Ik heb iedereen bedrogen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 04:33

Heel toevallig kom ik dit topic tegen, en net zo toevallig heb ik vanavond een gesprek gehad met iemand die ook zo goed is in muren bouwen om diens persoontje heen.

Deze persoon weet voortaan heel goed dat er soms een poppenkast gespeeld wordt en ja dat bewust maar laat daarentegen ook al regelmatig het "doek" zakken. Echt het geeft deze persoon lucht, waarom zou een ieder jou ook niet kunnen/willen accepteren met alle plussen en minnen die je bezit????????????

Liegen, echt het biedt maar heel tijdelijk een zogenaamde vorm van veiigheid, eerlijkheid kom je veel verder mee, schaam je vooral niet...het is een gegeven dat mensen op zelfs hogere leeftijd nog steeds niet weten wat eerlijkheid betekend. Sterker nog...ik ken mensen die zo kunnen liegen en manipuleren dat ze er zelf in lijken te geloven en dan heb je het echt over zelfs 50-plussers.

Mag jij dan nog je fouten maken en struikelen over zaken? wat mij betreft wel hoor mits je er wat van op wilt blijven steken.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:23

poes schreef:
Hm dan is de vraag eerst en vooral of het idd angst is, zoja waar ze precies voor staat en van waar ze komt.

Herinner je nog wanneer je bent beginnen liegen of heb je het altijd gedaan?
Hoe voel je je erbij dat je mensen manipuleert?

Ik heb het altijd al gedaan, zo lang ik me kan herinneren. Maar dat waren vaak kleine leugentjes en gewoon heel vaak leugentjes om bestwil. Niet heel bijzonder dus, gewoon leugentjes die iedereen wel eens verteld. Van zeggen dat je bij een vriendin huiswerk ging maken terwijl ik naar het zwembad ging, tot zeggen dat er een paard ontsnapt was op de manege en dat ik daarom te laat thuis was (terwijl ik gewoon de tijd vergeten was).
Maar het intensieve liegen en het ingewikkelde is ongeveer 10 maanden geleden begonnen. Eigenlijk toen ik op kamers ging :j

Het voelt niet goed, maar tegelijkertijd geeft het ook een soort 'kick'. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar het geeft zo'n gevoel van controle. Het voelt alsof ik de mensen om me heen onder controle heb. Niet in de zin van dat ik dominant ben en me 'hoger' of beter voel, maar het voelt alsof ik ze een klein beetje kan sturen of dat ik ze kan raken door de dingen die ik vertel.
Na dat korte euforische momentje voelt het echter heel slecht. Als ik echt een dag heb gehad waarin ik veel heb gelogen of veel leugens in stand heb gehouden, dan kan ik wel janken als ik alleen thuis zit. Onder het mom van: "waar ben ik mee bezig?".

Ik heb nog een nagedacht over dat muurtje om me heen, wat een Bokker zo mooi zei. Maar dat klopt eigenlijk wel. Een vriendinnetje die ik deze zomer heb leren kennen en die ik nu heeeeel erg mag zei dat laatst ook. We hadden het over toen we elkaar leerden kennen, en ze vertelde me dat ze ook bijna geen contact met me kreeg omdat ik echt een muur om me heen had waar ze doorheen moest dringen. Zo zei ze het letterlijk, dus ja, blijkbaar ervaren anderen dat ook zo....

Krackertje je hebt gelijk hoor :j Eerlijkheid duurt het langst, en eerlijkheid is zo veel mooier dan liegen.
Ik accepteer mijn plussen en minnen ook, alleen misschien nog niet genoeg om ze aan de héle buitenwereld te laten zien. En omdat ik anderen niet teleur wil stellen in hun (soms hoge) verwachtingen. Zo ben ik door mijn scholen heengefietst tot nu toe en heb ik niet veel moeten doen. Voor mijn eindexamens heb ik ieder boek een keer doorgelezen en ben in één keer geslaagd. Nu moet ik studeren en dat vind ik heel moeilijk, omdat ik ineens moet werken (dat lukt me dus niet zo goed, want hoe moet dat?). Mijn ouders verwachten bijvoorbeeld wel dat ik even goede resultaten haal. Of dat ik in ieder geval ieder jaar door kom, maar dat lijkt nu niet te lukken. Ze zullen het vast snappen, maar ik besef dat niet en het voelt alsof ik me moet blijven bewijzen tegenover iedereen en op allerlei manieren...

poes

Re: Ik heb iedereen bedrogen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:16

10 maanden geleden, heb je zomaar nog een idee wat voor jou dan de eerste 'grote' leugen was?

