Seinen jullie bij flitsers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:09

Caesar schreef:
Het is een wapen wat je onder je voeten hebt. Veel mensen zien dat niet, zoals HC al verwoord. Kinderen rijden al op minibikes, jeugd rijdt op opgevoerde brommers zonder enig inzicht.

Het is net als met de electricien die door de dagelijkse omgang met electriciteit het beroepsrisico lager inschat dan het is. Idem bouwvakkers op een bouwstellage.
De gewoonheid van een auto en het vermeende veiligheidsgevoel van moderne techniek maken het ding nóg gevaarlijker dan het al is.
De feitelijk absurde hoeveelheid doden en gewonden die men er zonder nadenken van accepteert staat in geen énkele verhouding tot de soms je reinste hysterie over incidenten met bijvoorbeeld een hond.

Zeker op Bokt, waar topics van ruiters die zich in gevaar gebracht voelen door haasters parallel bestaan naast topics waar de haasters de politiek correcte norm zijn, is dit fenomeen héél vreemd.

hc

Anoniem

Re: Seinen jullie bij flitsers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:13

Nou, autoverbodje instellen dan maar, HC.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:13

Maar met een fiets kun je eenden aanrijden als je te hard fietst!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:18

Ik ben het eigenlijk ook wel eens met HC. Ik snap andere mensen hun visie wel, maar iedereen moet beseffen dat een auto inderdaad een potentieel gevaarlijk ding is.
De maximum snelheden zitten er niet voor niets, en het is niet waar dat je met 120 kilometer per uur evenveel schade aanbrengt als met 130 kilometer per uur. Laatst was er een serie op tv, waar ze in scene gezette ongelukken lieten zien, varierend van 15 tot 50 kilometer per uur. Dan zag je al dat er in 5 kilometer zo veel verschil in zat met de klap!
Harder rijden dan toegestaan, ik zie er de lol niet van in. Je komt 9 van de 10 keer niet sneller aan ergens, mensen die je langs rijden zie je verderop voor het stoplicht staan.
Bovendien, als je op de snelweg rijd, en je gaat er van uit dat je 120, oké, voor de snelheids fanaten 125 rijd, en je haalt in, en er komt achter iemand aanrijden die met 130 á 135 op de rechter strook achter een auto reed die toevallig ook ineens besluit in te halen, dan schrik je je rot als je dat voertuig in je achteruit kijk spiegeltje aan ziet scheuren. Het hoeft dan niet fout te gaan natuurlijk, maar de schrik zit er goed in. Tenminste, bij mij.
Zowiezo, als je op een weg buiten te bebouwde kom rijd, en je mag daar maar 60 wegens overstekend wild. En je rijd er 's nachts 90 of 100, omdat het er zo rustig is. Wat voor kans heeft dat wild nog om dan te kunnen ontsnappen? More important, wat voor kans heb jij dan nog, om te kunnen ontsnappen als je dat ree op je voorruit hebt geplakt?
Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen hoe gevaarlijk het voertuig onder hun kont is, en dat vind ik jammer. Het veilige gevoel dat mensen denken te hebben in een auto, is toch vaak gebaseerd op de technische feiten van de auto, en dan denkt men maar al te vaak dat hoe veiliger de auto in technische termen is, hoe harder je ermee kan. Ze vergeten alleen dat niet iedere auto zo veilig is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:22

suleilitha schreef:
Nou, autoverbodje instellen dan maar, HC.

Een goede rijopleiding met een psychologisch onderzoek volstaat.
Daarna periodiek fysiek en psychisch testen vóór verlenging.

Motorvoertuigen zijn tenslotte zeer dodelijke stukken techniek waarmee je de openbare ruimte in gaat. Toon maar aan dat je die verantwoordelijkheid aan kan.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:25

Pluttersput, als je met 30 tegen een boom rijd ben je vast niet dood.
Maar als je dat met 120 of 130 doet maakt weinig meer uit. dat vertel je veel kans niet meer na.
Of je bescherm engeltje was wel erg goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:25

