[HK]Met de trein - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:21

Karin schreef:
Toen ik laatst van Yerseke naar Deventer reisde kreeg ik bij ieder station in Brabant te horen: '..., parel van het zuiden.' :+

Maar ik vind het wel leuk hoor, treinpersoneel dat met plezier z'n werk doet. :j

Ik ken slechts 2 collega's die zo omroepen :D .

SimoneDV schreef:
maar Inoterry jij bent dus conducteur? Welke trajecten doe je meestal? misschien hoor ik je wel een keer haha.

Ik kom vooral op de trajecten Roosendaal-Zwolle, Roosendaal-Amsterdam/Den Haag cs, Roosendaal-Vlissingen en ook
trajecten zoals Den Haag-Utrecht/Amersfoort of Rotterdam-Utrecht/Amersfoort. Een beetje door het halve land dus :D .

Overgens roep ik op de eindpunten altijd op dat ik de mensen vriendelijk verzoek de trein vriendelijk te verlaten :P

Muisbal

Re: [HK]Met de trein - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:22

Of voor vertrek

"U bevindt zich in de intercitytrein richting Utrecht Centraal. Deze zal een stoppen op Gouda. U bevindt zich in de intercity naar Utrecht Centraal. Ook wil ik u erop wijzen dat er in deze trein stilte coupés aanwezen zijn, het is hier niet de bedoeling dat er gesroken of getelefoneerd wordt. Zet uw telefoon dus op stil, lees een boek, de spits of ander krantje, of doe rustig een dutje.' :+

Wat ik wel een beetje zout op slakken vind is dat mensen met kortingspas in een trein die een paar minuten voor 9 wel hard de pineut zijn. Kom op, het is 9 minuten op een traject van meer dan 2 uur. Plus dat de volgende trein pas een half uur later gaat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:26

Inoterry schreef:
Ik ken slechts 2 collega's die zo omroepen :D .

Haha, ik vermoed dat ik bij een van hen op de trein zat dan. :))

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:27

Ehm, dat over die paar minuten, die regel is er, en is duidelijk. Als je daar makkelijk van af blijft wijken onder het motto "het zijn maar een paar minuten" schuift die grens steeds verder op, zodat er meer ruimte komt voor onnodige discussie. Been there, done that. Die paar minuten zijn nu net dat ene snoepje uit de snoeppot die je niet mag hebben.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:30

Heb er zelf geen last van, maar vind het altijd zo sneu als ik een oud stel beteuterd de (nagenoeg lege) coupé uit zie schuifelen.
Het is dat ze dan ook niet bij mij om de OV kaart mee mogen reizen, anders zou ik dat zeker aanbieden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:38

Tsja, voor de mensen die het echt niet bewust doen is het wel sneu inderdaad. Maar het vervelende is dat als je voor de ene een uitzondering gaat maken, dat het voor de andere eigenlijk ook zou moeten. Als nu niemand meer bewust dat soort dingen zoals reizen voor 9 uur meer zou doen, word het ook een heel stuk makkelijker om met diegene die het niet bewust doen coulant om te gaan. Ik probeer het meestal wel hoor, als ik echt de indruk heb dat de mensen het niet expres doen, maar als ik in een coupé vol met mensen met het excuus "het gaat maar om een paar minuten" sta, en die schrijf ik, zal ik het met diegene die het per ongeluk doen ook wel moeten.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:43

Jij schrijft dan direct een boete uit?

Een conducteur deelde een keer via de omroep mede dat hij de kaartjes innam en dat je dan een nieuwe moet kopen als je weer terug wil, dat vind ik wat coulanter dan :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:49

Als het een retourtje is, en de reactie van de persoon is normaal, trek ik ook vaak het retourtje in. Bij een enkele reis word het al lastiger, vooral als de reiziger niet kan/wil uitstappen. Als de reactie van de reiziger niet echt netjes is, schrijf ik. Als er van te voren is omgeroepen en de mensen hebben nog de kans gehad om uit te stappen schrijf ik ook trouwens.
Het is in ons werk nu eenmaal heel moeilijk om het naar ieders tevredenheid te doen. Ik heb er echt geen moeite meer mee om iemand die bewust de regels overtreed een uitstel van betaling te geven. Dat is een risico die ze zelf bewust gemaakt hebben.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:59

