Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:55

Mensen die andere mensen standaard meer waard vinden dan een dier vertrouw ik voor geen cent. Als ik ergens allergisch voor ben is het wel dat vreselijke antropocentrisme. Wat ben je, als wezen, dán arrogant zeg! Dan heb je de waarde van (de cirkel van) het leven an sich écht niet begrepen.

En ach, blijkbaar mag ik dat hier zeggen want het is maar een mening toch? :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:56

rien10 schreef:
Het overlijden van iemand die ik een eikel vind, doet mij ook niets.
Maar ik vind het overlijden van iemand die ik een eikel vind, erger dan de dood van een kat.

Wel van een kat.
Niet van mijn kat.

En vul dan voor kat hond in want heb geen katten :D

Ik vind het overlijden van mijn dieren dus echt erger dan van iemand waar ik niks mee heb.

Voor zijn/haar familie vind ik het uiteraard wel rot.
Maar dat verdriet is hun verdriet. Niet het mijne. En probeer ik ook zo te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:56

Nou ik vind het heel lastig om begrip te tonen voor iemand die weken van de kaart is. Ik denk zelf dat dat niet gezond is, ik denk dat iemand dan hulp nodig heeft misschien zelfs wel.
En mensen en dieren gaan dood, dat is een feit, daar moet iemand mee dealen. Doen alsof dat niet zo is, vind ik apart. (stom heb ik volgens mij niet gebruikt)

Als het iemand is die ik goed ken en mag, zou ik eerder hulp proberen te bieden of te regelen, dan erin meegaan.. Maar zo ben ik. Ik ben niet van het zwelgen in verdriet.

UO: ouders die meteen paniek maken als een peuter valt en niks mankeert (dat kan je duidelijk zien aan de val, vooral als de peuter na 30 seconden bedenkt alsnog te gaan huilen) "och heb je niks, oh jee, wat deed je nu, ach kom maar hoor".. creeren een klein monstertje

:')

(deze is al eens geweest geloof ik, er schijnt toch altijd een goede reden te zijn om toch te troosten en het niet weg te lachen / luchtig op te pakken :+ )

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:58

Ik ben ook niet van het zwelgen in verdriet, maar dat overkomt je soms blijkbaar.

Maar verder zeggen we dan toch hetzelfde uiteindelijk Cer en eigenlijk toon je juist wél begrip.
Begrip tonen is ook niet meegaan in het verdriet, maar inzien dat er meer aan de hand is misschien of in elk geval dat het niet goed gaat.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:01

VuurVleugels schreef:
Mensen die andere mensen standaard meer waard vinden dan een dier vertrouw ik voor geen cent. Als ik ergens allergisch voor ben is het wel dat vreselijke antropocentrisme. Wat ben je, als wezen, dán arrogant zeg! Dan heb je de waarde van (de cirkel van) het leven an sich écht niet begrepen.

Ergens denk ik er ook zo over. Alleen dan meer mensen die écht katten of honden of een ander dier haten. Echt háten. Die mensen hebben zulke rode vlaggen in mijn ogen.

Niet leuk vinden kan, bang voor zijn is ook prima. Maar echt haat heb ik het over.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:01

maar ik snap het niet altijd..
Mijn opmerking over een oude hond en iets over leeftijd en wandelingetjes die er straks niet meer zijn, iets van die strekking had als reactie "ja gatver HOU je OP! ik wil daar niet over nadenken!!".

ehhh okeeeej....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:02

En dat zeg ik ook. Jouw verdriet om je vader was nog niet over/genezen/noem het maar, toen je kat overleed. Er was een opstapeling. Dat is nu precies wat ik bedoel. Verdriet is er in vele vormen en maten en het stapelt.
Ik meen -dat is mijn mening, geen wetenschappelijk bewezen feit- dat als je vreselijk erg en vreselijk lang ondersteboven bent van het overlijden van een dier, dat er meer speelt dan dat. In jouw geval de open wond van het verlies van je vader.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:14

Cer schreef:
maar ik snap het niet altijd..
Mijn opmerking over een oude hond en iets over leeftijd en wandelingetjes die er straks niet meer zijn, iets van die strekking had als reactie "ja gatver HOU je OP! ik wil daar niet over nadenken!!".

ehhh okeeeej....

