Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:23

enzino schreef:
Askja schreef:
Waar het om gaat is dat er eens echt werk wordt gemaakt van een degelijke, consistente langetermijnstrategie.
Want 'we komen hier uit' is achterhaald, we moeten ermee leren leven.

Volledig eens.
Iets van:
- flexibele extra capaciteit IC voor elk winterseizoen (covid+griep)
- risicogroepen het jaar rond boosters aanbieden
- rest van de bevolking boosters aanbieden voor het winterseizoen, samen met griep vaccinaties (hoogste bescherming als het het hardst nodig is). Plus vaccinaties opsparen voor wanneer ze nodig zijn.
- vernietigen van vaccinatie paspoort, de app, de achterliggende database, etc.
Kan ik me in grote lijnen wel in vinden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:40

Hmm. Weet niet of ik de app zou laten vernietigen. Als er in de winter een grote flare-up is dan vind ik het eigenlijk nog wel een goede maatregel om mensen die naar horecagelegenheden/bios/etc gaan te laten testen of te laten bewijzen dat ze gevaccineerd zijn*. Of in ieder geval als er veel besmettingen zijn, dat er de mogelijkheid is de app weer tijdelijk in te voeren.

(*natuurlijk mits het vaccin iets blijft doen tegen besmetting– als dat niet meer zo is dan 1G in die situatie)

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:43

Nee weg met die app!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:45

IMANDRA schreef:
Hmm. Weet niet of ik de app zou laten vernietigen. Als er in de winter een grote flare-up is dan vind ik het eigenlijk nog wel een goede maatregel om mensen die naar horecagelegenheden/bios/etc gaan te laten testen of te laten bewijzen dat ze gevaccineerd zijn*. Of in ieder geval als er veel besmettingen zijn, dat er de mogelijkheid is de app weer tijdelijk in te voeren.

(*natuurlijk mits het vaccin iets blijft doen tegen besmetting– als dat niet meer zo is dan 1G in die situatie)

Mits :')

Imandra, heb je echt nog het idee dat de vaccinatie goed werkt tegen besmetting? Zelfs Gommers heeft dat idee al losgelaten he?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:45

Askja schreef:
Raar gevoel voor humor heb jij.

Vínd jij :)*

en ik vind joú een donkerschijner.

Zo; meningen uitgewisseld en kláár +:)+

Vanmorgen wat vroeger op pad voor koffie en gelijk ontbijt in de ´stamkroeg´. We hebben ons echt kóstelijk vermaakt met de Covidklucht; was gewoon slapstick.
Dat met die prikpassen op papier, in app, fraudes et al, horeca die dat dan moet controleren. Tsk. Ik stel gele oormerken voor. De QR-code gekoppeld aan een centrale database van prik-status. Poortjes bij de ingang, net als bij luchthavens, treinstations, ski lifts etc. Oormerk langs de scanner.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:46

Mag een enkelband ook ipv een grote gele oorbel? :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:49

Van mij mag die app ook weg. Stom iets.
Structurele oplossingen hebben we op lange termijn veel meer aan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:54

IMANDRA schreef:
Askja schreef:
Volgens Ernst Kuipers is code zwart juist afgewend.
En omikron lijkt vooralsnog milder dan de deltavariant. Veel besmettelijker, maar ook milder.

Wat m.i. belangrijk is, is dat er niet langer alleen maar ad hoc gedacht en gehandeld wordt, omdat het beleid daarbij alle kanten uit schiet en te veel ruimte geeft voor onrust en onzekerheid.
Waar het om gaat is dat er eens echt werk wordt gemaakt van een degelijke, consistente langetermijnstrategie.
Want 'we komen hier uit' is achterhaald, we moeten ermee leren leven.

De vraag is hoe. Wat is ervoor nodig om de samenleving zo in te richten dat bij een nieuwe opleving van de coronapandemie (of bij een geheel nieuwe pandemie) de zorg het aankan, dat onbelemmerde verspreiding van het virus voorkomen wordt, maar ook dat vaccinweigeraars niet compleet buitengesloten worden, zoals bij 2G en/of verplicht vaccineren.

