2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:49

Nouks schreef:
Sander_ schreef:
CQ, uit je post haal ik steeds meer naar voren dat je volgens mij niet helemaal begrijpt wat die mensen allemaal voor ons hebben gedaan. Zonder het verzet en de geallieerden bevonden we ons momenteel in een hernieuwd rijk met een dictator, en was jij niet eens geboren omdat jouw voorouders waren uitgeroeid.

Dat weet niemand. Niemand weet hoe het ons vergaan was als de geallieerden niet ons land had bevrijd. Niemand weet hoe het België dan was vergaan.

nou...dat optelsommetje is niet zo moeilijk hoor. Als de geallieerden er niet waren geweest en de oorlog was nog een tijdje doorgegaan (lees: jaren) waren er heel wat minder bokkers (om maar dicht bij huis te blijven)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:49

Twiggy2008 schreef:
Kun jij dus alleen maar empathie voelen als het je 'persoonlijk' raakt? Dus je kunt je niet inleven in wat anderen hebben meegemaakt?

En toch is dat iets wat voor ons allen geldt, sterker nog: wel moet gelden. Anders heb je geen leven. Er gaan zoveel mensen dood, er is zoveel leed in de wereld (oorlogen, hongersnood, ziektes, natuurrampen...) Daar leven we ons lang niet altijd bij in, je kunt dat ook niet doen. Maar dan is 'persoonlijk' raken toch wel een soort van criterium. Daarom raken de mensen die in Midden-Amerika of Afrika sterven ons minder dan de 8 doden hier in Apeldoorn: dat is veel dichterbij, daar zijn we veel meer bij betrokken.

Hoewel die grens van inleving voor iedereen ergens anders ligt, moeten we 'm allemaal ergens trekken, anders hou je het niet vol.

En daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat voor een meisje van 13 de grens op een bepaald moment maar moet liggen bij het 'nu'. Ze heeft iemand verloren bij het WTC, waardoor ze al aardig wat emotionele betrokkenheid heeft meegemaakt denk ik. Dan kan ik me voorstellen dat ze gevoelsmatig afstand neemt (moet nemen zelfs) van andere dingen, omdat een mens niet groot genoeg is om zich dat allemaal aan te trekken. En ook in andere situaties kan ik me dat voorstellen. De vader van een kennis is enkele weken geleden overleden... die zal het op dit moment even worst wezen wat er 64 jaar geleden gebeurd is, het verlies van zijn vader, nu, hier, is groter en overweldigender. Dat is toch ook heel begrijpelijk? Sterker nog: veel mensen die wel herdenken, relateren het ook aan hun eigen ervaring, hun persoonlijke betrokkenheid. Ze denken meer aan hun opa in het verzet of een achternicht die is omgekomen in een concentratiekamp, dan aan een anoniem iemand die hetzelfde is overkomen.

Dat is niet erg, dat is menselijk. Bij het medeleven hoort dat je het ook verbindt aan je eigen leven, of in elk geval aan je eigen gevoel. Dat je het ook betrekt op jezelf: hoe had ik me gevoeld in een land zoals het Hitler voor ogen stond? Hoe verdrietig is het als iemand waar ik veel om geef overlijdt door oorlog of geweld? En soms dan kun je dat niet verbinden aan je eigen leven, omdat dat al even 'vol' is met verdriet. Dat mag en dat kan, dat is menselijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:50

Nouks schreef:
Twiggy: Maar Candy houdt het op z'n minst bij haar eigen overtuiging. Hoe dom of respectloos jij die ook mag vinden. Jij, en met jou enkele anderen, hebben naar Candy én enkele anderen wel bijzonder respectloos gereageerd.

Bij mij gaat het er niet in dat je die oorlog nutteloos noemt. Er is veel veranderd dankzij die oorlog. Ik houd het ook niet bij die twee minuten. Ik denk er bijna dagelijks aan, ben er eigenlijk best veel mee bezig simpelweg omdat ik me er toe aangetrokken voel. Ik kan, net als twiggy, niet begrijpen dat mensen er zo licht overheen kunnen gaan.

Als de geallieerden het niet gehaald hadden, had onze wereld er heel anders uit gezien...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SanderD

Nouks: In 60 jaar kan veel gebeuren ja, dat is logisch. Maar ik wil maar even de waarde aangeven van wat alle doden hebben gedaan en geprobeerd hebben te bereiken, en wat er had kúnnen gebeuren.

