Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:42

Maar wat is er mis met verzoeken indienen? Het stagebedrijf had ook kunnen zeggen, nee sorry: daar doen wij niet aan.
Maar ja... die willen geen leerlingen mislopen. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:45

Blue_Eyes schreef:
Okee, dan laat dat voor jou dus twee opties open al zou jij je in een situatie als TS bevinden: of je gaat in een broek en gaat daarmee tegen de wens van zowel jouw stagebedrijf als de gastschool in, of je gaat niet. Simpel toch? Ik ga er iig een van school halen. :wave:

In een notedop +:)+ Overigens zou ik dus idd ruzie maken met mijn stagebedrijf, want die vind ik hier de grooste fout maken. Maar idd, ik laat me niet op die manier de wet voorschrijven en ik zou dus niet voor een dergelijk bedrijf werken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:45

verootjoo schreef:
Mogen je buren ook 1 dag rust in de week :?

Ik heb meer last van de kerkklokken die een kwartier lang op volle sterkte aan gang gaan, dan van mijn buurman die een schilderijtje ophangt...
Nou zou ik zelf ook geen geluidsoverlast veroorzaken, maar als een buurman iets moet doen maakt dat mij echt niet uit of hij het op zondag of op woensdag doet - lekker belangrijk. Voor heel veel mensen is de zondag gewoon één van de zeven dagen, een normale dag, dus waarom zouden zij zich dan anders moeten gaan gedragen? Natuurlijk ga je niet bewust even lekker herrie schoppen - maar dat doe je op maandag t/m zaterdag toch ook niet?
Als je in een streng gelovig dorp woont vind ik het nog net anders, maar zelfs daar vind ik dat je in principe de vrijheid moet hebben om je eigen keuzes te maken. Wel is het netjes als je daarbij respect hebt voor anderen en dus niet gaat lopen timmeren of je muziek keihard aanzet, maar dingen die helemaal geen overlast veroorzaken (in de tuin werken, rondje fietsen, buiten het dorp paardrijden) moeten gewoon kunnen vind ik.

Ik begrijp trouwens ook best dat iemand zich er niet prettig bij voelt een kledingkeuze opgedrongen te krijgen. Zelf draag ik graag een rok en zou ik het dus ook geen punt vinden er eentje aan te trekken, maar ik kan me best indenken dat niet iedereen er zo over denkt. Een jaar of 5 geleden zou ik ook geen rok of jurk in de kast gehad hebben. Ik zou er dan zelf voor kiezen niet te gaan als ik er echt problemen mee had, denk ik. Wat ik niet zou doen, is toch gewoon in een broek gaan - je weet dat ze dat daar niet graag hebben en je bent er inderdaad te gast. Maar ik vind het niet vreemd om dan helemaal af te zeggen, net zoals meisjes van deze school waarschijnlijk af zouden zeggen als er van hen gevraagd werd in broek ergens te verschijnen.
Ik vind dat een instelling er ook begrip voor moet hebben als mensen om deze reden afzeggen. Je mag best eisen stellen, maar als mensen dan niet aan die eisen willen voldoen moet je niet beledigd zijn.

Blue_Eyes, ik vind een man in een rok iets anders omdat dat gewoon niet gebruikelijk is, en een vrouw in een broek wel. Maar stel nou dat een man gevraagd werd toch vooral in kilt te komen omdat dat de dresscode is daar op school, dan zou ik het die ook niet kwalijk nemen als hij zou afzeggen omdat hij zich daar niet prettig bij voelt. Jij wel?

vuurneon

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:50

Afzeggen zou ik ook geen probleem vinden inderdaad, maar trek geen broek aan om maar ergens tegen aan te schoppen. Maak dan stampij bij het stagebedrijf, want zij hebben dit verzoek goed gekeurd en sturen je daarheen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:51

Nee, bewust een beetje gaan lopen rellen zou ik ook niet doen. Maar ik vind wel dat je het recht hebt om af te zeggen als je er echt problemen mee hebt. Dat je daar dan erg laat mee bent, daar kun jij niks aan doen als dit verzoek pas zo laat gecommuniceerd wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:52

Waarom is dat ergens tegenaan schoppen? Ik hecht aan mijn eigen waarden, net zoals zij aan de hunne.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:54

Maar dan kun je toch afzeggen, als je niet aan hun voorwaarden wilt voldoen?

