kleedgeld 17 jarige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_

Re: kleedgeld 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:23

Ik vind die opmerking van bulck wel een beetje heel erg verwend.
Ik kreeg op mijn 17e de kinderbijslag en 20 euro in de maand. Wel moest ik alles zelf betalen.

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:33

Chantal_ schreef:
Ik kreeg op mijn 17e de kinderbijslag en 20 euro in de maand. Wel moest ik alles zelf betalen.

Why ?
Zo ging het bij ons eerst ook, en nu 100 euro kleedgeld per maand ;)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:37

BrittLandman schreef:
Chantal_ schreef:

Why ?
Zo ging het bij ons eerst ook, en nu 100 euro kleedgeld per maand ;)

Op deze manier vind ik niet dat je je kind leert omgaan met geld.
Een vriendin van mij hoeft ook maar te kicken en krijgt wat ze wil, ze is nu 21 en
moet nog steeds bij pappie en mammie om geld jengelen. (woont op zichzelf)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:37

Niks. Ik ging meestal één keer om de zoveel maanden een dagje winkelen met mijn moeder en dan betaalde zij gewoon de dingen die ik nodig had (schoenen, ondergoed, jassen, broeken). De dingen die ik niet nodig had maar per se wou moest ik gewoon van mijn zakgeld betalen (€10 per week).

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:38

Ik kreeg geen kleedgeld etc nu 18 alleen 30 euro benzine geld..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:45

Nada, af en toe wel eens wat om iets te kopen, maar geen vast maandelijks bedrag.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:12

noortje schreef:
Op deze manier vind ik niet dat je je kind leert omgaan met geld.
Een vriendin van mij hoeft ook maar te kicken en krijgt wat ze wil, ze is nu 21 en
moet nog steeds bij pappie en mammie om geld jengelen. (woont op zichzelf)

Omgaan met geld leer je ook niet bij die hoge bedragen die hier voorbij komen.
Dan koop je gewoon alles waar je zin in hebt.
Lukt dat niet heb je wel een erg dure smaak. :)
Die vele echt niet kunnen aanhouden als ze op zichzelf gaan wonen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:09

_JL_ schreef:
Cyntje schreef:
250 gulden :wow:
Dat geeft ik nu nog niet eens uit per jaar :=

nog geen €125 per jaar?
dat klinkt nogal ongeloofwaardig ;)

het hangt er gewoon vanaf hoe je thuis opgevoed bent,
je geraakt aan alles gewend, of je nu veel of weinig krijgt, het zal altijd normaal zijn ;)

ik krijg ondertussen €295, maar dat doe ik nooit op... ik zou er moeite voor moeten doen :+

Klinkt voor jou misschien ongeloofwaardig voor mij is het echter realiteit, en nee... ik loop niet in vodden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:16

_Nadia_ schreef:
125 euro per jaar is prima haalbaar, ik koop alles in de uitverkoop of tweedehands. Pas nog een splinternieuwe spijkerbroek voor 2,50 euro gekocht en dat ding is hartstikke mooi.

Sorry, maar ik heb dit jaar alleen al aan schoenen 200 euro uitgegeven, dus echt prima haalbaar vind ik het niet..

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:30

Ik krijg €210 P.M. Dit is incl. €85 aan reiskosten, Die ik aankomende 6 maanden niet ga hebben, en daarna mijn OV krijg. haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:50

Misschien wel leuk voor de vergelijkingen van wat nou veel is en wat nou weinig :) Ik quote even mezelf uit een topic over zakgeld voor 13-jarigen ;)

Blijheid schreef:
Dit komt van de website van het NIBUD, het zijn de gemiddelde bedragen die jongeren krijgen aan zakgeld/kleedgeld.

Citaat:
Uit onderzoek uitgevoerd onder scholieren (2009) blijkt dat het gemiddelde zakgeldbedrag voor scholieren rond de €28,- per maand ligt. U ziet de bedragen die kinderen in ons land gemiddeld krijgen in onderstaande tabel.

