Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:50

Een christelijke folder is niet 'gevaarlijk' want ik gooi ze ook echt gelijk weg. En mensen op straat die met je willen bidden loop ik ook gewoon voorbij met een 'nee, dankje'.

Het is alleen om de TS te laten zien dat het echt niet van een kant afkomt.

En ben het met Shadow0 eens, dit topic bewijst weer hoe weinig respect sommige mensen hebben voor andere mensen.

spekkiejnfu

Re: O en dat mag wel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:56

Tsja, ik ben tegen elk geloof maar geloof zelf ook niet volledig in de evolutietheorie. Tuurlijk mag een mens geloven wat ie wilt, maar bijna álle nare dingen die tegenwoordig plaatsvinden worden veroorzaakt door verschil in geloof.
Toch vind ik dat men elkaar niet moet lastig vallen met wat zij denken. Ik vind het zwaar irritant als iemand een folder in de brievenbus gooit met je moet dit je moet dat god blabla, maar ik snap best dat mensen die bijvoorbeeld christelijk zijn dat weer denken over andere geloven of theorieën.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:57

blokje schreef:
Met respect kom je heel ver

zolang de gelovende beweging in NL zich daar ook aan houdt en mij geen propaganda stuurt ben ik het helemaal met je eens.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:59

Hmm ik heb nog nooit VOOR evolutie folders of andere reclame gezien, wel juist altijd folders voor het geloof.

Ach moet men zelf weten hoor, ga me er niet aan ergeren. Alleen mensen die me die folders aan willen smeren, daar erger ik me aan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:10

Ik heb beiden folders niet ontvangen, maar ik als niet actief gelovige, baal wel van de kerkblaadjes en andere geloofsblaadjes die ik hier ontvang ondanks mijn Ja/ Nee sticker. Ik zie die parochieblaadjes, toch wel als reclame. De Nee/nee sticker wordt mede hierdoor wel deze week gehaald. Ik geloof in hetgeen ik zelf wil en wil ik over darwin of wat dan ook meer weten dan zoek ik het op, ik hoef niet ongevraagd folders te krijgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:13

verography schreef:
Hmm ik heb nog nooit VOOR evolutie folders of andere reclame gezien, wel juist altijd folders voor het geloof.

.

ik wilde het net typen, je was me voor. :D

Ik denk ook niet dat dat snel gebeurt, je zal ook niet gauw folders om de relativiteitstheorie op te dringen in de bus vinden.

Verder nog even dit: de heftige reacties die op de folderactie kwamen, zijn veelal van mensen die 'in de evolutietheorie' geloven.
Nou, in een wetenschappelijke theorie kan je niet geloven. Je kan hem als juist inschatten of verwerpen op grond van argumenten.

Maar daar houdt het bij op.
Dat hele volksstammen toch 'geloof in de evolutietheorie' omarmen zegt meer over een bestaand onbegrip van wetenschap.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 26-02-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:23

"Wou dat ik ook vrij kon geloven en over God kon vertellen"

dit stukje stoort me..

ik zit er ook niet op te wachten dat er een bijbel in mijn handen gedrukt wordt als ik op de bus sta te wachten, neem ik hem niet aan dan krijg ik een hoop gezeik over me heen, ik zit niet te wachten op verhalen over god, of op foldertjes in de bus. of op commentaar als 'god wil dit en god wil dat' (en ook niet op een banner onder op de pagina :+ ) jij vind dat je je geloof niet vrij kunt uiten?? kijk eens naar de niet-gelovigen, die alle bovenstaande dingen krijgen, jehova's aan de deur krijgen, en kijk eens naar de moslims. vind je dan nog dat je je geloof niet kunt uiten? (ik ben ook niet voor moskees hier e.d maar als jij al vind dat je het niet kunt uiten, hoe noem je dit dan?)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:27

Ik heb niet alles meegelezen maar ik vind het heel vreemd dat er mensen zijn die vinden dat je niks over geloof mag zeggen. Dat zo'n folder verboden zou moeten worden. Ja zelfs die zich storen aan een banner hier over geloof.
Tegelijkertijd zeggen ze dan dat het beledigen van het geloof en het daarmee diep kwetsen van mensen, bijv. in cabaret of cartoons over moslims, 'moet kunnen'...
De omgekeerde wereld...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:32

Weet je, mensen hebben een lange geschiedenis van elkaar overheersen en onderdrukken, en ik was ook lange tijd bezig dat op geloof te steken.

