Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:16

Ik heb wel eens een relatie gehad met een man met een open huwelijk. Dat had hij mij vanaf het begin duidelijk gemaakt, hij is daar heel eerlijk in geweest. Het heeft niet lang geduurd (een half jaar misschien), maar het was de mooiste relatie die ik gehad heb. Later heb ik het zelf uitgemaakt met hem. Ik heb er alleen maar mooie herinneringen aan en was er stapelgek op, maar ik kon me gevoelsmatig niet definitief verbinden met iemand die al een relatie heeft. Het was juist de vrijblijvendheid denk ik die het tussen ons zo mooi en intens maakte.
Veel later hoorde ik dat dit hem zijn huwelijk heeft gekost. Zijn vrouw kon er blijkbaar niet mee om. Ik denk dat ze zich gewoon naar hem heeft willen schikken, maar dat die open relatie van haar uit gezien niet echt van harte ging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:19

Dat zie je vaak, dat ze er mee accoord gaan om hem niet te verliezen, maar dat is dan toch een soort (emotionele) afhankelijkheid die toch al niet had moeten bestaan. Je moet niet bang zijn om iemand te verliezen. Maar dat is een concept wat de meeste mensen niet erg snappen en ik ook niet goed duidelijk kan maken. Pas als je niets meer hebt kun je zien hoe belangrijk jezelf bent en wat je toe kunt voegen in relaties en hoe "niet erg" het is om tijdelijke relaties te hebben.
Men is vaak heel erg met zichzelf bezig, maar men denkt eigenlijk niet zo aan wat men kan betekenen voor de ander. Als beide partijen bezig zijn met het gelukkig maken van de ander, heb je pas echt een gelijkwaardige, goede relatie en dan hoef je dus ook niet bang te zijn de ander kwijt te raken.
Maar dit is iets wat niet iedereen ontdekt.
Maar de mensen die wel zo denken kunnen ook daarin nog een ander helpen/verwelkomen omdat er toch liefde genoeg is voor anderen en men niet met zichzelf bezig is.
Maar goed, ik weet dat het allemaal een beetje vreemds over kan komen als je nog niet zover bent.

Ik denk ook dat het ligt aan een bepaald soort denken en dat je dus niet kan spreken van "de mens" op zich, dat heb ik al genoemd. We denken nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.
zou men puur op instincten afgaan en logica, zoals dieren, dan ligt het wellicht anders. Daar babies hulpeloos worden geboren, en de moeder dus niet even weg kan om voro eten te zorgen, is het logisch dat er een partner is, maar het kan ook opgevangen worden door een supermoeder die alle kinderen onder de hoede neemt. Dit zie je bv ook in woongroepen onder de mensen....
Deze moeders maken zich niet afhankleijk van een partner.
Ook weer een voorbeeld van verschillende oplossingen en ideeën. Wat voor de een voor de hand ligt, moet de ander niet aan denken, maar dat is nog geen reden om het ander af te wijzen of tegennatuurlijk te noemen.

Wil even toevoegen: Bij huwelijken die meer dan 30 jaar duren bv, hoor je eigenlijk best vaak, zo niet altijd, dat de partners iets zeggen in de strekking van "als zij/hij maar gelukkig is" en als er problemen waren "maar ja, wat doe je eraan hij/zij moet dat toch voor zichzelf weten" . Dat is dus dat echte elkaar gelukkig willen maken en vrijlaten al gaat het heus niet zonder verdriet, maar het is de moeite waard, want die mensen blijven dus wel gewoon bij elkaar (als dat je doel is), terwijl als ze daar dan een punt van hadden gemaakt en aan zichzelf hadden gedacht, ze uit elkaar waren gegaan. Het maakt op zich niet uit, je weet niet wat het "beste" is (scheiden of blijven), maar ik zeg alleen dat bij die stellen die dus wel bij elkaar blijven, er een grote dosis vrijheid is. En, over het algemeen is er ook ooit vreemdgaan in het spel geweest en is dat vergeven, dus pure monogamie is het dan ook weer niet, maar wel zo goed als...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-05-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:26

