Advies kleedgeld ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:41

Nathalie schreef:
CandyQueen schreef:
Ja ik geef dat echt alleen uit aan oorbellen, handtassen en heel af en toe een een kaartje voor n concert of make-up. :D Maar het is altijd maar net hoor. O:)

Jeeetje, sorry maar dat is echt niet normaal.
Ben erg benieuwd hoe je het gaat doen als je voor jezelf moet zorgen... Snap eerlijk gezegd ook niet dat je ouders dat goed vinden. :o
Mijn ouders hebben me ook altijd goed verwend maar vind dit echt heel erg overdreven.....
Ik geef misschien 10-20 euro uit in 3 maanden tijd aan sieraden en make up... Zou me nog niet eens lukken om 175 euro per maand daaraan uit te geven.. :n

Hmm.. mij lukt het wel. :')
Nee maar, als ik straks voor mezelf moet zorgen, ach, ik kan ook heel zuinig zijn hoor. O:) Maar als ik het heb doe ik het ook op. :') *slechte eigenschap*

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:45

joplin_1 schreef:
@ CandyQueen, ik vind het wel erg veel wat je aan zakgeld krijgt want kleedgeld kan ik het niet echt noemen. Natuurlijk moeten je ouders zelf weten hoeveel ze jou per maand toestoppen maar dat je het dan nog uitgeeft aan allerlei onzinnige dingen. In de eerste plaats krijgt mijn dochter niet zoveel geld hoewel we het makkelijk kunnen doen want, ik vind het helemaal niet nodig dat mijn dochter zoveel zakgeld krijgt. En als ze het alleen maar aan oorbellen, make-up, tassen en concerttickets zou uitgeven zou ik zo ontzettend boos worden. Wat zal jij het moeilijk gaan krijgen als jij op jezelf gaat wonen of gaan je ouders dat dan ook betalen? (Dit is een serieuze vraag hoor)

Het zijn ook niet mijn ouders hoor. O:)
Die geven me 60 à 75€
Het is vooral m'n oma, die heeft een automatische overschrijving van 100€ per maand. :)
Nja mijn ouders worden er niet echt boos om. :n Is ook niet hun keuze dat ik al dat geld heb. ;)
Ga ik mooi allemaal zelf betalen. :j Ik kan heus wel met geld omgaan, alleen heb ik het nu allemaal lekker over dus ik ga er momenteel niet echt over denken.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:55

O okee dat had ik niet uit je eerste bericht begrepen dat je oma jou ook nog bijspekte :+ maar misschien is het verstandiger om dat geld op je spaarrekening te zetten. Dan kan je misschien een leuke vakantie boeken.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:58

joplin_1 schreef:
O okee dat had ik niet uit je eerste bericht begrepen dat je oma jou ook nog bijspekte :+ maar misschien is het verstandiger om dat geld op je spaarrekening te zetten. Dan kan je misschien een leuke vakantie boeken.

haha bedankt voor de tip ik ga het eens uitproberen :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:03

CandyQueen schreef:
Nathalie schreef:
[quote="CandyQueen"
Ja ik geef dat echt alleen uit aan oorbellen, handtassen en heel af en toe een een kaartje voor n concert of make-up. :D Maar het is altijd maar net hoor. O:)
[/quote

Jeeetje, sorry maar dat is echt niet normaal.
Ben erg benieuwd hoe je het gaat doen als je voor jezelf moet zorgen... Snap eerlijk gezegd ook niet dat je ouders dat goed vinden. :o
Mijn ouders hebben me ook altijd goed verwend maar vind dit echt heel erg overdreven.....
Ik geef misschien 10-20 euro uit in 3 maanden tijd aan sieraden en make up... Zou me nog niet eens lukken om 175 euro per maand daaraan uit te geven.. :n

Hmm.. mij lukt het wel. :')
Nee maar, als ik straks voor mezelf moet zorgen, ach, ik kan ook heel zuinig zijn hoor. O:) Maar als ik het heb doe ik het ook op. :') *slechte eigenschap*

Je kan heel zuinig zijn maar als je geld hebt maak je het ook op? Hoe kan je dan zuinig zijn? :+

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:03

CandyQueen schreef:
Ik ben zelf 15 en ik krijg elke maand 160-175€
Daarvan moet ik eigenlijk niets kopen, want ik krijg al mijn kleding en "nodige" spullen gewoon zo. Alleen voor oorbellen en handtassen en andere accesoires gebruik ik het dus, en ik kom er net mee rond. O:)
Dus met 50€ voor kleding denk ik niet dat je als 14 jarige/15 jarige/ouder rond kan kome. :\

wow :oo

en ik moet met 60 rondkomen }:0
daarvan moet ik alles kopen behalve sportkleding....
ik adviseer de ts toch vooral minimaal een loon (want dochter zijn is hard werken) te verstrekken van minimaal 80 euries B-) :')

_JL_

Re: Advies kleedgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:36

ik krijg 275, en ben blij dat ik de mogelijkheid krijg om zelf écht te beslissen hoe ik ermee omga,
ik kan 'blijven kopen', maar doet dit niet, ik spaar liever,
moest ik nu 60 euro ofzo krijgen zou ik er waarschijnlijk helemaal niet zo over nadenken...

