Rijles & Afrijstress deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:38

Paula schreef:
:) :
Afbeelding

Bovenste is gevaarherkenning, het onderste de theorie. Die onderste had ik trouwens fout ik had nee want in mijn boek staat; 'Op fietsstroken mag u niet voorsorteren'. :? Wat is nu het goede antwoord?

Je moet een kijken of het een fietsstrook is met een doorgetrokken streep ( mag je niet op voorsorteren met de auto) en een fieststrook met een onderbroken streep daar mag je wel op voorsorteren. Je mag de fietsers echter niet hinderen. Dus bij een verkeerslicht in combi met een fietsstrook onderbroken streep ookn niet voorsorteren. Voorsorteren is niet verplicht echter vaak wel wensenlijk ivm doorstroming van overige verkeer.
Op een zogenaamde OFOS ( opgelblazen fiets opstelstrook ) mag je ook niet gaan staan.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:41

Ell_en schreef:
Mag wel, het is geen verplichte fietstrook, het is een suggestie strook, als er een door getrokken witte lijn had gestaan, had het niet gemogen! :)

Het is zeker geen suggestiestrook want er staat een afbeelding van een fiets op.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:49

Ell_en schreef:
Als er fietsers achter fietsen, moet je kijken hoever ze achter je zijn, kun jij er ongehinderd voor heen draaien, dan moet je zo voorsorteren, zijn de fietser kortbij, en gaan ze rechtdoor, dan hebben ze voorrang, en kun je dus niet zo voorsorteren, maar als het goed is, had je er dan nog achter gezeten ;), anders snijd je de fietsers af..;)

Het gaat er hier om of je de fietsers hindert ( en niet of jij ongehindert kunt indraaien.) maar dat zul je denk ik wel bedoelen.
Als je ze idd niet hindert mag je voorsorteren het moet echter niet.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:02

Veirl schreef:
Volgens mij doet bijna niemand altijd z'n knipperlicht aan bij het inhalen (van een fietser).

In artikel 55 van rvv ( zie tdekkers.nl) staat dat: bestuurders van motorvoertuigen almede bromfietsen moeten richting aangeven.....
enz lees het zelf maar.
Ik denk als je dit artikel gelezen hebt dan het hat naar links uitwijken bij het inhalen van fietsers gezien wordt als een belangrijke zijdelingse beweging en dus moet je dan je richtingaanwijzers gebruiken.
Het heeft dus niks te maken met binnen of buiten de bebouwde kom. Als de rijstrook zo breed is dat de fietsers al helemaal rechts rijden en dat je zonder een zijdelingse beweging te maken daar makkelijk aan voorbij rijd dan hoeft het mijns inziens niet.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:11

MonaLieske schreef:
Ell_en schreef:
Als er fietsers achter fietsen, moet je kijken hoever ze achter je zijn, kun jij er ongehinderd voor heen draaien, dan moet je zo voorsorteren, zijn de fietser kortbij, en gaan ze rechtdoor, dan hebben ze voorrang, en kun je dus niet zo voorsorteren, maar als het goed is, had je er dan nog achter gezeten ;), anders snijd je de fietsers af..;)

Mijn instructeur zei dat het er ook mee te maken had dat fietsers je eigenlijk ook niet rechts in mogen halen en je ze zo dwingt om links in te halen, zonder ze af te snijden natuurlijk, wat voor iedereen wel zo veilig is. Ik weet niet of dat klopt?

Artikel 11 rvv :fietsers dienen elkaar links in te halen ze mogen anders bestuurders rechts inhalen

Dus het voorsorteren heeft niks te maken met het feit dat fietsers je niet rechts mogen inhalen dat mogen ze immers wel.
Wat je instructeur bedoelt is dat je doordat je voorsorteert voorkomt dat fietsers je aan de rechterkant inhalen. Deze fietsers zouden daarna voor gevaar kunnen zorgen als jij rechtsafslaat, want je zou ze weleens niet goed kunnen zien of zelfs over het hoofd kunnen zien als je niet goed kijkt.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:33

Dirkje25 schreef:
MonaLieske schreef:
Mijn instructeur zei dat het er ook mee te maken had dat fietsers je eigenlijk ook niet rechts in mogen halen en je ze zo dwingt om links in te halen, zonder ze af te snijden natuurlijk, wat voor iedereen wel zo veilig is. Ik weet niet of dat klopt?

