Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
lautje76 schreef:Na je verhalen over deze school zie ik het misschien een beetje zwart in maar vind het persoonlijk een beetje raar dat de juf aan een kind gaat vragen of iets pesten of storen is. Wat moet zo´n kind daar nou op zeggen? De volwassenen moeten de grens aangeven.
milo schreef:lautje76 schreef:Na je verhalen over deze school zie ik het misschien een beetje zwart in maar vind het persoonlijk een beetje raar dat de juf aan een kind gaat vragen of iets pesten of storen is. Wat moet zo´n kind daar nou op zeggen? De volwassenen moeten de grens aangeven.
het is wel een eerste stap zodat ze aan kan geven dat ze iets niet leuk vindt.
later moet ze het natuurlijk zelf zien op te lossen, maar voor nu vind ik het al een goede eerste stap. zo is de leerkracht niet de allesbepaler, maar heeft het kind zelf ook een stem.
'nee, ik vind dit niet leuk, dus hij/zij moet stoppen.'
ik gebruik het soms zelf ook als ik op de groep werk (kids met gedragsproblemen) m.b.t zelfstandigheid en leren luisteren naar elkaar.
soms hoef ik alleen iets toe te voegen: 'pietje, hoor je dat kess zegt dat hij niet wil dat je zijn speelgoed pakt?' als voorbeeld.
maar ook: 'vinden jullie het spelen leuk gaan?'
Lieke_M schreef:Ik hoop van harte dat die juf het écht goed voor heeft met het kind.
Want in mijn pestperiode kreeg IK op m'n kop van de leerkracht.
Als jij niet mag weten wat er tussen het kind en de juf is besproken, zou ik me zelfs DAAR al vragen rond stellen.
Wie weet zegt die juf wel totaal iets anders en zet ze haar ergens onder druk dat ze het niet aan haar ouders mag vertellen.
Ik zie misschien spoken... maar zo'n dingen gebeuren nou eenmaal ook in realiteit..... Wees ook daarvoor op je hoede.
Ik vind het zelfs wat in het belachelijke getrokken.. proje gooien en vragen "was dat pesten of storen?" in volle klas..... Dan wordt naar mijn inziens gesugereerd dat ze het maar opblaast dat ze gepest wordt....
Ik kan daar ook compleet mis in zijn hé, maar als slachtoffer komt mij dit zo over....spottend...
randalinpony schreef:Ten eerste: propjes gooien in de klas lijkt me zonder meer ontoelaatbaar, en de persoon die het doet, kan daarop aangesproken voelen zonder dat het doelwit daar op welke wijze ook bij betrokken is.
Dat geeft een signaal: dit gedrag tolereert deze juf/school niet.
alle kinderen krijgen bescherming tegen dit gedrag.
En bovenstaande kan voor ieder gedrag gelden waarbij een leerling een medeleerling hindert.
Op die manier worden ook de sociaal zwakkere kinderen beschermd zonder gezichtsverlies.
In mijn pestperiode heb ik ervaren dat het pesten onder leraren die de klas in de hand hadden, niet voorkwam maar bij 'zwakke' leraren die geen orde konden houden des te meer.
Ten tweede: dat je dochter denkt dat ze niet met jou mag praten over dat gesprek, is een reden om de boel weer kort te sluiten.
Kan zijn dat ze het niet goed begrepen heeft, kan me niet voorstellen dat een lerares zulke afspraken met een kind maakt.
Ik weet wat ik tegen de leraar van míjn kind zou zeggen in dat geval!
Dus dat lijkt me iets om even op school over te babbelen.
lindake schreef:Persoonlijk vind ik dat elke school verplicht een stevig pestbeleid moet voeren (zowel op meelopers, omstaanders, pesters als gepeste gericht) zodat deze situaties tot de voltooid verleden tijd gaan behoren. Want niet enkel het kind is hier het slachtoffer... De ouders ook...
ukje schreef:lindake schreef:Persoonlijk vind ik dat elke school verplicht een stevig pestbeleid moet voeren (zowel op meelopers, omstaanders, pesters als gepeste gericht) zodat deze situaties tot de voltooid verleden tijd gaan behoren. Want niet enkel het kind is hier het slachtoffer... De ouders ook...
Tja pakte ze het maar zo aan. Bij ons op school was er wel een pestbeleid Ik heb er nooit wat van gemerkt.
. lindake schreef:Persoonlijk vind ik wel dat de TS haar best doet. Ze heeft echt wel de beste bedoelingen met haar kind en ze gaat momenteel ook door een hel.
Het is gemakkelijk roepen: Doe iets, bescherm je kind... De situatie waarin de TS zit is niet makkelijk. En elke stap in de goede richting vind ik een mooie voorruitgang.