Ja ignorance is bliss toch :D
Het is ook weleens lastig om vooruit te blikken op eventueel moeilijke omstandigheden. Die gedachten komen bij mij ook weleens voorbij, maar dan probeer ik gewoon weer meer van het nu te genieten. Al is dat bij mij ook nog weleens lastig. Maar niet heel reeel misschien nee.

rien10 schreef:
En dat zeg ik ook. Jouw verdriet om je vader was nog niet over/genezen/noem het maar, toen je kat overleed. Er was een opstapeling. Dat is nu precies wat ik bedoel. Verdriet is er in vele vormen en maten en het stapelt.
Ik meen -dat is mijn mening, geen wetenschappelijk bewezen feit- dat als je vreselijk erg en vreselijk lang ondersteboven bent van het overlijden van een dier, dat er meer speelt dan dat. In jouw geval de open wond van het verlies van je vader.

Ja dat denk ik ook wel. Ik heb ook weleens een collega ofzo gehad die een paar dagen niet kwam vanwege het overlijden van een dier. En een andere die een paar maanden weg bleef na het overlijden van een familielid.
9 maanden vind ik in beide gevallen (mens en dier) wel lang en idd ongezond bij gebrek aan een beter woord, maar ik kan niet in het hoofd van een ander kijken en dan hoop ik maar dat ze gepaste hulp hebben/zoeken in zo’n geval.
Verdriet komt in zoveel verschillende maten dat ik daar dan ook niet echt een mening over kan hebben. Al begrijp ik het dan wel.

Cer

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:22

Ah ja wij hebben het er gewoon over, het hoort erbij, het komt er een keer aan.. En mij helpt het als ik weet dat het bijv besproken , geregeld etc is. Ik had bijv al best een poos vantevoren bedacht / geregeld wat ik zou willen/moeten doen als mn paard zou overlijden. En toen dat gebeurde was dat heel prettig. Voor de mensen waar ik het tegen verteld had.
maar, er waren mensen die het heel gek vonden dat ik bij een paard van toen 23 er al over nadacht 'wat als ie straks doodgaat'.. (terwijl, mensen, 23 is op leeftijd.. ze worden geen 50)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:28

Dat ben ik wel met je eens Cer.
Zo wist ik al jaren dat ik Kawa individueel op wilde laten halen door de Rendac.
En toen het zover was had ik ook geen moeite om dat nummer te vinden. Het bellen is k.t maar ja hoort er ook bij.
Er niet over denken is dom. Ja zelfs bij een jonger dier, want we weten gewoon allemaal dat jong ook kan.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:16

Soms kan verdriet/rouwen ook opeens heel snel terugkomen zonder dat je het door hebt. Mijn nichtje van dezelfde leeftijd heeft afgelopen zomer haar strijd met kanker verloren. We waren niet mega close (mede doordat ze in Australië woont) maar waren wel boek buddies en lezen veel dezelfde series. Ik heb vorige maand nadat ik een geweldige boekenreeks uit had gelezen die ze mij had aangeraden opeens heel hard moeten huilen. Daarnaast heb ik er nog steeds ook heel veel moeite mee dat ik straks 27 word en zij niet.

Naar mijn idee wordt het verdriet om iemand (ja dat kan ook een huisdier zijn) niet per se minder maar je eigen leven gaat door en als je ze dan opeens mist dan kan het je weer compleet overvallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:38

Cer schreef:
Nou ik vind het heel lastig om begrip te tonen voor iemand die weken van de kaart is. Ik denk zelf dat dat niet gezond is, ik denk dat iemand dan hulp nodig heeft misschien zelfs wel.
En mensen en dieren gaan dood, dat is een feit, daar moet iemand mee dealen. Doen alsof dat niet zo is, vind ik apart. (stom heb ik volgens mij niet gebruikt)

Als het iemand is die ik goed ken en mag, zou ik eerder hulp proberen te bieden of te regelen, dan erin meegaan.. Maar zo ben ik. Ik ben niet van het zwelgen in verdriet.

UO: ouders die meteen paniek maken als een peuter valt en niks mankeert (dat kan je duidelijk zien aan de val, vooral als de peuter na 30 seconden bedenkt alsnog te gaan huilen) "och heb je niks, oh jee, wat deed je nu, ach kom maar hoor".. creeren een klein monstertje

:')

(deze is al eens geweest geloof ik, er schijnt toch altijd een goede reden te zijn om toch te troosten en het niet weg te lachen / luchtig op te pakken :+ )

Maar de andere kant is ook niet goed.
Hier ging een buurmeisje eens snoeihard met fiets en al op d'r platte snuit, even heel stil en toen een huilbui die boekdelen sprak (kind had zich echt wel pijn gedaan) en 0 reactie van de ouders......

