Shadow0 schreef:Rienn: hoezo is dat fout? Het lijkt mij een geautomatiseerd systeem. We moeten ook niet meer waarde gaan toekennen aan die cijfertjes dan er is - het is geen teken van te weinig respect voor wie dan ook als een computer gewoon z'n mailtjes verwerkt, het water gewoon blijft stromen, de electriciteit gewoon beschikbaar blijft.
En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.
Nee klopt, heb je helemaal gelijk in. Heb daar helemaal niet bij na gedacht dat het ook geautomatiseerd kon zijn.. Excuus