Maar kijk eens naar de communistische regimes, wat deden zij? Precies, christenen, boedisten en andersdenkenden in het algemeen veroordelen, onderdrukken en vervolgen.

Overal waar een conservatieve, radicale groepering de overhand krijgt zal het zo zijn dat alle andersdenkenden, iedereen die ook maar een beetje afwijkt van de norm of een afwijkende mening heeft, eraan gaat.

Er zijn zelfs op dit moment nog genoeg radicale regimes in de wereld die dat bewijzen, en welk geloof of welke levensovertuiging daarvoor misbruikt wordt, is niet interessant.

Het is veel belangrijker je te realiseren dat ook wij, en dan bedoel ik wij allemaal, onder bepaalde omstandigheden in de val van een radicale overtuiging kunnen lopen.

Het is een eigenaardige menselijke eigenschap je ergens bij aan te sluiten, en eenmaal je in een wij tegen zij situatie gemanoeuvreerd wordt, zal je makkelijk enkele grenzen overschrijden.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:42

Ik heb de folder ontvangen, ook nog eens gelezen, al moet ik eerlijk zeggen dat mijn intresse ( nieuwsschierigheid ;) ) al heel snel verdwenen was.

Ik ben dus niet gelovig ( in de zin van bijbel, koraan oid ).
Persoonlijk denk ik niet dat het uitmaakt hoe vaak je bid, naar de kerk gaat, je de bijbel leest etc
Ik geloof niet dat als er een god zou zijn, dat dat het belangrijkste zal zijn.
Probeer zo eerlijk mogenlijk, respectvol naar alles, met liefde naar anderen en jezelf te leven.
Behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wil worden.
Denk dat dat een god belangrijker zou vinden, teminste dat zou ik wel vinden als ik god zou zijn.

En maakt het dan uit of je geloofd in een god ? Maakt dat jou dan een beter mens dan een ongelovige ?

Dat er mensen zijn die andere mensen vermoorden omdat deze niet dezelfde geloofovertuiging hebben als zij, is niet: in de naam van god. Maar is blijkbaar een reden om mensen te mogen vermoorden?
Dat deze mensen dan daarna bv weer naar de kerk gaan om te biechten en vergiffenis te vragen voor hun daden, vind ik persoonlijk iets makkelijks.
Maw: och als je daarna om vergiffenis vraagt, dan vergeeft god het je wel ( want hij vergeeft iedereen zijn daden ).

Darwin vind ik zeker intressant. Maar ik geloof wel dat er wel meer is tussen hemel en aarde ( spiritualiteit ).

Ontopic :D
het opdringen van het geloof vind ik zelf wel iritant. Maar ik blijf altijd netjes en zeg: nee dank u geen intresse
Folders vind ik zelf altijd leuk om uit te pluizen, maar ik heb er nou ook weer geen behoefte aan om daar dingen over het geloof tussen te vinden. Het gaat zo de krantenbak ik ;) Zeker nu ik er weer eens 1 "gelezen" heb ;)
Folders of iets anders over Darwin heb ik nog nooit ontvangen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:47

fojoe schreef:
xMarit schreef:
Iemand zei dat je de wetenschap afviel als je niet in de ecolutietheorie geloofde. Maar macro evolutie is nog niet wetenschappelijk bewezen?

dat was ik.
er zijn voor de macro-evolutie op zijn minst veel meer bewijzen dan voor het bestaan van god.

ik denk dat de meesten het over macro-evolutie hebben.
micro-evolutie is wel duidelijk te zien, kijk maar naar de ontwikkeling van rassen binnen een soort.
lijkt me sterk dat je daar ook tegenargumenten voor kan vinden :+

Ja precies, maar ik wilde 't even zeker weten. Als het over micro evolutie ging was misschien wel de hele discussie namelijk voor niks :D

Welke bewijzen zijn er dan voor de macro evolutie? Want het is nog niet bewezen maar er zijn wel bewijzen voor dus :? Klinkt tegenstrijdig. Als je wat links ofzo hebt is fijn, ik ben graag beetje aan 't onderzoeken. Kan echter alleen maar links vinden waarbij staat dat er geen bewijzen zijn... Er is evenmin bewijs dat God niet zou bestaan.

