Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:03

katiavl schreef:
Wat is een continurooster?

Is een kortere schooldag Lachen de lunchpauze is ook schooltijd Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:05

Nee, wij wonen in Belgie, dus ze gaat straks echt al naar de kleuterschool. Hier gaan de kinderen vanaf 2,5 al naar school (ben ik als Nederlandse niet zo voor, dus ik stel het iets uit tot na haar derde verjaardag Bloos maar ze leren al van alles wat ze nodig hebben op de basisschool dus ik wil haar ook weer geen achterstand geven natuurlijk ). Ik zou het bij ons eens moeten vragen dan hoe dat zit, maar volgens mij gingen ze na het eten een half uurtje de speelplaats op en dan gingen ze weer verder met het 'lesprogramma' voor zover dat iets inhoudt bij kleuters.

(Gioya is Italiaans en betekent 'Vreugde', de Italiaanse variant van Joy zeg maar)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:20

Hier sinds dit jaar ook continu-rooster. En wel omdat ouders gewoon niet op kwamen dagen om hun overblijfdiensten te draaien. En niet alleen werkende ouders, ook 'thuisblijfmoeders'. Toen mijn zoons in de onderbouw zaten was de school relatief klein, en waren er nooit overblijfproblemen (behalve dan wat gemopper van ouders, mezelf incluis)

Ben zelf verder nooit te beroerd geweest om te helpen op school, al moest ik op een gegeven moment 26 overblijfdiensten op school draaien, was daarnaast stamgroep-ouder, en 'bieb-ouder'. Het gaat hier om een jenaplan school, dus ik wist van tevoren dat ouderhulp daar een vast onderdeel is.

Maar nu de jongste in groep 8 zit vind ik het eigenlijk wel mooi geweest, ben nu alleen nog 1x per week in het documentatiecentrum bezig. En wil natuurlijk best rijden voor excursies enzo.

(ben half-half thuisblijfmoeder, werk voor ons eigen bedrijf, maar doe dat sinds een paar jaar vanuit huis, niet full-time)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:26

Het is wel erg verschillend dan wat overblijf betreft.

Je hebt hier scholen die door vaste vrijwilligers/moeders wordt gedaan. Die hebben dan wel een cursus gehad. Je betaald ongeveer 2 euro per keer, zonder eten en drinken.

Er zijn hier iig ook al scholen die het door de BSO laten verzorgen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat je zomaar een dagje overblijf moeder kon zijn of gevraagd werd hiervoor.

Schelden ligt een beetje aan alles. Mijn zoontje is nooit echt met rare woorden thuis gekomen. Ik hoor het ook niet zo van de vriendjes. Hij heeft weleens gezegd wat iemand zei en dan hebben we het over het woord. Dan weet ie hoe stom het is om zoiets te roepen.
We hebben het er ook over waarom een bepaald kind zoiets zegt en wat hij kan doen of hoe te reageren.
Een jongetje in de klas gebruikt vaak het K woord en aangezien mijn vader daaraan is overleden vind mijn zoontje het niet kunnen en heeft daar weleens wat van gezegd, maar bij die jongen komt het niet binnen.......Ik ken de ouders en verwacht dus ook geen verbetering, maar ik denk dat altijd open en eerlijk over alles samen kunnen praten belangrijk is.
Die van mij is geen doetje, maar beseft dingen en dan gaan ze nadenken voor ze zomaar iets doen of zeggen.

Grappige is dat ik een jongetje weleens iets heb horen zeggen en hij daar op reageerd waarop die jongen dan zich best schaamt en dus helemaal niet zo stoer is.

Nu zeg ik eerlijk dat zijn klas sinds groep 5 echt een hele fijne en hechte groep is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:19

katiavl schreef:
faye schreef:
Kinderen hebben een bijzonder gevoel voor welke woorden "not done" zijn. Sinds mijn dochter op school zit komt ze ook met vreselijke dingen thuis.

