Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:25

Het gaat beter dat merk ik aan alles,en haar juffrouw begeleid haar ook oppeens intensief.Gisteren had ze een gesperk met de juffrouw,en ik vroeg oh waar over dan? Dat mag ik niet zeggen dat is geheim,dus ik vond dat raar.Maar na door vragen kwam ik er achter dat het niemand iets aan gaat wat zei en haar juf bespreken.Dat vind ik erg goed,de klasgenoten weten er dus niks van af.Een jongen had een propje gegooid terwijl zei aan het werk was en dat nam haar juf hoog op(vanwege haar concentratie).De juf vroeg dus wat zei er van vond dat hij dat propje had gegooid, met andere woorden was dat pesten of storen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:00

Ik wil je de moed niet ontnemen, maar ondanks dat het kinderen zijn, merken ze dondersgoed wat er gaande is tussen leraar en leerling!
Hoe stiekem dan ook.
Het is goed dat ze begeleid wordt, maar pas op dat ze niet daarop gepakt gaat worden.
Want dat gebeurde mij, ik werd opgewacht omdat ik hulp zocht bij mijn meester.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:06

Na je verhalen over deze school zie ik het misschien een beetje zwart in maar vind het persoonlijk een beetje raar dat de juf aan een kind gaat vragen of iets pesten of storen is. Wat moet zo´n kind daar nou op zeggen? De volwassenen moeten de grens aangeven.

Maar goed, wel fijn dat er verbetering in zit en vooral dat je dochter zich beter voelt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:13

Marleen: welke concrete afspraken zijn er nu gemaakt tussen jullie en de school?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:21

lautje76 schreef:
Na je verhalen over deze school zie ik het misschien een beetje zwart in maar vind het persoonlijk een beetje raar dat de juf aan een kind gaat vragen of iets pesten of storen is. Wat moet zo´n kind daar nou op zeggen? De volwassenen moeten de grens aangeven.

het is wel een eerste stap zodat ze aan kan geven dat ze iets niet leuk vindt.
later moet ze het natuurlijk zelf zien op te lossen, maar voor nu vind ik het al een goede eerste stap. zo is de leerkracht niet de allesbepaler, maar heeft het kind zelf ook een stem.
'nee, ik vind dit niet leuk, dus hij/zij moet stoppen.'

ik gebruik het soms zelf ook als ik op de groep werk (kids met gedragsproblemen) m.b.t zelfstandigheid en leren luisteren naar elkaar.
soms hoef ik alleen iets toe te voegen: 'pietje, hoor je dat kess zegt dat hij niet wil dat je zijn speelgoed pakt?' als voorbeeld.
maar ook: 'vinden jullie het spelen leuk gaan?'

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:35

milo schreef:
lautje76 schreef:

het is wel een eerste stap zodat ze aan kan geven dat ze iets niet leuk vindt.
later moet ze het natuurlijk zelf zien op te lossen, maar voor nu vind ik het al een goede eerste stap. zo is de leerkracht niet de allesbepaler, maar heeft het kind zelf ook een stem.
'nee, ik vind dit niet leuk, dus hij/zij moet stoppen.'

ik gebruik het soms zelf ook als ik op de groep werk (kids met gedragsproblemen) m.b.t zelfstandigheid en leren luisteren naar elkaar.
soms hoef ik alleen iets toe te voegen: 'pietje, hoor je dat kess zegt dat hij niet wil dat je zijn speelgoed pakt?' als voorbeeld.
maar ook: 'vinden jullie het spelen leuk gaan?'

Is het niet zo dat je door een gepest kind in het openbaar vragen te stellen, je het juist zwakker in de klas maakt?
Ik begrijp jou als leerkracht wel. Het kind moet zelf ook dingen zeggen, maar wat doe je met een gepest kind?
Is het niet een kwestie van het beter leren kennen van het kind, en dan met name de non-verbale communicatie.
Het lijkt me beter dat je actie onderneemt op dingen die het kind non-verbaal aangeeft. Zo krijgt de rest van de klas ook niet de indruk dat het kind een hand boven het hoofd wordt gehouden..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:04

Ik hoop van harte dat die juf het écht goed voor heeft met het kind.
Want in mijn pestperiode kreeg IK op m'n kop van de leerkracht.

Als jij niet mag weten wat er tussen het kind en de juf is besproken, zou ik me zelfs DAAR al vragen rond stellen.
Wie weet zegt die juf wel totaal iets anders en zet ze haar ergens onder druk dat ze het niet aan haar ouders mag vertellen.

Ik zie misschien spoken... maar zo'n dingen gebeuren nou eenmaal ook in realiteit..... Wees ook daarvoor op je hoede.