Daarbij is het ook lastig met bewijzen gezien de verschillende opvattingen. De ene vind iets wat in de Bijbel staat zoals bv I Korinten 13: "Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben." een geldige reden waarom sommige dingen nu soms niet kloppen met de wetenschap: We weten niet alles, en we zullen ook nooit alles weten. Mensen die de evoluthetheorie aanhangen zullen dingen aandragen als fossielen, maar sommige christenen zullen denken dat dit gewoon zo geschapen is, of dat dit wellicht door de zondvoed komt.

Interessant is ook dat Noach pas na de zondvloed de regenboog zag. Ik vraag me of of het daarvoor nooit regende of de zon nooit scheen? Werkt de aarde altijd al wel zo, zoals dat het nu doet? Heeft dat iets te maken met dingen die wij nu niet kunnen verklaren?

@suze_ : Interessant verhaal van Lilith, had er echt nog nooit van gehoord. Hoe kom je eraan? Aangezien het niet in de Bijbel staat maar wel met Bijbelse figuren en God te maken heeft?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:04

[/quote]
ik denk dat de meesten het over macro-evolutie hebben.
micro-evolutie is wel duidelijk te zien, kijk maar naar de ontwikkeling van rassen binnen een soort.
lijkt me sterk dat je daar ook tegenargumenten voor kan vinden :+[/quote]
Ja precies, maar ik wilde 't even zeker weten. Als het over micro evolutie ging was misschien wel de hele discussie namelijk voor niks :D

Welke bewijzen zijn er dan voor de macro evolutie? Want het is nog niet bewezen maar er zijn wel bewijzen voor dus :? Klinkt tegenstrijdig. Als je wat links ofzo hebt is fijn, ik ben graag beetje aan 't onderzoeken. Kan echter alleen maar links vinden waarbij staat dat er geen bewijzen zijn... Er is evenmin bewijs dat God niet zou bestaan.

Daarbij is het ook lastig met bewijzen gezien de verschillende opvattingen. De ene vind iets wat in de Bijbel staat zoals bv I Korinten 13: "Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben." een geldige reden waarom sommige dingen nu soms niet kloppen met de wetenschap: We weten niet alles, en we zullen ook nooit alles weten. Mensen die de evoluthetheorie aanhangen zullen dingen aandragen als fossielen, maar sommige christenen zullen denken dat dit gewoon zo geschapen is, of dat dit wellicht door de zondvoed komt.

Interessant is ook dat Noach pas na de zondvloed de regenboog zag. Ik vraag me of of het daarvoor nooit regende of de zon nooit scheen? Werkt de aarde altijd al wel zo, zoals dat het nu doet? Heeft dat iets te maken met dingen die wij nu niet kunnen verklaren?

@suze_ : Interessant verhaal van Lilith, had er echt nog nooit van gehoord. Hoe kom je eraan? Aangezien het niet in de Bijbel staat maar wel met Bijbelse figuren en God te maken heeft?[/quote]

Dan ga je er wel meteen van uit dat het 'waar' is wat er in de Bijbel over Noach staat, en daar kunnen we ook een hele discussie over voeren ;) De Bijbel is een boek, geschreven door mensen. Een verhaal dus, geen feiten. Ik snap niet dat mensen zo blind kunnen geloven?