Lusitana, het eerste deel van je bericht geeft me het idee dat als je niet open staat voor een open relatie ben je gewoon nog niet genoeg gegroeit? Je nog dingen moet "leren"? Begrijp ik dat verkeerd?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:44

Wat mooi gezegd Lusitana :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:03

pharagirlke : Het zou makkelijker geweest zijn als zo'n persoon niet met haarzelf bezig was maar in de denkpositie was van "als hij maar gelukkig is" .
MAAR ik wil wel even duidelijk maken dat ik mijn post eigenlijk opgesteld heb op grond van een situatie van een vast iemand erbij en niet specifiek over een open relatie op zich.
Een open relatie is een soort relatie met vaak een basispersoon thuis en dat daarbij maar in het rond gewipt wordt. Ik kan er in komen dat de "basispersoon" daar echt niet gelukkig in is als men daar niet vooraf voor gekozen heeft. Ik kan wel snappen hoe zulke dingen ontstaan. Verder oordeel ik niet over hoe men dingen dan oplost, er is geen goede of slechte manier. Het is pijnlijk, tenzij je dus echt zover bent dat je los kunt laten en denk "als de ander maar gelukkig is", ja.
Als het zo is dat de ene een vrijer persoon is en de andere alleen die ene wil, is dat prima, maar dan moet dat wel van te voren al bekent zijn en er niet worden samengewoond, vind ik zelf. Een nest bouwen schept met name bij de vrouw al snel verwachtingen, ook al is ze rationeel anders bezig en daar zou de ander begrip voor moeten hebben.
Ik vind dus eigenlijk per definitie dat als je een open relatie wilt, je niet moet gaan samenwonen. Dan maak je het meteen al moeilijker of je moet echt zover zijn en praktisch denken (handig 1 huur) en niet willen samenwonen om tijd exclusief samen met die ander door te brengen.
Ik weet niet of er mensen op bokt zitten die uit een creoolse of zuidamerikaans indiaanse cultuur komen (Surinamers bv), die kunnen nl goed meepraten over "deeltijdpartner" zijn...en maken er over het algemeen niet zo'n punt van dat hun man bij meerdere vrouwen kinderen heeft, waaraan je kunt zien dat het echt wel een cultuur ding is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:21

Dus monogame mensen zijn egoistisch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:22

Vergeet vooral bekrompen niet. :)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:57

Er worden helemaal geen waardeoordelen gegeven. Lusitana geeft volgens mij alleen maar aan dat monogame relaties vaak gebaseerd zijn op gehechtheid (hoe belangrijk het voor "mij" is dat die persoon trouw is aan MIJ) en minder op vrijheid (hoe belangrijk het voor "mij" is als hij gelukkig is en dat dit mag op de manier die HIJ verkiest, zelfs als dat betekent dat ik hem met iemand anders moet delen). Dat zijn persoonlijke keuzes, waarvan jullie de eerstgenoemde zelf typeren als egoïsme en bekrompenheid, maar ook dat zijn vrije keuzes. Vanuit onze cultuur is het heel normaal trouw van je partner te verwachten. Wat hier ter discussie staat is o.a. de vraag of dat conflicten oplevert, vanuit de stelling dat de mens niet monogaam zou zijn.

Daarbij hebben we zojuist geconcludeerd dat ofschoon je rationeel de keuze kunt maken dat je dat voor hem over hebt, dit niet noodzakelijk betekent dat dit in een context gebeurt die iedereen gelukkig maakt. Op het moment dat een van de twee partners op dit gebied een consessie doet waar zij in wezen niet helemaal achter staat, dan is er geen goede basis en wordt niet voldaan aan de voorwaarde dat alle betrokkenen er gelukkiger van worden.

