hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:57

BCS schreef:
Rijerijerije schreef:
Jongens ik hou het voor gezien....niet alleen ga ik nu naar huis (ambtenaar hè Tong uitsteken ) maar ook vind ik dat de discussie geen zier meer heeft te maken met de titel van het topic en dat ik nou eigenlijk waar ik het over wilde hebben, dus TABEE! Doei, doei

Je moet je mening toch kunnen onderbouwen als je zegt dat "Hij slecht MBO is, en zij universitair afgestudeerd" het juist wél samen gaat of niét samen gaat. Dan moet al snel andere dingen aanhalen. Dat is nu eenmaal een discussie voeren. Zonder argumenten ook geen onderbouwing van je mening.

er is een verschil tussen argumenten aandragen, onderbouwen van je mening en totaal afdwalen van de intentie van de discussie...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:57

BCS schreef:
Ik maakte de vergelijking niet met de Chirurg en vuilnisman, dat was Adil.

Adil, het staat helemaal niet los van intelligentie. Jij weet niet met wat voor reden iemand vuilnisman word. Ik zal een voorbeeld geven (Handig van heel sociaal zijn, je hebt zoveel praktijk voorbeelden Knipoog ) een hele goede vriend van mij en mijn broer, heeft zijn moeder op jonge leeftijd aan Kanker verloren. Hij heeft een vader, maar het kwam er op neer dat de 3 jongens zo'n beetje voor zichzelf moesten zorgen.

Hij studeerd(e) aan de uni, maar hij heeft snel en makkelijk, genoeg geld nodig. Dus heeft hij van zijn 18e tot zijn 20e als bijbaantje vuilnisman gehad.

Dus vuilnisman én intelligent. Dát bedoel ik dus. Kijk eens verder dan je neus lang is. Niet iedereen kiest bewust omdat ze het leuk vinden voor een beroep. Dat heeft totaal niks met intelligentie te maken.

Citaat:
Alet74 schreef:
Wat betreft het slimmer zijn van de chirurg: dat is niet altijd zo hoor...mijn collega vertelde een tijdje terug over iemand die iets als natuurkunde had gestudeerd, maar nu vuilnisman is. Dat wilde hij altijd graag en hij was daar erg gelukkig mee!

Ik schreef daarop:

Citaat:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH Boos!

Citaat:
Citaat:
Maar zeg nou eerlijk, een chirurg is doorgaans slimmer aangelegd dan een vuilisman...!

Een correct geformuleerde zin die ruimte voor uitzonderingen open laat...Lees a.u.b. goed van te voren Bloos Knipoog

EDIT: overigens een apart voorbeeld, immers is die man dus heel erg slim, kiest echter bewust voor iets anders. Daar staat intelligentie buiten (hoewel sommige mensen het als een domme keuze zouden zien Clown ), maar daar gaat het om de vraag: "Ben ik gelukkig als natuurkundig wetenschapper en leveren mij mijn doktertitels meerwaarde aan het leven?". Als je dat soort vragen met 'nee' kunt beantwoorden moet je inderdaad wat anders doen. Maar nogmaal: Intelligentie staat hierbuiten!

Dusseh
Citaat:
Handig van heel sociaal zijn, je hebt zoveel praktijk voorbeelden

Het handige van goed lezen is dat je niet van deze nutteloze opmerkingen maakt Haha!

Ik was me er allang van bewust zoals je uit mijn quote kan halen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:58

Is dat het enige stukje dat je kunt citeren uit mijn verhaal?
Een opmerking die een bijzaak is, van een verhaal dat de hoofdzaak is?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:59

Menino schreef:
DarkDreamer schreef:
@ Menino: Ik leg het vrij duidelijk uit hoor. Moet ik het jou uitleggen? Clown
Ik neem alleen idd niet altijd de moeite om het goed uit te leggen. Dat is gewoon omdat het vrij veel informatie is, en vooral als het om action script gaat is het erg ingewikkelt.

zo bedoel ik het niet Haha!

Maar als mijn broer bv. begint over differenciëren, snap ik daar geen drol van... Terwijl als ik mss bij hem op school had gezeten, de zelfde voorkennis als hem gehad had, en een docent het me uit had gelegd, ik het mss wel had gesnapt.. (offtopic)

Ik snap wat je bedoelt Ja. Klopt ook wel hoor. Maar tis alleen maar om aan te geven dat 'slim' zijn gewoon verschilt per persoon zegmaar. In mijn ogen dan.
Iedereen is slim/goed in iets. En dat zullen sommige andere mensen gewoon niet kunnen. Maar die andere mensen zijn dan niet per definitie dom, die zijn weer goed in iets anders.
Om het maar even heel gebrekkig uit te leggen. Sigaar

Ontopic: Ik ken ook mensen die mij regelmatig helemaal de grond in beuken. Een jongen heeft me zelfs vertelt dat VMBO-ers dom waren. (Hij zelf deet VWO). Met mensen die een hoger niveau doen dan mij, en zich zelf ook gelijk 'beter' voelen, kan ik het idd niet vinden. En dit zal ook nooit veranderen. Ik doe enorm mijn best, en voor de een is het gewoon moeilijker dan voor de ander.

