Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:54

Je werk reflecteert lang niet altijd de opleiding of denkwijze of levenservaring. Ik bedoel, ik ben weer terug bij stallen uitmesten en vind dat nu eenmaal heerlijk. Ik doe dat niet omdat ik te stom ben om wat anders te doen. Het kwam op mijn pad en ik heb geen definitieve doelen, want ik weet inmiddels ook (door flinke levenservaring) dat je nu eenmaal niet alles uit kan stippelen en dat going with the flow veel minder stress oplevert. :D Overigens is het iets dat ik erbij doe. Ik hoef niet te werken, ik ben afgekeurd. Ik heb me letterlijk kapot gewerkt. Kan dat alleen maar afraden. :+ Maar ik ben nooit gestopt met leren en ontwikkelen.

edit, wat ik in een relatie zoek is iemand die me neemt zoals ik ben en die niet denkt dat een man de vrouw de baas moet zijn (vandaar dat ik nog alleen ben, deze zijn zeldzaam in Portugal in alle lagen van de bevolking). Een vrijdenkende geest is voor mij het belangrijk. Iemand die vatsgeroest zit in de ideeën zoals het hem thuis zijn aangepraat, komt er bij mij niet in.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:00

Laat ik nou zo'n vriendje hebben van MBO niveau (vandaag werkt hij weer over trouwens) en laat ik nou WO gedaan hebben.

Ik heb verschillende vriendjes gehad, allemaal van minstens HBO niveau. Blijk ik toch met dit vriendje de meest diepgaande gesprekken te hebben, het meest gelijkwaardig te zijn, het minst vaak een discussie te winnen, het vaakst iets te leren omtrent algemene ontwikkeling (hij ook van mij, we vullen elkaar leuk aan qua onderwerpen) en het makkelijkste liefde te kunnen uitwisselen (waar het uiteindelijk toch om gaat).

Tsja, wat zegt het niveau, kijk naar de mens, zou ik zeggen.

Wat trouwens vervelender is, is dat hij dus niet bij zijn collega's past, omdat de onderwerpen, muziek keuze etc. niet aansluit bij de intresses van hem. Erg vervelend.

JoSav

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:38

@Prinnie: heel herkenbaar. :j

Een mens is meer dan zijn algehele denkvermogen en al helemaal meer dan zijn opleiding! Ik blijf het benadrukken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:38

Kijken jullie wel eens naar "Men in Trees"? Dat is een serie over een paar New Yorkse vrouwen die neergestreken zijn in een gehucht in Alaska. Eén van die vrouwen is uitgeefster en voelt zich behoorlijk vrouw van de wereld omdat ze gestudeerd heeft en uit NY komt. Ze is inmiddels getrouwd met een man uit dat gehucht. Hij was in Alaska "slechts" sneeuwruimer en in NY heeft hij een baan als vuilnisman.
Maar meestal moet zij haar woorden terugnemen als ze zich weer eens voor hem schaamt (of eigenlijk voor zijn baan en opleiding). Ze wordt door hem behoorlijk op de vingers getikt en recht gezet. Uiteindelijk blijkt dat hij meer een man van de wereld is dan zij. :P
Zeer vermakelijk om te zien!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:44

Het zou vast kunnen, maar ik kan het niet. Ik studeer zelf aan de universiteit en ik heb nog nooit met iemand een relatie gehad die lager opgeleid was dan ik. Gedeeltelijk ook omdat ik natuurlijk in die kringen verkeer, al mijn vrienden zijn ook hoog opgeleid. Ik vind het gewoon prettig om met iemand van hetzelfde denkniveau te praten, dat merk ik ook aan mijn vriendenkring. Op de manege waar ik vroeger reed bijvoorbeeld, daar kwamen alle niveau en toch had ik een vriendengroepje van iedereen die VWO deed. Tsja, ik zal ze wel uitzoeken denk ik.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:56

