[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:41

Wat een een triest verhaal Daphne.
Ik moet er niet aan denken dat zoiets met mijn ouders zou gebeuren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:56

Wat een verschrikkelijk triest verhaal Daphne... ;(

Merlen

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:13

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:34

Wat een hartverscheurende verhalen komen er voorbij. Dementie is zo’n wrede ziekte. ;(

Ik heb dementie helaas ook van dichtbij meegemaakt, al was het ‘gelukkig’ niet zo heftig als de gevallen die sommigen hier beschreven hebben.

Toen mijn oma begon te dementeren, ontwikkelde ze waanvoorstellingen over dat opa, haar echtgenoot waar ze al het grootste deel van haar leven mee samenwoonde, vervangen was door een onechte kopie. Ook de woning waar ze samen al ruim 40 jaar woonden, was deel van dat waanidee, en dus ook alleen een kopie. Ze ging daarom natuurlijk haar man en haar thuis wantrouwen, en vroeg regelmatig of ze nou eindelijk weer een keer met opa kon praten, en of ze dan ook weer terug naar huis kon. Deze specifieke waanvoorstelling heeft overigens zelfs een eigen naam; het syndroom van Capgras (Wikipedia link).

Op een gegeven moment was ze ervan overtuigd dat er ergens verborgen tunnels waren die terug zouden leiden naar haar echte huis, dus begon ze s’ nachts alleen door het appartementencomplex te dwalen op zoek naar die tunnels… Wat natuurlijk levensgevaarlijk was voor een fragiel oud vrouwtje die zo wankel en slecht ter been was dat het kleinste zuchtje wind haar al omver kon blazen.

En mijn arme opa heeft al die tijd nog steeds zielsveel van haar gehouden, haar 24/7 verzorgd, gekalmeerd als ze bang en verward was, en alle vreselijke dingen die ze over hem riep rustig over zich heen laten komen, en dat terwijl zijn eigen (fysieke) gezondheid niet veel beter was dan de hare. -O- Het voelde eigenlijk als genade, zowel voor haarzelf als ook opa, dat ze ongeveer een jaar (volgens mij) nadat dit allemaal begon plotseling overleed aan een hersenbloeding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:27

Heftig Equikitt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:51

Verschrikkelijk.

Je zou ook zeggen hoe komen de mensen aan die gedachten?
Een film gezien die raar blijft hangen bij hun dementie oid?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:37

Jeetje Daphne, hartverscheurend |( en ook voor jou Equikitt ;(

Hier ook een oma die erg agressief werd door Dementie. Mijn opa heette Thom en zij was ervan overtuigd dat haar man Tim heette. Pas toen ze hem bont en blauw sloeg, want hij moest weg en Tim moest komen, kon ze opgenomen worden. Die arme man heeft zoveel te verduren gehad voordat dat eindelijk in werking werd gezet. Hij bleef eindeloos geduldig met haar, bewonderenswaardig maar het kostte hem al zijn energie. Nadat ze was opgenomen kwam hij er gelukkig snel bovenop. Ze is, gelukkig voor haarzelf, na een paar maanden gestorven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:58

DuoPenotti schreef:
Verschrikkelijk.

Je zou ook zeggen hoe komen de mensen aan die gedachten?
Een film gezien die raar blijft hangen bij hun dementie oid?

In principe zijn de hersenen gewoon "kapot" en verkeerde bedrading doet rare dingen met je. Dat heeft dus weinig met een film te maken.
Sommige gedragingen zijn terug te herleiden, bijvoorbeeld door dingen die in het verleden zijn gebeurt, of manieren om enigzins grip te houden in een wereld die onbegrijpelijk wordt.
Als je het interessant vind zou je de blogs van Sarah blom eens kunnen lezen, zij verteld adh v casussen hier meer over. https://dementieintheater.nl/blog/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:05

Ze herinneren zich vaak wel dingen van vroeger. Wat ik wel schrijnend vond is dat mijn oma maar boos bleef mopperen waarom haar zoon nou niet op bezoek kwam. Ze was erg boos en verdrietig en riep steeds: Waarom komt ‘naam’ nou niet langs? Maar haar zoon was enkele jaren daarvoor overleden maar dat wist ze dus niet meer. Tja en wat moet je dan zeggen? Ik vond het erg lastig in ieder geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:56

Dank je. Dat blog ga ik eens lezen.