Gelukkig zijn er ook genoeg jongens die een hoger niveau doen dan mij, maar toch altijd enorm onder de indruk zijn als ze zien wat ik kan. En dat is dan niets met wiskunde of talen, maar gewoon met mijn handen. Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:00

BCS schreef:
Is dat het enige stukje dat je kunt citeren uit mijn verhaal?
Een opmerking die een bijzaak is, van een verhaal dat de hoofdzaak is?

Het was een reactie op een VOLLEDIGE reactie van zou een pagina terug...dat mag toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:01

Ehm, tuurlijk Verward, snap de toegevoegde waarde alleen niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:02

Adil18 schreef:
En zoe werkt een relatie met niveausverschil voor sommigen goed en voor sommigen niet Pling

Ligt eraan wat je eronder verstaat, niveauverschil. Ik ben veel slimmer dan hij in bepaalde opzichten. Ik ben diepgaander en nieuwsgieriger dan de meeste mensen. Maar ik ben niet ambitieus in werk en ik hoef niet op een feestje op te scheppen over mijn nieuwe grote auto of mijn laatste vakantie naar de bush bush in verweggistan, laat mij maar schuiven, ik heb de halve wereld al gezien zonder dat mensen het hebben gemerkt.

Het liefst zou ik de hele dag een beetje aardbeitjes in mijn moestuintje kweken en een beetje naar mijn paardjes op de wei kijken ofzo.
Ik heb nog nooit de droom of wens gehad om een carrierevrouw te worden, ik kan moeilijk voor een baas werken en ik heb moeite met op kantoor zitten.
Misschien dat ik ooit mijn eigen bedrijfje start, dat lijkt me het beste voor mij.

On topic:

Ik denk dat het geen moer uitmaakt welke opleiding je hebt. De meeste mensen die ik ken (en dat zijn er best veel...) zijn uiteindelijk niet zo diepgaand en willen dingen op een makkelijke manier die hun het beste uitkomt.
Dat kan op allerlei niveaus en allerlei manieren zijn.
Ik ken universitair geschoolden die weigeren na te denken over milieu en gezondheid, ik ken onopgeleide boeren die overgestapt zijn op biologisch en geweldig goed draaien, ik ken mensen die een flitsende baan hebben maar niet goed in kunnen leven in anderen, enzovoort enzovoort.
Als je iemand vindt die bij je past dan maakt het niks uit.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:03

Ing schreef:
@ Hymyar --> mijn zus en ik hebben beiden een wetenschappelijke en praktische opleiding gedaan. en gaat je verhaal ook op als je zelf gediagnosteerd bent met een persoonlijkheidsstoornis? en nee een ervaringsdeskundige wet niet meer dan iemend die de stof uit boeken kent: deze persoon kijkt namelijk met een gekleurde visie naar de situatie ipv met een objectief en onderbouwend oog. de mening is immers gebaseerd op de ervaring met een of enkele gevallen.

De psychologe vond het niet nodig dat ik nog langer kwam, maar misschien ben ik wel gewoon opgegeven Haha! .

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:05

Ik heb niet alles gelezen, maar het hangt in mijn ogen toch écht af van de persoon, of het lukt, dan van het opleidingsniveau.

Een van mijn exvriendjes had een belachelijk hoog IQ (mensa-waardig).. Hij is 2 keer in VWO 4 blijven zitten en werd toen van school gekickt, hij heeft daarna op de VAVO nog een keer VWO gedaan maar is daar halverwege het jaar mee gestopt.. Hij heeft nooit een opleiding afgemaakt. Kon geen normaal gesprek met 'm voeren (is ook niet voor niks een EXvriendje Knipoog ) en van actualiteiten had ie helemaal geen kaas gegeten. Totaal wereldvreemd, had geen idee hoe hij zijn leven moest leven, maar hij was wel achterlijk intelligent.
Mijn huidige vent heeft LTS gehad, daarna een opleiding tot vliegtuigbouwer bij de Fokker. Na een carrièreswitch heeft ie een hele stapel cursussen gevolgd, hij heeft hard gewerkt om te bereiken wat ie wilde, en werkt nu op HBO niveau. Met 'slechts' zijn LTS. Hij is een stuk 'slimmer' en snuggerder, dan die bewuste ex met zijn achterlijk hoge IQ.