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:51

Ik ben 15, en ik krijg 50 euro kleedgeld permaand, en 20 euro zakgeld. ik krijg wel 2 paar schoenen per jaar, en 1/2 jassen per jaar. Ik hoef niet mijn eigen beltegoed te betalen, en daarbij werk ik zelf ook nog waar ik rond de 100 euro per maand verdien ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:59

lissisanne schreef:
CandyQueen schreef:
Ik ben zelf 15 en ik krijg elke maand 160-175€
Daarvan moet ik eigenlijk niets kopen, want ik krijg al mijn kleding en "nodige" spullen gewoon zo. Alleen voor oorbellen en handtassen en andere accesoires gebruik ik het dus, en ik kom er net mee rond. O:)
Dus met 50€ voor kleding denk ik niet dat je als 14 jarige/15 jarige/ouder rond kan kome. :\

wow :oo

en ik moet met 60 rondkomen }:0
daarvan moet ik alles kopen behalve sportkleding....
ik adviseer de ts toch vooral minimaal een loon (want dochter zijn is hard werken) te verstrekken van minimaal 80 euries B-) :')

haha, je hebt wel gelijk hoor, die dochter van mij werkt heel hard op school en daar mag best wel iets tegenover staan zo af en toe ;)
60-80 in de maand zou ik genoeg vinden.
We hebben hier besloten voorlopig nog geen kleedgeld te geven, mijn man vindt het ook veel te leuk om met zijn dochters te gaan winkelen, en als hij mee mag dan levert dat wat op :D meer kleren... :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:11

Verstandige keuze :j

maar hou wel rekening met het feit dat ze op een gegeven moment de leeftijd bereikt dat ze zelf zal willen gaan winkelen, en met vriendinnen de stad in wil gaan ipv met papa of mama te gaan winkelen.

Ik heb vroeger ook kleedgeld gekregen (weet alleen echt niet meer hoeveel) en vond het altijd super irritant dat ik er elke maand weer om moest vragen.

Als je kleedgeld gaat hanteren, zorg dan dat ze het op een afgesproken datum krijgt (bv altijd voor de 5e van de maand oid).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:38

af en toe gaat ze zelf met vriendinnen, met een limit...
het is zeker irritant als je erom moet vragen, weet je hoe irritant het is waar ik allemaal om moet vragen bij mijn lieve puber ;) , ik kan het wel inzetten als onderhandeling, daar is ze wel voor in denk ik, ik in ieder geval wel :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:42

:+

ik was vroeger een ideale puber wat dat betreft. Ik had een lijstje met alles wat ik moest doen. Had ik dat aan het eind van de maand niet gedaan dan mocht ik een maand niet naar mn paard (mochten mn zussen mijn dagen overnemen, en dat deden ze maar al te graag :j )
ik kreeg begin feb een lijstje met dingen die ik in feb moest doen, had ik dat de laatste dag van Feb niet gedaan, dan mocht ik heel maart niet naar Apollo.
Op zeker dat ik het mn zussen niet gunde om extra naar het paard te gaan. Ik wou zelf ook maar al te graag.
Bij mn zussen precies het zelfde verhaal. Die hadden ook een lijstje.

Echt wel dat ik alle dingen dus had gedaan!

en als onderhandeling inzetten is een goed idee! voor wat hoort wat!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:50

Voorbeelden van wat er bijvoorbeeld op de lijstjes stond:

lijstje 1
papa's auto wassen
papa's auto stofzuigen
2 keer je bed verschonen
eind van de maand een nette slaapkamer

Lijstje 2
mama's auto wassen
mama's auto stofzuigen
2 keer je bed verschonen

Lijstje 3
3 keer in de week de vaatwasser in en uit ruimen
paarden spullen in de schuur opruimen
2 keer je bed verschonen

we waren met zn 3-en, de lijstjes kreeg je dus om en om...
En we werden vanzelf handig erin.
Zo vonden we alle 3 dat we elkaar niet het werk uit handen moesten nemen (was nogal rivaliteit vroeger). Echt niet dat je eind van de maand de auto ging wassen en stofzuigen. Dan kon zuslief dat begin van de maand doen en was het weinig werk :')
Auto wassen en zuigen deden we dus in het eerste weekend van de maand. Dan had je de grootste klus gehad, en had zuslief de maand erop geen profijt van jou werk :')

ik weet nog heel goed dat mn tweeling zusje het een keer vergeten was. De laatste dag van de maand heeft die toend e auto staan wassen en zuigen. De eerste dag van de volgende maand stond ik de auto te wassen en zuigen (niet dus, even een doekje er overheen en klaar :') )

