Waar betaal je dan ziektenkostenverzekering voor :( ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arnyek

Re: Waar betaal je dan ziektenkostenverzekering voor :( ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:17

Eens, al betaald de asielzoeker niet dezelfde ziektekosten als wij...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:19

Chiqa schreef:
Ladygiroc schreef:
Nou hoorde ik vandaag weer dat vanaf volgend jaar de zorgtoeslag (evenals de kindersoteslag) vervalt. Iemand die hier iets meer over weet?

Nee nog niets over gehoord, bron?

Ladygiroc schreef:
Ik vind het eigenlijk te veel van het goede, mensen die al krap bij budget zitten moet per maand minimaal 100 euro neerleggen voor iets waar ze bijna geen gebruik van maken omdat ALS ze al naar een arts gaan, de ER niet kunnen betalen. Dus godvermoge kwijt (voor bv mensen in de bijstand) maar 0,0 medische zorg.

Dat is nu het principe van verzekeren, dus beetje onzinnige opmerking.
Als je wel ziek wordt maak je er wel gebruik van, klaar. Als je alles van te voren allemaal in kan schalen kunnen ze de verzekeringen net zo goed afschaffen:)

En een vermogen kwijt en 0.0 zorg, als ik jou was zou ik als de bliksem overstappen op een andere
zorgverzekeraar! Lijst

Ik heb het niet over mezelf maar over bijvoorbeeld de onderstaande (onder dit bericht) studenten. Die een paar honderd in de maand verdienen en daarvan nog ziekenfonds moeten betalen. Als ze iets krijgen stappen die minder snel naar een dokter omdat ze bang zijn het niet te kunnen betalen.

Ik vind persoonlijk het vorige stelsel beter. Heb je minder dan meen €255 laten declareren krijg je het overige netjes aan het eind van het jaar terug. Dus niet ineens als je een operatie moet onderaan met je bijstandje 150 euro moeten dokken, nee, gewoon aan het eind van het jaar niks terug krijgen

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:28

Anoeska schreef:
Nederlanders hebben altijd te klagen. We hebben (in vergelijking met heeeeeel veel landen) een fantastisch zorgstelsel. Mensen worden hier hardstikke oud, en zijn over het algemeen goed gezond. Moet je eens in grote delen van Afrika of Azie gaan kijken. Maar nee, NL-ers willen weer voor een dubbeltje op de eerst rang zitten. Vroeger was het toch ook allemaal veel goedkoper... Ja, en een brood kostte in de jaren 50 ook een kwartje. Maar sommige dingen worden nou eenmaal duurder.

Iedereen heeft garantie op medische zorg in NL, ook als je het niet kan betalen. Dus dat mensen niet naar de dokter gaan, omdat ze bang zijn dat ze het geld niet hebben is gewoon onzin.

Ik vind het ook veel geld, elke maand weer. En ik ben dolgelukkig dat ik het al jaren voor niets betaal, want ik hoef eigenlijk bijna nooit naar de dokter. Maar als er ooit wel iets ernstigs met me aan de hand is, dan ben ik blij dat ik een goede verzekering heb, want de echte kosten zijn door niemand te betalen (van bv chemokuren, operaties enz. enz.)

We zouden in NL eens wat minder moeten klagen, en wat meer beseffen hoe goed we het hebben in ons landje.

Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen maar wil hier even op reageren.
Ik ben het grotendeels met je eens. Maar waar het IMO mis gaat is in de verhouding, wat betalen we, wat verwachten we en wat krijgen we.
In Azie/Afrika betaal je niks, verwacht je niks en krijg je niks.

Hier ga je steeds meer betalen, én dus ook meer verwachten, maar je krijgt alleen maar steeds minder!

En dan ga ik niet zeggen wat beter is.....