Artikel 11 rvv :fietsers dienen elkaar links in te halen ze mogen anders bestuurders rechts inhalen

Dus het voorsorteren heeft niks te maken met het feit dat fietsers je niet rechts mogen inhalen dat mogen ze immers wel.
Wat je instructeur bedoelt is dat je doordat je voorsorteert voorkomt dat fietsers je aan de rechterkant inhalen. Deze fietsers zouden daarna voor gevaar kunnen zorgen als jij rechtsafslaat, want je zou ze weleens niet goed kunnen zien of zelfs over het hoofd kunnen zien als je niet goed kijkt.

Nee, hij bedoelde letterlijk dat fietsers auto's niet rechts in mogen halen. Maar goed om te weten dat het niet klopt, dank je. :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:35

Worden jullie ook weleens zo gek van je instructeur? als ie weer eens zit te zeiken dat je niet genoeg kijkt ofzo?
Dan ben ik echt zó in staat uit te stappen..

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:45

M3lisss schreef:
Worden jullie ook weleens zo gek van je instructeur? als ie weer eens zit te zeiken dat je niet genoeg kijkt ofzo?
Dan ben ik echt zó in staat uit te stappen..

Ik zou daar niet zo mee omgaan autorijden bestaat voor een groot deel uit kijken. Als je niet correct kijkt is het beter dat je instructeur je dat verteld dat is nl. niet zo duur als dat de examinator dat doet als je begrijpt wat ik bedoel.
Het allerduurste is het echter als ze het geen van beide zouden doen want dan kom je er nl. pas achter als je een ongeluk veroorzaakt hebt want tot dat moment zal niemand je er meer op wijzen.

Sorry het is niet anders ik had je graag anders bericht :D

M3lisss

Re: Rijlessen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:57

nee het is meer.. dat je dan toch echt hebt gekeken maar volgens hem niet duidelijk genoeg weetje..

van de week had ik helemaal iets doms!

Ik kwam van rechts en wilde rechtsaf. Komt er van links een oudere man op de fiets die totaal niet mijn richting op kijkt. Dus ik minder wat gas omdat ik geen zin heb om hem op de motorkap te hebben. Wordt mn instructeur boos omdat ik niet doorgeduwd heb!
Nou sorry hoor, maar dat vind ik gewoon dom! je moet toch juist inspelen op fouten die anderen evt kunnen maken?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:04

M3lisss schreef:
nee het is meer.. dat je dan toch echt hebt gekeken maar volgens hem niet duidelijk genoeg weetje..

Ik kwam van rechts en wilde rechtsaf. Komt er van links een oudere man op de fiets die totaal niet mijn richting op kijkt. Dus ik minder wat gas omdat ik geen zin heb om hem op de motorkap te hebben. Wordt mn instructeur boos omdat ik niet doorgeduwd heb!
Nou sorry hoor, maar dat vind ik gewoon dom! je moet toch juist inspelen op fouten die anderen evt kunnen maken?

Tja, ik ben er niet bijgeweest dus hier kan ik niet zoveel opzeggen. Behalve dat hij bedoeld kan hebben dat als je vroegtijdig gekeken had dat je deze situatie voor had kunnen zijn door iets eerder de snelheid erin te houden. Maar dat is gissen. Ik kan me jou reactie wel voorstellen je mag immers geen voorrang nemen maar die moet je krijgen en idd ik wil die oude man ook liever niet op de motorkap hebben het kan zomaar zijn laatste fietstochtje zijn.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:57

Paula schreef:
Haha wat leuk Jodym. Ik laat hem meestal praten, in moeilijke situaties zit ik alleen maar te steunen. :)) Op de terugweg kletsen we eigenlijk wel altijd, maar soms wil het ook nog wel eens een les helemaal stil blijven.

oh haha nja hier is het altijd stil (bahalve dan links, rechts etc :P )
ikzelf ben ook geen prater

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:03

Mij is wel geleerd dat ik op zon strook voor moet sorteren, anders kunnen er fietser tussen de auto en het voetpad komen zeg maar..