Verder, ik denk ook dat de dodenherdenking er júíst voor zorgt dat WOII en andere oorlogen niet vergeten worden. Want men vergeet zo makkelijk. En dat is heel gevaarlijk. En ik neem aan dat niemand wilt dat de slachtoffers vergeten worden, of je ze nu wilt herdenken of niet...

Anoniem

Dat je over 2 minuten zo kan zeiken zeg, kom op.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:51

Shadow0 schreef:
Rienn: hoezo is dat fout? Het lijkt mij een geautomatiseerd systeem. We moeten ook niet meer waarde gaan toekennen aan die cijfertjes dan er is - het is geen teken van te weinig respect voor wie dan ook als een computer gewoon z'n mailtjes verwerkt, het water gewoon blijft stromen, de electriciteit gewoon beschikbaar blijft.

En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.

Nee klopt, heb je helemaal gelijk in. Heb daar helemaal niet bij na gedacht dat het ook geautomatiseerd kon zijn.. Excuus

Kimbers

Het is niet dat het zo erg is dat sommige mensen niet stilstaan bij de dodenherdenking. Maar wat ik er zo respectloos aan vind is dat sommigen het fatsoen niet kan opbrengen om stil te zijn omdat er anderen zijn die wél 2 minuten stil zijn en die het dus wel belangrijk vinden.
Er leven nog genoeg mensen die in een concentratiekamp hebben gezeten, mensen die hebben gevochten voor hun leven en in doodsangst hebben gezeten. Mensen die iedere dag in elkaar geslagen werden en anderen voor hun ogen dood zagen gaan.

Als je geen 2 minuten stil kunt zijn voor jezelf, prima. Ik kan heus begrijpen dat mensen het misschien niet zo belangrijk vinden. Maar heb op zijn minst het fatsoen om stil te zijn uit respect voor je medemens.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 04-05-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Nouks schreef:
Twiggy: Maar Candy houdt het op z'n minst bij haar eigen overtuiging. Hoe dom of respectloos jij die ook mag vinden. Jij, en met jou enkele anderen, hebben naar Candy én enkele anderen wel bijzonder respectloos gereageerd.

Tja, daar kan ik dan weer niet van wakker liggen. :P
Ik zeg ook eerlijk dat ik niet elk mens respecteer. Jij wel? Knap dan van je.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:52

Ik ben het ook met Twiggy eens. Op school heb ik toch genoeg over de eerste en tweede oorlog geleerd om te kunnen begrijpen hoe verschikkelijk dat geweest moet zijn. Dankzij die mensen die toen gesneuveld zijn, zijn wij nu vrij. Daar mag je best bij stil staan. En het is goed dat je ook bij de oorlog zelf stilstaat, want door je bezig te houden met de geschiedenis werk je eraan mee dat er hopelijk nooit een wo3 uitbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:52

djuno schreef:
nou...dat optelsommetje is niet zo moeilijk hoor. Als de geallieerden er niet waren geweest en de oorlog was nog een tijdje doorgegaan (lees: jaren) waren er heel wat minder bokkers (om maar dicht bij huis te blijven)

Dat hoeft helemaal niet. Misschien waren ze in juni wel gekomen, of misschien hadden een jaar later de Brazilianen op de stoep gestaan omdat de Engelsen en Amerikanen te laf waren om in te grijpen. Wie weet, had allemaal gekund.

Anoniem

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:53

Ik heb trouwens geTEMd. Sommige mensen hier zijn zéér respectloos tegenover andersdenkenden (terwijl die andersdenkenden niet per definitie geen respect tonen). En dan doel ik níet alleen op Twiggy en Candy.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:54

Hoe langer het duurde, hoe meer Hitler zijn plannetje aan het "afronden" was. Heb je enig idee hoeveel cultuur die mooie meneer vernietigd heeft omdat het zijn idealen niet naar buiten bracht? Op hele korte tijd? Op een jaar had hij no veel meer kunnen vernietigen, had het opbouwen nog langer geduurd en hadden we nu nog niet wat we hebben. Dat is heel simpel oorzaak-gevolg.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:55

Nee!

Ik vind het een manier van respect. Hoe lang hebben hun niet moeten vechten? Dan is 2 minuten toch niks?