Met de zorg zelf is IMO (eigen ervaring) niks mis, maar wel in de politiek eromheen. Voor de bedragen die je nu betaalt zou het (volgens mij) beter geregeld moeten en kunnen worden..... Zeker als je het vergelijkt met een aantal jaar terug......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:29

woofie schreef:
En waarom is de zorg zo duur?? nee. niet de kosten van de medicijnen en de behandelingen....zelfs niet het schoonmaken van de ambulance na iedere rit.....De zorg is zo duur omdat de top teveel geld kost!!
Al die poenerige managers, die hun zakken vullen met de door ons opgehoeste premie's!
Achter elk paar handen aan een ziekenhuis of verpleeghuis bed staan er 4 met de handen in de zakken om te kijken of het nog efficienter, nog goedkoper kan......want zij zijn managers dus zij hebben er verstand van...dat ze nog nooit een patient hebben verpleegd is niet van belang.....
En zo managen ze heel Nederland naar de verdoemenis!

En DAAR zit het probleem.......... echt......

is de zorg nu zoveel slechter dan 20 jaar geleden?????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:36

ik heb ook weer een leuke Lachen

Ik heb 3 weken geleden een abortus gehad (ik ben 40, hele drukke baan, alleenstaand en ik heb een geweldige dochter..... dus ging niet passen zegmaar) naar aanleiding van die abortus dacht ik........ " meid, je wil en kan geen kleine kinderen meer hebben laat er gewoon knoopjes in leggen"

Kom ik vanmiddag bij de gyneacoloog zegt ze " mevrouw, ik sta volledig achter uw beslissing, en ik denk dat het een goede is........ maarrrrrr heeft u al geinformeerd of uw ziektekostenverzekering dit dekt??? kost 2000 euro!!

Ikke.......... euh neuh, lijkt me logisch toch?

zij " nee mevrouw, wordt niet meer gedekt standaard!

Ik zeg, nah doe maar....... ik zie het wel hoe ik of OHRA dit gaat betalen Lachen

ik vanmiddag terug op kantoor........ ik bellen met de ohra, nope zit niet in het basispakket Lachen
Dus ik zeg........ nou maak je borst maar nat dan, want dat wordt elke maand een abortus...... kijken wat meer kost tot mijn overgang Lachen Lachen

het antwoord kwam snel........... maarrrrrr ik kon natuurlijk ook een uitgebreide dekking nemen, kost me 26 euro per maand meer Lachen en dan kon dat per 1 november en kan ik halverwege november gesterilisseerd worden....... nah doe maar dan...Boos!

wat een gekkenhuis....... het is dat ik die 26 euro per maand wel kan betalen........ anders hang je er toch mooi aan joh! kan je die tyfus pil gaan slikken tot je overgang (alsof dat zo goed voor je is???)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:49

KiWiKo, ik begrijp best dat je boos bent over het niet vergoeden van sterilisatie, maar om dan te gaan zeggen dat je je dan wel elke maand laat aborteren?
Er bestaan genoeg vormen voor anticonceptie lijkt me..

Heb alleen meegelezen als oud-medewerker van een verzekeringsmaatschappij, kan me dus heel goed in Nijn vinden, maar wilde toch op deze, in mijn ogen absurde, instelling reageren. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:51

jeus............. je kan dingen ook een heel stuk minder letterlijk nemen lief!! Lachen Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:51

Eigen risico wordt volgend jaar 155 euro.
Basispakket is overal hetzelfde, de aanvullende verzekeringen uiteraard niet.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:52

Ik begrijp heus wel dat je het niet zo letterlijk bedoelt, maar ik ga ervan uit dat een vrouw van 40 met kind weet dat onveilige seks kan leiden tot een (ongewenste) zwangerschap. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:53

Ik kreeg 47 euro terug van de eigen risico omdat ik meer dan 150 dagen medicijnen neem voor 1 aandoening Nagelbijten / Gniffelen

Ach eerlijk is eerlijk: ik ben absurd duur voor de verzekering doordat ik chronisch ziek ben, dan wil ik ze best wat extra sponsoren a 103 euro.

