Oorbellen schieten bij babys, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Re: Oorbellen schieten bij babys, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:37

Ik kreeg oorbellen voor mijn 5de verjaardag. Ik heb het toen ook helemaal zelf besloten..
Baby's met oorbellen vind ik echt not done..

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:11

faye schreef:
Mijn vijfjarige krijgt ze ook zeker niet! :n
We wonen niet op het woonwagenkamp! :n

waar slaat dat nou weer op, dus iedereen die op het woonwagenkamp woont is zogezegd asociaal en ordinair en dat soort mensen hebben wel oorbelletjes??
Ik woon niet op het kamp en had oorbellen toen ik een paar maanden was, en ik denk dat als ik een baby zou krijgen ooit dat ik dat misschien ook wel zou doen..
En ik ken genoeg mensen wel van het kamp die geen oorbellen hebben..

En mijn zusje is nu 5 en die heeft sinds kort gaatjes, en het staat haar erg leuk en ze wilde het zelf.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:52

Ieuwww that reminds me: ik heb een jaar in een juwelier gewerkt waar we dus ook gaatjes moesten schieten. Je wilt niet weten hoe vaak er ouders kwamen die oorbelletjes bij hun babytjes wilden. Sowiezo vind ik het idd niet zo mooi staan, maar het is ook nog eens een drama om gaatjes te schieten in die kleine oorlelletjes aan bewegelijke koppies.. man wat had ik daar een hekel aan zeg

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:09

Buiten het feit om dat ik het gewoon gruwelijk lelijk vind, denk ik ook dat zo'n beslissing NIET bij de ouders hoort te liggen.

Ik heb toen ik 14 of 15 was zelf gekozen om gaatjes te laten schieten en ik heb er nog steeds wel 'spijt' van.
Het ziet er ontzettend lelijk uit, van die rare gaten in je oren en bovendien zie ik er uit als een clown als ik oorbellen draag. Ik heb dan ook nooit oorbellen in.

Je zou maar voor je kind beslissen, op zo'n jonge leeftijd. En later is ze er zeer ontevreden mee. Dan voel je je als ouder toch schuldig....?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:12

Ik vind het bijzonder lelijk. Die koppies zijn klein en baby en schattig en onverpest, en dan zitten er 2 van die lelijke dingen aan. Ik vind sieraden bij kleine kinderen ook lelijk van die kettinkjes met namen, armbandjes enz. T enige wat daarmee gebeurd is dat ze ermee blijven hangen of het verliezen.

Overgens vind ik het erg apart dat mensen hier denken dat een kind van 5 wel zelf kan beslissen. Ik heb ze mijn hele leven gewilt en nooit gemogen. Toen ik 19 was heb ik ze laten schieten. Mijn moeder heeft altijd gevonden dat zij niet kan beslissen om dingen aan mijn lichaam te veranderen. En ik ben haar nogsteeds dankbaar voor die instelling. Vanaf mijn 18de mocht ik alles zelf weten, maar als ik advies wilde kon ik nog wel altijd bij mijn moeder terrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:36

ik heb ze laten schieten toen ik 5/6 was. wilde ik ook zelf. en ik heb sinds een paar maanden aan elke kant nog een gaatje erbij :)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:59

Ik kreeg op mijn vijfde oorbellen.
Na lang zeuren en zagen, mocht ik dan eindelijk oorbelletjes.
Van mijn vijfde tot mijn zevende heb ik ze met trots gedragen.
Toen kreeg ik een periode dat ik geen oorbellen meer wou.
Misschien door een ontsteking dat ik gekregen had?
Ongeveer drie jaar heb ik er geen meer gedragen tot ik op mijn tiende toch wel weer oorbellen wou.
Het gaatje was niet dichtgegroeid, hoogstens iets kleiner geworden.

Een kind is nooit helemaal zeker van zijn zaak als het jonger dan 10/12 is.
Vaak komt er een periode van spijt, zeker als het kind zelf niet heeft mogen beslissen.
Als ze weer wat ouder zijn, zijn ze juist blij omdat ze de pijn ervoor niet meer weten.
Tjah, het is geen moord dat oorbellen schieten bij baby's. Ik vind dat de ouder(s) dat zelf mogen beslissen.
Je kan je mening er over hebben, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:02

Mireille schreef:
Buiten het feit om dat ik het gewoon gruwelijk lelijk vind, denk ik ook dat zo'n beslissing NIET bij de ouders hoort te liggen.

