Askja schreef:Volgens Ernst Kuipers is code zwart juist afgewend.
En omikron lijkt vooralsnog milder dan de deltavariant. Veel besmettelijker, maar ook milder.
Wat m.i. belangrijk is, is dat er niet langer alleen maar ad hoc gedacht en gehandeld wordt, omdat het beleid daarbij alle kanten uit schiet en te veel ruimte geeft voor onrust en onzekerheid.
Waar het om gaat is dat er eens echt werk wordt gemaakt van een degelijke, consistente langetermijnstrategie.
Want 'we komen hier uit' is achterhaald, we moeten ermee leren leven.
De vraag is hoe. Wat is ervoor nodig om de samenleving zo in te richten dat bij een nieuwe opleving van de coronapandemie (of bij een geheel nieuwe pandemie) de zorg het aankan, dat onbelemmerde verspreiding van het virus voorkomen wordt, maar ook dat vaccinweigeraars niet compleet buitengesloten worden, zoals bij 2G en/of verplicht vaccineren.
Nu hopen dat die mildheid en besmettelijkheid in balans zijn, zodat de zorg niet alsnog overspoeld wordt.
En eens. Ik vraag me wel oprecht af of er bij zo'n situatie het uberhaupt mogelijk is om iets te bedenken zodat vaccinweigeraars niet buitengesloten worden. Denk dat daar in zo'n situatie altijd wel *iets* van buitensluiting is (of beter gezegd, iets wat zij zo ervaren), al is het 't vragen van bijv. een QR-code / negatieve test.
Zou goed zijn als de overheid/RIVM een duidelijk draaiboek met stappen opzet, die aangescherpt kunnen worden n.a.v. de kernmerken van die pandemie. Lijkt me dat zoiets op R-waarde / percentage besmettingen kan worden gebaseerd, zodat het in te zetten is bij elke (via de lucht) overdraagbare ziekte (met wat aanpassingen)?
D.w.z. goed en uitgebreid analyseren wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd in zowel Nederland als andere landen, wat goede aanpak bleek en wat minder goede (en daarbij alle factoren meenemen, dus besmetting, maar ook gedrag van mensen). En de inzichten van dergelijke onderzoeken inzetten voor een draiaboek.