Wetenschap, weten dus, feiten. Geloven, zoals in "ik geloof dat", is imo twijfel, je dénkt dat iets zo is, maar zeker weten? Nee. Tot nu toe blijf ik voor feiten gaan ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:10

wanneer is iets precies 'bewezen'?
lees mijn 'bewijzen voor' dan maar als 'argumenten voor' ;)
ik kan niet zo meteen een link uit mijn mouw toveren, maar heb gisteren nog een BBC-reportage gezien over de evolutietheorie van Darwin.
ik vind deze theorie heel steekhoudend.

randalinpony, misschien heb ik mij ook bezondigd aan het 'geloven' in de evolutietheorie (ik heb er niet al mijn posts op nagelezen), maar volgens mij is dit een semantische discussie.
iedereen die de evolutietheorie als waar aanneemt, zal dit wel 'als juist inschatten' zoals jij het omschrijft.
ik ben, op basis van de argumenten, van mening dat Darwin het bij het rechte eind had.

ik heb even Van Dale erbij gehaald:
Citaat:
ge·lo·ven geloofde, h geloofd 1 vast vertrouwen in het bestaan van iem of iets: ~ in (of: aan) God 2 voor waar houden op het gezag ve ander 3 menen, denken: ik geloof dat hij ziek is 4 een godsdienst aanhangen || eraan moeten ~aiets onaangenaams moeten ondergaan; b) vernield worden; hij gelooft het wel maakt zich geen zorgen

dit sluit 'geloven' in de evolutietheorie op basis van argumenten volgens mij niet uit.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:10

randalinpony schreef:
Weet je, mensen hebben een lange geschiedenis van elkaar overheersen en onderdrukken, en ik was ook lange tijd bezig dat op geloof te steken.

Maar kijk eens naar de communistische regimes, wat deden zij? Precies, christenen, boedisten en andersdenkenden in het algemeen veroordelen, onderdrukken en vervolgen.

Overal waar een conservatieve, radicale groepering de overhand krijgt zal het zo zijn dat alle andersdenkenden, iedereen die ook maar een beetje afwijkt van de norm of een afwijkende mening heeft, eraan gaat.

Er zijn zelfs op dit moment nog genoeg radicale regimes in de wereld die dat bewijzen, en welk geloof of welke levensovertuiging daarvoor misbruikt wordt, is niet interessant.

Het is veel belangrijker je te realiseren dat ook wij, en dan bedoel ik wij allemaal, onder bepaalde omstandigheden in de val van een radicale overtuiging kunnen lopen.

Het is een eigenaardige menselijke eigenschap je ergens bij aan te sluiten, en eenmaal je in een wij tegen zij situatie gemanoeuvreerd wordt, zal je makkelijk enkele grenzen overschrijden.

Amen.

Kan me hier volledig bij aansluiten; je haalt me de woorden uit de mond!

+:)+

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:11

Ik vindt die foldertjes zonde van de bomen...
En dat is niet om wat er in staat, maar ik vindt het belachelijk om zomaar foldertjes rond te gaan sturen.. mensen die meer willen weten kunnen toch ook zelf een foldertje aanvragen.. ik denk dat 9 van de 10 folders zonder te lezen op de krantenbak eindigt..

En dat billboard vindt ik ook niet kunnen tegenover de gelovigen..

Iedereen moet gewoon lekker zelf weten waar die in gelooft, maar ik heb er een hekel aan als het opgedrongen wordt. En als iemand gelooft moet dat naar mening ook gewoon gerespecteerd worden :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:13

communisme was mooi in theorie.
in praktijk onstpoorde het ook tot extremisme, en werd derhalve even gevaarlijk als extremistische godsdiensten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:18

fojoe schreef:
communisme was mooi in theorie.
in praktijk onstpoorde het ook tot extremisme, en werd derhalve even gevaarlijk als extremistische godsdiensten.

Je bedoelingen kunnen zo mooi zijn, in de praktijk, wanneer je organisaties gaat vormen, kan iedere vorm van menselijke organisatie ontsporen.

Het zit in de mens zelf. Gelukkig zijn er ook veel goede tegenkrachten.

@Fojoe: ik ben het met je eens dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten, verre van dat.
Evolutietheorie geeft namelijk nog steeds geen verklaring voor een heleboel dingen, het is alleen een theorie (een die ik ook aanneem, op grond van het ontbreken van betere modellen) die ontstaan van soorten wil verklaren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:18

'geloven = zeker weten dat je twijfelt.. ' :+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:21

goh, ik twijfel nog wat ik geloof :P :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:22

Eraan moeten geloven: iets onaangenaams moeten ondergaan,vernield worden.