Hoe pak jij dit dan aan?

Ik heb op een gegeven moment op een vast tijdstip van de week een scheldminuutje ingelast. Dan mochten ze alle scheldwoorden die ze geleerd hadden keihard roepen, maar dan mochten ze buiten die minuutjes om NIET schelden. In het begin vonden ze dat ge-wel-dig. Maar na een paar weken waren ze het zat dat ze verplicht moesten schelden Duivel Nooit meer last van gehad Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:25

Alet74 schreef:
Gioya (waar komt die naam trouwens vandaan, mooi!) gaat straks naar de peuterspeelzaal? Dan kunnen ze toch ook nog geen hele dagen, maar twee (en later drie) dagdelen per week?
Wij betalen ook apart overblijfgeld, dat is voor de overblijfouders en voor spelletjes en dergelijke voor de overblijf, heeft niet direct iets voor de school te betekenen.
Zo'n continuerooster lijkt me ook wel wat!

Bij ons is de " tussenschoolse opvang" geregeld via een extern kinderdagverblijf. Bij ons op school willen ze gediplomeerde krachten daar hebben zitten. Maar daar betaal je ook behoorklijk voor moet ik zeggen. Dit is nu sinds twee jaar zo, voorheen werd het ook geregeld dmv overblijfmoeders wat het nog enigszins betaalbaar maakte.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:51

Bij ons is de " tussenschoolse opvang" geregeld via een extern kinderdagverblijf. Bij ons op school willen ze gediplomeerde krachten daar hebben zitten. Maar daar betaal je ook behoorklijk voor moet ik zeggen. Dit is nu sinds twee jaar zo, voorheen werd het ook geregeld dmv overblijfmoeders wat het nog enigszins betaalbaar maakte.[/quote]

Zo is het bij ons ook geregeld.

Het scheldminuutje lijkt me later ook wel wat Knipoog , onze dochter Connor is nu vier en heeft van die "onschuldige" woordjes als "dommerik", op school zegt ze ze nog niet, maar thuis is het wel veilig om m.b.t. pa en ma er wat mee te experimenteren Knipoog

Tja, mij valt ook af en toe op dat er ouders zijn die gekozen hebben voor een stuk of drie kinderen, maar er zo weinig tijd voor vrij maken. Allebei de top willen bereiken qua werk en in de weekenden willen ze leuke dingen voor "zichzelf" (zonder kinderen) doen Koe .
Leuk is dan altijd dat dit de ouders zijn die het maar vreemd vinden dat je er zelf maar één hebt Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:34

Dat scheldminuutje ga ik onthouden! Arwen heeft tot heden ook nog redelijk 'kuis' taalgebruik, maar wie weet wat er nog gaat komen Knipoog
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die gewoon een kind hebben. Wij komen ook nogal eens onbegrip tegen (mensen vinden het zieilig voor haar enzovoorts).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:44

Echt? Nou, wij willen wel graag nog een kindje op termijn, maar ik vind het eerlijk zielig voor Gioya Nagelbijten / Gniffelen Nu is ze een beetje verwend enigst kindje, alle aandacht voor haar, alle geld voor haar, alle snoepjes voor haar Tong uitsteken Dat zal wel wennen worden voor haar als er een broertje of zusje komt, en ik denk niet dat ze het leuk gaat vinden.
Ik zie echt niet waarom enigst kinderen zielig zouden zijn Nagelbijten / Gniffelen
(zelf was ik vroeger best jaloers dat mijn nichtje enigst kind was en wij met zijn drieën Nagelbijten / Gniffelen )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:39

avaluna, die ouders komen er dan mee dat hun kinderen elkaar nog hebben............Ken je dat?

Mijn zoontje zelf had altijd graag een broertje os zusje geweild en nog wel. Maar hij is nu 11,5, en staat niet op de planning. Achteraf had ik het voor hem wel leuk gevonden, maar eentje is ook wel fijn.