Die lijstjes waren behalve voor het paardrijden ook voor zakgeld en kleedgeld :') althans, dat werd in het begin gezegd.
Maar volgens mij heeft het altijd alleen geholpen voor het paard. Dat geld kregen we altijd wel (als we er om vroegen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:55

_Lotte schreef:
Ik vind €50 eigenlijk heel weinig!
tegenwoordig heb je daar echt niet veel kleding meer voor hoor (zelfs niet bij de h&m)
Ik krijg 100euro kledinggeld en daar zit eigenlijk ook zakgeld bij..
vind zelfs al dat ik daar eigenlijk niet genoeg aan heb maarja..

Hoezo weinig?

Ik zou daarvan iedere maand een broek en twee shirts van kunnen kopen ;) Of een broek en een trui. Niks geen duurs aan hoor :n
Ook als je in aanbiedingen gaat shoppen, ben je helemaal goedkoop uit! Zo had ik laasts voor 60 euro, twee broeken, twee shirts én een trui :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:02

Jullie krijgen aardig wat. Ik heb nooit, maar dan ook nooit zak/kleedgeld van mn moeder gehad. Ik werk voor mn centen. :)
Toen ik een tijdje uit huis was geplaatst en in een leefgroep woonde, kreeg je daar 15,- per week om álles van te kopen (incl. shampoo/tandpasta/makeup/kleren, verzin het maar, gewoon álles!).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:11

absque_dubio schreef:
Jullie krijgen aardig wat. Ik heb nooit, maar dan ook nooit zak/kleedgeld van mn moeder gehad. Ik werk voor mn centen. :)
Toen ik een tijdje uit huis was geplaatst en in een leefgroep woonde, kreeg je daar 15,- per week om álles van te kopen (incl. shampoo/tandpasta/makeup/kleren, verzin het maar, gewoon álles!).

Ik geef toe,ik ben een verwend nest.
Wij hadden een paard, maar daar stond wel wat tegenover (school prestaties, de lijstjes en samen met mn zussen de volledige zorg en verantwoording voor het paard )

En nog steeds ben ik een verwend nest. Ik ben inmiddels 23 en krijg nogsteeds zakgeld :') (erg onzinnig, zeker omdat ik 24 uur per week werk naast mn studie)
Maar ik heb wel geleerd hoe ik met geld om moet gaan en geleerd dat ik voor mn geld moet werken. Het komt niet aanwaaien :n
Ik ben erg goed geworden in sparen, waar ik later (als ik echt "groot" ben :') ) alleen maar profijt van kan hebben.

En ik werk ook voor mn centen.
Ik ben wel van mening dat het "normaal" is dat kleding tot een bepaalde leeftijd door de ouders wordt betaald.
Maar ik vind ook dat de kids moeten weten dat het geld niet aan een boom groeit.
Pa en ma moeten er ook voor werken

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:18

Ja dat lijstjes idee van jou, dat vond ik wel heel slim aangepakt van je ouders. :j
En ik ben het zeker ermee eens dat het 'normaal' is dat ouders tot een bepaalde leeftijd betalen, maarja, vertel dat mn moeder maar. :+
Ze is dan ook afgekeurt, dus veel geld hebben we niet, dus ik vind ook niet dat ik daarom moet gaan zeuren oid. Maar ik vind het wel af en toe zwaar balen hoor. :o

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:20

wij werken thuis met een puntensysteem ipv zakgeld, tanden poetsen 1 punt, dekbed netjes op je bed ook 1 punt, honden uitlaten 2 punten, etc. etc. bij 500 punten krijg je 35 euro, dat is idioot veel en als je een beetje je best doet dan heb je dat binnen de 3-4 weken, mijn kids zijn 9, 11 en 13, dus lopen ze aardig binnen als ze dat willen, zo hebben wij periodes hier dat ze vechten om wat punten te scoren en we hebben vaker periodes dat ze niet willen scoren helaas ;) maargoed dan ook weinig punten en later je geld.
Het werkt hier goed, ik merk wel dat er soms wat gefraudeerd wordt met de punten, maar ach als dat niet teveel uit de hand loopt...
maar ook hier dus niets voor niets, als er hard gestudeerd wordt en iedereen zijn best doet kan er veel hier...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:26

Citaat:
haha, je hebt wel gelijk hoor, die dochter van mij werkt heel hard op school en daar mag best wel iets tegenover staan zo af en toe ;)
60-80 in de maand zou ik genoeg vinden.
We hebben hier besloten voorlopig nog geen kleedgeld te geven, mijn man vindt het ook veel te leuk om met zijn dochters te gaan winkelen, en als hij mee mag dan levert dat wat op :D meer kleren... :D

misschien is het slim om een half jaar 50 euro te geven. en dan aankijken hoe het gaat.. als het nou goed gaat, zou je altijd nog meer kunnen geven toch?