Ik bedoelde de film meer als dat ze daar de waanideeën opdoen.
En door de Alzheimer het niet meer kunnen onderscheiden van echt en niet.
Ik bedoel verborgen tunnels oid lijken me niet herinneren van vroeger. Hoe komen ze er op?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:37

Hoeft niet eens per se vanuit herinneringen of films te zijn, gedachten kunnen rare sprongen maken, al zie je wel steeds dezelfde thema’s (zoals wantrouwen, achterdocht, etc) voorbij komen.

In deze lijn vind ik het ook bijzonder (luguber vind ik dan weer niet zo’n passend woord) om hele jonge mensen met Alzheimer’s dementie (of de ziekte van Parkinson) te zien. De jongsten die ik ‘ken’ zijn/waren eind twintig/begin dertig..

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:57

Het is inderdaad heel erg moeilijk te achterhalen welk deel nu nog overgenomen is uit het echte leven of herinneringen, en dat wat puur ontstaan is door de waanideeën en het steeds verder aftakelende realiteitsbesef.

Ik denk dat het bij mijn oma voortkwam vanuit het laatste nog overgebleven gezonde deeltje in haar hoofd, dat voelde dat er iets niet klopt en wanhopig een terugweg zocht naar het oude vertrouwde leven, daar waar alles nog veilig en normaal was, zoals het hoort. Kijkend door de bizarre ‘bril’ van de dementie uitte dat verlangen zich dan in de zoektocht naar die tunnels.

Ze had ook af en toe wel heldere momenten, waar ze eventjes weer de oude was. Het lijkt me echt zo afschuwelijk om zelf nog soort van door te hebben dat er iets mis is, maar je er helemaal niks aan kunt doen dat jouw grip op de realiteit steeds meer afneemt en te voelen dat je jezelf steeds meer verliest. Dat moet zo ongelofelijk beangstigend en verwarrend zijn. ;(

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:53

Mijn oma zit momenteel met hetzelfde, ze vergeet alles (in het ziekenhuis met een gebroken heup heeft ze wel 20x gezegd dat ze thuis was, ze heeft in haar kamer toen ook alles van de muur getrokken omdat dit niet haar spullen waren, en een verpleegster geslagen). Maar het enige waar ze wel nog helder van geest bij is, is bij onze dochter.

Deze is nu 5 maanden oud en ze herinnert van de hele familie alleen maar haar, zegt ook dat ze pas overgroot oma is geworden,terwijl ze dat al 12jaar is en ook van 4 kindjes voor onze dochter kwam. Zelfs haar eigen zonen en dochters kent ze niet meer maar onze kleine meid wel. Na de verhalen hier ben ik heel benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:06

Delier na een operatie is vrij normaal. Reactie op narcose helaas.
Hopelijk is ze snel de oude.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:12

Onali schreef:
Delier na een operatie is vrij normaal. Reactie op narcose helaas.
Hopelijk is ze snel de oude.

Dit heb ik meerdere keren meegemaakt met mijn moeder. Kan ook door pijnstilling komen.
Mijn moeder kon niet tegen opiaat pijnstillers.
Daar werd ze verward van en dan ademde ze niet goed en ging ze in haar longen CO2 stapelen.

Ze is dus ooit bewusteloos gevonden in een zorghotel. Had ze een CO2 waarde in haar bloed van over de 150. Terwijl een normaal gezond iemand tussen de 20 en 30 zit. Een COPD patiënt zit snel tussen de 50 en 60. En waarden vanaf 70/80 zijn al behoorlijk kritiek.
Zonder dat je het zelf merkt, verzuurt je lichaam, zak je in een coma en vallen daarna je organen uit.
Soort van koolmonoxide vergiftiging die door je lichaam zelf word veroorzaakt.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:25

vionnesem schreef:
Mijn oma zit momenteel met hetzelfde, ze vergeet alles (in het ziekenhuis met een gebroken heup heeft ze wel 20x gezegd dat ze thuis was, ze heeft in haar kamer toen ook alles van de muur getrokken omdat dit niet haar spullen waren, en een verpleegster geslagen). Maar het enige waar ze wel nog helder van geest bij is, is bij onze dochter.

Deze is nu 5 maanden oud en ze herinnert van de hele familie alleen maar haar, zegt ook dat ze pas overgroot oma is geworden,terwijl ze dat al 12jaar is en ook van 4 kindjes voor onze dochter kwam. Zelfs haar eigen zonen en dochters kent ze niet meer maar onze kleine meid wel. Na de verhalen hier ben ik heel benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen...

Nou toevallig vertelde mijn collega ongeveer hetzelfde verhaal. Haar opa is ook dement. Herkent bijna niemand meer bij naam. Maar het zoontje (6 maand) van mijn collega wel. Hij fleurt ook helemaal op als zij hem bij zich heeft.