Ik was echt bang dat ik een 2e niet zoveel liefde zou geven. Dat is niet zo weet ik nu wel en er waren nog andere redenen..........Maar voor een kind kan het wel leuk zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:45

Ik denk dat je voor een kind niet nog een kind hoeft te 'nemen'. Mijn man heeft 2 zussen waar hij totaal geen band mee heeft, ligt misschien ook wel aan de ouders, hoe zij er mee omgaan (of juist niet misschien). Zelf ben ik ook maar alleen, heb het nooit gemist. Als ouders hulpbehoevend worden, is het vast wel fijn om er met een broer of zus over te praten, maar dat vind ik nu ook niet echt een reden.
Voordeel van 1 kind vind ik talrijk, nadelen eigenlijk niet (maar dat is dan mijn gekleurde visie Knipoog ). Qua ouderbetrokkenheid niets dan pluspunten, ha ha!
En wat ergens ook wel meespeelt, is dat we nu een superkind hebben (bijna 5 hoor, dus wie weet wat voor rampspoed ons nog boven het hoofd hangt.. laten we hopen van niet), wie weet wat voor ellende je bij een tweede zou hebben. Heb in mijn omgeving genoeg gezien wat dat betreft (bij eerste kinderen).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:59

Urielle schreef:
Echt? Nou, wij willen wel graag nog een kindje op termijn, maar ik vind het eerlijk zielig voor Gioya Nagelbijten / Gniffelen Nu is ze een beetje verwend enigst kindje, alle aandacht voor haar, alle geld voor haar, alle snoepjes voor haar Tong uitsteken Dat zal wel wennen worden voor haar als er een broertje of zusje komt, en ik denk niet dat ze het leuk gaat vinden.
Ik zie echt niet waarom enigst kinderen zielig zouden zijn Nagelbijten / Gniffelen
(zelf was ik vroeger best jaloers dat mijn nichtje enigst kind was en wij met zijn drieën Nagelbijten / Gniffelen )

Ik heb nu ook twee kindjes en ze vinden het beide prachtig! Was ook een beetje bang dat Merle het niet leuk zou vinden, vond ze eerst ook niet, maar nu zijn ze helemaal verknocht aan elkaar. Isolde ligt dubbel om Merle en Merle leeft zich qua verzorging helemaal uit op Isolde. Hapjes, flesjes geven, mondje afvegen, even checken of ze geen poepbroek heeft, zorgen voor voldoende speelgoed in de buurt... (Merle kan ook al goed met een eigen karretje overweg in de supermarkt, dus binnenkort zeggen we het KDV op en kunnen ze met zijn tweetjes wel thuisblijven en het huishouden doen Haha! )

Ik moet verder zeggen, ik hink echt enorm op 2 gedachten, ik werk 2,5 dag vast en daarbij af en toe nog wat losse dagen freelance erbij. Ze gaan 2 dagen naar het KDV en 1 dag naar opa en oma die ook vaak komen oppassen als ik andere dingen moet. Want mijn paard moet wel eens naar de kliniek of ik moet andere dingen regelen (mama moet ook eens naar de kapper om ook nog de leuke vrouw te blijven haha)

Ik vind het wel belangrijk om te werken, ik vind het ook leuk, maar er zijn soms weken dat ik het gevoel heb dat ze vaker bij een oppas zijn dan bij mij. En dan wil ik ineens weer stoppen met werken en inderdaad de betrokken ouder uithangen op de peuterspeelzaal of voorleesmoeder zijn. Terwijl dat nu ook helemaal niet zou gaan omdat ik nog een baby thuis heb die ik niet overal mee naartoe kan/wil slepen.