Zij zeggen: je mag hier komen als je een rok draagt. Jij zegt: prima, daar kan ik me niet in vinden, dus dan kom ik niet, zoek maar een andere zot voor je voorlichting. Dat vind ik een stuk eerlijker dan niks zeggen (en daarmee impliceren dat je het goed vindt), en dan daar in een broek verschijnen terwijl je weet dat ze dat niet willen hebben. Als je al weet dat het hun zal beledigen als jij daar in een broek komt, dan zou ik zelf proberen een andere oplossing te zoeken.

Of ik zou het vooraf laten weten. Gewoon terug communiceren dat je je niet in hun eis kunt vinden, dat je bereid bent te komen maar dan wel in jóuw kledingkeuze en dat het aan hun is om te kiezen of ze van je aanbod gebruik willen maken of dan liever iemand anders willen zoeken. Dan is het aan hun om te zien wat ze liever doen.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 02-11-09 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:55

Omdat je bewust er voor kiest om hun waarden te negeren. Terwijl het probleem niet bij die school ligt, maar bij het stage bedrijf: zij sturen je erheen en zij hebben het verzoek goedgekeurd.
School verwacht nu gewoon een dame in een rok, dus als je wel in een broek gaat omdat het tegen je principes is? ga dan gewoon niet... Dat vind ik wel bewust ergens tegen aanschoppen, omdat hen zo tegen de haren in strijkt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:56

Als mijn school/werkomgeving die wensen had dan doe ik gewoon wat er gevraagd word. Lijkt me logisch, of je zoekt een andere plek. Voor mij is dat gewoon een stukje respect.

Als het nu in privesfeer was dan zou het anders zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:57

Nimue schreef:
verootjoo schreef:
Mogen je buren ook 1 dag rust in de week :?

Nou zou ik zelf ook geen geluidsoverlast veroorzaken, maar als een buurman iets moet doen maakt dat mij echt niet uit of hij het op zondag of op woensdag doet - lekker belangrijk. Voor heel veel mensen is de zondag gewoon één van de zeven dagen, een normale dag, dus waarom zouden zij zich dan anders moeten gaan gedragen? Natuurlijk ga je niet bewust even lekker herrie schoppen - maar dat doe je op maandag t/m zaterdag toch ook niet?

Dat vind ik ook :j
Omdat de buren zondagsrust willen houden hoef ik dat toch niet te doen? Ik zou ze dan wel met rust laten (niet bellen/aanbellen) maar de was ophangen/fietsen/grasmaaien etc moet wat mij betreft prima kunnen, ook in een gelovig dorp. Ik snap ook niet dat mensen daar last van hebben, het enige is toch dat ze de was van een ander zien hangen, of 10 minuten de grasmaaier horen? Misschien ligt het aan mij, maar ik zie niet in wat daar storend aan is :n Het zijn gewone normale geluiden die horen bij het wonen in een dorp of stad.
Bewust herrie schoppen vind ik ook niet kunnen, maar gewoon je dagelijkse dingen doen, waarom niet?