Zakgeld Leeftijd
Bedrag per week in €

6 jaar ± 1,00

7 jaar ± 1,40

8-9** ± 1,50

10-11** ± 2,35

12° tussen 2,30 en 5,00

13° tussen 2,50 en 5,00

14° tussen 3,50 en 6,00

15° tussen 3,80 en 7,50

16° tussen 4,70 en 9,00

17° tussen 4,70 en 10,00

18° tussen 5,00 en 12,20

bron:
*Zakgeld=leergeld; Financieel gedrag van 6- en 7-jarigen (2009)
**ITS/Centiq (2008); Financieel inzicht van 8- tot 18-jarigen in Nederland
°Nibud 2009

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:33

_JL_ schreef:
Cyntje schreef:
250 gulden :wow:
Dat geeft ik nu nog niet eens uit per jaar :=

nog geen €125 per jaar?
dat klinkt nogal ongeloofwaardig ;)

het hangt er gewoon vanaf hoe je thuis opgevoed bent,
je geraakt aan alles gewend, of je nu veel of weinig krijgt, het zal altijd normaal zijn ;)

ik krijg ondertussen €295, maar dat doe ik nooit op... ik zou er moeite voor moeten doen :+

295 euro is belachelijk.. dat je dat normaal vind ligt ook weer aan je opvoeding, ik zou niet weten wat ik met zoveel geld elke maand zou moeten.. dat is meer dan 3000 euro per jaar, een flink maandsalaris! sowiso denk ik dat je vergeet dat de gemiddelde leeftijd op bokt gen 16 is waar kleding onwijs belangrijk is.. als ik naar mijn moeder kijk denk ik dat die ook zeker best genoeg heeft aan 125 euro per jaar. Als ze al tijd heeft om te winkelen dan koopt ze gewoon wat ze echt nodig heeft, als je uitgegroeit bent en je koopt kleren die niet alleen maar 1 keer kunt dragen omdat ze niet meer hip zijn kun je jaren doen van een paar goeie schoenen/broeken etc. Op die manier vul je elke keer een beetje aan zonder dat je veel geld nodig hebt :)

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:35

Ik mag mijn stufi (93 euro nogwat) houden. De rest wat ik uitgeef verdien ik met een bijbaantje. Dat is ongeveer 100 tot 120 euro in de maand.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:43

Ik kreeg 20 euro per maand, maar dan betaalde mijn mams al m'n kleding :))

Nu krijg ik studiefinanciering, zo'n 100 euro per maand en nu moet ik wel zelf m'n kleding betalen... helaas :') . Ik werk deze maand ook iedere doordeweekse dag dus dat tikt ook wel aan :j

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:46

Rebeccaa schreef:
_Nadia_ schreef:
125 euro per jaar is prima haalbaar, ik koop alles in de uitverkoop of tweedehands. Pas nog een splinternieuwe spijkerbroek voor 2,50 euro gekocht en dat ding is hartstikke mooi.

Sorry, maar ik heb dit jaar alleen al aan schoenen 200 euro uitgegeven, dus echt prima haalbaar vind ik het niet..

Dat is een keuze, ik draag al een paar jaar dezelfde schoenen, allemaal gekocht in de uitverkoop, duurste paar 9,95 euro en ze doen het al zeker 3 jaar prima. Heb alleen laatst bij kruidvat een paar crocs gekocht ivm opgezwollen voeten door zwangerschap, maar die waren 18 euro en daar doe ik zeker weer een paar jaar mee. Gewoon zuinig zijn op je spullen, niet met de laatste mode mee willen lopen en het gaat prima.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:50

Wat een bedragen en verhalen hier..... :roll: Ik ben op mn 15 gaan werken, naast school, en mocht dit houden en moest t hier mee doen. Als ik echt iets nodig had qua kleding dan kreeg ik dit, en ik mocht altijd van mn ouders lenen, maar dat moest dan wel terug betaald.

Op mn 17e klaar met mn havo en besloten een jaar te gaan werken voordat ik wilde doorstuderen. Moest toen gewoon 1/3 van mn salaris overdragen aan mn ouders als zijnde kostgeld... Ben er niet slechter op geworden, wel een stuk verantwoordelijker en ik had een veel beter inzicht in wat het leven eigenlijk kost.

Ik betaal al sinds mn 18e, ook nu ik gewoon studeer, alles zelf. School, schoolboeken, abbonement, verzekering, kleding, cadeautjes enz. Woon nu op mezelf en ben er erg blij mee dat ik heb geleerd te werken voor mn centen en hoe ik ermee om moet gaan ! Nu komt moeder wel eens heel schattig met wat nieuwe sokken aan :Y)

Als mijn kids later gaan werken word het ook kostgeld betalen !

