Geef jij iets aan folderlopertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Re: Geef jij iets aan folderlopertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:36

LimaMambo schreef:
_lies_ schreef:
LimaMambo: Je klaagt nogal veel over jouw 'ellende', maar ik geloof niet dat het hier om jou gaat Lachen.

Wij geven altijd een klein bedrag fooi aan de krantenbezorgers Lachen.

en waar klaag ik over mijn ellende dan?
want dan ben jij de enige die het ziet..

ik geef alleen aan dat ik geen fooi krijg voor het werk dat ik doe.. en dat ik niet om een fooi ga schooien

Hierover Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:39

Bij ons bellen ze aan, geven de krant en zo'n nieuwjaarsgroet kaartje, en dan krijgen ze een euro van ons Lachen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:40

gelukkig heb ik dit jaar nog geen een van die folderlopertjes gezien..
ik vind ze altijd vreselijk irritant..
wij moeten ook altijd goed de kaartjes bewaren, want wij krijgen altijd minstens 4 keer iemand van dezelfde krant/folder aan de deur. ik geef ze alleen wat als ik mn portomonee/ geld vlak bij heb liggen.
het is me teveel gedoe om helemaal in de woonkamer naar geld te gaan zoeken omdat de honden nogal opgefokt worden als er iemand aan de deur blijft staan wachten.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:41

_lies_ schreef:
Hierover Lachen.

je bent de eerste ( en tot nu toe enigste) die het 'opmerkt' dus zal het wel meevallen...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:43

Zwitsal schreef:
gelukkig heb ik dit jaar nog geen een van die folderlopertjes gezien..
ik vind ze altijd vreselijk irritant..
wij moeten ook altijd goed de kaartjes bewaren, want wij krijgen altijd minstens 4 keer iemand van dezelfde krant/folder aan de deur. ik geef ze alleen wat als ik mn portomonee/ geld vlak bij heb liggen.
het is me teveel gedoe om helemaal in de woonkamer naar geld te gaan zoeken omdat de honden nogal opgefokt worden als er iemand aan de deur blijft staan wachten.

Ja daar moeten wij ook opletten, we hebben weleens gehad dat ze ook bewust twee keer in onze wijk hebben geprobeerd geld op te halen. Toen er wat van gezegd werd hebben we ze nooit meer gezien Lachen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:44

Lielle schreef:
Magda, waarom is een krantenloper anders dan een docent? Mss qua leeftijd maar geef jij de vakkenvuller in de supermarkt ook een fooi?

Overigens krijgt de krantenjongen bij mij zeker iets en daar ben ik niet flauw in. Maar folderen, sorry. En ik heb zelf ook folders rondgebracht vroeger, ik weet dat het een hondenbaan is.

Dat antwoord was een paar post boven mij al aangegeven. Ik bedoel dan echt de mensen (die hier dan rondlopen) die geen andere baan kúnnen krijgen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:50

Ik heb zelf de krant gedaan. Eerst deed ik een huis aan huis krant, hiervoor hoefde je niet naar de mensen toe te gaan & aan te bellen. Toch kreeg ik wel een keer een heel lief kerstkaartje van een oude man, toch wel een beetje waardering. Lachen Vond ik zelf een lief gebaar.

Daarna deed ik de Leeuwarder Courant, elke dag weer. Hier kreeg ik ook foldertjes bij met Oud&Nieuw, die ik aan de mensen moest geven en dat was dus eigenlijk om fooi te krijgen. Goed, ik vind dat al snel te raar dus ik heb ze gewoon tussen de krant gedaan ipv aangebeld. Toch kreeg ik van iemand nog 15 euro, ook al belde ik niet aan.. Zij kwam zelf bij me.

Zelf zou ik ook niet snel geld geven aan iemand nee, maar aan de andere kant: je laat wel zien dat je diegene waardeert. Tenmisnte, als die de krant altijd op tijd bezorgt, ook met slecht weer.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:04

LimaMambo schreef:
moonfish13 schreef:
Een snackbar mag je niet in werken voor je 16e volgens de wet. Toevallig nagevraagd pas geleden.

maar er zijn er genoeg die jongeren aan nemen hoor Knipoog

Maar wie zegt dat het mag ? want dat is verboden
net als in de horecea mag je ook niet voor je 16e werken.

en veel ouders willen niet dat een 14 jarig meisje/jongetje op gaan passen op hun kinderen dat vinden ze vaak toch te jong

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:25

Hier was champignonnen plukken ook helemaal hot toen ik een jaar of 14 was. Zoiets is dan toch ook een optie?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:27

Siets schreef:
Hier was champignonnen plukken ook helemaal hot toen ik een jaar of 14 was. Zoiets is dan toch ook een optie?

