draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:55

Wat hebben mijn honden en kinderen ermee te maken dat ik vlees eet?

ilse86

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Ik ben geloof ik de weg ook een beetje kwijt

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Brainless schreef:
Wat hebben mijn honden en kinderen ermee te maken dat ik vlees eet?

Het is wel een goede vergelijking. :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:57

Je kunt natuurlijk ook een hond uit het asiel halen en de zwerver er naartoe brengen. Is dat probleem ook opgelost

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:58

Moirsa schreef:
Fiffill schreef:
Ik vind bont sowieso waanzinnig ordinair en h*rig, of het nou echt is of nep. :)

Dat heeft toch helemaal niets met dit topic te maken :') ?

Bont kan hardstikke mooi en chique zijn hoor, als het niet zo much is.

Dit topic gaat over bont... dus ja, dit heeft er mee te maken. Ik vind het gewoon weerzinwekkend ordinair, snap ook niet dat het zogenaamd 'in' is.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:59

Moirsa, leuke jas, niets mis mee.
Maar het dragen van bont is wel anders dan het dragen van leer, al zie jij misschien het verschil niet.

Klopt, de melkkoe is niet te vreten, die is uitgemolken.

En Johanna is staat voor een deel ook aan de goede kant van de weg.

Ja, vroeg ik me ook af, wat hebbende mensen die kinderen naar de creche brengen nou te maken met het dragen van bont.
Maar ik ben een beetje ouderwets genoeg om er in mee te gaan dat wanneer je kinderen neem dan moet je ze niet plaatsen, maar er zelf voor zorgen.
Kan ik makkelijk zeggen, ik heb geen kinderen en het heeft niets te maken met dit onderwerp, daar is vast een ander topic voor.

Bont is zeker niet ordinair, dan is de koningin ook datgene wat jij hebt genoemd.
Die draagt bont en niet zo zuinig ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:01

Ik VIND bont ordinair.... of de koningin het nou aan heeft of die dribbelende doosjes bij mij op school. Vind het altijd wel lachwekkend... die denken er echt niet bij na wat ze kopen, maar hoe groter de kraag, hoe stoerder je bent lijkt het wel. :+

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:02

Fiffill schreef:
Moirsa schreef:
Dat heeft toch helemaal niets met dit topic te maken :') ?

Bont kan hardstikke mooi en chique zijn hoor, als het niet zo much is.

Dit topic gaat over bont... dus ja, dit heeft er mee te maken. Ik vind het gewoon weerzinwekkend ordinair, snap ook niet dat het zogenaamd 'in' is.

Dit topic niet over de looks van bont.
http://recyclingclothesmathilde.web-log ... ekpak2.png
Ik vind dit dus echt niet orginair he? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:04

ilse86 schreef:
Je kunt natuurlijk ook een hond uit het asiel halen en de zwerver er naartoe brengen. Is dat probleem ook opgelost

Geniale oplossing :')

Moirsa

Moggsy schreef:
Maar het dragen van bont is wel anders dan het dragen van leer, al zie jij misschien het verschil niet.

Ik zie het verschil inderdaad niet omdat er ook koeien worden gefokt om het leer.
Leer van een koe komt echt niet van een melkkoe hoor :n

Waarom zou een eekhoorn dan meer waard zijn dan een koe?

Als het nou zo was dat het leer van een melkkoe kwam begreep ik het wel maar dat is niet het geval.

Fenrir

@ Moirsa: dat noem ik oud en stoffig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:06

Moirsa schreef:
Moggsy schreef:

Ik zie het verschil inderdaad niet omdat er ook koeien worden gefokt om het leer.
Leer van een koe komt echt niet van een melkkoe hoor :n

Waarom zou een eekhoorn dan meer waard zijn dan een koe?

Als het nou zo was dat het leer van een melkkoe kwam begreep ik het wel maar dat is niet het geval.

Ik zie dat verschil ook niet :)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:07

Fiffill schreef:
@ Moirsa: dat noem ik oud en stoffig. :D

Daarom, bont kan dus meerdere uitstralingen hebben als je het maar goed combineerd. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:10

Overigens vind ik de bontindustrie even slecht als de bio-industrie.... Het houden van die dieren in de kleine hokjes... :n

@Moirsa: misschien is het dan niet altijd ordinair, maar zoals het nu 'in de mode is' zie ik bijn alleen maar van die ordinaire wannabe hiphopgastjes er mee lopen of geblondeerde doosjes... (om het even bij stereotiepjes te houden ;) ). Maar ordinair of oud en stoffig, ik vind het gewoon oerlelijk. :=

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:13

Fiffill schreef:
Overigens vind ik de bontindustrie even slecht als de bio-industrie.... Het houden van die dieren in de kleine hokjes... :n