Wat de kleding betreft: ik ken het. Bij ons in de buurt was ook een school waar de meiden verplicht in lange jurk/rok moesten. Persoonlijk vind ik het ouderwets, maar de ouders en leerlingen zullen er bewust voor hebben gekozen. Dat hun eigen docenten dat moeten, prima. Maar dat iemand die voor één keer voorlichting komt geven dat ook moet, ik vind het wat overdreven. Als de leerlingen naar de school gaan waar je voorlichting voor geeft komen ze ook meiden in broek tegen.
Aan de andere kant heb ik wel respect voor hun mening, en ik zou dus een rok aantrekken (als ik die had). Wat ik wel écht slecht vind is dat ze je dat pas een dag van tevoren vertellen. Ik zou echt niet weten waar ik binnen een dag een rok vandaan moet halen. In mijn vriendinnenkring draagt niemand rokken :n
In dit geval zou ik dus toch in broek gaan, en dat van tevoren kenbaar maken. Niet uit protest tegen de rok, maar omdat ik er niet aan zou kunnen komen, en ze het te laat verteld hebben om nog wat te kunnen regelen. Of ik zou me afmelden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:00

blablabla ik wilde deze deleten maar dat lukt niet....
Laatst bijgewerkt door Nimue op 02-11-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:01

Ik vind dat je best voor 1 keer de moeite kan nemen om een rok aan te trekken, of je nu geloofd of niet.
Wat is het probleem? Omdat het vanuit het geloof komt en dus 'opgedrongen' wordt wil iemand geen rok aan? Ik vind dat wel jammer.

Als het voor een langere tijd is vind ik het een ander verhaal.

Ik had ook een solicitatie in Rijssen waarbij mij verzocht werd in een rok te komen.
Prima wil ik best, maar ik ben niet van plan om de rest van mijn bedrijfsmatige cariëre in een rok te blijven lopen.
Dus ben gewoon niet gegaan. Maar heb wel keurig afgezegd en er bij vermeld dat ik me niet kan vinden in het feit dat ik een rok aan 'moet' en hier geen eigen keuze in heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:01

ik in mijn functie moet ook mijn spijkerbroek met klompen hier en daar verruilen voor rok met pumps...........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:03

Het is ook in eigen belang om wel in een rok te verschijnen, want als ze positief over je zijn bij die school zullen ze dat ook doorgeven aan het stagebedrijf: wat ook weer gunstig is natuurlijk ;)
Of gewoon niet gaan als je het echt niet zit zitten. Dat is nog altijd prettiger dan demonstratief in een broek erheen gaan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:04

Dat is toch netjes opgelost, Miepie?

Maar ik kan wel begrijpen dat er ook mensen zijn die het zelfs eenmalig echt niet prettig vinden. Ik zou het zelf ook vervelend vinden als mij gevraagd werd iets aan te trekken waar ik me écht niet prettig in voel. Nou heb ik met een rok zelf geen problemen, maar als mij bijv. gevraagd werd op hakken van minimaal 10 cm te komen, of in een bordeauxrood mantelpakje of voor mijn part in skinny jeans of een legging met pumps, dan zou ik me daar ook niet fijn bij voelen en misschien wel afzeggen. Of het nou vanuit het geloof komt of omdat de directie van dat bedrijf skinny jeans gewoon mooi vindt, maakt mij dan niet zoveel uit. Punt is dat ik liever niet voor het blok gezet wordt om kleding aan te trekken waar ik me niet fijn in voel. Zeker niet als ik in die kleding voor een groep mensen moet gaan staan presenteren, dan wil ik me gewoon op mijn gemak voelen.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 02-11-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:05

Miepie1980 schreef:
Ik vind dat je best voor 1 keer de moeite kan nemen om een rok aan te trekken, of je nu geloofd of niet.
Wat is het probleem? Omdat het vanuit het geloof komt en dus 'opgedrongen' wordt wil iemand geen rok aan? Ik vind dat wel jammer.

