Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
MamboBeach schreef:Mindim schreef:Ik vindt dan vuuraansteker ook gronings. Het is in het nederlands gewoon een aansteker, alleen in groningen zeggen ze vuuraansteker.
Waar moet je anders mee aansteken? Sneeuw?
![]()
"In het westen" is dit gewoon een aansteker!
MamboBeach schreef:Mindim schreef:Ik vindt dan vuuraansteker ook gronings. Het is in het nederlands gewoon een aansteker, alleen in groningen zeggen ze vuuraansteker.
![]()
Vuuraansteker is net zo fout nederlands als enigste Mindim schreef:MamboBeach schreef:
![]()
Ik ben 10 jaar uit groningen weg geweest en werd in het begin behoorlijk in de zeik genomen. Renaaaaate, jaaaaa, ik eet vlaaaaaa en ziekenwagen taaaaatutaaaaatu. En met dingen waarvan ik dacht dat het gewoon nederlands was, zoals vuuraansteker, pakjedrager en gleren.

MamboBeach schreef:Vind dat veel groningers ook heel veel ja zeggen!![]()
Toen we hier net woonden werd ik er een beetje gek van, want ik had zoiets van, JA HALLO, ik begrijp je wel hoor, met je JA erachter.![]()
Nu, ruim anderhalf jaar verder weet ik dat het erbij hoort!
Ze proberen mij ook wel eens na te doen!![]()
![]()

Loose schreef:MamboBeach schreef:Vind dat veel groningers ook heel veel ja zeggen!![]()
Toen we hier net woonden werd ik er een beetje gek van, want ik had zoiets van, JA HALLO, ik begrijp je wel hoor, met je JA erachter.![]()
Nu, ruim anderhalf jaar verder weet ik dat het erbij hoort!
Ze proberen mij ook wel eens na te doen!![]()
![]()
Dat praat gewoon lekkerder. Ik zeg het ook heel vaak.
Bijvoorbeeld dat is vreemd ja. Of dat moet ik nog wel even doen ja, dat weet je toch wel ja etc.![]()

Ik spreek een mix van Fries & Gronings dus vandaar het wiet net