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:32

Rebeccaa schreef:
_Nadia_ schreef:

Goede schoenen heb je ook voor meer dan de helft minder.
Mijn schoenen zijn ongeveer 85 euro.
Degelijk merk en bij goed onderhoud slijtvast.
Ik heb deze nu 3 jaar en ze zien er niet uit dat ik morgen andere nodig heb.
Zien ze er lelijker uit dan ga ik ze bij de paarden dragen en koop ik voor zo nieuwe.
Maar laat ik ze nu vevangen (wat niet zo is) kosten ze nu 28,- per jaar.

Dus hoezo kan dat dan niet?
Dat is ook maar wat je aelf gewend bent. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:14

Ik hoorde ergens zeggen dat mijn reactie als verwend overkwam.

Mss is dat ook zo, maar hangt ook gewoon af van waar je opgroeit uiteraard.
Maar in C vind ik 'kleedgeld' (die term kennen we in Belgie zelf niet) wel de taak en verantwoordelijkheid van de ouders.
En of ze nu elke week, maand of mss enkele keren per jaar iets geven is dat hun zaak evenals hoeveel ze willen dat je spendeert.

Verder wat heeft jullie kleedgeld dan weer te maken met het feit dat er beweerd wordt dat je daar dan zelf maar voor moet gaan werken...
Een bijbaantje nemen is leuk voor de extra zaken in het leven van een opgroeiende tiener/volwassene. Maar hier lijken vele precies verstotelingen van hun ouders. Of mss is dat dan ook anders dan in België?
Jullie lijken met jullie 16 jaar precies in te moeten staan voor jullie zelf. (eten, kledij, school)

En Noortje probeer je niet op glad ijs te begeven, regel is geld maakt geld, dus ik zal nog niet snel moeten aankloppen bij mama of papa. maar idd moest dat ooit nodig zijn dan ben ik zeker dat ze over de brug zullen komen. Uiteindelijk blijf ik wel 1 van hun kinderen e.

Mijn ouders hadden op een gegeven moment 3 bedrijven, dus wees maar zeker dat we niet altijd dat gemakkelijk leventje hadden van piepen en krijgen hoor.
Mee opstaan en werken ja, en idd dat zonder echte verloning, maar uit morele verplichting en omdat 'ons gevoel' belangrijk is binnen het gezin. Dat mensen (buitenstaanders) zich dan verkijken op mooie kledij, wagens en vakanties dat is hun probleem.
Ik kan heel gemakkelijk tijdens een weekend shoppen meer dan een dubbel maandloon uitgeven, maar dat gebeurd dan ook maar 1 of twee keer per jaar e. En zolang je jezelf niet pijn doet heeft niemand er zaken mee toch.

Leren omgaan met geld is iets wat je in mijn ogen niet kan aanleren. Ik ken genoeg vrienden die allemaal vastzitten aan kredieten etc, zij hadden vroeger wel spaargeld. Is dat dan de manier? Geen geld van je eigen hebben en alles wat je hebt dat eigenlijk van de bank is?

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:56

Ik krijg 30 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld per maand. Dat is dus 80 euro per maand.

Hoef hier geen abonnement mee te betalen, geen ondergoed, schoenen, sportkleding, jassen en paardenspullen (die nodig zijn) van te kopen. En krijg soms nog extra geld erbij.
(Hiermee bedoel ik dus ieder jaar zomer en winter schoenen en zomer en winter jassen, de rest moet ik wel zelf betalen)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:05

bulck schreef:
Maar in C vind ik 'kleedgeld' (die term kennen we in Belgie zelf niet) wel de taak en verantwoordelijkheid van de ouders.

Het is niet omdat jij dat niet kent, dat heel het land dat niet kent. Ik ken genoeg vriendinnen die kleedgeld krijgen.

Bij ons is het zo dat mijn ouders de "essentiële dingen" betalen, zoals schoenen, jassen, broeken etc. Maar als ik een extra paar schoenen zie die ik niet nodig heb, of een jas wil kopen terwijl ik er al één heb, tja, dan moet ik het zelf betalen. Dat lijkt mij ook logisch, want alles wat ik met mijn eigen geld koop zijn de luxe dingen, shirtjes etc. terwijl ik het eigenlijk helemaal niet nodig heb.

En ik weet niet hoe jij opgegroeid bent, maar ik ken hier in België genoeg mensen die al sinds hun 16de werken en daarmee bv. hun hobby's betalen. Zelfs vrienden die hun eigen studie moeten betalen. Misschien is dat in NL nog iets meer omdat studeren daar vaak meer dan het driedubbele kost van wat het hier in België kost.