Ik vind het zelfs wat in het belachelijke getrokken.. proje gooien en vragen "was dat pesten of storen?" in volle klas..... Dan wordt naar mijn inziens gesugereerd dat ze het maar opblaast dat ze gepest wordt....

Ik kan daar ook compleet mis in zijn hé, maar als slachtoffer komt mij dit zo over....spottend...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:34

Lieke_M schreef:
Ik hoop van harte dat die juf het écht goed voor heeft met het kind.
Want in mijn pestperiode kreeg IK op m'n kop van de leerkracht.

Als jij niet mag weten wat er tussen het kind en de juf is besproken, zou ik me zelfs DAAR al vragen rond stellen.
Wie weet zegt die juf wel totaal iets anders en zet ze haar ergens onder druk dat ze het niet aan haar ouders mag vertellen.

Ik zie misschien spoken... maar zo'n dingen gebeuren nou eenmaal ook in realiteit..... Wees ook daarvoor op je hoede.

Ik vind het zelfs wat in het belachelijke getrokken.. proje gooien en vragen "was dat pesten of storen?" in volle klas..... Dan wordt naar mijn inziens gesugereerd dat ze het maar opblaast dat ze gepest wordt....

Ik kan daar ook compleet mis in zijn hé, maar als slachtoffer komt mij dit zo over....spottend...

Precies wat ik niet kon verwoorden!

Een leerkracht hoort in mijn ogen juist te willen dat de ouders er ook van weten.
Ik schrok al van de armoede die er in mijn dorp was, wat ik nooit had verwacht (door werk van mijn moeder achter gekomen). Dus schrik niet als dit niet gaat zoals jij denkt. Er gebeuren zoveel dingen die niet goed zijn!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:45

@Milo, dank voor je uitleg. Ik begrijp nu dat er dus wel een pedagogisch idee achter zit.

Ik hoop echter wel dat, los van zo´n gesprek met het meisje, de jongen gewoon in de klas door de lerares op zijn plaats gezet is toen hij een propje gooide.
Het werken aan het meisje zou hand in hand moeten gaan met het disciplineren van de hele groep over wat toelaatbaar is en wat niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:49

Ik ben blij voor jou en jouw dochter dat er verbetering in zit. En dat de juffrouw jouw dochter nu serieus neemt, is een hele grote stap vooruit!. Super.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:59

maar ik vind persoonlijk, het niet prettig als mijn kind een gesprek heeft gehad met een lerares waar niet over gesproken mag worden!
en daarbij hoort de lerares de moeder op de hoogte te houden!
ik klink misschien erg negatief en dat wil ik niet, maar ik denk dat je er echt beter aan had gedaan om haar naar een ander school te doen en dan verder met de cursus!
er word nu gewoon aangeklooit vind ik , en het kind is de dupe!
maar ik hoop dat ik het mis heb natuurlijk!
en ik hoop dat je dochter zich echt beter voelt, en dat ze niet meer gepest word!
groetjes van bren! Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:31

Ten eerste: propjes gooien in de klas lijkt me zonder meer ontoelaatbaar, en de persoon die het doet, kan daarop aangesproken voelen zonder dat het doelwit daar op welke wijze ook bij betrokken is.

Dat geeft een signaal: dit gedrag tolereert deze juf/school niet.
alle kinderen krijgen bescherming tegen dit gedrag.

En bovenstaande kan voor ieder gedrag gelden waarbij een leerling een medeleerling hindert.
Op die manier worden ook de sociaal zwakkere kinderen beschermd zonder gezichtsverlies.
In mijn pestperiode heb ik ervaren dat het pesten onder leraren die de klas in de hand hadden, niet voorkwam maar bij 'zwakke' leraren die geen orde konden houden des te meer.

Ten tweede: dat je dochter denkt dat ze niet met jou mag praten over dat gesprek, is een reden om de boel weer kort te sluiten.
Kan zijn dat ze het niet goed begrepen heeft, kan me niet voorstellen dat een lerares zulke afspraken met een kind maakt.
Ik weet wat ik tegen de leraar van míjn kind zou zeggen in dat geval!
Dus dat lijkt me iets om even op school over te babbelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:46

randalinpony schreef:
Ten eerste: propjes gooien in de klas lijkt me zonder meer ontoelaatbaar, en de persoon die het doet, kan daarop aangesproken voelen zonder dat het doelwit daar op welke wijze ook bij betrokken is.

Dat geeft een signaal: dit gedrag tolereert deze juf/school niet.
alle kinderen krijgen bescherming tegen dit gedrag.