Ikzelf ben van gemiddelde intelligentie, had de kop voor VWO maar niet de mentaliteit, heb de havo afgemaakt met zevens en achten en doe nu een HBO opleiding communicatie en vormgeven. Ben dus opleidingstechnisch een stuk hoger dan mijn vent. Gaat prima, al bijna 4 jaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:05

Nicolletje schreef:
On topic:

Ik denk dat het geen moer uitmaakt welke opleiding je hebt. De meeste mensen die ik ken (en dat zijn er best veel...) zijn uiteindelijk niet zo diepgaand en willen dingen op een makkelijke manier die hun het beste uitkomt.
Ik ken universitair geschoolden die weigeren na te denken over milieu en gezondheid, ik ken onopgeleide boeren die overgestapt zijn op biologisch en geweldig goed draaien, ik ken mensen die een flitsende baan hebben maar niet goed in kunnen leven in anderen, enzovoort enzovoort.

Juist, ik stel geen eisen aan mijn partner, buiten dat ik enorm met hem moet kunnen lachen, hij altijd zichzelf is, geen schaamtegevoel kent, en doet waar hij zin in heeft, en dezelfde mentaliteit heeft als ik "Je leeft maar 1 keer", en dan mag hij van mij elk beroep hebben dat hij zelf wilt! Ik hoef immers van zijn centen niet te leven.

Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:06

Rytir schreef:
I'll join the club! Haha! Ik heb zelf eerst HBO communicatie gedaan, bijna cum laude afgerond. Daarna heb ik een premasterjaar sociologie gevolgd aan de UvA (dus drie jaar bachelor in een). Wel allemaal goede cijfers maar toen ik mijn punten binnen had ben ik niet doorgegaan met de master (omdat ik erg graag aan het werk wilde gaan!). Mijn vriend heeft eerst gymnasium gedaan op de middelbare school. Hij wist echter al dat hij graag met zijn handen wilde werken dus ' ging' naar de mavo en heeft vervolgens een MBO opleiding tot hovenier gevolgd. En nu heeft hij samen met zijn broer een goedlopend hoveniersbedrijf en ben ik account coördinator bij een reclame bureau. Dus ik kom thuis in mijn nette pak met mijn hakjes en hij in zijn werkklof met baggerschoenen Haha! . Maar hij is voor mij de ware, we zijn nu bijna 2,5 jaar samen en gaan binnekort samenwonen. We passen gewoon erg goed bijelkaar en we vullen elkaar aan. Ik heb nooit het idee gehad dat hij of ik beter is en we zitten op dezelfde golflengte. We hebben gewoon onwijs veel lol met elkaar Haha! . Al heeft hij soms (en vooral in het begin van onze relatie) wat moeite met mijn vocabulaire... Vork

Ja maar jij speelt vals Knipoog Haha! , hij is immers minstens zo slim met zijn gymnasium, alleen wil hij liever met zijn handjes werken!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:09

[quote]De psychologe vond het niet nodig dat ik nog langer kwam, maar misschien ben ik wel gewoon opgegeven .
[quote="Ing"]
@ Hymyar heel grappig maar vreselijk fout geinterpreteerd. Ik had het namelijk over mijzelf

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:11

BCS schreef:
Nicolletje schreef:
On topic:

Juist, ik stel geen eisen aan mijn partner, buiten dat ik enorm met hem moet kunnen lachen, hij altijd zichzelf is, geen schaamtegevoel kent, en doet waar hij zin in heeft, en dezelfde mentaliteit heeft als ik "Je leeft maar 1 keer", en dan mag hij van mij elk beroep hebben dat hij zelf wilt! Ik hoef immers van zijn centen niet te leven.

Helemaal mee eens, vind humor in relatie véél belangrijker dan of ie chirurg is of niet. Als je gewoon op je eigen niveau met iemand kan communiceren, dan maakt het toch verder niet uit of ie mbo of universitair is...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:12

Ing schreef:
@ Hymyar heel grappig maar vreselijk fout geinterpreteerd. Ik had het namelijk over mijzelf

Kan je dan iets duidelijker zijn in wat je precies probeert te zeggen alsjeblieft?
Overigens heb ik er helemaal niets aan om te denken dat mijn moeder een PS heeft. Ik zou veel liever geloven (of zeker weten) dat het niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 17-10-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:14

BCS schreef:

Ik kreeg laatst te horen dat ik op lelijke kerels viel (omdat een ex van mij niet de knapste is..) terwijl ik er zelf zo goed uitzie.
Maar ik heb helemaal geen zin om op iemand te vallen die uiterlijk op nummer 1 zet want ik wil ook rond kunnen lopen met ontploft haar en een vale joggingbroek, strontlaarzen en spinazie tussen mijn tanden en er niet bij hoeven lopen als een barbie.