Dat vat het aardig samen. :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:25

Ik vind jouwn reactie krom. "Geloof in jezelf" borden mogen niet (nog nooit gezien overigens), maar die billboards met "God is met je bladieblaat' mag dan wel weer? Beetje krom.

De eerste mensen moeten hier nog aan de deur komen of mij op straat aanspreken met de vraag: 'geloof jij in de evolutie theorie', terwijl ik al vaak genoeg ben 'lastiggevallen' door 'preken' van mensen die je willen bekeren voor een godsdienst. Zomaar op straat, of aan de deur, zodner dat ik er naar heb gevraagd. Dat mag dan wel weer?

Wat betreft die folder vindik het geldverspilling, boom verspilling. Mocht hij hier komen, hij is hier nog niet gevallen, gaat hij ook weer mooi terug naar de maker. Of gelijk in de papierbak. Ik ben gelovig opgevoed, ik weet daar al genoeg van. En ja, ik geloof in de evolutie theorie en niet in god (kan namelijk ook wel beetje samen) en daar hoef ik niet voor in discussie of over 'aan het nadenken' worden gebracht. Dat doe ik al genoeg met mijn studie.

En nee, ik heb die tig paginas niet doorgelezen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:47

als die folder hier zou aankomen kalk ik er
" retour afzender" op en gaat ie de bus weer op ...zoek het uit
ik wens niet in mijn eigen huis lastig gevallen te worden door iemand met te veel vrije tijd
als ik info over godsdienst , of wetenschap, of wat dan ook wil hebben zoek ik die zelf wel op :Y)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:45

Solleke_Noah schreef:
Dan ga je er wel meteen van uit dat het 'waar' is wat er in de Bijbel over Noach staat, en daar kunnen we ook een hele discussie over voeren ;) De Bijbel is een boek, geschreven door mensen. Een verhaal dus, geen feiten. Ik snap niet dat mensen zo blind kunnen geloven?

Wetenschap, weten dus, feiten. Geloven, zoals in "ik geloof dat", is imo twijfel, je dénkt dat iets zo is, maar zeker weten? Nee. Tot nu toe blijf ik voor feiten gaan ;)

Dan zou de evolutietheorie dus ook een geloof zijn, aangezien deze nog niet volledig is bewezen?

Interpretaties en opvattingen van verschillende teksten zijn natuurlijk enorm. En dat maakt het ook zo interessant vind ik. De ene vat iets symbolisch op, de andere leest dat juist weer letterlijk.

De Bijbel geloof ik niet zomaar blind. Even wat feiten ;)

Veertig verschillende schrijvers hebben in een tijd van meer dan 1600 jaar de 66 Bijbelboeken geschreven. Er zaten vierhonderd jaar van stilte tussen de 39 boeken van het Oude Testament en de 27 van het Nieuwe Testament. Toch ontvouwen die boeken samen van begin tot eind één verhaal. In het OT wordt beschreven wat er in het NT gebeurd. De betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament is groter dan van het Oude Testament. Er zijn ruim 24000 manuscripten gevonden en vergeleken (Veel meer dan enig ander werk uit de oudheid. De Ilias van Homerus komt op de tweede plaats met 643 manuscripten). Er zijn geen belangrijke verschillen tussen de manuscripten, alleen wat namen en onbelangrijke spelling. Zelfs al zijn de oorspronkelijke geschriften al lang vernietigd, dan kunnen we toch aannemen dat de tekst exact bewaard is gebleven omdat de kopieën vrijwel identiek zijn. Het verschil in alle documenten is minder dan 2 procent en de kern van de Christelijke leer wordt niet beinvloed door de verschillen. Daarbij zijn alle kopieën voor 99,5% identiek.

http://schepperenzoon.nl/01-inleiding.html voor de geïnteresseerden ;) . Gaat over een christen die de evolutietheorie bekijkt en die dus (imo) niet zomaar roept dat dat niet kan maar het onderzocht heeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:17

Citaat:
Dan zou de evolutietheorie dus ook een geloof zijn, aangezien deze nog niet volledig is bewezen?