Niet iedereen heeft kwekerijen in de buurt, ik zou hier in de buurt niet eens een championteler weten.
En over het dierenpension: Ik geloof dat er heel veel kinderen zijn die daar zouden willen werken. Er zijn niet echt veel dierenpensions.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:33

Wij geven dus wel altijd wat.
Ik heb zelfs wat geld klaar liggen voor als ze komen.

Kaartjes bewaren doe ik wel altijd Knipoog

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:36

gisteren kwam een krantenjongen zijn geld wisselen die hij gelopen had.....320 euro Bloos!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:37

LimaMambo schreef:
Draakje schreef:
Ik vind het geen bedelen, ze komen door weer en wind wel even je krantje bezorgen. En om dan maar te gaan roepen dat ze een andere baan moeten gaan zoeken vind ik zo'n onzin. Zonder krantenlopers krijgen de mensen hun krantje niet meer bezorgd. Andere baantjes zijn vaak vanaf 16 jaar ivm de arbowet.
De meeste werkende onder ons krijgen waarschijnlijk een kerstpakket, 13e maand, vakantiegeld, noem maar op. Dat alles krijgt een krantenloper niet eens.
dus wat is nou 50cent per jaar??

en ik ga niet door weer en wind naar mijn werk?
mijn vriend werkt in de haven.. DAT is pas zwaar werk!

en andere baantjes zijn er echt wel hoolr en er zijn er hir al zoveel opgenoemd
supermarkt, snackbar, markt, babysitten, sportschool, bejaardentehuis.. etc etc

nogmaals: waar een wil is, is een weg

5 van de 6 dingen die je noemt mag je nog niet doen op je 14de. Dus jij vind dat ze maar dingen moeten doen die ze helemaal nog niet mogen?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:39

ik (en vele anderen) deden dit ook hoor.. dus waarom zouden anderen dit niet kunnen?
in de spoelkeuken van een restaurtant ofzo..

nogmaals.. waar een wil is, is een weg.. en je kan altijd beren op de weg zien.. dan moet je maar een andere kant opkijken

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:40

moonfish13 schreef:
Siets schreef:

Niet iedereen heeft kwekerijen in de buurt, ik zou hier in de buurt niet eens een championteler weten.
En over het dierenpension: Ik geloof dat er heel veel kinderen zijn die daar zouden willen werken. Er zijn niet echt veel dierenpensions.

Ja maar het is maar een voorbeeld! Wees dan creatief! Overal dat weerwoord op zoeken, bah. Neem toch gewoon eens iets van een ander aan...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:41

Siets schreef:
Ja maar het is maar een voorbeeld! Wees dan creatief! Overal dat weerwoord op zoeken, bah. Neem toch gewoon eens iets van een ander aan...

nou idd... van al mijn vrienden/vriendinnen vroeger was er NIEMAND die kranten of folders liep.. maar ze werkten allemaal wel

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:43

LimaMambo schreef:
ik (en vele anderen) deden dit ook hoor.. dus waarom zouden anderen dit niet kunnen?

nogmaals.. waar een wil is, is een weg.. en je kan altijd beren op de weg zien.. dan moet je maar een andere kant opkijken

Spoelkeuken is *hier in de omgeving in elk geval* vanaf 16 *LOL*
Persoonlijk vind ik ook niet dat mensen moeten zeuren als ze kranten/folders lopen..
Ze kiezen er inderdaad zélf voor Ja
ik loop al vanaf dat ik 11 was (toen samen met mijn zus, op mn 13de op mijn naam laten zetten) kranten, folders en tijdschriften.