@Moirsa: misschien is het dan niet altijd ordinair, maar zoals het nu 'in de mode is' zie ik bijn alleen maar van die ordinaire wannabe hiphopgastjes er mee lopen of geblondeerde doosjes... (om het even bij stereotiepjes te houden ;) ). Maar ordinair of oud en stoffig, ik vind het gewoon oerlelijk. :=

Ja dat wannabe gedoe is gewoon ordinair, maar het KAN mooi zijn vind ik dan. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:14

Moet zeggen dat ik dan nog niet snap waarom ze echt bont nemen... geeft het een soort van status? :? Als je een beetje een hart voor dieren hebt koop je toch lekker nepbont...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:17

Goed.
Maar dan ook kunststof zadel en schoenen, geen leer meer gebruiken en geen vlees meer eten :) overal moeten dieren voor gedood worden, en overal worden ze speciaal voor gefokt.

Heeft niks te maken met hart voor dieren hebben. Ik ben dol op koeien en varkens, vind alles wat leeft mooi, maar ik schiet ze ook zo een kogel door de kop.
Hart voor dieren hebben is imo je dieren het goed laten hebben tijdens hun leven. Dat is niet: geen dieren doden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:18

Dus heeft dit alles te maken met een hart voor dieren hebben: deze dieren hebben het immers niet goed tijdens hun leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:20

Moet je biologisch gaan eten.En zorgen dat je weet waar je leer vandaan komt, waar je vlees gefokt is, waar je bont gefokt is..... weten, lezen, onderzoeken. Niet meer zomaar lukraak wat kopen, en zeker geen goedkoop vlees, leer of bont kopen.

Ik kan én én doen. Kost wel meer, maar ik heb dan ook erg goede kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:20

Ik heb ook een jas met bont ,ieder zijn eigen mening,en smaak ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:22

Probeer het uit te leggen.

Het gaat niet over het fenomeen bont als wel leer, wat betreft de acceptatie.
Beide zijn modeartikelen en gebruiksartikelen.
Om bont kunnen we heen als we willen, mede omdat bont inmiddels maatschappelijk niet meer volledig wordt geaccepteerd.
Leer daarentegen is wel geaccepteert en volledig ingeburgerd.
Denk aan meubels, schoeisel, motorpakken, etc. bedenk maar iets.
De mens vinbd over het algemeen dat we niet meer zonder leer kunnen en wel zonder bont.
Dan een 2e aspect.
Ik wil geen vis op mijn bord die mij nog aan kijkt, dat is mij te confronterend.
Met bont werkt dat meestal ook zo, bont associeert men meteen met een dier erbij.
Bij leren schoenen of een zadel of een motorjack, pak maar iets, bedenk men geen dier.

Dat verschil is voor sommige mensen nihil, maar voor de meeste mensen speelt dit mee.
Zit tussen de oren.

Het klinkt vervelend, maar echt bont is uniek om te dragen.
Of je dat ook werkelijk doet is een ander verhaal.
Vroeger gaf het wel degelijk status en nog steeds zijn er mensen die er een status aan vast binden, zie de Queen en aanhang.
Maar het draagt heel soepel, is ademend, heeft een thermofunctie.
Eigenlijk ben je als bontdraagster/drager in de huid gekropen van een dier.
Mijn Siberische katten lopen graag in de sneeuw en koude, die hebben daar een vacht voor.
Dit kun je pas weten als je het gedragen hebt.
Maar als je dit niet wilt weten dan moet je het niet dragen en blijft het mooi vinden over.
En dat is nu eenmaal een kwestie van smaak, wat de ene mooi vind, vind de ander weer lelijk.

Ook biologisch gehouden dieren hebben het niet altijd prettig, dat denk je maar.

Klopt, goedkoop en niet nagedacht is meestal wel dierenleed.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:23

Yamcha schreef:
Moet je biologisch gaan eten. Zorgen dat je weet waar je leer vandaan komt, waar je vlees gefokt is, waar je bont gefokt is.....

Ik kan én én doen. Kost wel meer, maar ik heb dan ook erg goede kwaliteit.

Eten hier thuis alles altijd al biologisch. En geen vlees (en daar valt vis ook onder), al sinds mijn geboorte niet. Ouders ook niet, die vinden het sowieso gewoon niet lekker.
Dingen zoals leren schoenen ed heb ik ook niet...

En verder: ook in de Nederlandse nertsenfokkerijen hebben die beestjes kleine hokken hoor. Op de site van nertsenfokkers (http://www.nfe.nl) staat zelfs:
“Nertsen worden gehouden in zowel open stallen (sheds) als gesloten stallen en kassen. Daarin staan gekoppelde leefruimtes waarvan de afmetingen voor een deel reeds voldoen aan de eisen gesteld in het in 1995 voorgestelde Plan van Aanpak. Ook de Raad van Europa heeft deze afmetingen in 1999 overgenomen in haar aanbevelingen.”