En dan lees je elke keer weer dat de Nederlandse moeder zo weinig werkt en dat we allemaal meer aan het werk moeten enzo, pfff... Ik vind het maar lastig. Ik wil aan de ene kant financieel zelfstandig kunnen zijn en aan de andere kant bij mijn kinderen blijven. Om van het schuldgevoel naar mijn paard toe omdat ik die nog maar 1x per week zie maar te zwijgen...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:11

Dat lijkt me heel vervelend, als je een schuldgevoel hebt. Heb ik gelukkig niet met mijn 4 dagen per week. Maar het is soms wel lastig allemaal inderdaad!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:30

Alet74 schreef:
Ik denk dat je voor een kind niet nog een kind hoeft te 'nemen'. Mijn man heeft 2 zussen waar hij totaal geen band mee heeft, ligt misschien ook wel aan de ouders, hoe zij er mee omgaan (of juist niet misschien). Zelf ben ik ook maar alleen, heb het nooit gemist. Als ouders hulpbehoevend worden, is het vast wel fijn om er met een broer of zus over te praten, maar dat vind ik nu ook niet echt een reden.
Voordeel van 1 kind vind ik talrijk, nadelen eigenlijk niet (maar dat is dan mijn gekleurde visie Knipoog ). Qua ouderbetrokkenheid niets dan pluspunten, ha ha!
En wat ergens ook wel meespeelt, is dat we nu een superkind hebben (bijna 5 hoor, dus wie weet wat voor rampspoed ons nog boven het hoofd hangt.. laten we hopen van niet), wie weet wat voor ellende je bij een tweede zou hebben. Heb in mijn omgeving genoeg gezien wat dat betreft (bij eerste kinderen).

Hahahaha, heel herkenbaar hoor!

Ik heb dan wel een broer, maar zwaar gehandicapt en ik had wel altijd het gevoel dat ik iets meer met hem had kunnen doen. Nog steeds eigenlijk wel.

Het gaat niet altijd goed natuurlijk, maar als ze klein zijn spelen ze wel vaak samen en als je ergen bent is het soms wel gezelliger voor ze. Maar denk steeds meer dat als de band goed is, het wel fijn is als je ouders ouder worden of wegvallen.

Toch had ik ook al die pluspunten voor maar 1 kind. Ten eerste wilde ik het even helemaal niet, daarnaast had ik geen keus als alleenstaande moeder, daarbij waren er toch wel medische redenen die erg zwaar meetellen.
Nu denk ik ook, ik heb dan al eens pech gehad de eerste zwangerschao, mijn broer is zwaar gehandicapt en hij is een ideaal kind. Als je hem meeneemt is het ook geen probleem. Ik kan hem wat bieden en voor hem klaarstaan en ga zo maar door...........

Toch kan het wel. Mijn tante heeft 4(inmiddels zgn volwassen) kinderen en die hebben allemaal aandacht gehad en mijn tante heeft zich altijd ingezet naast haar baan. OOk mijn oom is betrokken op zijn manier.......

Ik vind werken of van huis zijn niet erg voor mijn zoontje, maar vind het wel moeilijk om me dan niet met hem bezig te houden als ik weet dat ie ergens anders is, of alleen thuis een uurtje. Dat zit me dan gewoon niet lekker en lijd af.

Voor een kind is het volgens mij ook alleen beter als ie van alles wat mee krijgt. Ouders die het goede voorbeeld geven dat werken, carriere begalngrijk is en je verantwoordelijkheden hebt naar je gezin. En een kind zegt ook liever wat zijn ouders wel kunnen dan niet.......Daarnaast is het heel fijn dat als er iets belangrijks is dat je meedenkt, interesse toont en probeert er te zijn, of iig geluisterd hebt wat er is en uitlegd waarom je er niet kan zijn. Maar af en toe eens proberen er wel te zijn als een kind het echt belangrijk vind moet weleens kunnen en daarvoor een dag korter op vakantie vind ik niet zo erg. Voor een kind telt een dag meer of minder vakantie niet, maar de rest van het jaar dat ze je nodig hebben wel.