T is alleen voor de normale gezonde mensen wat l*llig, als je maar 1 keer naar de dokter bent en medicijnen nodig had, betaal je je medicijnen zelf. Gemiddeld betaald men 103 euro per jaar aan eigen risico.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-10-08 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:54

niet als je al 3 jaar gevreeen hebt met je ex en je eigenlijk denkt dat je door je levensstijl onmogelijk zwanger kan worden, want dat ben je de laatste 3 jaar ook niet geworden....... heb je een nieuw vriendje is het gelijk raak Lachen Lachen

maar geeft niet, nu weet ik dat ik nog wel zwanger kan raken, en nu laat ik er knoopjes inleggen....... probleem opgelost Lachen

Alleen vind ik het raar dat ze dat uit het pakket hebben gehaald

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:07

Ik vind het ook belachelijk wat er nu allemaal uit is gehaald, ik ben laatst bij de reumatoloog geweest ... 104 euro, voor nog geen 10 minuten daar binnen, oh wacht ik lieg, ik heb een uur in de wachtruimte gezeten Clown

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:11

Arnyek schreef:
Eens, al betaald de asielzoeker niet dezelfde ziektekosten als wij...

die betalen niks, die krijgen alleen maar en daar hoeven ze niks voor te doen.... Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:12

Ik mag gelukkig niet klagen, mijn verzekering dekt werkelijk alles!

Nu ook, vanmorgen vaccinaties gehaald voor Indonesie, wordt vergoed! Mijn behandeling bij osteopaat, orthodontist, kaakchirurg, operaties alles wordt gedekt! Niks eigen risico.. Dus ik betaal mij premie niet voor niets!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:14

Eigen risico is voor iedereen verplicht Knipoog Dus ongeacht je premie Lachen

Dus je moet een deel van die vaccinatie nog wel betalen, alleen krijg je die rekening pas achteraf Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:18

crossmonster schreef:
Ik vind het ook belachelijk wat er nu allemaal uit is gehaald, ik ben laatst bij de reumatoloog geweest ... 104 euro, voor nog geen 10 minuten daar binnen, oh wacht ik lieg, ik heb een uur in de wachtruimte gezeten Clown

zo heb ik mijn huisarts wel eens een handgeschreven bon gegeven voor mijn voorrijkosten en wachttijd Lachen

Hij kon er niet om lachen, ik wel Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:21

ik complimenteer mijn huisarts wel eens:
zooo maar 15 minuten moeten wachten, een nieuw record! Haha!

Zij kan het wel waarderen gelukkig Nagelbijten / Gniffelen

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:27

KiWiKo schreef:
crossmonster schreef:

zo heb ik mijn huisarts wel eens een handgeschreven bon gegeven voor mijn voorrijkosten en wachttijd Lachen

Hij kon er niet om lachen, ik wel Lachen

Vork hahaha die is wel goed

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:39

Megan_ schreef:
Ik mag gelukkig niet klagen, mijn verzekering dekt werkelijk alles!

Nu ook, vanmorgen vaccinaties gehaald voor Indonesie, wordt vergoed! Mijn behandeling bij osteopaat, orthodontist, kaakchirurg, operaties alles wordt gedekt! Niks eigen risico.. Dus ik betaal mij premie niet voor niets!

Ja dat dacht ik dus ook ..... ik zit terug te denken of ik dit jaar vaker naar ziekenhuis ben geweest maar dat was volgensmij eind vorig jaar...

Ik dacht ook dat mijn verzekering alles dekte...
Nu denk ik wel twee keer na voor ik weer naar het ziekenhuis ga, dan maar wat langer met pijn rondlopen .... maar ik heb dit geld gewoon niet ..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:09

woofie schreef:
En waarom is de zorg zo duur?? nee. niet de kosten van de medicijnen en de behandelingen....zelfs niet het schoonmaken van de ambulance na iedere rit.....De zorg is zo duur omdat de top teveel geld kost!!
Al die poenerige managers, die hun zakken vullen met de door ons opgehoeste premie's!
Achter elk paar handen aan een ziekenhuis of verpleeghuis bed staan er 4 met de handen in de zakken om te kijken of het nog efficienter, nog goedkoper kan......want zij zijn managers dus zij hebben er verstand van...dat ze nog nooit een patient hebben verpleegd is niet van belang.....
En zo managen ze heel Nederland naar de verdoemenis!