Nee, dan is evolutietheorie een nog niet geheel bewezen wetenschappelijke theorie. >;)

Een theorie waar de wetenschappers die ermee bezig zijn ook zelf nog altijd aan werken, maar dat maakt het zeker nog geen geloof.

Creationisten schermen daar heel de tijd mee, 'dat de evolutietheorie óók niet 100% te bewijzen valt' en ik vind dat een zwaktebod.

Evolutie is geen antwoord op de vraag waar het leven vandaan komt en of er wel of geen schepper is, het is het best mogelijke antwoord op een aantal waarneembare fenomenen.

Die antwoorden zoeken is het werk van wetenschappers, en ook om de antwoorden van andere wetenschappers in vraag te stellen en te toetsen.

Het probleem dat zich voordoet, is niet dat de wetenschap eventueel 'fout' zit, want wetenschap is een kwestie van vallen en opstaan, regels opstellen en eventueel weer herzien.
Het probleem is dat wetenschap zich bij het analyseren van de werkelijkheid op het terrein van de religies begeven heeft.
Niet omdat een zootje wetenschappers het leuk vonden om religie te bespotten of in discrediet te brengen, maar gewoon omdat zij antwoorden zoeken.

De houding van de kerk in deze zegt mij genoeg: in plaats van zelf gedegen onderzoek te doen, bestaat dat zg. onderzoek voornamelijk uit het op niet wetenschappelijke wijze weerleggen van evolutietheorie en DNA onderzoek.

Het is waar dat nog niet alles verklaard is, gelukkig maar. Dat is geenzins een zwakte van de theorie op zich, maar gewoon een kwestie van nog veel te ontdekken hebben.

En nee, ik 'geloof' niet in evolutietheorie. Ik denk dat het een gedegen verklaring biedt die wij op een heel aantal punten nog bij zullen moeten stellen.
En ik geloof dat het best mogelijk is dat er een schepper is.

Even dezelfde redenering doortrekkend: wat bewijst het dat de bijbel een bijna exacte kopie is van het bronmateriaal? Dat zegt helemaal niets over de autenthiciteit van de bron zelf.
De bijbel is dus verspreid over 1600 jaar geschreven? Wat zegt dat volgens jou?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:27

Evolutietheorie kan nooit een geloof zijn. Het is een wetenschappelijke theorie en als er ooit een betere wetenschappelijke verklaring voor een aantal zaken komt dan wordt de theorie aangepast/gewijzigd. Eigenlijk is de evolutietheorie van Darwin al helemaal vervlochten met de wetten van Mendel.

Atheïsme kun je desgewenst wel als een geloof zien, namelijk het geloof dat er geen god bestaat.

@ Randalinpony. Ben het helemaal met je eens over het misbruiken van geloof/levensovertuiging. Als meer dan twee mensen precies hetzelfde geloven is het oppassen geblazen. :D

Wat leuk dat Marilyn French nog gelezen wordt, "The women's room" dat was de bijbel van de feministen. In ieder geval veel bevrijdender voor vrouwen dan dat verhaal van die Eva en dat appeltje. Toen ik ooit het scheppingsverhaal en het verhaal van Adam en Eva aan het voorlezen was uit de kinderbijbel zei mijn zesjarige dochtertje "hé mama, dit boek is zeker door een man geschreven".

Wat propaganda betreft lopen atheïsten/agnosten/humanisten enz. echt nog erg achter op gelovigen, dus zo'n "god bestaat waarschijnlijk niet" campagne moet kunnen. Hier op bokt hoeft trouwens het woord evolutie maar te vallen en er verschijnt alweer zo'n banner om god te promoten onderin beeld, dus het gaat lekker over en weer volgens mij. Als je je hier erg aan stoort of er erg verdrietig van wordt TS kun je beter maar eens bij jezelf te rade gaan wat je nou echt zo dwars zit.

Hier nog een link naar een leuk gesprek tussen de maker van het anti-evolutiefoldertje en Midas Dekkers:
http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-d ... 1e4647a244