Ik heb toen ik 14 of 15 was zelf gekozen om gaatjes te laten schieten en ik heb er nog steeds wel 'spijt' van.
Het ziet er ontzettend lelijk uit, van die rare gaten in je oren en bovendien zie ik er uit als een clown als ik oorbellen draag. Ik heb dan ook nooit oorbellen in.

Je zou maar voor je kind beslissen, op zo'n jonge leeftijd. En later is ze er zeer ontevreden mee. Dan voel je je als ouder toch schuldig....?

Schuldig? Om 2 gaatjes van 0,8 mm die je nieteens ziet?
Nou, dan zou ik me niet schuldig voelen.
Jij vindt ze lelijk, jammer, dan laat je ze idd uit. En dan zie je er helemaal niks meer van. Wat een crime..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:05

Ik vind het erg lelijk..
Ik heb zelf helemaal geen gaatjes, omdat ik het sowieso lelijk vind, maar goed das mijn mening.
Als mijn kind oorbellen zou willen, zou ze die best mogen hoor..maar wel op een andere leeftijd

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:06

Anthea schreef:
Mireille schreef:

Nou, dan zou ik me niet schuldig voelen.
Jij vindt ze lelijk, jammer, dan laat je ze idd uit. En dan zie je er helemaal niks meer van. Wat een crime..

En jij voelt je niet schuldig als jij iets hebt aangepast, verminkt aan het lichaam van je kind? Als jij iets met haar lichaam hebt gedaan, wat zij helemaal niet wil. Je kind leert toch altijd dat het de baas over zijn eigen lichaam is, dat niemand behalve zij zelfs ook maar iets over te zeggen heeft. Dat alle modegrillen maar onzin zijn en dat ze geen maatje 32 hoeft te hebben om erbij te horen. En vervolgens heb jij zelf iets verminkt aan het lichaam van je kind, wat er wel is, voor de rest van haar leven, ookal zie je het niet. Ik zou me als ouder wel heel schuldig voelen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:09

Ik snap de redenatie niet van: schiet die oorbellen er maar in, als ze ze niet mooi vindt, groeit het wel weer dicht.
Alsof het 'hoort' dat ieder mens oorbellen heeft of moet hebben.

Het lijkt mij logischer te zeggen: doe maar niet en laat het kind zelf bepalen later of het oorbellen wil, dan kunnen ze er alsnog in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:14

Vjestagirl schreef:
En jij voelt je niet schuldig als jij iets hebt aangepast, verminkt aan het lichaam van je kind? Als jij iets met haar lichaam hebt gedaan, wat zij helemaal niet wil. Je kind leert toch altijd dat het de baas over zijn eigen lichaam is, dat niemand behalve zij zelfs ook maar iets over te zeggen heeft. Dat alle modegrillen maar onzin zijn en dat ze geen maatje 32 hoeft te hebben om erbij te horen. En vervolgens heb jij zelf iets verminkt aan het lichaam van je kind, wat er wel is, voor de rest van haar leven, ookal zie je het niet. Ik zou me als ouder wel heel schuldig voelen.

Je hebt gelijk, wat een verminking. 2 mini gaatjes die je nieteens ziet, waar je niks van voelt..
Ik vind het echt niet erg, dit word enorm opgeblazen. :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:16

De baby kan er ziek van worden en het staat zo ordinair.