Ik ken ook zat ouders die op vakantie onderuit zakken en dan ook maar weinig doen met ze.Of dat nou zo leuk is 2 of 3 weken lang, waardoor je andere dingen mist?????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:43

WowAmigo schreef:
Ik vind het wel belangrijk om te werken, ik vind het ook leuk, maar er zijn soms weken dat ik het gevoel heb dat ze vaker bij een oppas zijn dan bij mij. En dan wil ik ineens weer stoppen met werken en inderdaad de betrokken ouder uithangen op de peuterspeelzaal of voorleesmoeder zijn. Terwijl dat nu ook helemaal niet zou gaan omdat ik nog een baby thuis heb die ik niet overal mee naartoe kan/wil slepen.

En dan lees je elke keer weer dat de Nederlandse moeder zo weinig werkt en dat we allemaal meer aan het werk moeten enzo, pfff... Ik vind het maar lastig. Ik wil aan de ene kant financieel zelfstandig kunnen zijn en aan de andere kant bij mijn kinderen blijven. Om van het schuldgevoel naar mijn paard toe omdat ik die nog maar 1x per week zie maar te zwijgen...

Herkenbaar Ja
Vorige week vroeg iemand bij mij op school:" Een voltijdopleiding, een deeltijdopleiding, een gezin, je werk met de paarden...hoe combineer je dat eigenlijk allemaal?" Waarop ik zei:"Wil je het echt weten? Door overal te weinig tijd voor te hebben en mezelf schuldig te voelen over alles waar ik niet aan toe kom."
Toch lijken kind, paarden, docenten etc. best tevreden met hoe het zo gaat, dus het is mijn schuldgevoel en ik hou het bij mij.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 14:06

Las net nog in de Libelle dat moeder-zijn een rekbaar en creatief begrip is. Vaak hebben de moeders zelf hoogdravende fantasieen over 'hoe het zou moeten' waar je dan meestal niet zelf aan kunt voldoen. Volgens de schrijfster van dit stuk (Yoeke Nagel) kunnen deze moeders beter hun eigen vorm van moederschap zoeken in plaats van wanhopig proberen te voldoen aan de heersende opvattingen over 'een goede moeder'. Het zou volgens haar best wel eens zo kunnen zijn dat 'moeder' er een veel leukere functie van wordt en moeders er nog gelukkiger van worden.
Kortom: leg de lat voor jezelf niet te hoog!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:11

Heel herkenbaar hier de gevoelens en twijfels m.b.t. het hebben van een enkel kind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:26

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om nog een kind erbij te willen (ik laat er ook knoopjes in leggen volgende maand Haha! )

Ik ben vorige maand zwanger geweest, maar echt he........ echt niet, echt niet!!!! Gaat niet gebeuren......

Zoals het nu loopt loopt het goed, en ik wil het graag zo houden...... echt!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:52

Sluit me bij jou aan KiWiKo, moet er ook niet aan denken! Ben zo hier en daar aan het rondkijken om de kansen daarop drastisch te verminderen.

Maarrrr...ouderbetrokkenheid. Het is dus altijd lastig om ouders bij schoolactiviteiten te betrekken, sommigen vinden activiteiten onder schooltijd ook de verantwoordelijkheid van de school. Oorzaak ligt voor een groot deel bij de Rijksoverheid - geld!

En wat doen jullie als je ziet dat het met een kind niet goed gaat, of dat hij/zij ongewenst gedrag vertoont? Spreek je de ouder er op aan?
Vind ik zelf erg lastig in sommige gevallen; bijvoorbeeld: spreek ik mijn agressieve neefje (van 6) er op aan dat hij normaal moet doen en ook zijn ouders, of moet ik het maar laten gaan (tot de grens echt bereikt is zeg maar). Bij familie ligt dat misschien ook nog iets gevoeliger dan bij vriendjes van je kind die komen spelen of kinderen die je bij de overblijf tegenkomt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:13

In mijn huis gelden mijn regels, ongeacht voor welk kind dan ook. En als zo'n kind iets uithaalt of brutaal is dan gaat dat kind een paar minuten op de trap, net als mijn eigen. Komt de moeder (of vader) van het betreffende kind het weer ophalen, dan zeg ik wat er gebeurd is en dat dat hier in huis niet gewenst is en dat ik het kind op de trap heb gezet. Nog nooit commentaar op gehad eigenlijk.