In al die jaren heb ik dus gemerkt, dat knappe mannen ook eisen stellen aan hun partner waar ik geen zin in heb om aan te voldoen. Nou dan maar een minder knappe die mij accepteert, humor heeft, waar ik mee kan praten etc..

Idem dito wat mij betreft, voor mensen die 'eisen' dat hun partner hetzelfde opleidingsniveau heeft.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:17

Nicolletje schreef:

Ik kreeg laatst te horen dat ik op lelijke kerels viel (omdat een ex van mij niet de knapste is..) terwijl ik er zelf zo goed uitzie.
Maar ik heb helemaal geen zin om op iemand te vallen die uiterlijk op nummer 1 zet want ik wil ook rond kunnen lopen met ontploft haar en een vale joggingbroek, strontlaarzen en spinazie tussen mijn tanden en er niet bij hoeven lopen als een barbie.

In al die jaren heb ik dus gemerkt, dat knappe mannen ook eisen stellen aan hun partner waar ik geen zin in heb om aan te voldoen. Nou dan maar een minder knappe die mij accepteert, humor heeft, waar ik mee kan praten etc..

Idem dito wat mij betreft, voor mensen die 'eisen' dat hun partner hetzelfde opleidingsniveau heeft.[/quote]

En dan nog, eisen? Je wordt toch verliefd.. dan kan ik nog honderd keer eisen dat mijn vent universitair zou zijn.. Als mijn verliefd wordt op iemand die niet aan mijn EISEN voldoet, moet ik 'm dan maar laten gaan?

Das net zo krom als die mensen die zeggen *ja ik val echt niet op jongens die kleiner zijn dan ik hoor, zou me er doodongelukkig bij voelen*.. Kom op! hoe belangrijk IS dat nou helemaal Verward

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

@ Hymyar
mijn vraag of je je verhaal ook opgaat als je zelf de diagnose PS hebt gekregen ("gaat je verhaal ook op als je zelf gediagnosteerd bent met een persoonlijkheidsstoornis?") verwijst naar mezelf, als zijnde beter inzicht in de werking van de psyche.

Maar na jou opmerking "de psychologe vond het niet nodig dat ik nog langer kwam, maar misschien ben ik wel gewoon opgegeven" (met een smile erachte) meen ik op te kunnen maken dat je sarcastisch naar jezelf verwijst (omdat je het eerder over je moeder had?) en dus eigenlijk hier niet serieus op ingaat terwijl ik dat juist wel ben.

maakt niet uit, waarschijnlijk communicatiefout

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Dat noem je toch ''down-daten'', nogal aanmatigend.

Opleiding zegt natuurlijk niet alles, maar is wel indicatief voor mogelijk aanwezig intellect Tong uitsteken Ik heb zelf een laag tolerantieniveau vrees ik en erger mij snel aan spelfouten, woordkeuze en al helemaal aan een lexicon deficit. Ik wil in ieder geval de indruk hebben dat mijn partner net zo intelligent of intelligenter is dan ik. Dat werkt voor mij beter. Mijn vriend is gelukkig intelligent. Hij is werkelijk goed in álles en wordt straks één van de jongste hoogleraren van Nederland. Ik vind dat ik goede partij ben (hij gelukkig ook Knipoog ) en het is leuk om elkaar intellectueel uit te dagen. Dankzij hem ga ik over 4 jaar promoveren, dat had ik met een minder stimulerende en intelligente partner waarschijnlijk niet snel gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:22

Nicolletje schreef:

Idem dito wat mij betreft, voor mensen die 'eisen' dat hun partner hetzelfde opleidingsniveau heeft.

Klinkt precies als ik! Ik vind het héééééérlijk om simpel over straat te gaan. Zelfs dan word ik nog nagefloten. Ik moet zeggen dat ik bij al mijn exen altijd vreselijk mezelf kon zijn. Maar ik hou eerlijk gezegd ook écht van simpele mensen. Mensen alla "doe maar gewoon, dan ben je gek genoeg" mensen die plezier hebben in het leven, en niet constant op hun hoede zijn met wat ze zeggen, doen of laten, bang om voor gek te staan, of iets anders dergelijks..