Citaat:
Complicaties
De belangrijkste complicaties die zich kunnen voordoen bij het prikken van gaatjes in de oren zijn een allergie, granulomen of een infectie.
De oorschelp bestaat uit huid en kraakbeen. In het oorlelletje zit geen kraakbeen. Wanneer een gaatje door het kraakbeen wordt geprikt, brengt dat een risico op infectie van het kraakbeenvlies met zich mee. Een dergelijke infectie komt weliswaar niet veel voor, maar als al het kraakbeen geïnfecteerd raakt, kan de oorschelp een ernstige beschadiging oplopen. Een infectie bij het prikken van gaatjes kan zich snel openbaren na een wondje. Het kan ook pas ontstaan na lange tijd. Bij een infectie wordt het oor pijnlijk en rood. Daarnaast kan koorts optreden; in ernstiger gevallen kan er zelfs vocht uit het oor lopen.Bij extreme roodheid, zwelling, bloeding of kleurverandering van het gaatje is het belangrijk contact op te nemen met een arts. Als de gaatjes niet met volledig steriele apparatuur worden geprikt, bestaat er een risico op besmetting met infectieziekten als hepatitis of HIV (aidsvirus).
Een oorbel kan altijd een allergische reactie oproepen. De kans hierop is eigenlijk heel klein, want de meeste oorbellen zijn gemaakt van chirurgisch staal of goud. Het lichaam reageert hier niet op.
Een andere complicatie kan voorkomen bij gaatjes in de oren is het ontstaan van granulomen (kleine bultjes) rond het gaatje, vaak als gevolg van herhaaldelijke beschadigingen van het gaatje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:20

Anthea schreef:
Vjestagirl schreef:

Je hebt gelijk, wat een verminking. 2 mini gaatjes die je nieteens ziet, waar je niks van voelt..

Jij maakt GATEN in het lichaam van je kind. En dat vind je niet verminken? Dan kun je ook een bot door haar neus hangen, als het niet bevalt halen we het er weer uit, en dat gat ziet toch niemand... Waarom geen borstvergroting bij een 5 jarige, je krijgt ze toch wel?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:22

Anthea schreef:
Vjestagirl schreef:

Het gaat volgens mij ook vooral het idee erachter! Het gaat er niet om of je die gaatjes wel of niet ziet...het gaat er om dat je iets doet met het lichaam van je kind zonder dat je kind daar zelf inspraak in heeft. Oorbellen voor zo'n klein grietje is puur en alleen versiering voor de ouders imo. En dan vind ik het eigenlijk toch wel een hele egoïstische keuze..ofniet?

En als het dan toch maar 2 mini gaatjes zijn, dan kan je toch net zo lekker even wachten totdat het kind zelf kan beslissen wel of geen gaatjes te willen...want die mini gaatjes zijn zo geschoten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:24

Een borstvergroting en oorbelletjes vind ik heeeeel wat anders..
Wat is dat nou weer voor een vergelijking. _O- _O-

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:26

Anthea schreef:
Een borstvergroting en oorbelletjes vind ik heeeeel wat anders..
Wat is dat nou weer voor een vergelijking. _O- _O-

Het is allebei iets met je lichaam doen dat niet natuurlijk is ;) Als je dan toch oorbellen plaatst, dan plaats je ook gelijk een tattoo? Of gelijk een navelpiercing? Makkelijk joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:29

Oorbellen zijn geaccepteerd in de maatschappij, je ziet er amper iets van, kind heeft 2 minuten pijn en is het daarna vergeten, kan ze er zo uithalen zonder dat iemand er nog iets van ziet...

Nee ik zie ook geen verschillen tussen een borstvergroting en oorbellen. :roll:

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:32

Anthea schreef:
Oorbellen zijn geaccepteerd in de maatschappij, je ziet er amper iets van, kind heeft 2 minuten pijn en is het daarna vergeten, kan ze er zo uithalen zonder dat iemand er nog iets van ziet...

Nee ik zie ook geen verschillen tussen een borstvergroting en oorbellen. :roll:

Oorbellen zijn geaccepteerd in de maatschappij..en dus mag je maar oorbellen schieten in je baby/peuter/kind? Een tattoo is ook geaccepteerd, zullen we die ook gelijk laten zetten?

Als de pijn maar twee minuten is en daarna weer vergeten, dan kan je als ouders zijnde ook best wachten totdat het kind zélf oorbellen wilt ofniet?