Denk dat er wel iets inzit, wat Piera zegt. Vaak verkeer je in kringen waarin zich mensen bevinden met dezelfde achtergrond.
Nu heb ik een vriendenkring met mensen die ik voornamelijk van het uitgaan ken, die hebben allemaal verschillende niveaus van opleiding.
Ik vind sociale intelligentie ook erg belangrijk in een relatie (of het nu liefde is of gewone vriendschap)! Maar kan zijn dat ik nu in herhaling val, maar dat is voor mij misschien nog wel belangrijker dan IQ.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:13

Wat in de kringen verkeren betreft, daarom zie je ook dat filmsterren met elkaar trouwen en modellen met popsterren en voetballers enzo, maar die hebeben wel verschillende opleindingen.
Over die voetballers wil ik ook wat kwijt, want die worden over het algemeen gezien als wat simpele mensen, maar Ajax had op een gegeven moment een seizoen waarin meer dan de helft van de 22 spelers universitaire opleidingen hadden gehad.

Piera, wat als er een gozer op de campus rond loopt die ontzettend op jou niveau zit en waar je het heel goed mee kunt vinden, maar die blijkt em, tuinman ofzo, of simpelweg de zoon van een professor, en helemaal niet te studeren? Wijs je hem dan op grond daarvan alsnog af?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:53

Lusitana schreef:
Wat in de kringen verkeren betreft, daarom zie je ook dat filmsterren met elkaar trouwen en modellen met popsterren en voetballers enzo, maar die hebeben wel verschillende opleindingen.
Over die voetballers wil ik ook wat kwijt, want die worden over het algemeen gezien als wat simpele mensen, maar Ajax had op een gegeven moment een seizoen waarin meer dan de helft van de 22 spelers universitaire opleidingen hadden gehad.

Piera, wat als er een gozer op de campus rond loopt die ontzettend op jou niveau zit en waar je het heel goed mee kunt vinden, maar die blijkt em, tuinman ofzo, of simpelweg de zoon van een professor, en helemaal niet te studeren? Wijs je hem dan op grond daarvan alsnog af?

Dat seizoen van Ajax, daar zou ik wel bewijs van willen zien. Want daar geloof ik maar weinig van. Als je opschiet kan je op je 18e op de universiteit zitten, en dan moet op z'n minst 4 jaar studeren. Dat is ook precies de periode dat voetballers (en andere sporters) aan het begin van hun top zitten. Daarnaast een fulltime voetbal carriere in het eerste van Ajax zie ik niet echt gebeuren. Maar als je het kan onderbouwen dan geloof ik je natuurlijk meteen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:27

Is het niet zo dat in de verenigde staten goede sporters enorm worden gematst om deel uit te kunnen (blijven) maken van een campussportteam?

Misschien speelt in andere landen ook wel zoiets, en aangezien voetballers vaak een internationaal gezelschap zijn.....

Aan de andere kant ben je al een extreem gedreven mens als je zo hoog in de topsport meedraait, en als je daarnaast ook nog eens heel intelligent bent (want voetbaltalent staat redelijk los van intelligentie, dus je vindt onder voetballers alles dat boven te stom om de bal naar het goede doel te schoppen uitsteekt tot aan geniaal toe :D )... Maar dan nog lijkt studeren en topsport me een lastige combi.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:33

Anoeska schreef:
Dat seizoen van Ajax, daar zou ik wel bewijs van willen zien. Want daar geloof ik maar weinig van. Als je opschiet kan je op je 18e op de universiteit zitten, en dan moet op z'n minst 4 jaar studeren. Dat is ook precies de periode dat voetballers (en andere sporters) aan het begin van hun top zitten. Daarnaast een fulltime voetbal carriere in het eerste van Ajax zie ik niet echt gebeuren. Maar als je het kan onderbouwen dan geloof ik je natuurlijk meteen.