Niet eens even check dat het bij een paar schavers bleef. Dat was achteraf gelukkig wel zo, maar had evengoed anders uit kunnen pakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:45

Dat hebben oom en tante ook eens gedaan bij mijn nichtje. Dat was echt zo'n sirene om niks.... behalve die dag. Arm gebroken. Dat was overigens geen peuter meer maar een jaar of 8.
Tja dat krijg je er van als je je altijd aanstelt }>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:46

Precies Ikke, daarom heb ik toch goed geprobeerd de situatie zo te omschrijven dat het duidelijk is dat de peuter niks mankeert :j

(en niet dat het een mensje is op een fiets die gloedhard op dr snuf gaat..;) )

@DP: :oo :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:47

VuurVleugels schreef:

Ik vind mensen wel echt meer waard dan dieren.
Als ik moet kiezen tussen een kindje wat doodgaat van de honger en een kip, dan gaat die kip dood en krijgt het kind kippensoep.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:49

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:00

Avalanche schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik vind mensen wel echt meer waard dan dieren.
Als ik moet kiezen tussen een kindje wat doodgaat van de honger en een kip, dan gaat die kip dood en krijgt het kind kippensoep.

Dat mag. Ik bekijk de context graag. Goede kans dat het kind van mij ook kippensoep krijgt, maar ik bekijk het per scenario. Niet afhankelijk van welke soort iets of iemand toevallig is.

Ik ben het zo hard oneens met dat mensen altijd belangrijker zijn dan dieren. Zó hard. Want dat ene zinnetje ligt aan de basis van héél véél dierenleed: de mens is altijd belangrijker dan het dier.

Nee. Gewoon, nee. Hiervoor sta ik tot mijn dood op de barricades.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:02

VuurVleugels schreef:
Ik ben het zo hard oneens met dat mensen altijd belangrijker zijn dan dieren. Zó hard. Want dat ene zinnetje ligt aan de basis van héél véél dierenleed: de mens is altijd belangrijker dan het dier.

Er is ook heel veel mensenleed veroorzaakt door dierenrechtenorganisaties. Vooral als ze onschuldige mensen vals beschuldigen. Maar ook met terechte beschuldigingen, want de reactie is, zeker met social media, niet in proportie met wat er gebeurd is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:08

Avalanche schreef:
VuurVleugels schreef:

Er is ook heel veel mensenleed veroorzaakt door dierenrechtenorganisaties. Vooral als ze onschuldige mensen vals beschuldigen. Maar ook met terechte beschuldigingen, want de reactie is, zeker met social media, niet in proportie met wat er gebeurd is.

Mensen die mensen leed aan doen. What else is new.

Ik zie niet hoe dat veroorzaakt wordt door dieren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:23

Nee, dat wordt veroorzaakt door mensen die dieren belangrijker vinden dan mensen.

Ik ben een voorstander van mens en dier humaan behandelen. Waarom moet er gekozen worden?
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 14-12-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:37

Je kunt je mijn inziens wel voorbereiden op het feit dat een dier of een mens op een gegeven moment dood daat, maar je kunt jezelf niet voorbereiden op hoe je er op reageert. Dat heb je écht niet in de hand. Mijn vader was chronisch (ernstig) ziek en om die reden hield ik er in mijn achterhoofd altijd al rekening mee dat hij niet oud zou worden. Hij is uiteindelijk toch heel plotseling overleden. En ik reageerde heel anders dan ik eerder had gedacht. Naast dat ik op dat moment ook wel verdrietig was, was ik een soort van opgelucht en blij. Mijn vader was in zijn ziekte ook echt geen aardig mens meer en de mantelzorg (die ik grotendeels alleen deed) was zwaar. Maar nu, ruim tien jaar later kan ik echt een dag van de leg zijn als ik zijn aftershave ruik of een van "zijn" liedjes op de radio hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:47

Avalanche schreef:
Nee, dat wordt veroorzaakt door mensen die dieren belangrijker vinden dan mensen.

Ik ben een voorstander van mens en dier humaan behandelen. Waarom moet er gekozen worden?

Door een kleine groep die dieren belangrijker vindt dan mensen. Of nee, die een beter leven voor veel dieren wensen.

Want onder de streep trekken dieren ALTIJD aan het kortste eind.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:59

Kunnen we ze niet gewoon allebei goed behandelen?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:15

Avalanche schreef:
Kunnen we ze niet gewoon allebei goed behandelen?

Blijkbaar niet. Want de kip wordt in jouw filosofie hoe dan ook soep.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:16

Ik zie niet zo goed wat dierenrechtenorganisaties met de discussie te maken hebben? En dat de mens niet boven dieren staat staat ook niet gelijk aan dat dieren boven mensen staan...