Vandaag kreeg achter mij iemand een boete omdat ze vóór 9.00 uur met korting reisde.. (ik wist niet dat dat niet mocht :+ ) maar die ging toch tekeer tegen de conducteur!! zeg :\ Niet normaal! :oo Wij (ik en een klasgenootje) moesten er wel een beetje om lachen. Maar vond t tegelijk ook wel l*llig, want het was 8.56 uur. Het kostte haar 40 euries (36 euro boete + de prijs voor t kaartje wat ze dus eigenlijk had moeten halen).

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:01

Edit: oh ik zie net dat jullie het hierboven ookal over hadden gehad :+ Achter mij zat dus zo'n iemand die de pineut was.

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:20

Ik denk dat ik toch morgen maar de bus pak... Die doet er wel langer over en ik moet weer een half uur eerder opstaan. Maar ik ben bang dat ik anders niet op school kom. :oo

Citaat:
Oorzaak: Tussen s-Hertogenbosch en Tilburg/Vught rijden minder treinen in opdracht van de brandweer.
Verwachting: Houdt u rekening met een langere reistijd. De verstoring is naar verwachting 03 november rond 12:00 uur verholpen.

Ik reis dan wel russen Nijmegen - Den Bosch, maar een klasgenootje zat vanmorgen dus ook 3 uur in de trein op dat traject....
Durf het risico eigenlijk niet te lopen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:25

Inoterry schreef:
Ik kom vooral op de trajecten Roosendaal-Zwolle, Roosendaal-Amsterdam/Den Haag cs, Roosendaal-Vlissingen en ook
trajecten zoals Den Haag-Utrecht/Amersfoort of Rotterdam-Utrecht/Amersfoort. Een beetje door het halve land dus :D .

Overgens roep ik op de eindpunten altijd op dat ik de mensen vriendelijk verzoek de trein vriendelijk te verlaten :P

Hé, dan was jij dat vast. Ik kreeg laatst inderdaad ook een verzoek de trein vriendelijk te verlaten.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:25

Ino, dan is de kans best groot dat ik jou ook wel tegen ben gekomen op Rotterdam - Utrecht - Amersfoort :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:26

Zou ik best geweest kunnen zijn :D .

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:31

Stel je voor dat je de trein onvriendelijk verlaat :o

Vandaag was er fijn een materieel tekort op Rotterdam-Amersfor Schothorst. We zaten dus in de spits met maar 1 treinstel. En het viel me op dat zelfs dan mensen hun tas op de banken laten staan. Ik stapte in en zag dat er in de coupé geen ruimte meer was, dus ging ik opzoek naar een plaatsje op het balkon. Zit er een jongen op een stoeltje met naast hem zijn gitaar tegen het andere klapstoeltje. Het was al aardig vol, niemand die die jongen heeft durven vragen zijn gitaar even weg te halen. Ik wel hoor, dus ik had een fijn zitplekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:32

Ik trek ook altijd mn mond open als er iemand een bankje onnodig bezet houdt in een te drukke trein.

Oh ik verlaat de trein wel eens onvriendelijk hoor :D

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:33

Inoterry schreef:
SimoneDV schreef:
maar Inoterry jij bent dus conducteur? Welke trajecten doe je meestal? misschien hoor ik je wel een keer haha.

Ik reis altijd tussen Rotterdam alexander en Utrecht, nooit een eindpunt dan toch? :P

Ik heb 1x gehoord dat er werd omgeroepen van iedereen die nu met korting reist kan nu nog uitstappen omdat het nog niet geldig was en dat er zo controle kwam. Daarna heb ik het nooit meer gehoord dat ze daarvoor waarschuwden terwijl ik wel vaak voor 9 uur in de trein zit. Maar volgensmij was het toen 31 aug ofzo en veel OV's gingen pas 1 sept in volgensmij werd het daarvoor gezegd ofzo. Beetje warrig verhaal, ik weet het niet meer precies :Y)

Unwritten schreef:
Ik trek ook altijd mn mond open als er iemand een bankje onnodig bezet houdt in een te drukke trein.