Voor een deel. :?
Mogen ze wel eens wat aan gaan doen dan....

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:26

Als je dit topic helemaal had gelezen dan had je gelezen dat er al was opgemerkt dat de nertsfarms niet prettig zijn om te zien, laat staan mee te maken.

Maar zoals ook eerder gezegd, ook biologisch gehouden dieren hebben het niet altijd fijn.

En vergeet de proefdieren niet, vind ik veel en veel erger dan het dragen van bont en/of leer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:29

Ik zeg ook nergens dat biologisch gehouden dieren of proefdieren het fijn hebben... vind ik minstens zo erg.

Het beste zou eigenlijk zijn; iedereen die vlees wil eten moet het maar zelf houden en slachten. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:33

Mooi stuk op de site van de NFE:

Bont is een prachtig en populair natuurproduct maar desondanks toch af en toe onderwerp van discussie. Niet iedereen is het er namelijk over eens of je naast het gebruik van bont als restproduct pelsdieren speciaal mag houden ten behoeve van kleding. Een meerderheid van de Nederlanders heeft aangegeven het belangrijker te vinden hoe een dier gehouden wordt, dan waarom een dier gehouden wordt. Zo gebruiken we de huid van een koe als leer voor kleding, meubels, schoenen en tassen. We vergeten daarbij vaak dat leer niets anders is dan huid zonder haar. Van schapen verwerken we de pels bijvoorbeeld in kleden, jassen en laarzen. Van pelsdieren wordt de pels gebruikt voor jassen, mutsen, garneringen (kragen) en andere bontproducten. Wanneer houdt noodzaak op en wordt iets luxe? Is een leren bankstel of een leren tas geen luxe omdat wij het vlees van die landbouwhuisdieren opeten? Is het eten van vlees geen luxe? Wanneer dat niet het geval is, hoe groot mag die portie dagelijks vlees dan zijn om niet te verworden tot luxe? Wie bepaalt wanneer iets als luxe gezien moet worden? Mag de mens zich sowieso niet omringen met luxe wanneer daar een dier voor gehouden moet worden, of is de manier waarop dat dier gehouden wordt bepalend?

Of u wel of niet die bontjas koopt is in Nederland een democratisch recht. Door middel van labelling kunt u tegenwoordig precies zien welk type bont u kiest. Ook kunt u met behulp van het internationale Origin Assured label of het Nederlandse FURlab label bewust kiezen voor bont uit landen waar duidelijke dierenwelzijnsregels gelden! Daardoor is bont nog meer een duurzaam en verantwoord product waar elke drager bewust trots op kan zijn. Bijna alle couturiers in Nederland gebruiken tegenwoordig bont in hun collecties. Ook in alle betere damesmode speciaalzaken en boutiques vindt u kleurrijk, modern, echt bont, verwerkt volgens de nieuwste technieken.

Kan me hier echt goed in vinden.

Proefdieren? Vind je dat echt erg?
De meeste dieren in Nederland mogen stikjaloers zijn op het leven van een proefdier..... ze worden uitstekend verzorgd, er wordt een test met ze gedaan, en dan worden ze ook ingeslapen. In tegenstelling tot vele dieren in NL die zich met een verkankerd, artrotisch lijf, waarvan spieren falen, allerlei interne organen het op gaan geven, moeten voortslepen, maanden en maanden (en langer nog) omdat die bazen van die vuile egoïsten zijn die geen afscheid willen nemen. Niet omdat ze zo dol zijn op hun huisdier (zijn ze niet, anders lieten ze het dier niet zoveel pijn lijden) maar omdat ze bang zijn voor het verdriet..... heerlijk hoor. Wie is er dan zielig? Dat proefdier niet.

Als er alternatieven zijn voor proefdieren, gebruiken ze die ook. Maar hoe moet de medische wetenschap ooit een medicijn voor AIDS gaan vinden als er geen proefdieren zijn? Hoe moeten ze kanker genezen zonder eerst de geneesmiddelen te testen? Dat mag pas in de 4e fase op mensen namelijk, en dat is niet voor niets. Kun je wel zielig vinden, maar proefdieren zijn (nog) nodig.

Vlees niet. Kun je prima zonder. Bont..... op Groenland en Antarctica schijnt het toch knap lastig te worden zonder bont. Goed, oké, flauw want daar leven wij niet. Leer, ook nergens voor nodig. Kunnen het met kunststof ook wel af. Je krijgt alleen wel zweetvoeten dan, en 't is bepaald slecht voor je huid. Dan heb je toch weer verzorgende olie nodig, en waar kwam dat ook weer vandaan..... juist! Melk heb je al helemaal niet meer nodig als je geen zuigeling meer bent. U ziet, het wordt toch lastig zonder dierlijke producten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt