Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:34

Ik zou het zelf niet doen, maar ik heb wel respect voor mensen die het wel doen. Grootste reden is eigenlijk wat iemand hier al neergeschreven heeft, ik heb schrik dat ik teveel betrokken ga raken. Ik heb nogal een gigantisch inlevingsvermogen, en als ik echt met iemand begin te schrijven, ik wil zelfs niet weten hoe ik me zal voelen wanneer ik besef dat ik zijn laatste brief ooit lees. Daarnaast hebben die mensen wel iemand nodig waarmee ze echt wat kunnen schrijven, ik weet niet als ik genoeg diepgang in mijn brieven kan brengen en ik wil zeker niet overkomen als een 'wow wat cool ik schrijf met een ter dood veroordeelde', buiten het feit dat ik absoluut niet mijn adres wil geven. Dat heeft niets met de ter dood veroordeelde te maken, ik geef mij adres sowieso in geen geval niet aan iemand die ik niet irl ken, zelfs niet aan de goede internetvrienden waarmee ik al jaren lief en leed deel.

Maar anders had ik het zeker gedaan. Voor mij bestaat geen mens die alleen maar goed of alleen maar slecht is. En ik geloof nog altijd in het feit dat, buiten de biologische factoren(waar je ook niets aan kan doen als je zo geboren bent), ook je psychologische draagkracht en je omgeving een hele hoop meespelen in als je in iets in staat bent om een moord te plegen. Vele bokkers, misschien ik ook, zullen wanneer ze toevallig ergens op een slechtere plaats geboren waren ook in staat zijn geweest zulke dingen dingen toen. Mensen die wachten op hun doodstraf zijn geen lege bladzijden, zullen niet altijd zomaar voor het plezier moorden en zullen niet altijd geen onnoemelijke spijt hebben voor het verleden. Als je alleen maar zwart wit kan denken en gelooft dat niet iedereen in de 'juiste' omstandigheden kan uitmonden tot een moordenaar, en dat een moordenaar geen blik waardig meer is, dan is dat je goed recht en dan moet je dat ook niet doen. Maar ga alsjeblieft niet de mensen beoordelen die met een andere visie tegenover misdadigers kijken(ookal hebben ze levens vernietigd).

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:37

MDJ schreef:
dus iedereen die een moord pleegt maar vergeven? want ach, hij bedoelde het niet zo joh Knipoog

Drugs e.d vind ik een ander verhaal, of diefstal oid.. daar zou best naar geschreven mogen worden imo..

Wat dacht je van een vrouw die jaren lang mishandelt en verkracht is door haar man, of een man wiens dochtertje verkracht is??? Ik kan me in sommige dingen wel inleven.
Je hoeft er ook niet achter te staan, dat is je goed recht. Maar deze mensen zijn al gestraft, daar zijn wij niet voor!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:37

MDJ schreef:
dus iedereen die een moord pleegt maar vergeven? want ach, hij bedoelde het niet zo joh Knipoog

Vergeven, ik denk niet dat iemand hier over spreekt Knipoog . Wel leren begrijpen, je verdiepen in de denkwijze van zo'n moordenaar, inzien hoe het zover is gekomen dat iemand tot zoiets in staat is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:38

Sieppus schreef:
Ik heb net een email gestuurd naar een vrouw, ik moest mijn adres er ook bij opzetten. Ik vind dit niet echt een probleem. Deze mensen willen graag contact en zullen hier vast geen misbruik van maken
, ze zullen je eerder dankbaar zijn. Dat er iemand is die aan ze denkt.
Ik wacht wel af of ik een reactie krijg. Zou me wel leuk lijken om iemands lichtje in het donker te zijn!!!

Ik vind dit wel heel kleurrijke gedachten hoor, moet ik zeggen...
Je kent die mensen niet, sommige zijn wel degelijk zwaar gestoord en compleet geschift, zeg dus niet dat ze heeeeus geen misbruik van een situatie maken... Nee, met zoveel vertrouwen zou ik zeker niet in zo'n situatie stappen...

Ik kan me in MJD ook wel vinden hoor... ik zou eerder willen corresponderen met nabestaanden, die gun ik veel meer steun, liefde en lichtpuntjes dan daders van ernstige delicten... Ook kan ik me nog indenken met drugsdealers ( en dan vooral jongeren die 'erin geluisd' zijn bv), overvallers ( zonder geweldslachtoffers etc) of daders in de situatie wat Sieppus aanhaald te corresponderen, maar met ernstige deliquenten zou ik niet willen corresponderen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:40

Ik heb bij sommige psychologische profielen echt al moeten wenen heeft me veel veranderd in mijn opvattingen, maar bij andere kan je gewoon niks vinden.

Soms zijn er inderdaad situaties die begrijpelijker maken, bij sommige niet. Maar bij brieven schrijven zal je jou moeten verzetten van deze gedachten. Je zal nooit weten welke van de twee het zijn.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-01-09 18:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:40

Bon_Bon schreef:
@pharagirlke, als er al verzachtende omstigheden zijn word daar met de straf al rekening mee gehouden .

Sorry mensen die met gedetineerden schrijven ik deel nu immers neit jullie mening, die mensen hebben straf verdiend en die straf is bepaald naar de daad die ze hebben gedaan. Die mensen hebben straf verdiend en ik persoonlijk vind niet dat straf leuk moet zijn.Want als een straf leuk is is het geen straf meer..

daar zou ik in Amerika niet te zeer op hopen, hoe zeer ze ook zeggen dat iedereen een eerlijk proces heeft, de gemiddelde afro amerikaan zal beslist een hardere straf krijgen waar er bij een blanke in dezelfde situatie wel verzachtende omstandigheden worden gepleit. Knipoog Denk je echt dat schrijven het leuk maakt om in de gevangenis te zitten? Het zorgt er voor dat die mensen geen beesten worden, dat ze iemand hebben om mee te praten, sociaal blijven. Het onderscheid tussen ons en beesten is dat wij "menselijk" zijn. Dat we niet zomaar iedereen die een fout maakt meedogenloos af slachten. Ze hebben een fout gemaakt, zitten hun straf daar voor netjes uit, maar waarom zou er met hen niet meer gecommuniceerd moeten worden? als je voor eenzame opsluiting bent, zonder enig sociaal contact, zou ik je aanraden daar eens wat over op te zoeken, hoe mensen daar op zouden reageren en wat voor monsters je dáár mee zou kweken.

Citaat:
@ pharagirlke: Nee ik denk ook niet dat het komt dat die mensen een slechte wil hebben en daardoor dingen gaan zien die ze willen zien. Maar inderdaad ze herinneren dingen wel anders door die gaten die in het geheugen wegvallen en die gaten worden opgevuld met dingen die ze willen zien.

neehee, het gaat niet om willen, willen is iets dat je bewust doet, het opvullen van die gaten gaat niet bewust. Het is iets wat je hersenen doen, ze vullen iets in dat "most likely" is... Als je een man met geweer te zien krijgt, en een dode man, dan vullen je hersenen automatisch aan dat die dood geschoten is. Dat gebeurt voor dat je het weet, voor dat je er erg in hebt, gewoon omdat je hersenen die gaten opvullen door een "link" te maken tussen twee dingen. Daarvoor maakt het gebruik van andere kennis die al "er in" zit. In dit geval dus de kennis dat een geweer iemand kan doden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-01-09 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:41

Precies rosita, zo denk ik ook Ja

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:42

Zoals hier ook al vaker word gezegd, je weet nooit of die gene te vertouwen is of niet, dat is een stap die je neemt.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:43

xKatleentjex schreef:
Vergeven, ik denk niet dat iemand hier over spreekt Knipoog . Wel leren begrijpen, je verdiepen in de denkwijze van zo'n moordenaar, inzien hoe het zover is gekomen dat iemand tot zoiets in staat is.

Daar kom je niet achter, ze praten er niet over (mogen dat ook niet, post wordt gecontroleerd) en dan nog zeggen ze (bijna) nooit dat ze schuldig zijn, dus al helemaal niet waarom ze iets gedaan hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:47

MDJ schreef:

Drugs e.d vind ik een ander verhaal, of diefstal oid.. daar zou best naar geschreven mogen worden imo..

en dit vind ik onzin, drugs kan andere levens even veel kapot maken als moord, mishandeling en verkrachting....

Ik vraag me dus af wat jouw onderbouwing hier voor is.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:57

drugssmokkel onder dwang, of bijv. omdat het snel verdiend is vind ik een veel minder erge misdaad dan iemand opzettelijk vermoorden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:58

Anthea schreef:
Ik vind sommige mannen wel 'apart'...

Citaat:
Thanks for reading my ad! I still can’t believe I’ve been in prison this long. I’m lonely and looking to meet women on the outside. I’m kind of tired of being around guys all the time! (smile) I’m looking for friendship but I’m open to more. Whatever happens is cool. My main goal is to meet women who are seriously interested in getting to know me and actually talk to me on the phone and come visit. Long-term pen pals don’t interest me.

Citaat:
I am a young, single man who is facing some lonely times and I am looking to take comfort in a platonic friendship with a woman who is understanding of my unfortunate situation.

