Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:45

Hannah_Menno schreef:
Bonita_Bon schreef:
Dat overtrokken gedoe over slaan. My god, kindermishandeling is wat anders natuurlijk, maar een opvoedkundie tik op de billen... prima!

Ohh, ik ben het zó met jou eens! +:)+ _/-\o_ _/-\o_

Ik sluit me hier ook helemaal bij aan ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:52

En dan geef je een tik ter correctie den wat gebeurt er dan? Is het kind dan ala minute stil en zoet of begint het dan te krijsen van schrik? En hoe los je dat op? Nog harder tikken?

En wat voor boodschap geef je je kind mee? Als mijn vriendinnetje niet wil luisteren dan mag ik haar tikken, doen pappa en mamma ook. En als je kind dan uithaalt naar een ander kind dan krijgt het weer een tik ter correctie?

Beetje krom :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:08

Maikeltje, ik geloof niet dat het de bedoeling is dat een kind maar te pas en te onpas de opvoedkundige tik krijgt, denk je zelf ook niet?

Er wordt hier al meerdere keren gemeld dat die tik juist heel weinig gegeven wordt, omdat het kind precies weet waar het aan toe is.

Marleen74

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:32

Maikeltje,zo gaat het dus niet!
Jij doet net alsof het om moedwillig mishandelen gaat met een hoop plezier???

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:27

Het kind begint vast te krijsen van schrik maar weet daarna héél goed dat dat een consequentie kan zijn van het vervelende gedrag en zal de volgende keer wel twee keer nadenken voordat het weer zo iets doet. ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:00

Datzelfde effect heb je, zonder tik, ook als je het gewoon in de gang of op de trap of waar dan ook parkeert voor 10 minuten ;)
Victory2000 schreef:

Ik snap niet waarom jouw posts zo aanvallend geschreven worden? We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen neem ik aan en ik begrijp ook wel wat je schrijft als je maar 1 leesteken neerschrijft :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:17

Dat zal best hetzelfde effect kunnen hebben. Elk kind is anders en ook elk kind heeft een andere 'aanpak' nodig. Bij sommige is alleen streng toespreken en ergens 'parkeren' niet voldoende.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:49

maikeltje schreef:
Datzelfde effect heb je, zonder tik, ook als je het gewoon in de gang of op de trap of waar dan ook parkeert voor 10 minuten ;)
Victory2000 schreef:

Ik snap niet waarom jouw posts zo aanvallend geschreven worden? We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen neem ik aan en ik begrijp ook wel wat je schrijft als je maar 1 leesteken neerschrijft :)

Omdat je mischien mensen verkeerd neerzet??? ????
Ik snap niet zo goed waarom je bepaalde dingen zegt.Hoe je situaties schetst,dat gaat nergens over.Tenminste niet bij mij en ik heb het gevoel bij velen hier niet.
Het is een beetje ......uitlokken van een reaktie?!
En als je die dan krijgt,ga je het hebben over .....leestekens?/?/?/?/?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:51

maikeltje schreef:
En dan geef je een tik ter correctie den wat gebeurt er dan? Is het kind dan ala minute stil en zoet of begint het dan te krijsen van schrik? En hoe los je dat op? Nog harder tikken?

En wat voor boodschap geef je je kind mee? Als mijn vriendinnetje niet wil luisteren dan mag ik haar tikken, doen pappa en mamma ook. En als je kind dan uithaalt naar een ander kind dan krijgt het weer een tik ter correctie?

Victory2000 schreef:

Zo zat het,niet zoals jij het quote.......+.....

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:53

Sorry foutje.....het plezier kwam van Brainless

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:00

maikeltje schreef:

Wat een onzin. Ik heb ook weleens een zaaier om mijn oren gekregen als ik na herhaaldelijk waarschuwen niet wilde luisteren. Nou echt wel dat ik toen wel luisterde en ik luisterde daarna een tijdje ook veel beter, want stel je voor dat het weer gebeurde. En ga dit nu niet uit zijn verband trekken door te zeggen dat ik bang was voor mijn ouders, ik vond het gewoon niet leuk om een tik te krijgen.

Ik beet vroeger heel erg veel. Op een gegeven moment beet ik mijn moeder voor de zoveelste keer en die heeft me naar mijn kamer gesleurd en daar in gegooid, en met gooien bedoel ik ook echt gooien. Nou, ik heb daarna nooit meer iemand gebeten en ook geen traumatische ervaring aan over gehouden. Het werd me gewoon even goed duidelijk dat bijten een no-no was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:42

een pedagogisch tikje ala, maar ik zelf denk idd dat de ouders die een weloverwogen besluit maken dat 'tikje' te geven de ouders zijn die het ook op een andere manier succesvol op hadden kunnen lossen.

Zelf denk ik dat de grens tussen een 'pedagogische tik' en 'slaan' veel te vaag is, ouders houden zichzelf te graag voor dat het 'pedagogisch verantwoord' is. Daarom zou het niet echt moeten kunnen dus, imo. En al helemaal niet meer na een bepaalde leeftijd.

mijn mams gaf mij wel een pedagogische mep, uiteindelijk werd dat steeds irrationeler en harder.. Dat is uiteindelijk totaal uit de hand gelopen, en dat heeft mij niet echt positief gevormd :+
Er zijn momenten geweest dat ik echt heel bang was, en ik ook niet meer helemaal naar huis durfde na school etc.
En als ik dan lees dat mensen het hier een goed idee vinden om kinderen dmv angst/paniek op te voeden gaan bij mij de nekharen echt recht overeind.. :+ Maar ik ben niet helemaal objectief dus.

Anyway, ik denk dat je - zeker na de bepaalde leeftijd, van pak hem beet 11 jaar oid- veel meer bereikt met structuur, stabiele omgeving etc. Mocht het kind dan alsnog echt probleemgedrag vertonen, zodanig dat slaan/ een tik de enige oplossing lijkt.. Dan denk ik echt dat het echt tijd is om hulp te zoeken. Ik denk ook eigenlijk dat zulk probleemgedrag altijd voortkomt uit een onevenwichtige opvoeding/ andere problemen in de omgeving (school oid) of een onderliggende stoornis. Dan kom je er niet met slaan. En zul je er ook nooit mee komen :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:03

Menino, heel vervelend voor jou dat je zulke nare ervaringen hebt. Dit vind ik dan ook een ander uiterste.
Maar ik niet met angst/paniek opgevoed, maar ook niet met fluwelen handschoentjes. Ik herhaal dat ik hooguit een keer of 4 een pak op mijn broek heb gehad in de leeftijd tussen de 3 en 7 denk ik... En ik kan ze me er 2 nog goed herinneren, volledig terecht (momenten dat ik keek hoe ver ik kon gaan) en heeft me niets van trauma's oid opgeleverd. Ik was niet bang voor mijn ouders (had hooguit weer een beetje meer respect) en was een keurig opgevoed, rustig maar outgoing meisje. Ik snap wel dat je er met andere ogen naar kijkt als je zelf de doorgeslagen variant ervan hebt meegemaakt (als in: tever gegaan). Maar dit is mijn visie.
Slaan in het gezicht vind ik wat anders, een stuk pijnlijker en ik vind het ook een beetje... hoe zeg je dat 'vernederend'. Mijn moeder heeft me op mijn 16de een goed harde klap in mijn gezicht gegeven, ik was die nacht om 4 uur thuis gekomen ipv 2 uur. Wilde niet zeggen waar ik vandaan kwam, wist niet waar mijn fiets was, had teveel gedronken en de volgende ochtend had ik een pesthumeur ik antwoorde op een vraag van mijn moeder met "dat gaat je geen reet aan, en als je het niet erg vind ga ik nu weer verder met belangrijke dingen ipv naar jou gejank en gezeik te luisteren, flikker op (of iets in die richting)". Klats! Maar die klap maakte meer woede en onbegrip in mij los en ook meer de behoefte om terug te slaan. Dat was een teken van onmacht, duidelijk. Maar dat heeft voor mij ook duidelijk het verschil laten zien. Als je 4 jarige kind aan het zeuren en jengelen is tijdens het wandelen naar de speeltuin en als ze haar zin niet krijgt haar net nieuwe knuffel in een plas smijt en dan maar keihard wegrent bij moeders, die met kinderwagen met 1 jarig zusje erin loopt, en vervolgens doorrent terwijl ze word gesommeerd te stoppen en daarna een redelijk drukke weg zomaar oversteekt en moeders krijgt haar te pakken........ dan krijgt kindlief toch echt een flinke tik op de billen (ook al echt gebeurd) en het was er meer dan 1...
Nu lijkt het net alsof ik een verschrikking was vroeger maar dit zijn dus ook de uitspattingen die een klap als gevolg hadden, wat resulteerd in het feit dat ik ze nooit ben vergeten en het dus voldoende indruk heeft gemaakt maar ik kijk er met een glimlach op terug dus niets negatiefs in mijn geheugen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:51

Victory2000 jij bent degene die op mijn post als eerste reageerde, gelijk met een aanvallende ondertoon, niet andersom hoor :)
En ik moet zeggen dat het me wel fascineert dat jij je blijkbaar geroepen voelt om zo fel te reageren terwijl het enige wat ik zeg is dat ik vind dat je in mijn ogen geen tikken nodig hebt om je kinderen op te voeden tot weldenkende en fijne mensen met fatsoenlijke normen en waarden. Waarom zit jou dat zo dwars? Dat vraag ik me oprecht af.

Onderstaande post van mij was een vraag voor degenen die menen dat een corrigerende tik wel helpt alleen op die post heb ik, behalve dat men zich met hand en tand probeert te verdedigen, nog geen enkel overtuigend antwoord op gehad want ik ben echt benieuwd hoe jullie dat voor je zien:

maikeltje schreef:

Vertel me dan eens hoe het werkt? Misschien steek ik er nog wat van op, ook al hanteer ik dan een andere methode. Zoals ik ook al eerder schreef, we streven uiteindelijk allemaal hetzelfde na voor wat betreft onze kinderen lijkt mij.

Iemand schreef ook nog "maar je bent niet te pas en te onpas aan het tikken, dat komt sporadisch voor en het kind weet precies waar het aan toe is"

Voor diegene heb ik ook een vraag: hoe vaak en vooral wanneer tik je dan wel? Wat doe je op de andere momenten van de dag/week als je kind vervelend gedrag vertoond?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:54

Heb ooit n kopstoot van me pap gehad ben er niet minder van geworden hoor(was egt onuitstaanbaar paar jaar lang :z)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:00

Een kind in elkaar slaan vind ik echt note done, dat kun je naar mijn mening gewoon niet maken om welke reden dan ook.

Een kind een tik verkopen als serieuze ondertoon om je woorden kracht bij te zetten (want zo zie ik het) is naar mijn mening niet per defintie slecht.
Niet de perfecte oplossing, maar goed ouders zijn ook maar mensen.
Ik heb toen ik een klein meisje was ook wel een pets of tik gehad...heb er geen trauma's door opgelopen, ben er geen vriendjes/vriendinnetjes door gaan slaan of agressief van geworden...misschien hadden mijn ouders een perefcte timing ofzo want ik snapte gelijk waarom ik deze kreeg.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:02

ik hoop mijn kinderen nooit te hoeven slaan of tikken..
Heb een hele tijd terug mijn jongste een tik over zn vingertjes gegeven omdat ie ergens niet aan mocht komen..
hij deed t toch.. bleef me uitdagen en ipv het te negeren ben ik erop ingegaan.. ik tikte m over zn vingertjes heen, niet hard, maar hij schrok wel.. hij keek me aan met grote niet begrijpende ogen.. daarvan schrok ik zo erg, zo vreselijk erg, dat ik me voorgenomen heb me nooit meer zo te laten mee slepen..
en nu ik zelf nadenk bij de reactie die ik geef en de aanleiding gaat t eigenlijk heel erg makkelijk. maar nog steeds, tot op de dag van vandaag heb ik er spijt van.. die ogen staan in mn geheugen gegrift en dat hoef ik nooit meer te zien.. tis een vreselijk zachtaardig kereltje, en t hoeft dus echt niet.