Waarom zou je leren omgaan met geld niet kunnen aanleren? :? Dat is echt een belachelijke uitspraak. Iemand die voor hij gaat werken en alleen wonen een paar jaren op kot (kamers) heeft gezeten tijdens zijn studies - en dus ook zijn eigen financiële zaken moest regelen - zal het veel makkelijker redden dan iemand die in een huis heeft gewoond terwijl mama en papa geld in z'n schoot gooiden en alles voor hem regelden. Wat jij beschrijft zijn net mensen die NIET met geld kunnen omgaan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:15

Met geld om gaan kun je zeker wel leren.
Heb je kredieten heb je het niet geleerd.
Gewoon sparen voor wat je wilt en ook weten wat belangrijk is.
Ik zat een vorige week oprah te kijken en daar kwam de uitspraak voorbij:
is it a want or is it a need.
En daar gaan veel mensen vaak de mist mee in.
Kopen bijvoorbeeld een mobieltje, dure blackberry of zoiets maar hebben daar geen geld voor.
Simpelweg omdat ze thuis zulke bult zak/kleedgeld kregen dat ze nooit hebben leren sparen.
Of de dingen zo wel kregen.
Moet je als kind/jong volwassene zelf er voor werken dan leer wel wat want en need is.
En ga je dan op jezelf wonen dan kunnen de rekeningen ook gewoon betaald worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:15

Ik blijf erbij dat je dat niet kan aanleren. Enkel meegeven, maar wat ieder individu ermee doet bepaalt hij zelf.

Verder zeg je Vorame
Moet je als kind/jong volwassene zelf er voor werken dan leer wel wat want en need is.

Als je dan al spaart, spaar je zeker als kind voor een want. Dus luxe, dus ga je het besef en de normering rond geld weer voorbij. Want zou je dan het kind niet moeten laten sparen voor een 'need'? Hetzelfde geld voor opgroeiende tieners/volwassene die dan extra sparen dmv een bijbaantje, maar eveneens vnl de 'wants' sparen (hobby, kledij etc)

Ook Mientjeuh's uitelg over kotstudenten volg ik niet. De personen die ik noemde passen net in jouw plaatje als zijnde mensen die dan toch besef moesten hebben van geld. Want ze zaten op kot, hadden bijbaantje(s) etc. En nee dat zijn niet toevallige voorbeelden.
Verder zijn de meeste kotstudenten in Belgie bijna altijd gefinancierd door de ouders e.
En de meeste dan bijbaantjes nemen voor weeral de bevrediging van 'want' ipv 'needs'.

Dus het verschil met het 'spaarvarken' dat sommige dan hebben of krijgen is vergelijkbaar met de andere die bijbaantjes nemen, want uiteindelijk bevredigen ze de 'wants'.

Ik vermoed dat zelfs eerder de mensen die altijd hebben moeten werken voor hun wants, sneller slachtoffer worden van zichzelf.
Want die bllijven vaak 'wants' nastreven met alle gevolgen vandien.

Dus ik denk eerder dat het de aard van het persoontje is, danwel opvoeding.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:22

@ bulck, Ik ben het er deels mee eens dat het in de aard van het beestje zit, maar 'met geld omgaan' is geen aangeboren kennis en zal dus moeten worden aangeleerd (nature - nurture).

Natuurlijk zijn er mensen waar de ouders hun best doen om het kind met geld om te leren gaan en het gaat grandioos mis of andersom. Ik ben van mening dat 'met geld om leren gaan' meer is: Het kind laten inzien waar het geld vandaan komt, wat ervoor gedaan moet worden en hoe dingen in verhouding staan.

Ouders kunnen er op verschillende manieren voor kiezen hoe ze dit aanpakken!

Wel zie ik dat de mensen die erg veel geld krijgen, dit niet goed meekrijgen... maar dat is mijn mening!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:26

Ik heb nooit kleedgeld gehad, als ik kleding nodig had kreeg ik het van m'n ouders.

Toen ik 18 werd moest ik alles zelf gaan betalen, ben nu 21 en dat gaat nog steeds prima. :j

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:38

Ik ben nog geen 17 maar 16 maar wou toch even reageren.
Ik krijg geen kleed of zak geld.
Wat ik normaal zou krijgen gaat nu naar mijn paardje.
Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee me ouders betalen de stalling hoefsmid enzo.
Behalve dekjes en andere spulletjes.
Als ik wat nodig heb ga ik gewoon met me moeder naar de stad.
En als ik iets wil hebben wat ik eigenlijk niet nodig heb moet ik het zelf betalen.