En bovenstaande kan voor ieder gedrag gelden waarbij een leerling een medeleerling hindert.
Op die manier worden ook de sociaal zwakkere kinderen beschermd zonder gezichtsverlies.
In mijn pestperiode heb ik ervaren dat het pesten onder leraren die de klas in de hand hadden, niet voorkwam maar bij 'zwakke' leraren die geen orde konden houden des te meer.

Ten tweede: dat je dochter denkt dat ze niet met jou mag praten over dat gesprek, is een reden om de boel weer kort te sluiten.
Kan zijn dat ze het niet goed begrepen heeft, kan me niet voorstellen dat een lerares zulke afspraken met een kind maakt.
Ik weet wat ik tegen de leraar van míjn kind zou zeggen in dat geval!
Dus dat lijkt me iets om even op school over te babbelen.

Je vergeet een groep.
Ik zat namelijk in de klas bij een leraar die overal orde overzag, geweldige leraar, door iedereen gerespecteerd en bij de meeste leerlingen favoriet.
EN... Dat wilde hij graag zo houden.
Die groep heb je ook nog, ze willen gewild blijven, en daar gaan nog weleens wat leerlingen aan onderdoor.
Het is kinderachtig dat deze leraren bestaan, maar ze zijn er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:32

Janine1990, juist, zo kende ik een leraar en een lerares ze vormde een trio, alleen die andere leraar deed het achter de schermen. Ze noemden hen "het blok". Ze waren popi bij de popi groep van de klas, want elke groep heeft een harde kern en een subgroep en dan wat enkele die er rondom zwerven.

Deze popieleraren vonden het ook wel spannend als er eentje of meer, maar meestal is het er nl eentje die "gepakt" werd door de groep. Zij noemden het ook groepsproces, op deze manier konden ze nl de groep beteugelen, je maakt dan een stiekum verbond met de harde kern waardoor je niet uit hun gratie valt, en het recht van de sterkste gaat hanteren. Is een stiekeme manier om toch macht te houden zonder dat je je gezicht verliest door de agressors aan te pakken en het op te nemen voor de zwakkere.

Het vergt ook een goed psychologisch inzicht om een groepsproces te begrijpen en te hanteren en te vormen naar je hand, ook dan komt het karakter van de leider, de leraar, naar boven. Macht is nl meestal iets heel engs en je kan via die macht nl eigen frustraties afreageren. Zelden zie je een aardige, sociale en beminnelijke leraar/lerares aan de macht van een diverse groep met harde kernen die de toon zetten. Het is ook niet makkelijk.

Jammer dat docenten geen trainingen krijgen in het herkennen, doorgronden en afrekenen met gepest en de pesters op een positieve manier een sociale rol in de groep te laten verkrijgen. De pesters zijn nl vaak zelf slachtoffer van iets.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:29

Docenten die vanwege eigen egostrelende redenen het pesten door de vingers zien, vallen nog steeds niet onder het kopje goede leerkracht Knipoog

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:39

Ik sta echt versteld van wat de TS niet doet. Bescherm aub je kind, ze is pas 10. Doe er wat aan, en wacht niet voor het telaat is.
Het gaat veel te ver...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:34

Persoonlijk vind ik wel dat de TS haar best doet. Ze heeft echt wel de beste bedoelingen met haar kind en ze gaat momenteel ook door een hel.

Het is gemakkelijk roepen: Doe iets, bescherm je kind... De situatie waarin de TS zit is niet makkelijk. En elke stap in de goede richting vind ik een mooie voorruitgang.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:47

sorry,maar dat ben ik niet met je eens.
het gaat wél om een kind wiens leven verwoest word.

natuurlijk elke stap is er een,maar ik zou zelf echt niet zo afwachtend reageren als het om mijn kind zou gaan.
niemand zegt dat het makkelijk is,maar de ts kwam wel erg gemakzuchtig over,al geloof ik niet dat dat zo is.
want niemand gunt zijn kind iets als dit,neem ik aan

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:56

Als de TS er gemakszuchtig over moest zijn had ze dit topic niet geopend en ik merk aan haar berichtje dat ze er wel degelijk mee inzit. En dat ze haar kind zeker en vast een pestvrij leven gunt!

Iedereen beleefd situatie's op een andere manier... Jij zou direckt op tafel kloppen (bij wijze van spreken dan). De TS is inderdaad afwachtender omdat ze schrik heeft dat ze het probleem gaat verergeren.

Dit is geen reële angst maar het is wel een begrijpelijke angst omdat de school inderdaad macht heeft en een pestprobleem niet binnen de 1,2,3 is opgelost.

Persoonlijk vind ik dat elke school verplicht een stevig pestbeleid moet voeren (zowel op meelopers, omstaanders, pesters als gepeste gericht) zodat deze situaties tot de voltooid verleden tijd gaan behoren. Want niet enkel het kind is hier het slachtoffer... De ouders ook...