Nee hoor.. als ik lekker dronken door een microfoon wil blerren op Linda, Roos en Jessica, wil ik dat mijn vriend me lekker toeschreeuwd, en het liefste nog mee doet ook......... Hééérlijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:26

Ing schreef:
@ Hymyar
mijn vraag of je je verhaal ook opgaat als je zelf de diagnose PS hebt gekregen ("gaat je verhaal ook op als je zelf gediagnosteerd bent met een persoonlijkheidsstoornis?") verwijst naar mezelf, als zijnde beter inzicht in de werking van de psyche.

Maar na jou opmerking "de psychologe vond het niet nodig dat ik nog langer kwam, maar misschien ben ik wel gewoon opgegeven" (met een smile erachte) meen ik op te kunnen maken dat je sarcastisch naar jezelf verwijst (omdat je het eerder over je moeder had?) en dus eigenlijk hier niet serieus op ingaat terwijl ik dat juist wel ben.

maakt niet uit, waarschijnlijk communicatiefout

Sorry, ik dacht dat je bedoelde in het geval ik een PS zou hebben. Wat in theorie goed zou kunnen natuurlijk en ik heb wel degelijk narcistische trekken, absoluut. Maar het moeilijke is dus dat als je zelf in zo'n narcistische stemming/periode of wat dan ook zit, je dus niet objectief naar je eigen gedrag (en dat van anderen) kunt kijken. Dus daarom lijkt het me niet positief als je altijd "zo" bent dat je dan werkt als psycholoog of psychiater. Volgens mij moet je daarvoor juist heel "resilient" zijn. Niet snel uit je evenwicht te brengen. En geen al te donker verleden mee torsen. Of je moet dat zelf hebben verwerkt, voor zover mogelijk.

Edit: typo

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:28

Eerlijk gezegd zegt nivo verschil mij geen drol qua graad, ik kan net zo onder de indruk zijn van "boerenslimheid"dan een studiebol die zich steeds verschuilt achter wetenschappelijke leuzen. Knipoog

Heb universitaire vriendjes gehad, zelf ook nog aan gestudeerd maar werd beetje moe van de blabla sfeer. Bloos

Doe maar normaal, doe je al gek genoeg! Knipoog
Wees jezelf! Haha!

Dat je elkaar kunt begrijpen, aanvullen, respect hebt voor elkaar , lol, etc, vind ik wel belangrijk. Pling
En dat de andere gepassioneerd is, gedreven, ja dat wel! Of het nu gaat om punniken of Ajax, dat maakt me niet zo uit. Ach gut

En ik denk wel dat als je echt een heel verschillend nivo hebt, je snel op de ander bent uigekeken... Slapen

Maar als ventlief veel hoger geschoold zou zijn dan ik? Boeiuh, misschien komt er dan ook meer geld in het laatje, en kan ik daar dan van profiteren! Duivel

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:28

@ hymyar grappig, die misvattingen. om inhoudelijk te reageren: en daarom heb ik niet een van die beroepen Knipoog

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:30

Citaat:
Maar als ventlief veel hoger geschoold zou zijn dan ik? Boeiuh, misschien komt er dan ook meer geld in het laatje, en kan ik daar dan van profiteren!
Blond

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:34

Ing schreef:
@ hymyar grappig, die misvattingen. om inhoudelijk te reageren: en daarom heb ik niet een van die beroepen Knipoog

Lachen zelfkennis? Ik weet zelf ook verdomde goed bij mezelf waar mijn "fouten"/problemen zitten en ik ben druk bezig er aan te werken. Misschien dat ik ze me nog niet allemaal helemaal bewust ben, maar ik hoop dat dat met de tijd zal komen. Het laatste wat ik mijn leven lang wil gaan doen is altijd de schuld bij anderen leggen en niet aan mezelf werken. Ik veracht mensen niet om hun fouten of persoonlijkheid, maar soms is het wel heel moeilijk om er mee om te gaan. Maar voor die mensen zelf net zo goed vaak.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:00

Rijerijerije schreef:
het lijkt warempel wel alsof taalmensen en techniekmensen elkaar aantrekken?! Wat jullie?

Mijn vriend is webdesigner en ik studeer logopedie. *LOL* dus ook weer de taal-techniek combinatie (iets ruimer gezien dan).

Gaat prima, hij heeft VMBO, daarna MBO gedaan en een propedeuse gehaald en werkt nu fulltime, ik zit in het eerste jaar van 't HBO en wil na m'n bachelor een master in de neurolinguistiek halen. Geen niveauverschillen doordat hij heel veel leest en uitzoekt enzo. (hij heeft ook als bijvak neurolinguistisch programmeren gedaan trouwens.)