opvoeden is t moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:13

newmom schreef:
ik hoop mijn kinderen nooit te hoeven slaan of tikken..
Heb een hele tijd terug mijn jongste een tik over zn vingertjes gegeven omdat ie ergens niet aan mocht komen..
hij deed t toch.. bleef me uitdagen en ipv het te negeren ben ik erop ingegaan.. ik tikte m over zn vingertjes heen, niet hard, maar hij schrok wel.. hij keek me aan met grote niet begrijpende ogen.. daarvan schrok ik zo erg, zo vreselijk erg, dat ik me voorgenomen heb me nooit meer zo te laten mee slepen..
en nu ik zelf nadenk bij de reactie die ik geef en de aanleiding gaat t eigenlijk heel erg makkelijk. maar nog steeds, tot op de dag van vandaag heb ik er spijt van.. die ogen staan in mn geheugen gegrift en dat hoef ik nooit meer te zien.. tis een vreselijk zachtaardig kereltje, en t hoeft dus echt niet.

opvoeden is t moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen..

Dat is ook het moeilijkste wat er is, vind ik ook hoor. En ik ken geen enkele ouder die perfect is ;)

Menino schreef:
Zelf denk ik dat de grens tussen een 'pedagogische tik' en 'slaan' veel te vaag is, ouders houden zichzelf te graag voor dat het 'pedagogisch verantwoord' is.

Dit vind ik zeker iets om over na te denken. Waar trek je de grens?
Menino, wat rot dat het bij jou zo gelopen is en wat moedig dat je dat durfde te schrijven.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 11-02-10 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:28

Ach, ik ben ook opgevoed met een tik als het te ver ging hoor, geen trauma's aan over gehouden. Maar inmiddels weet mijn moeder wel dat ik de laatste jaren een mep terug verkoop, dus sindsdien probeert ze het niet meer. Want wie kan mij het recht ontnemen om niet terug te meppen als iemand anders dat ook doet ? Eerlijk is eerlijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:33

Maxielover schreef:
Ach, ik ben ook opgevoed met een tik als het te ver ging hoor, geen trauma's aan over gehouden. Maar inmiddels weet mijn moeder wel dat ik de laatste jaren een mep terug verkoop, dus sindsdien probeert ze het niet meer. Want wie kan mij het recht ontnemen om niet terug te meppen als iemand anders dat ook doet ? Eerlijk is eerlijk.

Denk jij dat dat anders was geweest wanneer je op een andere manier gestraft was , zonder tik bedoel ik? Denk je dan dat je misschien had geleerd conflicten anders op te lossen? Is misschien moeilijk voor jou te beantwoorden omdat het niet anders was maar ik ben toch wel benieuwd naar je antwoord :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:13

Maxielover schreef:

Wie jou dat recht ontneemt? Wat dacht je van puur het feit dat jij een kind bent en geen opvoedkundige functie hebt en je ouders dient te respecteren?
Zonder dat ik je moeder af wil vallen vind ik het ook van de zotte dat je moeder dit kennelijk geaccepteerd heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:16

Ben het daarmee eens......

Ik pieker er niet over om mijn ouders te slaan, al heb ik als kind ook weleens een tik over mijn vingers gehad.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:47

Ik heb vroeger vast wel eens 'n tik op m'n kont gehad. Heb daar nooit wat aan over gehouden hoor. Vind het ook echt belachelijk dat het nu verboden is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:06

stef schreef:
Maxielover schreef:

Wie jou dat recht ontneemt? Wat dacht je van puur het feit dat jij een kind bent en geen opvoedkundige functie hebt en je ouders dient te respecteren?
Zonder dat ik je moeder af wil vallen vind ik het ook van de zotte dat je moeder dit kennelijk geaccepteerd heeft

Je volgt als kind het voorbeeld dat je meekrijgt, dit is een van de redenen waarom ik niet tik. Want ik vind dat maxielover wel een punt heeft ook al wil ik het daarmee niet goed praten.
Daarom wil ik ook heel graag haar reactie op mijn vorige post aan haar lezen. Ik ben daar heel erg benieuwd naar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:09

Je volgt als kind het voorbeeld wat je meekrijgt, misschien, maar je hoort als kind ook respect bij gebracht te krijgen. Zoals eerder aangegeven heb ik vroeger ook echt weleens een tik gehad, waar ik echt niet slechter van ben geworden, en ben ook absoluut niet bang van ijn ouders, maar het zou gewoonweg niet in me opkomen om mijn ouders een tik terug te verkopen. Toen niet, nu niet, nooit niet