Heel veel mensen hebben trouwens problemen met de overgang naar verder studeren, net zoals jij altijd overal doorgefietst en dan plots niet meer lukken. Het is een grote aanpassing: op jezelf wonen, het gependel, nieuwe mensen, nieuwe stad, nieuwe school, nieuwe vakken, en hele andere manier van werken.
In BE slaagt 1 derde in zijn eerste jaar, je bent dus echt niet alleen met je studieproblemen, en het kan echt nog goedkomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:33

Het is een beetje vergelijkbaar van na de lagere school naar bijv het atheneum gaan; de meeste mensen waren de beste of een van de besten op hun vorige school. Maar vervolgens ben je een van de velen en niet persé meer de beste of een van de beteren en er komt zoveel meer bij kijken; nieuwe vrienden maken, nieuwe omgeving. Maar leer gewoon van jezelf te houden en "genoeg te zijn zoals je zelf bent". Als je de mensen niet de kans geeft om van de echte jou te houden dan weet je ook niet hoe dat zal zijn of zou kunnen zijn.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 15:34

Het eerste wat ik verkeerd vertelde was dat ik al ruim 3 jaar een vriend had (doelde toen op die 18-jarige vriend). Terwijl ik toen juist nog geen 2 maanden wat met hem had. Zo'n onzin om daarover te liegen, maar het floepte eruit. Daarna is het helemaal raar geworden.... Want ik had die relatie dus wel degelijk, maar toen voelde het al een beetje 'nep' omdat ik geen gevoelens meer voor hem had. Toen hadden wij een studiefeest waarop ik met mijn dronken kop met een andere gozer heb gezoend. Was niet de bedoeling, maar voelde me er niet schuldig over. Immers, ik had wel een vriend maar die voelde niet als vriend aan en ik zou het binnenkort toch met hem uitmaken (dat heeft dus wat langer geduurd zoals jullie weten ;) ).
Maar wat studiegenoten grepen me toen vast en vroegen waar ik in godsnaam mee bezig was, zomaar zoenen met een ander terwijl ik al ruim 3 jaar een vriend had. Tja.......... toen heb ik gedaan alsof ik het allemaal heel erg vond, en ga maar door. Uiteindelijk heb ik er een draai aan gegeven waardoor het leek alsof ik er met mijn vriend over had gepraat en dat het weer goed zat.... Oeps.
Daarna stapelde alles zich snel op. Kleine en grotere dingen :)

Met de overgang basisschool - middelbare school is het inderdaad vergelijkbaar fargo :j Gelukkig heb ik toen niet echt gelogen. Althans, niet wat me is bijgebleven. Misschien wat kleine dingetjes, maar die ben ik allang vergeten....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:19

Hmm; het klinkt alsof die eerste leugen dus echt beetje banaal was, er gewoon uit floepte maar wat er na kwam was natuurlijk wel ersntiger.

Kun je uitleggen waarom je met die 18-jarige jongen eigenlijk iets had?

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:50

Precies :) Het begint oppervlakkig en incidenteel, en wordt dan langzaam dieper/serieuzer en structureler. Totdat het een cirkel is geworden waar je niet meer uit komt en waar je dus (noodgedwongen?) in blijft. Iets waar ik nu in zit dus :)

Waarom ik met die 18-jarige jongen een relatie had? Ik weet niet zo goed wat me bezielde toen.... Hij was op het goede moment op de juiste plek en met de juiste woorden. En ik wist al heel lang dat hij me echt leuk vond dus ik hoefde alleen maar toe te happen. Er is toen een periode geweest waarin ik me heel down voelde en ik kon altijd zo goed mijn hart bij hem luchten dat ik toen in een opwelling op zijn versiertrucs ben ingegaan.... Slecht, ik weet het...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:52

Mag ik daaruit opmaken dat je hem vooral om je heen had en hebt gehouden ter zelfbevestiging, omdat het veilig aanvoelde, iets dat zeker was voor je?

