We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:45

secricible schreef:
Ik heb ook zo'n excel en ga er goed op. Daarnaast 2 bankrekeningen: 1 met pinpas en 1 zonder. Op die zonder komt alles binnen en gaan vaste lasten uit. Op de ander wordt gedurende de maand gefaseerd geld voor variabele lasten gestort (wekelijks boodschappengeld ed, maandelijks leuke dingen geld enz).
Die combinatie geeft me echt zoveel grip.
Ik vul eigenlijk alleen nog begin vd maand inkomen in om te zien of er nog gespaard kan worden naast het structurele spaarbedrag (omdat sommige vaste lasten periodiek zijn of omdat salaris wat varieert) en einde van het jaar check ik alle bedragen en mijn spaaropdrachten en meer hoeft niet.

Dat heb ik inderdaad ook, van de rekening van waar mijn loon op gestort wordt daar heb ik de pinpas niet van in mijn wallet zitten. Daar gaan inderdaad ook de vaste lasten af, de paar die ik heb haha.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:47

Goede tip voor de zorgverzekering per jaar betalen, heb ik net ook gedaan. Eerder al uitgebreid pakketten vergeleken en ik blijf bij de huidige verzekering.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:37

gaucho schreef:
Goede tip voor de zorgverzekering per jaar betalen, heb ik net ook gedaan. Eerder al uitgebreid pakketten vergeleken en ik blijf bij de huidige verzekering.

Doen wij ook maar eerdere jaren had je wel eens 6% jaar korting en was het echt de moeite helaas is dat amper meer misschien 1-2 % korting…

Fitzroy

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:51

Bij de autoverzekering scheelt het bij mij wel veel. Zo’n 7 %.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:52

joyce_eddy schreef:
paars schreef:
Ik dacht ook even: interessant, dat Scoupy! Maar nee dat ga ik niet doen. Dank Tancreda4 dat je het hier even hebt geplakt. Van 3 jaar alle transacties…dat geef je dan aan de Tsjechen nog eigenlijk goedkoop weg voor een klein beetje korting.

Maar dat geld toch alleen met rekening koppelen? De losse Scoupy acties kun je wel gewoon doen toch?

Voor de cashback hebben ze toch wel wat gegevens en je rekeningnummer, mailadres, geb datum dus...nee. Er is 'recent' in 2021 nog een datalek geweest. Ik denk maar zo: zolang het niet echt broodnodig is, dan bespaar ik liever door slim in te kopen met directe korting bij aankoop in de winkels.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:51

Ik betaal het per maand omdat ik de korting te klein vind. Het scheelt bij mijn zorgverzekering nog geen euro per jaar. Dat geld zet ik liever op een spaarrekening en trek er rente van. Ik ben wel overgestapt naar een andere verzekeraar. Ik ga nu €142,40 betalen voor de basisverzekering. Goedkopere die mijn ziekenhuis onder contract heeft staan kon ik niet vinden.

Ook kijk ik elk jaar of ik qua energie goedkoper uit kan zijn. Alleen loopt mijn contract tot mei. Nog even wachten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:55

Mijn contract loopt nog tot juni. Afgelopen 2 jaar kwam ik op bijna nul uit, maar in 27 valt de salderingsregeling weg dus komend jaar moet ik me er echt even goed in verdiepen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:16

gaucho schreef:
Mijn contract loopt nog tot juni. Afgelopen 2 jaar kwam ik op bijna nul uit, maar in 27 valt de salderingsregeling weg dus komend jaar moet ik me er echt even goed in verdiepen.

Dat verdiepen zijn wij ook aan het proberen, maar dat is echt moeilijk en ingewikkeld. We komen nog niet echt verder door allerlei verschillende regelgevingen en voorwaarden, diverse kleine lettertjes. Daarnaast nog de vraag hoe je het voor je persoonlijke situatie gunstiger kunt maken (verbouwing huis, vloerverwarming, airco, thuisaccu etc, wat met cv ketel doen etc?).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:29

Precies. Ik ben al wat scenarios aan het doorrekenen maar heb sowieso nog niet goed inzichtelijk hoe de prijzen zich zullen gaan ontwikkelen. In huidige situatie kan een thuisbatterij niet uit. Ik krijg in juni 26 of 27 een EV. (hoop dat ik mijn lease contract nog een jaar kan verlengen, dat scheelt sowieso meer dan 2400 op jaarbasis)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:07

Ik heb mijn Excel overzicht gemaakt voor volgend jaar, eind januari kan ik er pas echt op invullen wat er binnen gaat komen omdat we dan allebei in loondienst gaan en mijn uitkering gaat iets omhoog.

Ik heb net weer mijn hobby tripje naar de AH gedaan, besparing van 78% :))

Vooral mini hamburgers die ook in de bonus en 70% waren (vriezer), 8 bakjes guacamole en 6 potjes aardbeien trifle die mooi in de vriesdroger gaan :D

Ook nog roomboter voor in de vriezer.

Moet wel hoognodig weer mijn vriezers en voorraad gaan opeten haha, want die zitten erg vol :+

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:08

Voor degenen met een aparte pinpas voor bijvoorbeeld boodschappen; via welke bank hebben jullie deze?
Ik heb nu een ING betaalrekening+pas en betaal daar maandelijks voor. Maar voor de boodschappen wil ik graag een aparte pinpas gaan proberen... (contant vergeet ik te vaak mee te nemen of er is geen wisselgeld voor in een winkel of alleen een pin-kassa oid). Maar voor een 2e betaalpas wil ik niet nog extra betalen :)

En ik heb trouwens een excel-document, heel uitgebreid, van PorteRenée. Geeft superveel inzicht maar... ik geef toch te veel uit aan boodschappen en bv cadeautjes...

Prairy

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:28

Hoe bevalt die van Renee? Ik had overwogen om die ook te kopen maar weet niet of het nou echt veel meer oplevert dan mijn eigen overzicht...

Ik heb 2 en of betaalrekeningen bij de Rabobank, en betaal voor 1 rekening dus voor 2 passen en voor de andere rekening voor 1 pas (die we niet gebruiken).

PSvanLotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:47

:z
Vetra schreef:
Voor degenen met een aparte pinpas voor bijvoorbeeld boodschappen; via welke bank hebben jullie deze?
Ik heb nu een ING betaalrekening+pas en betaal daar maandelijks voor. Maar voor de boodschappen wil ik graag een aparte pinpas gaan proberen... (contant vergeet ik te vaak mee te nemen of er is geen wisselgeld voor in een winkel of alleen een pin-kassa oid). Maar voor een 2e betaalpas wil ik niet nog extra betalen :)

En ik heb trouwens een excel-document, heel uitgebreid, van PorteRenée. Geeft superveel inzicht maar... ik geef toch te veel uit aan boodschappen en bv cadeautjes...

Rabobank gezamenlijk rekening, wil hier al zo lang weg.
Knab eigen rekeningen.
Bunq eigen rekening.

Maar geen van allen is inderdaad gratis.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:52

Misschien kan je een Wise kaart nemen? Dat werkt als een debet kaart. Je zet er dan maandelijks wat geld op en kan daar dan mee de supermarkt bijv betalen. Vind het superhandig.