je moet haar belonen met goed gedrag. en bij 'slecht' gedrag niet verhogen. dit stimuleert het groeiproces hierin. ze leert ze met geld om te gaan, maar zo weet ze dat haar ouders haar vertrouwen en achter haar staan en haar kunnen helpen ( jeetje, wat klink ik zo oud nu..)

ik ben zelf 18. ik heb nooit kleedgeld gehad, en eigenlijk ook niet de behoefte hiervoor. Ik kreeg afentoe wat nieuwe kleren als dat nodig was en wilde ik meer, dan heb ik zelf ook nog een baantje.
mijn paardenkleren heb ik het meeste zelf betaald. afentoe een nieuwe broek kreeg ik wel..
Ik krijg 10 euro zakgeld per week. 360 euro studiefinanciering en ik verdien totaal van 2 baantjes 150 euro. zorgtoeslag 24 euro
waar ik van moet betalen per maan: ziektekoste verzekering 100 euro. schoolgeld 124 euro. paard 100
ik houd dus redelijk wat over.

Ik ben best wel verwend. want mijn vakantie ( a 230 euro centerparcs) krijg ik van mijn ouders.
maar ik moet wel zelf al mijn schoolkosten betalen ( 990 euro per jaar excl boeken van 200 euro)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:29

ook heb ik met mijn ouders afgesproken dat als ik fulltime ga werken na mijn opleiding dat ik kostgeld wil betalen.
ik werk dan 30/40 uur, dus verdien ik genoeg om mee te betalen met de kosten. en daar heb je alleen maar profijt van. 50% houd mama 50% spaart mama voor mij.

als ik op me eigen zou wonen, dan zou ik meer kwijt zijn. en zo is het dan ook geen klap als je ineens gaat samenwonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:22

_JL_ schreef:
ik krijg 275, en ben blij dat ik de mogelijkheid krijg om zelf écht te beslissen hoe ik ermee omga,
ik kan 'blijven kopen', maar doet dit niet, ik spaar liever,
moest ik nu 60 euro ofzo krijgen zou ik er waarschijnlijk helemaal niet zo over nadenken...

Als jij 60 zou krijgen zou je daar meer van leren dan nu. Ik vind het dan ook pedagogisch onverantwoord wat jouw ouders doen. Ik hoop voor jou dat je nooit krap komt te zitten, dat ga je op deze manier niet redden.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:34

Ik ben 12, in april 13 en krijg geen kleedgeld. Ik hoef het ook niet. Wij doen het zo:
Af en toe ga ik met mijn moeder de stad in. Zie ik leuke, betaalbare kledingstukken dan 'krijg' ik het. Wel als het te duur te veel wordt, moet ik zelf meebetalen :P
Ik krijg elke maandag 5 euro. 9 vd 10 keer doe ik er niks mee. Resultaat -> Veel geld naar een paar maand. En daarvan koop ik, shirtjes, sieraden, sjaaltjes...
edit: Sokken, ondergoed ed hoef ik niet te betalen.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:45

Sommige berichten hier openen mijn ogen toch wel, ik ben echt verwend!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:59

Ik ben principiëel tegen kleedgeld/vaste som per maand.

Puntensystemen ed kunnen voor mij wel, maar je leert je kinderen niet sparen/opletten als je hun uitgaven niet controleert, toch zeker niet als je teveel geeft.

Voor de mensen hierboven die véél geld krijgen: ik heb het van héél dichtbij meegemaakt... mijn beste vriendin kreeg 15jr terug al 100/md. Dat was op na de 2de week vd maand.
Nu verdient die toch 2500 / 3000 EUR bruto id maand, en nog steeds is haar maandloon op tijdens de 2de/3de week vd maand.

Door teveel kleedgeld verlies je als ouders de controle over het uitgavenpatroon. Véél beter als ze je moeten komen vragen om geld, dan weet je tenminste dat het WEERAL voor een jeans is (de 8ste dit jaar?) of handtas (4de?), of zelf paardenspullen, het zoveelste setje.

Sparen kan geen kwaad - voor later : meubeltjes / huisje / weide/paard.. kosten genoeg als je op eigen benen moet staan!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:27

ben ik niet helemaal met je eens lientjeds! Mijn ouders hebben nooit mn uitgaven gecontroleerd. Nou ben ik van mezelf al zuinig dus was het ook nodig maar op = op. Als ik dan geen geld meer had voor een broek en mn oude vielen uit elkaar...jammer dan! Daar leer je echt wel van. Je leert er echter niet van als ouders dan de nodige dingen alsnog wel geven.