Zoja, vanwaar de behoefte aan zo iemand?

Kun je uitleggen wat de samenhang was tussen het down zijn en de leugens?

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:22

Ja ik denk het wel :) Het voelde goed om iemand te hebben die gek op je is, ook al zit je er zelf doorheen. Ik kende hem al zoveel langer als gewone vriend en hij heeft me dus ook in allerlei staten meegemaakt. Het feit dat hij me alsnog heel leuk vond betekende voor mij veel, omdat hij zeker weten van me hield (voor zover je kan spreken van 'houden van' op deze leeftijd ;) ) voor wie ik was. Hij gaf me een goed gevoel en het gevoel dat ik echt leuk was, echt lief en echt leuk.
De rest van de mensen om me heen heb ik nooit mijn echt slechte momenten laten zien, dus daarvan heb ik geen idee of ze me dan ook nog accepteren. Vast wel hoor, want iedereen heeft zijn downs. Maar zeker weten doe ik het niet en daarom wilde ik denk ik het risico niet nemen dat ik ze misschien zou verliezen. En dan is er nog maar één optie: verbergen van die down-momenten...

De samenhang tussen het down zijn en de leugens is een ingewikkeld verhaal...
Dat doe ik liever via PB, want dat kan alleen als ik wat meer over mezelf vertel. En dan geef ik mezelf een beetje te bloot (teveel details), zelfs voor een SA... Dus dat komt via PB :)

Enne, toevallig voor psycholoog geleerd? _O-

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:47

Ik heb je een PB gestuurd poes..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:35

Hoe gaat het nu?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:24

Lente hoe staat het ermee?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:10

Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:17

Het gaat wel.....

De afgelopen tijd heb ik niets meer opgebiecht oid. Ben de afgelopen periode behoorlijk down geweest, erger dan normaal. Ben er een beetje van geschrokken dus focus nu vooral op mezelf. De ommezwaai die mijn leven heeft gehad door het opbiechten van liegen aan een aantal dierbare mensen en goede vrienden voelt echt als een compleet nieuwe start :j En zeker ook het verbreken van de relatie met mijn 18-jarige vriend heeft opgelucht. Dat merk ik nu helemaal, het voelt vrij en ik heb niet meer een chronisch schuldgevoel. Niet meer het schuldgevoel wat ik continu had de afgelopen maanden. Het is een ongelooflijke last die van mijn schouders is gevallen, en dat besef ik met de dag steeds meer. Ik geniet steeds meer van iedere dag ook :j Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn, en heb gemerkt dat dat snel omslaat in té eerlijk zijn. Misschien bestaat er niet zoiets als 'te eerlijk' maar sommige dingen kan je beter op een ander moment, op een andere manier of tegen iemand anders vertellen ;) Maar al met al nog steesd geen spijt, ook al kost het veel energie en vreet het zelfdiscipline. Het is het zeker waard, dus ik probeer door te zetten. Het voelt ook al alsof ik bijna bij de 'finish' ben :)

Maar tegelijk met deze schone lei ben ik ook weer beter voor mezelf gaan zorgen. De afgelopen maanden heb ik mezelf min of meer verwaarloosd omdat ik teveel kopzorgen had omdat ik mezelf in de nesten had gewerkt. Als ik wist dat mijn 18-jarige vriend 's avonds langs zou komen was ik meer bezig met mijn kamer naspeuren of er geen dingen aan de muur hingen of in mijn kamer lagen die de onmiddellijke link naar mijn 20-jarige vriend gaven. Die moesten opgeruimd worden, en andersom moest ik ook weer alles ophangen wat ik van mijn 18-jarige vriend heb gekregen. Geen overdreven dingen, maar al die kaartjes en al die cadautjes verbergen staat ook zo raar als hij komt :+ Dus dan was ik niet bezig met tussendoor gezond koken, een eind hardlopen of wat dan ook.
Vanaf vandaag heb ik echter een soort 'schema' opgesteld waarin ik weer fatsoenlijk gezond ga eten, weer meer ga sporten (is ook deels verwerken van deze situatie, toch een vorm van afreageren) etc :)