Zo 'dankbaar' vind ik het dan niet overkomen. Bloos

Ik ben dan ook 3 keer een viespeuk tegen gekomen, na een paar brieven heen en weer kwam er toch vraag naar foto's, en over mijn seksleven

Ik ben voorgoed genezen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:03

Het gaat toch nog steeds over schrijven met gevangenen en niet over welke misdaad welke consequenties moet hebben?

Mij spreekt het iig wel aan

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:07

Maar delerium, gevangenen zijn niet voor niets gevangenen, en zitten niet voor niets in een gevangenis.. Omdat ze (in de meeste gevallen) dingen gedaan hebben die onvergeeflijk zijn en dan gaan we gezellig met zijn allen die mensen entertainen door brieven te sturen? Nagelbijten / Gniffelen komop zeg volgend jaar wordt de gevangenis opgeheven maar worden zulke mensen in praatgroepen geplaatst..

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 19:10

Anthea schreef:
Ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen.. Maar weten die mensen je adres dan? En petsboem is 15, weten je ouders dat je met 'zo'n iemand' schrijft? Ik vind het maar een eng idee, ik zou niet willen dat diegene mijn adres heeft..

Die weten er van, ze vinden het wel een beetje eng maar ook goed dat ik het doe, mijn moeder deed het toen ze jong was ook.

wemkelover schreef:
Ik heb even een vraagje, en dat is niet aanvallend bedoelt..... maar hier zeg je dus dat je niet zou schrijven wat naar moordenaar ect..... maar wat is een manslaughter dan?
Ik heb verder wel bewondering voor je, je gaat er op een hele volwassenen manier mee om ondanks dat je nog maar 15 bent, heel knap.

Nou niet naar een kíndermoordenaar. Ik kan me daar namelijk 0% bij inleven. Kijk, als je een volwassene vermoordt oké (klinkt heel hard en gek hoor), maar dat kan gebeuren als je woedend en licht ontvlambaar bent. Daarbij zijn de normen en waarden in Amerika heel anders dan hier en heeft bijna iedereen daar een wapen, dus daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar bij het vermoorden van een onschuldig kind niet, dat vind ik te ver gaan.

MDJ: lees het topic even door, er zijn al veel tegenargumenten gegeven m.b.t. jouw argument.

Overigens wel heel leuk om te lezen dat dit onderwerp best veel mensen tot actie aanzet en bij Nicole ook echt wat 'oplevert' dus (het oplossen van het open einde van haar verhaal).
Hartstikke leuk!
Laatst bijgewerkt door petsboem op 11-01-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:11

MDJ schreef:
Maar delerium, gevangenen zijn niet voor niets gevangenen, en zitten niet voor niets in een gevangenis.. Omdat ze (in de meeste gevallen) dingen gedaan hebben die onvergeeflijk zijn en dan gaan we gezellig met zijn allen die mensen entertainen door brieven te sturen? Nagelbijten / Gniffelen komop zeg volgend jaar wordt de gevangenis opgeheven maar worden zulke mensen in praatgroepen geplaatst..

Ik begrijp je standpunt wel hoor, maar daar gaat het in dit topic nu even niet om.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:12

MDJ schreef:
drugssmokkel onder dwang, of bijv. omdat het snel verdiend is vind ik een veel minder erge misdaad dan iemand opzettelijk vermoorden.

en hoeveel doden denk je dat er vallen door overdossissen of slechte drugs? Omdat dat "nog sneller verdient" is? Knipoog

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:14

Ik vind het heel goed dat ze zoiets doen!
Zou het opsich zelf ookwel kunnen doen, maar dan wel zonder foto's of informatie over mezelf te geven..
Maar ik ben dan weer iemand die totaal geen idee zou hebben waarover je dan zou moeten schrijven.. Nagelbijten / Gniffelen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:14

Oké, maar hoeveel van die overdossissen worden vrijwillig ingenomen? toch echt het meerendeel dacht ik zo.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 19:15

pharagirlke schreef:
MDJ schreef:

en hoeveel doden denk je dat er vallen door overdossissen of slechte drugs? Omdat dat "nog sneller verdient" is? Knipoog

Dat heeft niet met de slechte aard van die drugsmokkelaar te maken imo. Die staat daar buiten ook al weet deze wel dat dit risico erin zit. Kijk, ze zijn dan wel zelfzuchtig maar écht moordenaars? Dat weet ik niet... Lastige discussie. En als het onder dwang is, heeft zo een strenge straf ook geen enkel nut natuurlijk.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:15