Amen...Heb ik nog een mooi verhaal over, trouwens. Mijn oom had een hersenbloeding gehad en heeft de laatste jaren in een verpleegtehuis gezeten. Daar werd hij verzorgt door een schat van een mens; hadden ze een uitstapje gehad, maakte zij foto's en zette die in een lijstje op zijn kamer, om maar wat te noemen. Van die hele kleine dingetjes die het leven iets opfleuren. Is ze 'wegbezuinigt' omdat ze teveel aandacht aan de patienten gaf...(is natuurlijk maar één kant van het verhaal, maar toch)

Maar neem nou medicijnen. Als de verzekeraar vindt dat je medicijn A moet nemen terwijl je het beste functioneert bij medicijn B heb je pech gehad; zelf dokken of voor deurtje A gaan. Bij sommige medicatie maakt het idd niet uit of je nu de dure of goedkoopste hebt, maar bij andere ben je gebonden aan een specifiek medicijn. Jammer dan, als dat niet meer vergoed wordt...

Ik heb eens een week lang moeten zeuren, klagen, janken en smeken om een receptje voor diazepan. Ik heb een soort van rusteloze benen, kreeg eerst iets anders wat na drie vier weken zou werken. Leuk, maar als je al drie maanden twee uur per nacht slaapt wil je niet nog een maand, ik kón ook niet meer. Eindelijk gekregen, gelijk opgehaald en twee dagen later lag er alweer een rekening in de bus van de verzekeraar. Okay, zal standaard wezen, maar ik was nog zo furieus dat ik ze maar even heb laten wachten voordat ik betaalde (sneller met de acceptgiro dan de pillen, verdorie).

Persoonlijk vond ik het vorige systeem (250 euro opmaken, hield je over kreeg je het terug) prettiger. Liever geen 'extra' geld terug aan het eind van het jaar dan wachten met medicijnen halen omdat je even geen 150 euro hebt liggen. Je wordt als chronische patient evengoed wel gepakt op het feit dat je ziek bent, maar achteraf geen geld terugkrijgen komt iets minder hard aan, is mijn idee. Nee, je zal het weten hoor, dat je het lef hebt om ziek te zijn (btw veel chronische aandoeningen zijn niet of slecht te voorkomen, hooguit binnen de perken te houden, en dan heb je ook nog 'buiten je schuld om ongelukken' die een chronische klacht op leveren)..

De HA is al jaren zuinig met medicijnen en verwijzingsbriefjes. Wat is nu 5 jaar zeuren voor je naar een reumatoloog mag, toch? En dan ineens 800 mg ibuprofen meekrijgen, 'neem er maar twee van in' en dan van de apotheker horen dat dat geen goed plan is als je ook antidepressiva slikt. Als je niet assertief genoeg bent, zoals ik, dan wordt je geregelt met een kluitje in het riet gestuurd. Ga maar rekoefeningen doen, gewoon doorgaan (terwijl alles wat ik toen eens nodig had één keer fysio was; heup rechtgezet en ik liep weer als een kievit). Nou hoef ik al niet eens meer hier naar het ziekenhuis want ik woon in Lelystad (volg het nieuws maar als je dat niets zegt)...

Ik weet het niet...Het lijkt wel alsof je steeds meer betaald voor steeds minder zorg en alsof het steeds lastiger wordt om gewoon netjes geholpen te worden. Al met al neem ik voortaan als ik iets van medische zorg nodig heb maar een condoom mee. Als je dan toch genaaid wordt kun je het maar beter veilig doen...

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:24

Ik vind ons zorgstelsel ook steeds slechter worden. Zo heb ik van mijn verzekeraar al voor meer dan 200 euro rekeningen gehad, terwijl ik een eigen risico van 150 heb... Niet betalen is een aanmaning en als je wel betaald krijg je toch een aanmaning Clown

Helaas heb ik al ruim 4 maanden erg pijnlijke baarmoeder klachten, waardoor ik regelmatig door de grond ga van de pijn. Hiervoor al 3 echo's gehad en na een bezoek en onderzoeken van de gyn een telefoontje gekregen van deze heer, "ik kan niets vinden dus ik kan niets voor je doen." Hierna de mededeling dat ik terug kon gaan naar mijn huisarts zodat deze me weer naar een ander kan door verwijzen. Imo is er dan iets heel erg mis, van het kastje naar de muur heet dat. En volgens mij is het toch echt de gyn die "vrouwenklachten" zou moeten verhelpen.. Ik weet het allemaal niet meer..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:28

nils schreef:
even wat anders...

