Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lalidan schreef:Al die HTK middeltjes hebben vaak slechts een kleine kans van slagen. Gelukkig is er nog zoiets als de NVVE, die mensen dus inderdaad met raad bijstaat. Maar dan nog moet je over geld en goed vervoer beschikken om aan de benodigde middelen te komen. Lang niet iedereen, en zeker de meeste psychiatrische patienten niet, hebben dat. En dus blijven er nog twee mogelijkheden over die een gedegen kans van slagen hebben: Van een flat springen of voor de trein. Waarvan de eerste ook niet erg goede kansen bied: mijn vader sprong van vijf hoog en overleefde het in eerste instantie nog. Hij is nog geopereerd en alles. Godzijdank is hij uiteindelijk wel overleden.
Daarnaast, de meeste mensen die zelfmoord plegen, zijn veelal psychiatrische patienten of mensen die zoveel klappen van het leven gehad hebben dat ze niet meer verder kunnen. Geen mensen met fysieke ziekten. Voor dat laatste is, in een enkel geval en met zeer veel pijn en moeite, euthanasie mogelijk. Voor de eerste groep mensen niet, want hun lijden schijnt niet ondraaglijk en uitzichtloos te zijn.
Maar zelfs als je dat allemaal buiten beschouwing laat: Mijn leven is van mij en van niemand anders. Moord is bij de wet verboden, omdat iemand anders dan over mijn leven beschikt. Waarom mag ik dan niet zelf over mijn leven beschikken? De keuze is aan mij, en op welke gronden en redenen ik die wil maken, gaat eigenlijk niemand iets aan.
duodenum schreef:Ik ben het met de meeste mensen eens, ik vind het erg egoïstisch. Door zo'n actie kunnen onschuldige mensen de grootste trauma's oplopen, denk bijv. aan de machinist! Dat blijft zo iemand zijn hele leven achtervolgen!
Er zijn genoeg andere manieren om jezelf van kant te maken, zelfs met een injectiespuit met een beetje lucht kun je jezelf wel om zeep helpen! Betrek daar dan geen andere mensen bij! Dat vind ik het meest egoïstische wat je kunt doen!
VivaLaVida schreef:ik heb heb afgelopen woensdag meegemaakt.. Ik reed langs een druk kruispunt en had de politie enz er al heen zien gaan. Daar stond de trein, een lijkwagen en er werd een kist gereden. Mensen in een wit pak met blauwe zakken die langs het spoor liepen te zoeken naar lichaamsdelen.... Bah. Het was overdag, veel kinderen hebben het gezien. Had er echt een naar gevoel van.

KoudbloedKim schreef:Hier in Groningen/Drenthe zitten ook bijna alle psychiatrische ziekenhuizen langs het spoor.
Dat is toch belachelijk.
veraA schreef:
Zat vanmiddag in de intercity, zaten net tussen Almelo en Deventer en toen sprong er dus iemand voor. De stoptrein die ons tegemoed kwam op het spoor naast ons, is er vervolgens ook nog overheen gereden
We hebben uiteindelijk 2u stilgestaan en zijn toen in een slakkentempo naar Deventer gereden, waar de trein meteen werd opgeheven.
Had er natuurlijk wel vaak van gehoord maar 't is toch wel heel erg schrikken als je het zelf meemaakt hoor..
Iemand die er ook al iets over heeft gehoord? Of enig idee wie het is? Ze riepen om dat het een man was, maar weet niet of dat echt zo is..

Lalidan schreef:In mijn ogen is er veel te weinig begrip voor zelfmoord, word er teveel gekeken naar degenen die achterblijven. Maar zoals je zegt, je kan niet voor een ander leven, hoeveel ze ook van je houden.....
Als ik mensen hoor zeggen dat zelfmoord egoïstisch is, is mijn antwoord vaak: Iemand dwingen tot leven omdat jij niet zonder hem kan, is zeker niet egoïstisch?
Lalidan schreef:Als je van iemand houd, en diegene wenst niks liever dan de dood, wie zou ik dan zijn om hem of haar tegen te houden?