Je kunt moeilijk iemand anders de les gaan lezen over zijn of haar manier van opvoeden, maar je kunt wel aangeven hoe het bij jou in huis werkt vind ik. Als mijn kinderen zich misdragen of brutaal zijn als ze ergens anders spelen dan vind ik het niet meer dan normaal dat ze gecorrigeerd worden. Het blijven kinderen en die moeten ook leren dat ze op een ander, net als thuis, zich te gedragen hebben. Hoort bij het leerproces dus als mijn kinderen zich bij iemand anders niet aan de regels houden dan mogen ze best op hun nummer gezet worden. Mits het bij het normale blijft. Dus niet opsluiten in de kelder of slaan Clown

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:39

Ik heb tijdens de basisschooltijd gedaan wat mogelijk was zoals in de schoolraad zitten, wat eenmaal per maand 's avonds was en eventueel eens een avondje bijeenkomen voor een activiteit. Verder betaalden wij ook wat meer ouderbijdrage omdat we het konden missen. Uit die tijd kan ik me wel herinneren dat wel of niet werken er niet altijd toe deed. Er waren moeders die (vrijwel) fulltime werkten en toch eens hielpen bij een fancy-fair oid op een zaterdag en er waren moeders die niet werkten en zich nooit lieten zien en alles er tussenin.
Ik ben er wel erg blij om dat de overblijf hier inmiddels professioneel geregeld wordt. Geen gedoe meer met 'eigen' regeltjes van overblijfmoeders.

Met een (inmiddels ex) man die altijd en eeuwig onderweg was is het bij 1 dochter gebleven. Dat kon ik in mijn eentje behappen, dus waarom de zaak op de spits drijven om een tweede? Jen heeft er nooit mee gezeten, heeft op het kinderdagverblijf echt wel geleerd te delen. Trouwens, het was en is hier altijd De Zoete Inval, dus volk genoeg over de vloer, te eten en te slapen. Wel is ze nogal volwassen voor haar leeftijd, maar dat zit meer in haar karakter, ze was ook een vroege puber.

Een ieder moet zijn leven inrichten zodat het in balans is en de een kan meer hebben dan de ander. Ik begrijp het wel wanneer een ouder krap in de vrije tijd zit en die dan liever met het eigen kind doorbrengt. Veel erger zijn de ouders die uberhaupt bijna geen tijd meer voor hun kinderen uittrekken, wat ik vooral op de middelbare school zie. Terwijl die kinderen ook allerlei keuzes moeten maken op het gebied van hun opleiding, maar de opkomst op informatieavonden is om te huilen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:49

Vandaag hadden ze het op de radio over de uitspraken van Rouvoet over de seksuele moraal van de jeugd van tegenwoordig. Die moraal is soms ver te zoeken (lezen we regelmatig in de krant).
Je moet je kinderen wat dat betreft ook opvoeden, hoe doen jullie dat of doe je dat juist niet. Volgens mij is dit ook weer een stukje ouderbetrokkenheid.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:35

Met dochterlief kan ik alles bespreken wanneer zij dat aangeeft. Zij is 15 en heeft een vriendje gehad met wie ze wel wat experimenteerde op sexgebied, maar nog niet veel verder ging. Dat was ook 1 van de redenen dat het uitging.....
Op dit moment zijn de vriendinnen belangrijker en is het rustig aan het knullenfront.
Wel valt haar op dat sommige (oudere) vriendinnen die soms flink innemen tijdens het uitgaan de gekste dingen doen waar ze later spijt van hebben. Zij walgt daarvan en ik hoooooop dat ze ervan leert.
Ik baal ervan dat ze rookt, maar gelukkig heeft ze geen fascinatie voor alcohol, dus houdt ze de controle.