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:47

:)* Ik herinnerde me net weer aan een bijzonder kunstproject wat in mijn mening goed zou past in dit topic, geen idee of dit al eerder hier werd gepost. Het sluit in ieder geval mooi aan bij het laatste gespreksonderwerp; dementie.

Everywhere at the End of Time (Wikipedia link (Engels)) is een conceptalbum van de artiest The Caretaker. Het is niet bepaald de meest geschikte muziek om even lekker in de achtergrond aan te hebben, maar daarvoor is het ook niet bedoeld. Het album heeft een lengte van 6,5 uur verdeeld over zes ‘stadia’, die samen de geleidelijke progressie van dementie, en de daarbijbehorende degradatie van de psyche van een Alzheimer-patiënt symboliseren, vertaald in geluid. Het begint met herkenbare melodieën, die langzaam maar zeker steeds meer verloren raken tot er niks meer over is.

Ik vind het zo indrukwekkend omgezet, je voelt echt de angst en verwarring, het wanhopige vastklampen aan de laatste herinneringen, de allesverslindende leegte. Wel nog een kleine waarschuwing, het is behoorlijk zwaarmoedig en deprimerend om naar te luisteren, voor feel-good muziek ben je aan het verkeerde adres. :')

-

STAGE 1 : 00:00:00
Here we experience the first signs of memory loss. This stage is most like a beautiful daydream.
The glory of old age and recollection. The last of the great days.

00:00:00 - A1 - It's just a burning memory
00:03:32 - A2 - We don't have many days
00:07:02 - A3 - Late afternoon drifting
00:10:38 - A4 - Childishly fresh eyes
00:13:36 - A5 - Slightly bewildered
00:15:38 - A6 - Things that are beautiful and transient
00:20:12 - B1 - All that follows is true
00:23:44 - B2 - An autumnal equinox
00:26:31 - B3 - Quiet internal rebellions
00:30:02 - B4 - The loves of my entire life
00:34:06 - B5 - Into each others eyes
00:38:42 - B6 - My heart will stop in joy

STAGE 2 : 00:41:22
The second stage is the self realisation and awareness that something is wrong with a refusal to accept that. More effort is made to remember so memories can be more long form with a little more deterioration in quality. The overall personal mood is generally lower than the first stage and at a point before confusion starts setting in.

00:41:22 - C1 - A losing battle is raging
00:46:01 - C2 - Misplaced in time
00:50:44 - C3 - What does it matter how my heart breaks
00:53:22 - C4 - Glimpses of hope in trying times
00:58:06 - C5 - Surrendering to despair
01:03:09 - D1 - I still feel as though I am me
01:07:17 - D2 - Quiet dusk coming early
01:10:54 - D3 - Last moments of pure recall
01:14:47 - D4 - Denial unravelling
01:19:02 - D5 - The way ahead feels lonely

STAGE 3 : 01:23:17
Here we are presented with some of the last coherent memories before confusion fully rolls in and the grey mists form and fade away. Finest moments have been remembered, the musical flow in places is more confused and tangled. As we progress some singular memories become more disturbed, isolated, broken and distant. These are the last embers of awareness before we enter the post awareness stages.

01:23:17 - E1 - Back there Benjamin
01:27:33 - E2 - And heart breaks
01:31:38 - E3 - Hidden sea buried deep
01:32:59 - E4 - Libet's all joyful camaraderie
01:36:12 - E5 - To the minimal great hidden
01:37:53 - E6 - Sublime beyond loss
01:40:03 - E7 - Bewildered in other eyes
01:41:55 - E8 - Long term dusk glimpses
01:45:29 - F1 - Gradations of arms length
01:47:00 - F2 - Drifting time misplaced
01:51:16 - F3 - Internal bewildered World
01:54:45 - F4 - Burning despair does ache
01:57:22 - F5 - Aching cavern without lucidity
01:58:41 - F6 - An empty bliss beyond this World
02:02:19 - F7 - Libet delay
02:06:15 - F8 - Mournful cameraderie

STAGE 4 : 02:08:53
Post-Awareness Stage 4 is where serenity and the ability to recall singular memories gives way to confusions and horror. It's the beginning of an eventual process where all memories begin to become more fluid through entanglements, repetition and rupture.

02:08:53 - G1 - Stage 4 Post Awareness Confusions
02:31:02 - H1 - Stage 4 Post Awareness Confusions
02:52:55 - I1 - Stage 4 Temporary Bliss State
03:13:58 - J1 - Stage 4 Post Awareness Confusions

STAGE 5 : 03:36:12
Post-Awareness Stage 5 confusions and horror. More extreme entanglements, repetition and rupture can give way to calmer moments. The unfamiliar may sound and feel familiar.
Time is often spent only in the moment leading to isolation.