Ik schrijf zelf met een paar jongens die kortgestraft zijn.
Dat zijn dus geen zware criminelen, hebben geen moord gepleegd, geen vrouwen verkracht of wat dan ook.
Ik schrijf nu zo'n 6 maanden met ze.
Ik heb expres voor kortgestraften gekozen omdat deze redelijk snel vrij komen en als je iemand schrijft die levenslang heeft, dan zit je er meteen zo aan vast zegmaar.
Net als in het echte leven klikt het met de een beter dan met de ander.
Ik heb nog geen jongens getroffen die op meer uit zijn. Heb dus geluk denk ik.
Ik vind het zelf nog steeds erg leuk om te doen, ben erg enthousiast, maar als deze jongens vrij komen, weet ik nog niet of ik nog wel opnieuw ga beginnen.
Het is mentaal erg zwaar, je raakt sterk betrokken bij deze mensen en ze gaan op je rekenen.
Ik schrijf met 1 jongen, die krijgt nooit bezoek, ik ben de enige die met hem schrijft..
Hoe schuldig hij ook is, dat is gewoon vreselijk..
Ik vraag ze express niet waarom ze vastzitten. De ene die stuurt uit zichzelf zn hele strafblad naar me op, anderen hebben niet verteld waarom ze vastzitten. Dat maakt me ook niet uit want dat hoef ik ook niet te weten. Ik wil ze gewoon een luisterend oor bieden.

(Kinder)verkrachters heb ik totaal geen medelijden mee en zou ik nooit willen schrijven.
Dan schrijf ik nog liever met iemand die een moord heeft gepleegd.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:17

Sap, mag ik vragen aan wat voor soort daden ik moet denken bij kortgestrafden?
Hebben deze heren dan ook gewoon je adres of gaat dat anders?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:17

MDJ schreef:
Oké, maar hoeveel van die overdossissen worden vrijwillig ingenomen? toch echt het meerendeel dacht ik zo.

kan je je lelijk in vergissen. Denk dat er meer doden vallen door drugs van slechte kwaliteit, dan door overdossissen. Vrijwillig ingenomen? Als het niet verkocht werd, konden ze het niet innemen Knipoog hoe je het ook draait of keert, drugsdealers hebben onrechtstreeks de meeste doden op hun geweten dan eender welke andere moordenaar.

petsboem: slechte kwaliteit drugs verkopen omdat dat goedkoper is in aankoop waardoor er een hele hoop nog slechter spul in gemend is zelfs dodelijk spul, noem jij niet "de slechte aard van de drugsdealer/smokkelaar"?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:18

_rosita_ schreef:
Sieppus schreef:
Ik heb net een email gestuurd naar een vrouw, ik moest mijn adres er ook bij opzetten. Ik vind dit niet echt een probleem. Deze mensen willen graag contact en zullen hier vast geen misbruik van maken
, ze zullen je eerder dankbaar zijn. Dat er iemand is die aan ze denkt.
Ik wacht wel af of ik een reactie krijg. Zou me wel leuk lijken om iemands lichtje in het donker te zijn!!!

Ik vind dit wel heel kleurrijke gedachten hoor, moet ik zeggen...
Je kent die mensen niet, sommige zijn wel degelijk zwaar gestoord en compleet geschift, zeg dus niet dat ze heeeeus geen misbruik van een situatie maken... Nee, met zoveel vertrouwen zou ik zeker niet in zo'n situatie stappen...

Ik kan me in MJD ook wel vinden hoor... ik zou eerder willen corresponderen met nabestaanden, die gun ik veel meer steun, liefde en lichtpuntjes dan daders van ernstige delicten... Ook kan ik me nog indenken met drugsdealers ( en dan vooral jongeren die 'erin geluisd' zijn bv), overvallers ( zonder geweldslachtoffers etc) of daders in de situatie wat Sieppus aanhaald te corresponderen, maar met ernstige deliquenten zou ik niet willen corresponderen...

Ik ben van menig dat als ze bij me op de stoep wil komen, ze dat dan moet doen. Ik ben van mening dat een mens kan veranderen.
Ik heb ook voor een vrouw gekozen , omdat ik bij een man al gauw een seksuele ondertoon voorzie.
Ik ken mensen die in nederland in de situatie zaten, dat ze vast zaten en niemand wat van zich liet horen. Dus ik trek de stoute schoenen aan en doe wat mijn gevoel me ingeeft!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:19

rockwitch schreef:
Ik vind het aan de ene kant toch beetje eng, want je stuurt wel je adres natuurlijk. Ik heb even zitten kijken, maar de site opent niet goed, maar ik twijfel er toch erg over of ik het zou doen.

gevaarlijk.. ik zou het niet doen