Ik ben zelf in Amsterdam opgegroeid en ik heb wel eens verteld over de stapavondjes met mijn vriendinnen destijds. Dan werden we never,nooit dronken want wij wilden ook altijd de controle bewaren. Ook lieten we noooooit iemand achter in een kroeg. Als iemand bijvoorbeeld aanspraak had en wij eigenlijk verder wilden, bleven we toch hangen, want een vriendin ergens achterlaten, dat deed je gweoon niet. Ook wij lieten destijds nooit ons drankje alleen en namen niets aan uit de handen van een vreemde. Ook toen liepen er al van die zieke geesten rond die rommel in je drankje deden.

Die extreme dingen waar op tv over gesproken wordt lijken me geen gemeengoed hier in Alphen, maar op school besteed ik ook de nodige aandacht aan sexuele opvoeding. Vaak komt zoiets spontaan op in de klas en dan praten we daarover.
Gedoe rond webcams en onder druk gezet worden door een vriendje, dat soort dingen.

Ik heb weinig taboes, dus ze vragen maar hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:44

Borg schreef:
Ik heb weinig taboes, dus ze vragen maar hoor!

en dat is een enorm pluspunt!!! Ik heb ook weinig taboes, vind niet zo heel snel iets gek Lachen

een tijdje terug ging ik naar mijn ex Lachen Kom ik later thuis........ zegt Sanne tegen me " OOOOOOOOOOOO mamma, je hebt gevreeen" Lachen Lachen op zo een toontje Lachen

Ik "jazeker! en het was nog leuk ook!! Lachen Lachen een beetje plagend terug Lachen

Mijn lief is pas tien, dus alles wel aangepast aan haar leeftijd, maar ik heb geen geheimen, ben heel eerlijk en open Lachen

Ik ga 2 keer per jaar naar Wasteland, geweldig gaaf feest, waar ik het altijd helemaal naar mijn zin heb...... maargoed streng deurbeleid, strenge dresscode....... dus daar heb ik "speciale" kleren voor.....

Op een gegeven moment wordt ik een keer wakker van een middagdutje, staat mijn dochter van toen 8 in een lakleren jurk van mij zich te bewonderen in de spiegel Lachen mijn hakken met plateauzolen eronder Lachen

maar een foto van gemaakt Lachen ze vond het wel leuk staan............

maar wel uitgelegd dat het verkleedkleren zijn die voor speciale verkleedfeestjes zijn Lachen net zoals haar indianen en prinsessenpak Haha! Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:46

Je moet vooral alles bespreekbaar houden. Toen die van mij begon over waar komen de kinderen vandaan, begon ik met dat 2 mensen dan veel van elkaar houden en gaan knuffelen. Daarna werd dat naakt knuffelen etc etc.

Als hij een vriendinnetje heeft, dan praten we erover wat bij de leeftijd past. Hij is pas 11, maar dat speelt wel al jaren verkering.

Als hij verteld wie wat voor woorden gebruikt heb ik het over dat woord. Hij vind schelden zelf heel naar. Hij kan ook niet tegen het K woord bijv. Maar s*x gerelateerde woorden bespreken we en ik leg uit dat er veel meer bij komt kijken. Dus blijf toch wat terug vallen op s*x uit liefde.

We hebben het over Aids ed gehad naar aanleiding van De Aids dag en beelden op tv met verhalen. Daardoor kwam ook veilig vrijen ter sprake. We hebben het toen ook erover gehad dat het zomaar doen niet stoer is.

Hoe het ontwikkeld straks geen idee, heb een vaag vermoden dat ie toch wel vlot is, maar dan hoop ik dat hij er wel over nadenkt. Ik heb het gehad ook over respect voor het meisje, maar dat een meisje net zo slecht of goed is als ze zich zo makkelijk aanbied. En nog veel meer, maar laat ze er maar over nadenken en vragen stellen!!