asielzoekers die niet werken (maar geld krijgen van de overheid) zijn verzekerd, hoeven maar te piepen en ze gaan naar het ziekenhuis, hiervoor is een taxi nodig om naar het ziekenhuis te gaan, wordt betaald, de afspraak, medicatie eventuele (thuis) zorg en alles wat er bij komt kijken wordt betaald....

psygisch niet in orde, ow dan gaan we maar direct naar een psycholoog (hoeven niet op een wachtlijst maar kunnen alla minuut geholpen worden en alles wordt betaald)

tandarts idem dito...

en dan heb ik het nog niet eens over alle andere kostenposten (advocaat, vergoedingen, eten en drinken en ga zo nog maar even door...)

alles wordt betaald door onze overheid....
neeee!, door ons belastingsgeld!!!!

en wij moeten maar betalen en wachten op goeie hulp....

Dit is volslagen flauwekul. Een asielzoeker gaat net als wij naar een huisarts en die bepaalt of iemand wel of niet wordt doorverwezen. Die volgt dezelfde richtlijnen al andere huisartsen, dus niks voorrang. Wat wel soms kan spelen is dat er prake is "van achterstallig onderhoud" en dan heb ik het over ernstige aandoeningen die in het thuisland niet worden opgemerkt (gebrekkige zorg) of niet te betalen zijn aldaar (armoede). Er moet vaak een tolk mee, dat klopt, maar dat komt uit een heel ander subsidiepotje als de zorg, dus daar merk je weinig van. Dat de overheid alles betaalt is wel logisch, zolang een asielzoeker in de procedure zit mag hij niet werken. Hij krijgt dan wekelijks een klein bedrag om wat extraatjes te kopen, snoepjes zeepjes ed. Daar kan je echt geen ziektekostenverzekering van betalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:29

Nikka schreef:
[Daar kan je echt geen ziektekostenverzekering van betalen.

alsof je dat wel van een uitkering kan Haha! Haha! Haha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:38

Ik vond het vorige systeem zelf ook beter in plaats van het verplichte eigen risici van 150 euro. Wat dan helemaal irritant is: dochterlief heeft al een tijd problemen met haar knie. ik wil een foto, die ik hoogstwaarschijnlijk toch zelf moet betalen, maar huisarts vind het niet nodig, grrrr, dus geen foto want je kunt nu eenmaal niet zomaar je knip trekken in het ziekenhuis en een foto op eigen kosten laten maken.

Aan de andere kant, kijk eens naar de VS. Als je daar niet via je werkgever verzekerd kunt zijn betaal je al snel 400$ (!) per persoon, per maand. En kinderen gratis meeverzekerd tot 18 jaar, daar hebben ze al helemaal nooit van gehoord, vandaar die 50miljoen Yanks die geen verzekering hebben.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:41

Ik heb de eerste pagina gelezen en de laatste Bloos , toch ga ik reageren.

De zorgverzekeringswet (oftewel het oude ziekenfonds) is ontstaan uit het solidariteitprincipe. Met z'n allen voor elkaar zorgen.

De zorgverzekeringswet: de premies zijn de pan uit gerezen. Naar mijn idee komt dit hoofdzakelijk door de vergrijzing. En de ouderen maar 'klagen' dat vroeger zo hard werd gewerkt, bladiebla, en wie moet nu voor hun zorgen? Ja juist, wij! Dat geeft helemaal niet, vind ik. Op zich is het in Nederland niet zo slecht, uitzonderingen daargelaten.

De AWBZ: je kunt hier pas aanspraak op maken, als je een indicatiebesluit hebt. Dit indicatiebesluit moet aangevraagd worden bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Iedereen die denkt of vindt dat ie een zorgvraag heeft kan zich wenden tot het CIZ.
Het motto op dit moment is: ouderen zo lang mogelijk thuis laten wonen. Natuurlijk krijgt het CIZ vanuit het ministerie min of meer de opdracht om niet teveel of te weinig te indiceren.
Over de AWBZ kan ik nog veel meer vertellen, maar ik zal jullie er verder niet mee vermoeien. Tenzij jullie vragen hebben, dan beantwoord ik die graag.