Een echte christen neemt het woord van de paus voor de waarheid. Wat zou anders de functie van de paus zijn?