Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:46

Echwel schreef:
Dat deed je wel, je hebt geen idee denk dat je te jong bent om te beseffen hoe een impact het heeft gemaakt op de mensen die het hebben meegemaakt en de kinderen daarvan
Je kon aan de neus niet zien of ze goed of fout waren geweest, tel daarbij je angsten op, dus vermeed je het om er naartoe te gaan.
Van de 10 Duitsers waren er 9 lid van de nsdap of hadden familie daarin zitten...dat ze niet aktief aan de vervolging meededen oke, maar ze wisten er wel van en hebben geen hand uitgestoken om er tegenin te gaan

net zoals de nederlandse overheid, de regering vluchtte naar Engeland, en regels tegen joden werden gewoon geaccepteerd.
Belachelijk. In Denemarken is dit allemaal neit geaccepteerd en is het merendeel van de Deense joden gered.
Wat ik ook getikt vind, dat er geld gepompt wordt om Auschwitz een museum te laten... Moet het dan een touristische attractie worden?
Ik heb zelf geen drang om er heen te gaan. Ik weet hoe het geweest is, en iedere keer dat ik er wat over hoor kan ik mijn oren toch weer niet geloven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:47

We moeten ook niet vergeten dat de NSB in eerste instantie gewoon een politieke beweging/partij was. In de eerste tijd in Nederland ging dat niet eens over jodenhaat en racisme, daar werd helemaal niet over gesproken. De NSB stond wel voor sterk leiderschap, maar het is een algemeen geldend verschijnsel dat in tijden van economische recessie het volk op zoek gaat naar sterk leiderschap. Pas toen Nederland onder Duits bewind kwam is de NSB zich zo gaan richten op de Duitse NSDAP. Mussert zelf bijv. schijnt helemaal niet eens anti-semitisch geweest te zijn.
De PVV, CD, CP86, NVB, NVU, NR enzovoort vind ik stuk voor stuk radicaler en enger dan de NSB in haar beginperiode :o
Het meest enge vind ik nog dat Wilders net zo goed als clown wordt beschouwd als Hitler in zijn tijd, en ik duim dat WO II nog niet lang genoeg geleden is om dat te vergeten maar ik vrees soms met grote vreze als ik uitlatingen van de jeugd hoor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:48

Sterker nog Alex de joodse gemeente gaf de namen van zijn leden zo aan de Duitsers, de angst en volgzaamheid van de mensen toen was zo groot

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:48

Soldaten hadden best een keus; het niet doen! Moet je je eigen leven boven andere levens stellen?! Als niemand dat had gedaan, was zoiets vreselijks neit gebeurt.

Mijn moeder moet overigens maandag een lezing geven in het Apeldoornse bos (Krankzinnigen tehuis voor joden, die allemaal zijn vermoord in de oorlog) met het onderwerp ; 'Wat zou jij doen?'

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:49

Echwel schreef:
Sterker nog Alex de joodse gemeente gaf de namen van zijn leden zo aan de Duitsers, de angst en volgzaamheid van de mensen toen was zo groot

Echt onbegrijpelijk he?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:50

Ik stel me zo voor dat er dan een enorme overlevingsdrang naar boven komt en je de bv de buurman verraad om je eigen hachje te redden.
Hoewel ik echt hoop dat ik sterk genoeg zou zijn om dat niet te doen.
@echwel, vind dat je de soldaten nu tekort doet. Zij hebben hun leven op het spel gezet om iedereen te bevrijden en ben blij dat ze dat gedaan hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:51

Urielle, nu wijst men naar bepaalde groeperingen, toen wees men naar de joden men zag alleen degenen die het goed hadden en aangezien het merendeel in de diamantindustrie werkten was het profiel van een jood dat deze rijk was
Toen in de recessie en de mensen niet te eten hadden was het makkelijk een schuldige aan te wijzen.
Wat doet men nu? eigenlijk hetzelfde niets meer en niets minder echter door de huidige media en de mens wijzer is geworden krijg je niet meer zo snel een genocide

Ik doe de soldaten niet te kort deze discussie gaat over vernietigingskampen, niet over een oorlog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:53

Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:54

Echwel schreef:
Snoevie toch vind ik dat gevallen soldaten anders zijn dan weerlozen die naar gaskamers worden gestuurd, waaronder kindern baby's en oude van dagen.
Die vechten niet in een oorlog zoals soldaten...

