Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
BrittLandman schreef:Chantal_ schreef:Ik vind die opmerking van bulck wel een beetje heel erg verwend.
Ik kreeg op mijn 17e de kinderbijslag en 20 euro in de maand. Wel moest ik alles zelf betalen.
Why ?
Zo ging het bij ons eerst ook, en nu 100 euro kleedgeld per maand
noortje schreef:Op deze manier vind ik niet dat je je kind leert omgaan met geld.
Een vriendin van mij hoeft ook maar te kicken en krijgt wat ze wil, ze is nu 21 en
moet nog steeds bij pappie en mammie om geld jengelen. (woont op zichzelf)

_JL_ schreef:Cyntje schreef:250 gulden
Dat geeft ik nu nog niet eens uit per jaar
nog geen €125 per jaar?
dat klinkt nogal ongeloofwaardig![]()
het hangt er gewoon vanaf hoe je thuis opgevoed bent,
je geraakt aan alles gewend, of je nu veel of weinig krijgt, het zal altijd normaal zijn![]()
ik krijg ondertussen €295, maar dat doe ik nooit op... ik zou er moeite voor moeten doen
_Nadia_ schreef:125 euro per jaar is prima haalbaar, ik koop alles in de uitverkoop of tweedehands. Pas nog een splinternieuwe spijkerbroek voor 2,50 euro gekocht en dat ding is hartstikke mooi.
Ik quote even mezelf uit een topic over zakgeld voor 13-jarigen 
Blijheid schreef:Dit komt van de website van het NIBUD, het zijn de gemiddelde bedragen die jongeren krijgen aan zakgeld/kleedgeld.Citaat:Uit onderzoek uitgevoerd onder scholieren (2009) blijkt dat het gemiddelde zakgeldbedrag voor scholieren rond de €28,- per maand ligt. U ziet de bedragen die kinderen in ons land gemiddeld krijgen in onderstaande tabel.
Zakgeld Leeftijd
Bedrag per week in €
6 jaar ± 1,00
7 jaar ± 1,40
8-9** ± 1,50
10-11** ± 2,35
12° tussen 2,30 en 5,00
13° tussen 2,50 en 5,00
14° tussen 3,50 en 6,00
15° tussen 3,80 en 7,50
16° tussen 4,70 en 9,00
17° tussen 4,70 en 10,00
18° tussen 5,00 en 12,20
bron:
*Zakgeld=leergeld; Financieel gedrag van 6- en 7-jarigen (2009)
**ITS/Centiq (2008); Financieel inzicht van 8- tot 18-jarigen in Nederland
°Nibud 2009
_JL_ schreef:Cyntje schreef:250 gulden
Dat geeft ik nu nog niet eens uit per jaar
nog geen €125 per jaar?
dat klinkt nogal ongeloofwaardig![]()
het hangt er gewoon vanaf hoe je thuis opgevoed bent,
je geraakt aan alles gewend, of je nu veel of weinig krijgt, het zal altijd normaal zijn![]()
ik krijg ondertussen €295, maar dat doe ik nooit op... ik zou er moeite voor moeten doen
Rebeccaa schreef:_Nadia_ schreef:125 euro per jaar is prima haalbaar, ik koop alles in de uitverkoop of tweedehands. Pas nog een splinternieuwe spijkerbroek voor 2,50 euro gekocht en dat ding is hartstikke mooi.
Sorry, maar ik heb dit jaar alleen al aan schoenen 200 euro uitgegeven, dus echt prima haalbaar vind ik het niet..
Ik ben op mn 15 gaan werken, naast school, en mocht dit houden en moest t hier mee doen. Als ik echt iets nodig had qua kleding dan kreeg ik dit, en ik mocht altijd van mn ouders lenen, maar dat moest dan wel terug betaald.
Rebeccaa schreef:_Nadia_ schreef:125 euro per jaar is prima haalbaar, ik koop alles in de uitverkoop of tweedehands. Pas nog een splinternieuwe spijkerbroek voor 2,50 euro gekocht en dat ding is hartstikke mooi.
Sorry, maar ik heb dit jaar alleen al aan schoenen 200 euro uitgegeven, dus echt prima haalbaar vind ik het niet..
bulck schreef:Maar in C vind ik 'kleedgeld' (die term kennen we in Belgie zelf niet) wel de taak en verantwoordelijkheid van de ouders.
Dat is echt een belachelijke uitspraak. Iemand die voor hij gaat werken en alleen wonen een paar jaren op kot (kamers) heeft gezeten tijdens zijn studies - en dus ook zijn eigen financiële zaken moest regelen - zal het veel makkelijker redden dan iemand die in een huis heeft gewoond terwijl mama en papa geld in z'n schoot gooiden en alles voor hem regelden. Wat jij beschrijft zijn net mensen die NIET met geld kunnen omgaan.