Edit: schrijffout verbeterd
Laatst bijgewerkt door lindake op 18-10-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:59

het laatste stukje ben ik wel helemaal met je eens.
en als die halfzachte manier van aanpakken dus duidelijk niet werkt,dan zou ik het op een minder aardige manier aanpakken,maarja wie ben ik

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:02

lindake schreef:
Persoonlijk vind ik dat elke school verplicht een stevig pestbeleid moet voeren (zowel op meelopers, omstaanders, pesters als gepeste gericht) zodat deze situaties tot de voltooid verleden tijd gaan behoren. Want niet enkel het kind is hier het slachtoffer... De ouders ook...

Tja pakte ze het maar zo aan. Bij ons op school was er wel een pestbeleid Ik heb er nooit wat van gemerkt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:07

ukje schreef:
lindake schreef:

Tja pakte ze het maar zo aan. Bij ons op school was er wel een pestbeleid Ik heb er nooit wat van gemerkt.

Kleine aanvulling...
Ze moeten niet enkel een goed pestbeleid hebben...
Ze moeten er ook iets mee doen Knipoog.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:25

lindake schreef:
Persoonlijk vind ik wel dat de TS haar best doet. Ze heeft echt wel de beste bedoelingen met haar kind en ze gaat momenteel ook door een hel.

Het is gemakkelijk roepen: Doe iets, bescherm je kind... De situatie waarin de TS zit is niet makkelijk. En elke stap in de goede richting vind ik een mooie voorruitgang.

Nou sorry, zo verschrikkelijk ingewikkeld is het niet hoor om je kind naar een andere school te doen of om met je vuist of tafel te slaan. Keuzes maken, simple as that.

En dat is voor TS persoonlijk blijkbaar moelijk. En ook dan kan je beginnen met de keuze te maken om jezelf te veranderen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:59

Ooit eens het boek van carry slee gelezen? spijt heet het, het is echt een goed boek en eigenlijk zouden alle pesters dat verplicht moeten lezen!

ik heb zelf ook ooit een assertiviteits cursus gedaan maar daar ben ik nooit wat van opgestoken en dat hielp dus ook niet. Ik weet niet mee hoe die cursus heete.

Naar een andere school lijkt me geen oplossing want straks gaan alle kinderen naar de middelbare en kan ze makkelijk weer een aantal tegen komen en de kans is groot dat ze dan weer helemaal dicht klapt. Of ze is dan zo gegroied dat ze wel voor zichzelf opkomt maar dat is niet zo'n grote kans, iig dat is mijn persoonlijke ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:02

UItzoeken waarom het kind gepest wordt is het belangrijkste en dat proberen te veranderen.

Is het omdat ze zich stom kleedt, stinkt, sloom haar heeft, lelijke bril, bijles nodig heeft om niet de stomste van de klas te zijn. Dat zijn allemaal dingen waarmee kinderen gepest worden en dat kan je zelf veranderen. Sowieso is het een goed idee om een makeover te gaan doen met het kind om zelfvertrouwen te kweken. Op bewegingslessen, jazzballet, judo, atletiek, dat ontspant, maakt energiek en wordt ze zich bewust van haar lijf waardoor ze zich zich beter kan presenteren.

Naar de jeugdpsycholoog zodat ze kan praten over haar onzekerheden, wellicht ligt het probleem ook wel thuis.

Marleen, ze was ooit zo bang voor jullie pony, ik hoop dat je het paardrijden voor haar hebt afgezworen, angsten en onzekerheden verzwakken. Maak je kind sterk.
Ik hoop dat je niet onbewust projecteert, wellicht kan jij met de nieuwe ontwikkeling van je dochter mee gaan in die trant. Zelf zekerder, zelfbewuster en bewuster worden zal ook op zijn plaats zijn. Als jij beter in je schoenen staat, zal je ook anders met je dochter omgaan en als je gegroeid bent, zal je het niet oplossen zoals je het nu doet.
Dan zal je zelf sterker tegen over je dochter staan en eisen dat ze voor zich zelf op komt en niet moet piepen met kleine dingen, maar sterk zijn en zal je zelf zo sterk zijn dat je met zo een lerares en schoolhoofd korte metten maakt. Dan heb je daar maar 1 duidelijk gesprek voor nodig.

Dat is het verschil van jouw met andere mensen, waardoor andere mensen nooit in zo een situatie zullen komen en zo kan jij ook worden, dat geldt ook voor jouw dochter. Zo moeder zo dochter. Werk aan de winkel!!!!
Het is nl niet alleen school, na school komt de maatschappij, het werk, de vrienden, de relatie en dan ook weer de eigen kinderen.