Ik snap niet zo goed waarom je als ouders zijnde je kind op deze manier wilt versieren?? Want dat versieren is puur en alleen voor de moeder en zeker niet voor het kind ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:43

Laat ik nu toch altijd gedacht hebben dat mijn dochter de enige 13 jarige op aarde is zonder gaten in haar oren :D .
Ben toch wel blij dat er meer mensen zo over denken.
Zelf was ik 14 toen ik ze liet schieten en heb er best spijt van.Ik krijg altijd last van oorbellen of het nu goud of zilver is,bovendien voelde ik ze ook altijd .ik denk dat ik onder tussen al een jaar of 20 geen oorbellen meer draag en mijn gaatjes zijn nog altijd zichtbaar.Dus wat dat betref is het best zonde.
Ikmoet wel zeggen dat ik zelf een jeugd trauma heb van een uitgescheurt oor van mijn nichtje.Die had een konijn vast en bleef met zijn nagels achter de oorbel van nichtje hangen.Dus hadden we een gillend konijn,gillend nichtje en een hoop bloed.
dat was voor mij al genoeg om te bedenken dat mijn kind later geen oorbellen kreeg.
Ze vraagt er ook niet naar,als klein kindje heeft ze met van die oorbelstickers op haar oren geplakt gelopen,maar ook dat is over gegaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:53

Anthea schreef:

En toen ging het mis omdat het lichaam van zo'n jonkie nog volop in de groei is en er allerlei vergroeiingen kunnen ontstaan (ook bij volwassenen overigens, maar die kans is toch kleiner) en loopt je ooit zo mooie dochter rond met bloemkooloortjes... Nee, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:57

Bloemkool oren krijg je als je in het kraakbeen schiet.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:09

Wat een overdreven en kortzichtige reacties zeg!

Ikzelf had al oorbellen toen ik 3 maanden was. Net als de rest van de meiden in de familie. De reden waarom ze het zo vroeg al hebben laten doen? Je voelt als baby zijnde wel de pijn (tuurlijk voel je dat), maar je VERGEET het ook zo weer. Als baby zijnde doe je je eigen op zoveel andere manieren pijn, dat kan je je eigen niet voorstellen, maar je vergeet het ook net zo snel weer.
Ik ben blij dat ik ze toen al heb gekregen, want net als bijna ieder meisje wilde ik ze op een gegeven moment ook en toen had ik ze al. Bij mijn eigen kinderen (meiden dan) laat ik ze ook met 3 maanden schieten. Egoïstisch hè :+ ?
Ik ben bij meerdere baby's erbij geweest en ja ze huilen, maar niet veel later zijn ze ook weer stil en is alles weer goed. En verder heb ik nog nooit meegemaakt dat een oor is uitgescheurd of wat dan ook. Ze dragen namelijk op dagelijkse basis knopjes. Ze zitten er inderdaad bijna niet aan, ze hebben amper motoriek.
En om nog iets te zeggen over al dat goud bij Surinamers, bij ons (Surinaamse Javanen) is het traditie dat als er een baby geborden is, dat je als naaste familie zijnde goud geeft. Een armband, ketting, oorbellen of wat dan ook. En met feestdagen of met verjaardagen draagt de baby dan inderdaad zijn of haar goud, net als de rest van de familie die sieraden dragen :+ .

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:15

Nou sorry hoor... sommige mensen doen net alsof je een trauma over kan houden als je op latere leeftijd oorbellen laat schieten. Ik was 4 toen ik mijn eerste gaatjes nam en 15 toen ik mijn 2e gaatjes nam. En die pijn herinner ik me echt niet meer hoor.

Ik vind het echt niet kunnen dat baby's gaatjes krijgen. Zoiets moet een keus van het kind zelf zijn. Als ze 4 zijn en ze willen oorbellen, prima, maar dan willen ze het zelf. Je moet zulke dingen niet voor je kind gaan beslissen.

Bovendien ziet het er ook nog eens niet uit, maar dat is dan weer mijn mening. :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:17

Ik vind het echt onzin om in baby's gaatjes te gaan schieten ivm de pijn.... Hoeveel pijn doet dat schieten nou eigenlijk? Als kinderen het echt willen dan kunnen ze die pijn ook wel hebben hoor en zullen ze het juist snel vergeten, want ze zijn zo blij met hun oorbelletjes ;).

Ik blijf erbij, imo zijn oorbellen bij baby's versiersels voor de ouders.