Nu loop ik alleen nog de Flevopost en de Telegraaf, en ik vind het hartstikke leuk om te doen, en ik vind dat ik er genoeg mee verdien (Telegraaf heb ik tussen de 140 en 160 euro, nou prachtig mooi toch, als je 16 bent en verder eigenlijk geen kosten hebt? Flevopost tussen de 50 en 70.. )

Je kiest er zelf voor, natuurlijk is het lastig om ander werk te vinden op die leeftijd, maar om nou te gaan zeuren dat het allemaal zo zwaar is enzo

Edit; en daarbij is dit gewoon geweldig omdat je hier niet mee in de knoei komt met school bijv. met laat uit school zijn, dan naar je werk moeten, huiswerk moeten maken, maar er tóch geen tijd voor hebben..
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 21-12-08 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:45

LimaMambo schreef:

je mag op je 13e/14e nieteens in een spoelkeuken werken en ik kan het weten want ik werk daar ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:48

Magda, nu gaat het er dus om dat die persoon het geld zo hard nodig heeft? Dat vind ik eerlijk gezegd geen argument, ik geef een fooi (of bedankje) omdat ik het werk van iemand op prijs stel, en daarom gaat het dus niet naar folderlopers. Misschien heeft die docent dat geld wel net zo hard nodig.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:50

quera schreef:
LimaMambo schreef:

je mag op je 13e/14e nieteens in een spoelkeuken werken en ik kan het weten want ik werk daar ook.

dan zoeken ze toch iets anders.. pfff moet ik alles voor gaan kauwen?
ik noem ook maar wat voorbeelden hoor..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:51

LimaMambo schreef:

je mag op je 13e/14e nieteens in een spoelkeuken werken en ik kan het weten want ik werk daar ook.[/quote]

dan zoeken ze toch iets anders.. pfff moet ik alles voor gaan kauwen?
ik noem ook maar wat voorbeelden hoor..[/quote]
je kan voorbeelden noemen wat je wilt maar noem dan wel de goede;)
en trouwens voor 13/14 jarige is er bar weinig.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:54

en waarom kon het 10 jaar geleden dan wel allemaal en nu ineens niet meer??

ga gewoon op de markt staan, ga boodschappen doen voor oudere mensen of gehandicapten die dat niet kunnen, gga babysitten, ga hondjes uitlaten weet ik wat.. vroeger deden wij heitje voor een karwijtje.. de tuin harken van de buurman etc etc etc
er is zoveel te doen maar als je dat niet wil zien, dan houd het op

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:59

Citaat:
Wat voor werk mag ik doen als ik 13 of 14 jaar oud ben?
Als je 13 of 14 jaar bent, mag je op schooldagen maximaal 2 uur per dag en maximaal 12 uur per week klusjes rond het huis en in de buurt doen. Denk aan de auto wassen, helpen op een kinderboerderij, helpen in een gezinshuishouding enzovoort.
Als het huis waar je woont en de winkel of het land- en tuinbouwbedrijf één geheel vormen, mag je meehelpen in het bedrijf van je ouders, maar maximaal 7 uur en op een schooldag maximaal 2 uur.
Op vrije dagen mag je helpen bij licht niet-industrieel werk. Het gaat dan om het verrichten van hand- en spandiensten en dus niet om zelfstandig werk. En er moet altijd op de werkvloer iemand zijn die toezicht houdt. Op zaterdag mag je 7 uur werken, waarbij je om 07.00 uur in de ochtend mag beginnen.

Dus het kan echt Huilen van het lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:01

x_Rebecca schreef:
Citaat:
Als je 13 of 14 jaar bent, mag je op schooldagen maximaal 2 uur per dag en maximaal 12 uur per week klusjes rond het huis en in de buurt doen. Denk aan de auto wassen, helpen op een kinderboerderij, helpen in een gezinshuishouding enzovoort.
Als het huis waar je woont en de winkel of het land- en tuinbouwbedrijf één geheel vormen, mag je meehelpen in het bedrijf van je ouders, maar maximaal 7 uur en op een schooldag maximaal 2 uur.
Op vrije dagen mag je helpen bij licht niet-industrieel werk. Het gaat dan om het verrichten van hand- en spandiensten en dus niet om zelfstandig werk. En er moet altijd op de werkvloer iemand zijn die toezicht houdt. Op zaterdag mag je 7 uur werken, waarbij je om 07.00 uur in de ochtend mag beginnen.

dus geen smoesjes meer Extreme duivel

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:04

x_Rebecca schreef:
Citaat:

Jaaaaa maar zoek maar eens een land- en tuinbouwbedrijf in de buurt Clown