Je snapt dan ook toen mijn vader een joodse vrouw trouwde mijn opa uit zijn dak ging, kende de man niet en denk ook niet dat ik hem wilde kennen..

Er zaten zoveel soldaten bij, die gedwongen werden. Ik vind, dat die er bij horen. Hun waren net zo weerloos als de gevangenen. Dat lijkt mij, daar zit echt wel meer achter.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:55

Ik denk hoe hard het ook klinkt we in hetzelfde schuitje kunt trappen, er zijn verschillende sociale psychologische onderzoeken naar gebeurd. Naar aanleiding van de oorlog dus.

Heb hier ook nog info over zal vanavond of morgen opzetten als het julie interesseert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:56

Het gaat niet alleen om je eigen hachje maar ook dat van je hele familie, want die werden er in betrokken. Als je moet kiezen tussen het leven van je kindje van drie, de vrouw waar je net mee getrouwd bent, je ouders die al in de tachtig zijn en slecht ter been, je broer die net een kindje heeft gekregen... of dat van een onbekende, waar kies je dan voor? Heel eerlijk: ik kies de veiligheid van mijn eigen gezin. Als het er echt om draait zijn er maar weinig mensen die nog zo nobel zijn om alles op te willen offeren en niet alleen hun eigne leven, maar ook dat van iedereen die hen dierbaar is en daar niet eens zelf een keuze in kan maken.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:56

katiavl schreef:
Ik denk hoe hard het ook klinkt we in hetzelfde schuitje kunt trappen, er zijn verschillende sociale psychologische onderzoeken naar gebeurd. Naar aanleiding van de oorlog dus.

Heb hier ook nog info over zal vanavond of morgen opzetten als het julie interesseert.

Ja, ik ben daar wel geintreseert naar. (naar wat ben ik dat niet.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:58

Echwel schreef:
Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald

Omdat Belgie en Frankrijk al ervaring hadden met de Duitsers vanuit WO I en al vanaf de aanvang zoiets hadden van 'niet nog een keer!'. Nederlanders waren door hun neutraliteit in WO I behoorlijk naief in het begin. Eigenlijk pas na 1943 toen de duimschroeven werden aangedraaid kwam er echt protest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:59

Maar het onderwerp was toch echt Auschwitz en niet hoeveel soldaten er gevallen zijn..
Je kunt nou eenmaal een vernietigingskamp niet ergelijken met een oorlog...
Geen kinderen van een jaar worden met een geweertje weggestuurd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:59

Echwel schreef:
Urielle, nu wijst men naar bepaalde groeperingen, toen wees men naar de joden men zag alleen degenen die het goed hadden en aangezien het merendeel in de diamantindustrie werkten was het profiel van een jood dat deze rijk was
Toen in de recessie en de mensen niet te eten hadden was het makkelijk een schuldige aan te wijzen.
Wat doet men nu? eigenlijk hetzelfde niets meer en niets minder echter door de huidige media en de mens wijzer is geworden krijg je niet meer zo snel een genocide

Ik hoop echt dat je gelijk hebt. Als ik bepaalde jongeren hoor (en dat is best een groot deel) krijg ik kippenvel :\

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:00

Je kunt je voorstellen dat ik daar altijd dwars tegenin ga ook bij mijn kinderen als ze een opmerking maken...