2 minuten om na te denken over wat er gebeurd is. Dat is zo voorbij en ook geen straf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:55

Ik vind oorlog ook nutteloos, maar daarom heb ik wel respect voor degenen die hun leven letterlijk gegeven hebben om ons hier in Europa te helpen.... Ik vind dat een andere insteek dan alles maar nutteloos noemen en er 'niets mee kunnen'. Lekker vaag, lekker argument ook. Zo kun je je achter veel dingen verschuilen zonder iets te betekenen.

Ik pretendeer niet dat ik iedereen op de wereld respecteer. Ik doe wel mijn best om zoveel mogelijk mensen te respecteren. En ik doe mijn best om menselijk te zijn, om mee te leven, om wat te betekenen voor een ander. Ik trek me ellende wel aan, maar natuurlijk heb ik ook mijn grenzen, anders ga je er idd aan onderdoor. Maar ik kan echt wel even bezig zijn in mijn hoofd met iets afschuwelijks. Daar ben ik een mens voor, ik heb gevoel en emoties. Daar ben ik trots op, ook al is het soms ook heel moeilijk. Je moet ook kunnen los laten. Maar je soms even heel bewust te zijn van je vrijheid, van de geschiedenis, lijkt mij juist heel goed. Voor ieder mens. Niets is vanzelfsprekend. Alles is betrekkelijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:56

Dames, dit gaat nergens meer over op deze manier. Zoals ik net al zei het heeft geen zin om zo op elkaar in te hakken. Iedereen heeft een eigen mening. Vroeg of laat wordt deze misschien bijgesteld, misschien niet. Als iemand niet wil leg het dan een ander ook niet op.

Vrijheid is ook een eigen mening hebben. En een eigen mening moeten we ook respecteren van elkaar. Hoe cru die mening in een ander zijn ogen kan zijn.

(overigens reageer ik nu niet vanuit mijn kleur, maar als bokker)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:57

Nouks schreef:
Ik heb trouwens geTEMd. Sommige mensen hier zijn zéér respectloos tegenover andersdenkenden (terwijl die andersdenkenden niet per definitie geen respect tonen). En dan doel ik níet alleen op Twiggy en Candy.

Als je dat vindt mag je dat ook gewoon zeggen tegen diegene, dan hoeft er niet meteen een slot op, omdat er al een mod is langs geweest.
Niet dat ik me aangesproken voel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:58

Sander_ schreef:
Als je dat vindt mag je dat ook gewoon zeggen tegen diegene, dan hoeft er niet meteen een slot op, omdat er al een mod is langs geweest.
Niet dat ik me aangesproken voel. ;)

Ik heb het gedurende de afgelopen 6 pagina's (?) meerdere keren gezegd. Ik vind dit gewoon een onwijs flauwe manier van topicverzieken worden. Jij hoeft je overigens wat mij betreft ook niet aangesproken te voelen. Enkele anderen die dat wél zouden moeten, posten inmiddels ook al een tijdje niet mee. Maar ik vind gewoon dat de mods zich best even mogen buigen over de manier waarop sommige mensen hier reageren :)
Edit: waarmee ik overigens niet zeg dat het direct op slot moet, maar wel aan wil geven dat ik sommige mensen hier echt flauw en hypocriet vind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:00

Nouks schreef:

Dan doel je ook vast op mij. Als ik hiervoor een OW krijg....dan graag!!!

Anoniem

djuno schreef:
Dan doel je ook vast op mij. Als ik hiervoor een OW krijg....dan graag!!!

Niet eens. Weet ook niet waarom jij je aangesproken voelt.

Netje

Misschien toch maar weer terug naar de oorspronkelijke vraag: als je goed luistert naar voor wie de kransen worden neergelegd op de Dam bijv. dan is dat ook voor de pas gesneuvelde jongens in Afganistan en andere uitzendingsgebieden. Ook voor gesneuvelden in andere oorlogen én ook voor de gesneuvelden in de WOII. Je kunt het ook gebruiken om stil te staan bij overleden dierbaren, etc. Ik vind een momentje van collectieve stilte gewoon een mooi meditatief moment voor iedereen. Dat sommige hier dan zeggen: 2 minuten, dat kan ik niet opbrengen: daar zakt mij de broek van af....

Wat is nou 2 minuten in een jaar om dit soort gedachten eens bewust door je hoofd te laten gaan....

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:01

Moderatoropmerking:
Het topic is weer open. Graag op een respectvolle manier blijven reageren. Bedankt voor de medewerking :)