Wahahahaha, volstaat een gewone rijopleiding met als afsluiter een examen waarna je bij goed gevolg een rijbewijs krijgt dan niet meer??? :D :D :D
Daarmee bereik je al dat veel mensen met een handicap niet meer de weg op mogen, maar dat scheelt percentsgewijs weer in het aantal ongelukken, yeah right!
Maar goed HC, jouw ideeen zijn gelukkig maar sprookjes, ik ben blij dat jij niet de dienst uitmaakt in dit land.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:29

Kazary: Ik zou daar niet te hard van uit gaan. Als je met 15 kilometer tegen een boom aan knalt, is de schade al zeer aanzienlijk. De kans datje gekraakt uit een ongeluk met 30 kilometer per uur komt, is vrij groot.
Daarbij, als je een voetganger/fietser met 30 kilometer per uur raakt, die is ook niet meer heel..
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 22-04-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:31

Ook goed, waar het mij om gaat is het verschil van 120 en 130
Dat je op die snelweg, waar het dan niet druk is geen extra gevaar bent als je er 10 kilometer te hard gaat.
Gebeurd er dan wat, was je met die 120 ook wel dood.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:32

Dat is een feit. Maar de meeste mensen gaan er (alhoewel, tegenwoordig wel natuurlijk) niet van uit dat er zoveel te hard wordt gereden op de snelweg. Dan is 10 kilometer best een groot verschil als je besluit in te halen op de snelweg en er komt iemand van achteren aan gevlogen. Daarbij, 120 kilometer per uur staat niet zomaar. Maximaal snelheden worden niet zomaar gesteld ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:34

10 km te hard merk je niet echt hoor.
Die komt niet snel dichterbij.
Die ineens achter je hangen rijden heel wat meer te hard dan 10 km :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:36

suleilitha schreef:
Wahahahaha, volstaat een gewone rijopleiding met als afsluiter een examen waarna je bij goed gevolg een rijbewijs krijgt dan niet meer??? :D :D :D

Als die voldoet, waarom dan verkeersdoden, waarom dan de noodzaak voor snelheidscontroles, waarom dan de beltest, warom dan de ´haast´actie vanuit de ruiterij?
Omdat er véél te veel mensen met onvoldoende gezond verstand achter het stuur zitten. Dat is geen récht maar een verantwoordelijkheid waarvan je aan zou moeten tonen dat je deze kan dragen.
De hoogst vreemde acceptatiegraad van verkeersdoden is de reden van de huidige politieke invulling.

Ik vind het ronduit hilarisch hoe deze dualiteit op een paardenforum bestaat.

Oh, Kazary, de remweg is van 130 onevenredig langer dan vanaf 120. Pal vóór de boom stoppen of 15 erachter (dus ín) is geen detail.
Idem met een aanhanger van 1600 of 2500 kilo, helemáál met een aanhanger van 1600 kilo vanaf 75 of met 2500 kilo van 90.
Het verschil is niet of de paarden achter toch dood zijn, maar of je wel/geen botsing kan voorkomen = leven of dood voor de paarden achterin.

Snelheid doodt.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:41

In slaap vallen achter het stuur dood ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:42

Ik zat al te wachten op de komst van HC in dit topic. Die is wel ultiem Roomser dan de Paus mijns inziens :roll:

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:44

Pijnlijke ogen van het krampachtig staren naar de kilometerteller is ook niet bevoordelijk voor de verkeersveiligheid.

En begin niet over cruisecontrol, onder de 65 km/u gaan die dingen vaak niet eens aan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:45

Nouks, ik mis Ikke en sflj nog. (Of sfjl, kan ook)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:50

In Frankrijk seind iedereen, van opaatjes en omaatjes tot jonge mensen en alles daartussenin, als er ergens politie (of gendarme eigenlijk) staat word je door 9 van de 10 tegenliggers ingeseind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:51

HC, het is niet aan jou om te beoordelen wie al dan niet over gezond verstand beschikken. Er wordt weer behoorlijk gegeneraliseerd.
Verder even ter geruststelling, ik ben zowel per auto als motor iemand die de vaart er nogal in heeft en heb nog nooit iemand doodgereden.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

Ik sein altijd en ben blij dat er nog mensen zijn die ook net als mij seinen...
Op de snelweg rij ik vaak ook harder dan 120. Ik heb liever dat mensen wat harder rijden dan te langzaam. Je schrikt je wezeloos als er ineens iemand 80 op de snelweg rijdt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

Utixo schreef:
Pijnlijke ogen van het krampachtig staren naar de kilometerteller is ook niet bevoordelijk voor de verkeersveiligheid.