Ik zal het even opzoeken voor je, nu geen tijd voor, maar toen zat Dani erbij. Zoon van een arts en professor filosofie en hij studeerde PR. De andere studies en achtergronden moet ik opzoeken.
Het ging om met name de buitenlandse spelers, die ook al een stuk ouder waren dan 20 en ik heb trouwens nergens gezegd hoeveel jaar ze gestudeerd hebben. Dani was een voorbeeld van een niet afgemaakte studie door het voetballen, maar die komt dus zeker "van goed huize" en is niet te vergelijken met de patatvreters zoals de tweeling de Boer.

randalinpony, ik heb het in geen geval over combineren van voetbal en studeren. Het gaat om voetballers die gestudeerd hadden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:47

ik vind dat zo'n onzin... heeft meer met eq als met iq te maken.
ik heb ook een opleiding ver onder mijn "niveau" gedaan. omdat ik liever plezier heb in m'n werk als een hoog salaris etc.
de een is goed met z'n handen en de ander met z'n hersens. zo is iedereen goed in z'n eigen vakgebied.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:08

Ik ken genoeg mensen met een universitaire opleiding die niet intelligent zijn, evenzo ken ik mensen met weinig opleiding met wie je uitstekende gesprekken kunt voeren.

Trouwens: mijn oudste zoon zit in de tweede klas van het VMBO, ik overhoor hem regelmatig, en ik vind het niveau alleszins meevallen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:34

Lusitana schreef:

Hihi, sowieso val ik niet op mannen dus dat valt af :P
Zonder mensen nu te beledigen; maar meestal merk ik na een aantal zinnen met iemand te hebben uitgewisseld wel een wat het opleidingsniveau is van diegene. Ik ben twee keer op mensen gevallen (waar ik later een relatie mee kreeg) die ik niet van te voren kende (en dus ook niet het opleidingsniveau wist) maar die bleken ook allebei te studeren. Beide ontmoet tijdens uitgaan dus het lag ook niet aan de 'kring' waar ik me op dat moment in verkeerde. Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die ik ken van de uni waar ik nooit iets mee zou beginnen, dat kan natuurlijk ook.
Verder ben ik sowieso best select in mijn vrienden/relaties, ik ben niet snel echt 'goed' met iemand bevriend en heb daarom ook maar een paar echt goede vrienden, wat ik trouwens beter vind dan een grote groep 'halve' vrienden, maar dat terzijde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:58

In de eerste plaats excuses voor het aannemen dat je op mannen zou vallen. Over het algemeen ben ik erg van hij/zij/iemand, juist om geen onderscheid te maken, maar goed, ik laat ook wel eens een steekje vallen. :o
Ik wéét dat je (men) in een paar zinnen wel weet op welk niveau iemand zit, maar ik beweer simpelweg dat niveau niet gekoppeld aan studie hoeft te zijn. Dat is het enige wat ik betwist. Dat jij (of iemand anders)wellicht mog niet zoveel mensen hebt (heeft)getroffen van jou (zijn/haar) denk niveau die niet studeren, wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Ik ken er zelf toevallig heel wat.

Je kunt een paar echte vrienden verkiezen boven een groep halve vrienden zoals je ze noemt, maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die juist floreren in zulke oppervlakkige relaties en eigenlijk geen echte goede vrienden willen omdat ze simpelweg het commitment niet aankunnen (ben even het woord in het nederlands kwijt). Dit geldt natuurlijk ook in sexuele relaties. De een wil vastigheid en de ander juist niet. Ik denk dat als je oppervlakkige contacten wilt, je ook minder selectief bent, maar dat weet ik niet zeker, ik ben het zelf niet, dus geen ervaring in.

Om op dat voetbal terug te komen, ik ga eerlijk gezegd geen tijd steken in het nazoeken, neem het maar gewoon even van me aan, waar het om gaat is dat men zo makkelijk mensen in vakjes duwt. Van een voetballer moet wel dom zijn, een stratemaker is per definitie ongeschoold etc.
Vaak hebben dingen simpelweg te maken met mogelijkheden, keuzes en voorkeuren, niet met hersens.
Verder kunnen veel studenten zuipen en sexen prima combineren met studie, waarom zouden ze sport niet kunnen combineren?