Mbt de creoolse of zuidamerikaans indiaanse culturen kan ik je verzekeren dat véél vrouwen echt niet gelukkig zijn met het feit dat hun man er meerdere vrouwen op na houdt. Ik ken zelfs een antilliaan die 17 kinderen heeft bij 6 verschillende vrouwen. Je krijgt dan bijvoorbeeld de situatie dat ze bij elkaar op kraamvisite gaan en dat als je ertussen zit dat je gewoon de spanning voelt tussen die vrouwen, die, hoewel ze elkaar ogenschijnlijk tolereren en zelfs apprecieren, een enorme jaloezie ontwikkelen. Ik ging met het oudste kind op kraamvisite bij nº 17 en kon de spanning voelen (gewoon in Nederland hoor). Die vrouwen kregen waarempel een conflict over wie voor hem de koffie in mocht schenken, waarna de eer te beurt kwam aan zijn oudste dochter.

Ik ken ook een stel op de Antillen dat samen woont in een huis, waarbij de kinderen in de middelste kamers wonen en zij aan de ene kant van het huis woont en hij aan de andere kant (in een soort duo huis dus, dat hebben ze speciaal zo laten bouwen). Hij doet in zijn helft precies datgene wat hij wil met wie hij wil. Maar echt, ik moet de vrouw nog ontmoeten die met zo'n situatie echt gelukkig is. Als B-meisje (dat inderdaad Lusitana, meestal niet inwoning is) heb je het daarbij volgens mij een stuk gemakkelijker dan wanneer je de "hoofdpartner" van zoiemand bent. Daarbij komt dat veel mannen in deze culturen zulk gedrag niet zouden tolereren van een vrouw. Dezelfde vrijheid die zij genieten mogen hun vrouwen dus niet met andere mannen (en al helemaal de hoofdvrouw hoeft dat niet te proberen). In sommige landen in midden-Amerika is het gebruikelijk dat een vrouw die met andere mannen slaapt van haar (zelf ontrouwe) man zonder pardon een litteken met een mes krijgt aangebracht in haar gezicht. Mocht je ooit een latina tegen komen met een groot litteken in haar gezicht dan weet je dus nu waar het van komt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:15

@Macusa: jij noemt het 'geen waardeoordeel' - maar een zinsnede als 'als je nog niet zover bent' vat ik toch op als 'misschien kom je ooit nog tot de jaren van verstand'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:16

Blue_Eyes schreef:
@Macusa: jij noemt het 'geen waardeoordeel' - maar een zinsnede als 'als je nog niet zover bent' vat ik toch op als 'misschien kom je ooit nog tot de jaren van verstand'.

_/-\o_ Ik dacht al dat ik de enige was die dat er uit haalde...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:17

PG! We zijn het eens! :oo ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:24

Da's al een wonder op zich :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:25

Zo zie je maar weer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:28

Ik denk dat de mens heel egoïstisch is. :)) Omdat bijna niemand het leuk vind om z'n partner met iemand anders te zien, maar iedereen wel eens fantaseert over anderen, of zelfs vreemdgaat. Maargoed, als je een beetje respect hebt doe je een ander niet aan wat je zelf ook niet wilt dat jou gedaan wordt, dus ga je niet vreemd. Tenminste, ik niet.. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:34

Ik fantaseer niet over andere mannen?

Ik geloof dat ik nooit bedoelt ben als mens.. Al die vooroordelen die hier als feiten gezet worden voldoe ik niet aan. Ik ga me bij een andere diersoort voegen denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:35

Oh ja, Juul? Ik fantaseer echt niet over anderen en ga al helemaal niet vreemd. Heb ik ook echt totaal geen behoefte aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:36

Verdorie Blue_Eyes nu is het genoeg met het eens zijn met elkaar :') Dadelijk discusiëren we nog niet meer en ben ik weer een aangename discussiepartner kwijt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:38

Misschien is fantaseren ook niet het goede woord omdat mensen dat vaak anders zien dan dat ik het bedoel. :) Ik bedoel ermee te zeggen dat iedereen volgens mij wel eens denkt als er een andere man voorbij loopt: Die is leuk/ mooi/ lekker, en daar misschien ook wel ff op door loopt te denken. Bij fantaseren denken mensen vaak gelijk de sexuele kant op en dat bedoel ik niet direct. Maar aangezien (ook volgens mij) niemand het leuk vind als z'n partner ook maar even over iemand anders nadenkt.. :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:39