Waarom zou je dat doen dan?
Je hoéft de laatste kilometer van de maximum snelheid niet te rijden :)*
Het is een grenswaarde voor hoe snel je hóóguit mag. Rij gerust wat lanzamer opdat je wat marge hebt.
Rij gewoon zéker niet te hard lekker rustig in een hoge(re) versnelling. Is nog zuinig(er) ook.

Is dat niet ´sportief´ Jammer dan, daar zijn circuits voor.
Schiet dat niet op? Jammer dan, zet je de wekker maar eerder? Ah, dan moet je eerder naar bed en kan je jouw favoriete tv-programma niet zien?! Jammer dan, lekker belangrijk. Bovendien bestaan daar video-opnemers voor.

Met een auto in de openbare ruimte ben je verantwoordelijk voor het risico wat jij voor anderen inhoudt.
Met een paard ook trouwens maar dat is een ander topic :D

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:04

suleilitha schreef:
Verder even ter geruststelling, ik ben zowel per auto als motor iemand die de vaart er nogal in heeft en heb nog nooit iemand doodgereden.

Ja en?

Is dat een bewijs van wel/geen gezond verstand, van kennis/kunde/vaardigheid, van geluk of van de kennis/kunde/vaardigheid van anderen?!

Het ís ronduit absurd dat vrije interpretatie van verkeersregels sociaal gewenst wordt gevonden.
Dat er op dit topic een clubje gelijk´denkenden´ is maakt dit nog niet goéd. Dat is alleen illustratief voor mijn mening dat de rijopleiding behoorlijk tekort schiet op vooral het punt vernatwoordelijkheidsbesef.
Met een dergelijke perceptie hoor je mijns inziens niet met een motorvoertuig in de openbare ruimte.

hc

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:07

Ik heb ook de vaart erin, maar ik ga me niet druk maken om een ander. Wel vind ik 10km overschrijding "minder" erg dan die snelheidsmaniakken die je soms op Blik op de Weg voorbij ziet rijden. Gevaarlijk rijgedrag. En rijden onder invloed.

In Nederland wonend kun je je onderhand over elk feit wel druk gaan maken! Maar regels zijn er om overtreden te worden, zeg ik altijd maar :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:07

In die rijopleiding leerde je ook met de stroom van het verkeer mee te rijden, maar jouw vrije interpretatie is daar ook heel anders in.

Maar jou vrije interpretatie is prima, die van andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:10

Ik rij nu zo'n 23 jaar rond, HC. En ik durf best te beweren dat ik beschik over een enorme voertuigbeheersing, zowel in de auto als op de motor.
Verder neem ik mijn eigen verantwoordingen wel, dat hoeft een ander niet voor me te doen. Krijg ik een boete, jammer dan, dan betaal ik die gewoon. Seint iemand me om te waarschuwen voor een snelheidscontrole dan ben ik dankbaar, zelf waarschuw ik andere weggebruikers ook mits ik de kans zie.
Het is maar goed dat het niet aan jou is om te bepalen wie al dan niet met een motorvoertuig de weg op mag, overigens. Er zouden niet veel overblijven en het hele sociale en maatschappelijke leven zou dientengevolge op de rug komen te liggen.
We zitten hier nu eenmaal niet in Spanje het beloofde land, maar in Nederland. Landje met een totaal andere infrastructuur en levenswijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:12

kazary schreef:
In die rijopleiding leerde je ook met de stroom van het verkeer mee te rijden, maar jouw vrije interpretatie is daar ook heel anders in.

Wat die rijopleiding betreft, zelfs tijdens mijn rijles heb ik geregeld harder gereden dan toegestaan. Bepaalde wegen vallen hier nog onder de bebouwde kom terwijl ze aandoen als provinciaal, daar wordt dan ook met gemak 80 gereden. Als het veilig en verantwoord was, werd me in zulke gevallen dan ook aangeraden vooral wat meer tempo te gaan maken (lees: ca. 60 te gaan rijden), om te voorkomen dat ik aan alle kanten zou worden ingehaald met alle gevolgen van dien.