Plus het feit dat ik voor volgende week een afspraak heb staan met een psycholoog :j Ik ben zeer benieuwd......
Hoop dat het me helpt, maar vraag het me sterk af. Alhoewel je er nooit slechter van wordt :)

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:10

Lente dat klinkt allemaal positief. Vooral de afspraak met de psycholoog, ik hoop dat je daar wat aan hebt.
En inderdaad kan je daar nooit slechter van worden, alleen beter :)
Maar in het begin van je post zeg je dat je erg down bent geweest, heb je daar nu nogsteeds last van? Of helemaal over!

Is je huidige vriend eigenlijk al op de hoogte van de situatie? En je ouders?

Ik vind dat je het heel erg goed doet tot nu toe. En ga gewoon in je eigen tempo. Niet iets forceren waar je nog niet aan toe bent.

Laat je weten hoe je afspraak met de psycholoog geweest is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:20

Ik ben ook benieuwd of je huidige vriend al op de hoogte is. Alleen dan zul je echt 100% eerlijk kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik me vreselijk voelen om te weten dat ik niet eerlijk ben geweest tegen mijn vriend en hij hier niets vanaf weet.

Verder vind ik het wel goed van je dat je naar een psycholoog gaat.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:24

Mijn huidige vriend weet nog niets, mijn ouders ook niet.
We hebben sowieso even een relatie-dipje omdat ik merk dat de kloof tussen ons eigenlijk heel groot is en we heel erg verschillend zijn. Imo misschien te verschillend, maar dat zal de toekomst uitwijzen :) Nog steeds wil ik het hem en mijn ouders zeker vertellen, maar die stap neem ik nu nog niet. Ik wil het wel, maar lukt me nu nog niet. Ik heb al een paar keer bij hem op de bank gezeten en wilde het dan allemaal opbiechten, maar ik wist niet dat je letterlijk een brok in je keel kon hebben. Heb het nog nooit meegemaakt, maar ik kreeg er geen geluid meer uit..
Het wordt dus even op de lange baan geschoven, hoe slecht het ook van mij is en hoe oneerlijk het ook tegenover hen is. Daar ben ik me zeker wel van bewust..

Met de psycholoog had ik afgelopen vrijdag mijn eerste gesprek, en het voelde goed :)
We hebben het een beetje algemeen gehouden en gaan nu eerst kijken wat de oorzaak en het gevolg in mijn verhaal zijn. Waar komt het liegen door, waar komt het 'down' gevoel vandaan wat ik al jaren (met pieken en dalen) heb, en waar komt het afreageren vandaan. Wat was er eerst en wat is een gevolg van het ander :) Zo willen we langzaam kijken waar het vandaan komt en dus wat we eraan kunnen doen.
Merk nu al dat het me goed doet om af en toe met haar te kunnen praten en ben dus ook heel blij dat ik de stap naar haar hulp heb durven nemen....

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:33

Lente wat goed dat het gesprok zo lekker liep!
Zij kan je de goede weg op helpen, en ook een hoop steun aan haar hebben denk ik zo.

En wat betreft het vertellen aan je vriend en ouders dat is helemaal niet erg als je dat op de lange baan schuift volgens mij. Alles komt op z'n eigen moment en je moet dingen niet overhhaasten. Waarschijnlijk heeft je psycholoog daar ook wel tips en trucs voor als je het echt wilt gaan vertellen maar het niet lukt, en waarschijnlijk weet zij ook wel wanneer het juiste moment is om het te vertellen.
Ik denk echter wel dat er een enorme last van je schouders af valt als je het verteld hebt. Vooral ook omdat je zegt dat je het al een paar keer hebt geprobeerd te vertellen, dat betekent ook wel dat je er veel mee bezig bent, en misschien komt dat de relatie niet ten goede (naja ik kan natuurlijk niet in jullie relatie kijken of in jouw situatie)

Heel veel sterkte, en hou je ons op de hoogte hoe het met je gaat.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:47

Doe ik, ik zal dit topic iedere keer updaten als er weer een ontwikkeling is :j

Dankjewel!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:02

Hoe gaat het nu?