03:36:12 - K1 - Stage 5 Advanced plaque entanglements
03:58:49 - L1 - Stage 5 Advanced plaque entanglements
04:21:37 - M1 - Stage 5 Synapse retrogenesis
04:42:25 - N1 - Stage 5 Sudden time regression into isolation

STAGE 6 : 05:04:32
Post-Awareness Stage 6 is without description.

05:04:32 - O1 - Stage 6 A confusion so thick you forget forgetting
05:26:25 - P1 - Stage 6 A brutal bliss beyond this empty defeat
05:48:02 - Q1 - Stage 6 Long decline is over
06:09:12 - R1 - Stage 6 Place in the World fades away

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:18

Wat bijzonder! Ik heb nog niet geluisterd, maar alleen het idee al. Ik bewaar hem even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:16

Ik heb even heel snel wat stukjes aangeklikt en hij komt ontzettend hard binnen. Mijn oma is overleden na Alzheimer, ik heb er mijn bachelorproef aan gespendeerd (maakte deel uit van een masterproject) en heb een aantal jaar in een wzc gewerkt waar dementie een hoofddoelgroep was. Ik heb ook mogen ervaren wat jongdementie teweeg kan brengen.

En hoewel best veel ouderen gelukkig oud kunnen worden in hun dementieel proces en ook wel vaak overlijden voor ze helemaal weg zijn, is het niet te vermijden. Dat is heel confronterend. Idem met alle gevallen van agressie, verwardheid, achterdocht, wanen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:17

Ik kan me herinneren dat het in het beginstadium ook gepaard ging met straatvrees inderdaad. Ze durfde de straat niet meer en dacht steeds dat ze achtervolgd werd.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:09

Hier ook een opa met dementie. Momenteel ziet hij allemaal mensen zonder gezicht en dieren zonder hoofd rondlopen s avonds. Hij is heel bang en huilt als hij moet gaan slapen. Heel naar om te zien hoe iemand zulke hallucinaties kan hebben. Op heldere momenten geeft hij wel aan dat hij wel weet dat het niet echt is, maar op het moment dat hij ze ziet heeft hij paniek. Gelukkig word er goed voor hem gezorgd en krijgt hij nu medicijnen om de hallucinaties tegen te gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:20

Leef met jullie mee en vind het oprecht erg voor jullie allen, maar zullen we weer beetje richting topic gaan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:00

Ook hier een opa met dementie. Het proces verloopt gelukkig voor hem relatief traag. De eerste signalen waren er zo'n 15 jaar geleden al en hij is nog best lang goed geweest. Inmiddels is hij het overgrote deel van de tijd zichzelf niet meer, maar af en toe vang je een glimp op. Hij vertelt in geuren en kleuren en in detail grootse verhalen, die zijn eigen verhalen niet zijn. Het lastige is dat hij daarmee ook nog wel eens wat vervelend van wordt. Af en toe is hij wel even zichzelf. Zoals we hem kennen. Daarin merken we dan wel dat hij een jaar of 6/7 gestopt is met herinneringen maken. Ik ben heel benieuwd hoe het voor hem verder gaat. Hij wordt volgende maand 86 jaar. De verhalen die ik hier lees over dementie vind ik echt wel heftig. :\

StalNollie, opzich vind ik dementie ook wel 'bijzonder luguber' hoor. Het licht brandt wel, maar je bent niet thuis. Iemand die was, maar inmiddels geweest is. Bestaan wel, maar leven niet. Zeker in een vergevorderd stadium.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:49

Bedankt voor het delen EquiKitt! Bijzonder, ik ga het opslaan om eens naar te luisteren.

Ik lees nu het boek Our Strange Body: Philosophical Reflections on Identity and Medical Interventions van Jenny Slatman voor mijn studie en daar werd het volgende waargebeurde verhaal in genoemd: een 11-jarige jongens wiens neus is afgebeten door een hond. De hond wordt afgemaakt en de neus wordt uit de maag van de hond gehaald, gedesinfecteerd (zat al 2 uur in de mag, dus was al begonnen met afbreken) en weer op de jongen ‘gezet’. Een succesvolle operatie blijkbaar.
Heb inmiddels ook een nieuwsbericht erover terug gevonden: https://english.radio.cz/doctors-sow-back-nose-bitten-and-swallowed-aggressive-dog-8500470

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:21