Ik heb net de proefrit gehad, maar tjah, de instructeur is niet echt duidelijk.. hij zegt geen nee, en geen jaa..
Dus maar nog ff een paar lessen afwachten.. en dan maar weer is zien...;)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:48

Geslaagd voor theorie!! :D Had 3 foutjes. Tsjonge, ik zat aan tafel 20 en uit de 19 mensen voor mij was er nog maar één ook geslaagd. :oo Dus dat was niet zo goed gemaakt, van na mij heb ik geen idee.
Ik was wel zenuwachtig daar bij het CBR zeg, brrr wat hangt daar een sfeer. En allemaal mensen die moesten afrijden. Gadsie.

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:52

Gefeliciteeeeeeeeeerd! Nou nog afrijden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:52

Goedzo Paula! :D

Is het al bijna zaterdag? :D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:05

Ja voor dat afrijden weet ik nu zeker dat ik mij dan moet platspuiten met kalmeringsmiddel, faalangst speelt in dat CBR echt gigantisch op. := Iemand nog tips voor pillen/dingen?

Nog 2 nachtjes slapen Unwritten! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:07

Dan kan ik eindelijk sinds 12 dagen weer achter het stuur kruipen, ik mis het autorijden echt heel erg :=

Paula, wat dacht je van een faalangst examen? Er zijn examinatoren voor mensen met faalangst :j

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:53

gefeli paula!

bestaat er een speciaal faalangst examen?
dat zou iedereen eigenlijk moeten hebben haha

offtopic
@Unwritten dat lied uit je onderschrift :')

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:49

M3lisss schreef:

Dat vind ik ook lastig, hoor. Ik liet een keer een stel fietsers voor en dat mocht niet, later wilden een stel voetgangers oversteken en toen wilde ik doorrijden, maar dat mocht niet, want die voetgangers dachten waarschijnlijk dat ze voorrang hadden hoewel ze dat niet hadden, dus kon ik beter stoppen. Volgens mij hadden die voetgangers echt wel door dat ze geen voorrang hadden, want ze bleven staan. Maar goed, zal wel aan mij liggen.

Paula schreef:
Geslaagd voor theorie!! :D Had 3 foutjes. Tsjonge, ik zat aan tafel 20 en uit de 19 mensen voor mij was er nog maar één ook geslaagd. :oo Dus dat was niet zo goed gemaakt, van na mij heb ik geen idee.
Ik was wel zenuwachtig daar bij het CBR zeg, brrr wat hangt daar een sfeer. En allemaal mensen die moesten afrijden. Gadsie.

Gefeliciteerd! :D Lijkt mij ook niet echt de meest gezellige plek, nee. Zie er nu al tegenop. :+

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:48

Jetske schreef:
Julia, wanneer heb jij je theorie examen?

Morgen. :x

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:50

Succes Juul! :D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:56

Ik hou niet zo van speciale examens... want ik weet in mijn hoofd dan dat ze er extra rekening mee houden en daar kan ik niet zo tegen. :+ Ik ga het in eerste instantie gewoon zo proberen.

Succes morgen Elessar!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:57

Ik wordt al zenuwachtig als ik aan afrijden denk terwijl ik nog niet eens een datum ofzo heb. :') Dus dat wordt nog wat.
Ik heb wel van die pillen waar je rustig van wordt en druppels van Bach, dus neem het beide gewoon. :') Vriendin van me heeft die pillen ook genomen en die was helemaal niet zenuwachtig!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:02

Hoe heten die pillen? Ik ga ook echt wel iets innemen want ik was vandaag al zo zenuwachtig voor praktijk omdat ik mij er nu echt een beeld van kon vormen. :=
Ben wel bang dat ik (nog) suffer wordt dan normaal van die dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:07

Ik ben juist helemaal niet zenuwachtig, ik kijk gewoon uit naar het moment dat ik weer achter het stuur mag _O-