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 14:09

Inmiddels zijn we alweer anderhalve maand verder, en wil ik graag even vertellen hoe het nu met me gaat.

En ik kan alleen maar zeggen dat dat heel goed is!

Met de psycholoog heb ik geen afspraken meer. We hebben 7 sessies gehad en ik heb daar veel kracht uit gehaald. Ze heeft me zeker op weg geholpen en was een fijn steunpunt. Ik voelde me daarna zo sterk dat ik het weer alleen wilde proberen. Dat vond zij een goed idee. Ik besefte nu echt wat ik had gedaan en was op weg om alles op te lossen.

Inmiddels weten mijn ouders ook dat ik heb gelogen. Dat was afschuwelijk om te vertellen. Ze waren zo teleurgesteld en we hebben het er heel lang over gehad. Het ging 'maar om het niet halen van een vak', maar het principe erachter (dat ik uberhaupt kon liegen) vonden ze erg. Het vertrouwen in mij heeft bij hen nu een flinke deuk opgelopen, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat logisch vind. Inmiddels is de rust weer teruggekeerd en gaan vooral mijn moeder en ik weer normaal met elkaar om. Dat was namelijk eerst wat onwennig en achterdochtig geweest, maar nu weer normaal. Voor ze het vertrouwen in me weer helemaal terughebben zal wel een hele tijd duren (misschien wel nooit meer?), maar dat geef ik de tijd.

Van de 2 relaties had ik er 1 verbroken, maar de ander is nu ook over.
Ik heb er een stop achter gezet, omdat het gevoel weg was. En daar was niet zoveel (eigenlijk niets) van gelogen.
Nu mis ik hem niet eens zo erg, alleen zijn luisterende oor en zijn humor..

Ik merk wel dat ik het moeilijk vind om helemaal eerlijk te blijven. Regelmatig pak ik bijv. de bus naar school in plaats van de fiets, omdat ik een beetje lui aangelegd ben.
Vrienden van me maken er wel eens grapjes over. Als ze weer vragen waarom ik met de bus ben moet ik gewoon zeggen dat ik geen zin had om te fietsen, maar ik verzin snel iets. Ik was te laat, of m'n band was lek, of het regende toen ik weg wilde gaan, etc. Terwijl er niets mis is met gewoon liever met de bus gaan dan de fiets :) Het is minder gezond, maar niets ergs om eerlijk over te zijn.
Toch gaat ook dat beter.

En over grote dingen heb ik de afgelopen tijd al helemaal niet gelogen.. en het voelt zo goed!!

Ik zit weer helemaal lekker in mijn vel en ben echt blij dat ik dit topic destijds heb geopend :) Heb echt veel aan de reacties hierin gehad, en vooral heeft dit topic (en een hoop PB's) me zover gekregen dat ik hulp zocht en aan de mensen de waarheid ging vertellen.
Het voelt nu 100% alsof ik een nieuwe leven ben begonnen en ik wil jullie nogmaals bedanken +:)+

Het hoofdstuk is nog niet uit, maar we naderen wel denk ik het laatste hoofdstuk, want zo liegen als ik deed wil ik noooooit meer...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:15

Super om te horen meis!!!
Enne, vergeet niet dat iedereen wel eens een klein leugentje verteld, zoals die van jou met de bus. Niks mis mee ;)
ga zo door, ik vind het reuze knap van je!!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:19

Meid, ik ben blij dit te lezen. Ga zo door, en misschien is het niet onverstandig om af en toe toch nog even een herhaalgesprek met de psycholoog te houden, zodat je op deze goede weg blijft zitten. Kan geen kwaad denk ik!
Grote +:)+ voor jou!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:29

Wat heerlijk om lezen, je merkt ook echt aan je schrijfstijl dat er een grote last van je schouders is gevallen !

Ik wil je heel veel succes wensen met het vervolg en je toekomst! En als het toch weer even moeilijk gaat; rustig weer afspraak bij die psycholoog maken, zodat je weer sterk door het leven kan gaan :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:10

jee wat goed zeg!

Ik ben echt blij voor je dat je opgeruimd de zomer ingaat zo!!

Top, een leuk bericht!