Oh ik verlaat de trein wel eens onvriendelijk hoor :D

ja dat vind ik eerlijk gezegd ook een beetje aso dan, als echt alles vol is en mensen dan hun tas aan de kant van het raam zetten en zelf aan de kant van het looppad zitten. Veel mensen zeggen er niks van en lopen dan door om dan maar te staan... Ik vraag vaak dan wel of ik er misschien mag zitten want ik heb er echt een hekel aan als ik moet staan in de trein :P , vooral op de terug weg want het duurt 20 minuten voor het eerste station dus dan moet je sowieso 20 minuten blijven staan.
Laatst bijgewerkt door SimoneDV op 02-11-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:34

Ik vind het wel zo prettig als mensen de trein vriendelijk verlaten. :D

Vooral mensen die op dezelfde plek als ik de trein uit stappen. :D
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-11-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:35

Ik ben al 2 keer boos aangesproken door mensen die vonden dat ik de mensen niet mocht verplichten de trein vriendelijk te verlaten _O- . Als ik ze vriendelijk verzoek, verplicht ik ze volgens mij tot niks :D . In elk geval zou 1 van de 2 er een klacht over indienen, en ik zou er meer van horen. Nu, 6 jaar later heb ik nog steeds niks gehoord _O- .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:35

Pffft... nou ja zeg, het is toch een verzoek en geen bevel? :D

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:36

Dat vond ik trouwens ook een naaistreek, die studenten OV-kaart niet geldig op 31 augustus (ja staat op de kaart) Maar omdat het schooljaar op een ongunstig moment valt konden alle studenten boeten voor die datum :+

Gelukkig was ik vrij, want 19,80 is niet grappig te betalen voor een kort dagje school ;)

Maarja, vanuit de NS kant heb je dan weer die grens hè..
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 02-11-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:37

Je kan voortaan ook zeggen, Ik beveel jullie vriendelijk de trein te verlaten :D

Ik had laatst ook een leuke:
Dames en heren, het volgende station is Rotterdam Centraal. Rotterdam Centraal is het eindpunt van deze trein. Wij bedanken u dat u zo gezellig met ons in deze gezellige trein gereisd heeft. Wij hopen u snel weer gezellig terug te zien! Fijne dag verder :D

Ladies and Gentlemen, the next station is Rotterdam Central Station, Rotterdam Central Station is the final stop of this train. We would like to thank you for travelling with us. We really appreciated it, we hope to see you again soon! Have a nice day!

Ik stapte met een enorme glimlach uit de trein :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:37

Muisbal schreef:
Dat vond ik trouwens ook een naaistreek, die studenten OV-kaart niet geldig op 31 augustus (ja staat op de kaart) Maar omdat het schooljaar op een ongunstig moment valt konden alle studenten boeten voor die datum :+

Gelukkig was ik vrij, want 19,80 is niet grappig te betalen voor een kort dagje school ;)

Ik had nergens last van? :+

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:41

Muisbal schreef:

Maarja, vanuit de NS kant heb je dan weer die grens hè..

ik moest dus wel naar school. Wel braaf een retourtje gekocht. En kom ik in Utrecht bij de bus en ik had gelezen dat je daar al met een OVchip kon. Nou heb ik als rotterdamse natuurlijk al een standaard ovchip (dus niet voor studenten) dus ik die meegenomen voor de bus, waren die in/uit check dingen in die bus buiten werking... Dus toen heb ik wel zwart gereden in de bus. Hoorde later dat ze echt heel veel gecontroleerd hebben die dag in de bussen naar de uithof, juist omdat de OV kaart die dag dus nog niet geldig was, dus heb echt geluk gehad. Al hoewel ik er dus niks aan kon doen...

Unwritten schreef:
Muisbal schreef:

Ik had nergens last van? :+

als je hem pas vanaf dit kwartaal kreeg dan ging ie in per 1 september ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:44

Klopt :) En dat is elk jaar. En trust me, 1 dag betalen is niet zo erg, de mijne ging toendertijd pas in op 1 oktober ;)

Ik mag in januari mijn vijfde OVkaartje alweer ophalen :))