Hahaha PG :D

Wat bedoel je dan met doordenken Juul? Ik constateer heus weleens dat iemand er goed uit ziet, maar daar houdt het dan ook gelijk mee op. Wat moet ik daar dan op doorgaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:39

ik denk dat een mens in de basis niet monogaam is, maar er wel voor kan kiezen om monogaam te zijn.

ik denk dat omdat een mens een kuddedier is........... en kuddedieren zijn gewoon niet monogaam (als iemand een kuddedier weet te noemen die monogaam is, alsjeblieft :D want ik zou het echt niet weten)

Bij kuddedieren gaan de mannetjes nog steeds voor zoveel mogelijk vrouwtjes...... en de vrouwtjes gaan voor de sterkste mannetjes, heeft alleen maar met voortplanting te maken.

Daarom is mijn mening dat een mens van oorsprong niet monogaam is, maar er wel voor kan kiezen om monogaam te leven :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:40

Same here, als ik een leuke jongen zie denk ik (zeg ik zelfs :') ) "zo da's een leuke kerel" maar daar houd het ook op. Ik denk echt niet verder door dan dat... Maar misschien is dat iets wat hoort bij mensen die eigenlijk nog niet gevonden hebben in hun relatie wat ze zoeken. :) Ik ben gewoon heel happy met mijn kerel op dit moment en ik heb echt geen enkele behoefte aan een ander... Ook niet om te denken hoe die ander uit zou zien onder zijn kleren oid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:42

Een relatie moet gelijkwaardig zijn. Ik vond het altijd oneerlijk dat mijn vriend toen wel aandacht van vrouwen zocht/leuk vond en het heel normaal vond om te sms-en/bellen en zelfs af te spreken met andere vrouwen terwijl hij van mij eiste dat ik dat niet deed. Als ik een sms KREEG van een andere man flipte hij al.

Kijk en dat vind ik niet goed. Accepteer dan van mij ook als ik wil sms-en met een ander.
En als je weet dat je partner dat niet leuk vindt, waarom doe je het dan?? Dan is je partner je niet veel waard. Dan is die partner niet geschikt voor je, dan moet je iemand zoeken die dat wel accepteert.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:44

Ik geloof niet dat mensen kuddedieren zijn :Y) Kuddedieren denken aan het welzijn van de groep, mensen denken aan zichzelf.

Ik fantaseer trouwens volgens beide definities wel eens over anderen. Maar daar blijfthet ook bij :D En nee, tijdens seks doe ik dat niet overigens :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:48

mensen hebben mensen om zich heen nodig :) :) en dat is toch echt zwaar kuddegedrag :) :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:29

Ik ben niet monogaam :n :P
Maar ik heb wel 1 vent nodig om mijn rekeningen te betalen _O-

Ah nee, het is toch allang bekend dat mensen niet monogaam zijn??
Maar het is toch mooi voor de vrouwen dat het door de kerk/regering in het leven is geroepen?
Vrouwen zijn namelijk zo stik jaloers!! Ik ken zeker mensen dat als ik maar naar hun vent kijk dat ze me al aanvliegen :P
En mannen kijken en sjansen er vrolijk op los..........
Kunnen ze ook niks aan doen die hormonen :D

Ik ben zeker niet vies van andere mannen, maar ik ben wel trouw :j Die keuze heb ik gemaakt omdat ik het niet vind kunnen als je samen een kind hebt dat je geen vaste papa hebt! Nee :n al zet je het lekkerste voor me, ik zal netjes mijn handjes thuishouden ;)

Het is gewoon in deze maatschappij niet mogelijk om maar telkens het machtigste, mooiste mannetje proberen te bezitten!
En we weten inmiddels allemaal dat uiterlijk en status niks zegt over de persoonlijkheid van iemand.
Ik ken echt hele lekkere mannen die echt walgelijk arrogant en materialistisch zijn. Ook zo'n iemand heeft een vriendin die erbij past...van hetzelfde laken en pak.......zo was de gezegde toch?