Dat ben ik met je eens, maar dan hadden ze dat moeten zeggen toen ze TS vroegen voor de voorlichting. Om één dag van te voren nog aan te komen met "Ohja, je moet wel een rok aan" vind ik wel rijkelijk laat. Niet iedereen heeft standaard een rok in de kast, of vriendinnen die rokken dragen. En om er nog voor één middag een te kopen, dat vind ik ook een beetje ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:08

Ik moest als klein meisje op zondag altijd een rok aan van mijn moeder en dan gingen we naar mijn oma. Elke zondag was dat een drama, ik moest echt gedwongen worden en dan was ik elke zondag heel de dag boos.. :( :D

Ik heb op een prot. chris. school gezeten en toen waren er nog geen broeken voor meisjes, maar die kwamen toen ook en ik weet nog dat ik een broek met een rok er over heb gedragen :D :D :D :+

Ook mocht ik geen mouwloze jurkjes aan.

Ik kan mij voorstellen dat er groepen zijn die nog aan dat vroeger vasthouden, dat komt ook door de dominee's die niet met hun tijd mee gaan....

Maar ik vind wel dat je geen daad hoeft te stellen om als enige anders te zijn, het is tenslotte werk en om professioneel te zijn, vind ik dat je je aan de regels houdt, zie het als een uniform. Wij gaan ook niet naar ons werk met een kapotgedragen spijkerbroek, afgetrapte schoenen, versleten halter t-shirtjes, ook al draag je ze misschien thuis wel graag omdat je dan lekker thuis bent. Op het werk ben je "iemand" anders en dan draag je wat sociaal verantwoord is. Nu is dat dus die jurk of rok.
Ik zou lekker een leuke rok lenen, leuke mayo kopen, laarzen aantrekken en mij leuk gezellig aankleden, sjaatje, kettinkje, of iets in je haar, gewoon leuk afmaken en gaan met die banaan. Je bent immers een professionele vrouw die zich in allerlei culturen en bevolkingsgroepen en nationaliteiten, milieus kan laten zien en weet hoe het hoort. Het is gewoon een kwestie van fatsoen en etiquette. Iets wat heden ten dage ver te zoeken is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:11

precies Russel :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:14

Nimue en blijheid, dat ben ik ook met jullie eens hoor.
Als je het zo kort van te voren hoort kan je je niet voorbereiden en vind ik dat ook een andere situatie.

Maar wat ik bedoelde is dat ik ook lees dat mensen het niet acceptabel vinden dat het gevraagd wordt. Vandaar mijn reactie dat je toch best voor 1 dag in een rok kan lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:15

heel even heel simpel gesteld................

wat is er mis met een rok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:16

@Russel: een Mayo? van Mayonaise?
Ik denk dat je een Maillot bedoeld...moest echt even puzzelen waarom je nou mayo nodig had bij je rok :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:17

de kans is zeer groot dat ik idd niet zou gaan, omdat ik puur rrelschoppen niet nodig vind. Maar dat is eigenlijk wel te triest voor woorden, men vindt het dus belangrijker hoe ik kom dan de waarde van mijn verhaal :)* Theoretisch gezien dan, ik zit niet in die situatie.

overigens conformeer ik me in islamitische landen wel min of meer, ik zal daar niet in hot pants en spaghwettiebandjes lopen (doe ik hier ook niet), en ik heb net even zitten denken waarom dat zo is. Het grote verschil zit hem voor mij in, dat ik de keuze maak om daar naartoe te gaan en me dus aanpas, terwijl het in het geval van TS andersom is. Zij (of beter gezegd haar school) is gevraagd om te komen, dan past de vragende partij zich aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:17

KiWiKo schreef:
heel even heel simpel gesteld................

wat is er mis met een rok?

Niks, maar toch voelt niet iedereen zich er comfortabel in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:18

niets maar wel als men van mij eist dat ik in rok kom. Kennelijk is mijn kleding dan belangrijker dan mijn persoon.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-11-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:18

Blijheid schreef:
@Russel: een Mayo? van Mayonaise?
Ik denk dat je een Maillot bedoeld...moest echt even puzzelen waarom je nou mayo nodig had bij je rok :D

Haha ik had hetzelfde; ik las vluchtig Russels tekst door en las: Mayo, banaan. Ik denk wat heeft die het nou over eten, die zal wel honger hebben :+