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:02

Echwel schreef:
Dan houdt hier mijn bijdrage aan de discussie op :evaw: :evaw:

Wat denk je, stonden de soldaten erom te springen om naar het slagveld (slachtveld) te gaan? :\

Zoals ik al zei, ik ben fel tegen het voeren van oorlog en kan mij niet voorstellen dat mensen elkaar van het leven kunnen beroven. Maar, het is voor ons zo makkelijk praten... :) Jullie zeggen nu heel gemakkelijk: "Leg je wapens neer", maar zeg dat nog eens als de kogels om je oren vliegen.

Het leven van een soldaat is evenveel waard is als ieder ander.

Edit: Typvoutje.
Laatst bijgewerkt door Snader op 17-01-09 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:03

Echwel schreef:
Maar het onderwerp was toch echt Auschwitz en niet hoeveel soldaten er gevallen zijn..
Je kunt nou eenmaal een vernietigingskamp niet ergelijken met een oorlog...
Geen kinderen van een jaar worden met een geweertje weggestuurd

Ja, de soldaten zijn daar toch ook een deel van. En het vernietigingskamp is een deel van de 2de wereldoorlog geweest. En nee een kind van een jaar kan je ook niet met een geweer weg sturen, maar dat zeg ik ook niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:04

Echwel schreef:

Weet ik niet.
Maar zou me zo voor kunnen stellen dat de afstand meespeelt? Nederland grenst natuurlijk voor een heel groot deel aan Duitsland. Frankrijk en Belgie liggen verder weg en hebben niet zoveel grenslengte. Dat maakt het makkelijker om in Nederland binnen te vallen en te overheersen.
(zo ook bv Tsjechie en Polen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:06

Och, als je ziet dat aan het eind van de oorlog kinders van acht jaar met machinegeweren rondliepen... en denk eens aan de kindsoldaten in Vietnam... kindsoldaten in diverse burgeroorlogen in Afrika... niets is de mens vreemd. :\

Patricia

Snader, het punt was niet of het leven van een soldaat evenveel waard was als het leven van een kind/oudere/andere onschuldige.
Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, want in principe ben ik het wel met je eens dat elk leven evenveel waard is.
Het punt is alleen dat de discussie hier ging over de vernietigingskampen en niet over de oorlog op zich. :)
Wat dat betreft is het misschien een idee om een algemeen topic over WOII te openen? Dan kunnen daar al dit soort zaken besproken worden?

Volgens mij is dat ook wat Echwel probeert te zeggen...

kamsel

Tweede wereldoorlog en vernietigingskampen zijn m.i. onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Maar het ging idd over het bezoeken van Auschwitz

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:07

Echwel schreef:
Snoevie toch vind ik dat gevallen soldaten anders zijn dan weerlozen die naar gaskamers worden gestuurd, waaronder kindern baby's en oude van dagen.
Die vechten niet in een oorlog zoals soldaten...

Je snapt dan ook toen mijn vader een joodse vrouw trouwde mijn opa uit zijn dak ging, kende de man niet en denk ook niet dat ik hem wilde kennen..

maar ook in de gaskamers kwamen niet alleen maar Joodse mensen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:09

kamsel schreef:
Weet ik niet.
Maar zou me zo voor kunnen stellen dat de afstand meespeelt? Nederland grenst natuurlijk voor een heel groot deel aan Duitsland. Frankrijk en Belgie liggen verder weg en hebben niet zoveel grenslengte. Dat maakt het makkelijker om in Nederland binnen te vallen en te overheersen.
(zo ook bv Tsjechie en Polen)

Belgie en Frankrijk waren ook bezet ;)
De reden ligt echt in de voorgeschiedenis in WO I. Die loopgravenoorlog was ook geen kattepis. Voor Nederlanders is WO I een oorlog die eigenlijk alleen telt als aanloop naar II, maar in Belgie en Frankrijk leeft dat nog veel meer. Daar zijn ook onnoembaar veel mensen gestorven.

Zo triest oorlog, waar gaat het nu eigenlijk over. Zoveel levens kapot, bij slachtoffers maar ook de overlevenden, alleen voor meer grond, meer geld, meer macht... |(

kamsel

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:10

Ik weet t, maar bezetten en overheersen is nog net iets anders.