Nu hopen dat die mildheid en besmettelijkheid in balans zijn, zodat de zorg niet alsnog overspoeld wordt.

En eens. Ik vraag me wel oprecht af of er bij zo'n situatie het uberhaupt mogelijk is om iets te bedenken zodat vaccinweigeraars niet buitengesloten worden. Denk dat daar in zo'n situatie altijd wel *iets* van buitensluiting is (of beter gezegd, iets wat zij zo ervaren), al is het 't vragen van bijv. een QR-code / negatieve test.

Zou goed zijn als de overheid/RIVM een duidelijk draaiboek met stappen opzet, die aangescherpt kunnen worden n.a.v. de kernmerken van die pandemie. Lijkt me dat zoiets op R-waarde / percentage besmettingen kan worden gebaseerd, zodat het in te zetten is bij elke (via de lucht) overdraagbare ziekte (met wat aanpassingen)?

D.w.z. goed en uitgebreid analyseren wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd in zowel Nederland als andere landen, wat goede aanpak bleek en wat minder goede (en daarbij alle factoren meenemen, dus besmetting, maar ook gedrag van mensen). En de inzichten van dergelijke onderzoeken inzetten voor een draiaboek.

Grotendeels eens.

Ik denk dat er nog één keer goed ingezet moet worden op mensen over de streep trekken inzake vaccineren. Bijvoorbeeld onder minderheden, daar zit nog een grote groep ongevaccineerden die vooral slecht geïnformeerd is en om die reden nog geen vaccin heeft gehaald.

En verder moeten we denk ik gewoon accepteren dat er een kleine groep overblijft die zich uit overtuiging echt niet wil laten enten. Op de lange termijn moet je die m.i. niet willen blijven beperken met een verplichte qr-code voor toegang tot horeca etc.

Wat betreft de gevolgen hiervan voor de zorg, daar zei Denker des Vaderlands Paul van Tongeren vanmorgen in de VK het volgende over:
"Er is een alternatief[voor verplicht vaccineren]. Zeggen: als je niet niet wilt, doe je het maar niet. Maar dan moet je de consequenties aanvaarden. Als dit je keuze is, moet je straks bij de IC achteraan sluiten. Er mag bij triage niet naar leeftijd en vaccinatiestatus gekeken worden, maar het is niet zo moeilijk dat te vertalen naar de levenskansen."

Kortom: op enige termijn zo veel mogelijk terug naar een vrije, open samenleving. Opschaling, herwaardering en herstructurering van de zorg. Mensen positief blijven motiveren tot vaccineren. Vaccinatieregistratie alleen gebruiken voor nagaan vaccinatiestatus in noodsituaties, als onderdeel van triage voor IC opname igv code zwart. Dus geen vaccinatiepas.
Laatst bijgewerkt door Askja op 07-12-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:57

Douce schreef:
IMANDRA schreef:

Mits :')

Imandra, heb je echt nog het idee dat de vaccinatie goed werkt tegen besmetting? Zelfs Gommers heeft dat idee al losgelaten he?

Het maakt vooralsnog wel degelijk verschil vergeleken met ongevaccineerden. Als dat verschil te klein wordt dan iedereen testen.

Ik neem aan dat je doelt op Gommers' mening over 2G? Ik denk dat die namelijk heel erg gericht is op de huidige situatie met ontzettend veel besmettingen omdat we gewoon veel te laat zijn geweest met ingrijpen. Als in: gevaccineerden hebben –dacht ik– een hogere virusload 'nodig' om besmet te raken. Als het virus flink om ons heen slaat lijkt me dat je een hogere kans hebt om als gevaccineerde besmet te raken (stel die kans is 30%: 1 aanraking met 30% kans versus 5 aanrakingen met elk 30% kans. Bij veel mogelijke aanrakingen is het dus waarschijnlijker dat je besmet raakt).
Als het aantal besmettingen minder is dan maakt gevaccineerd/ongevaccineerd wel degelijk uit, is mijn aanname. Maar die beslissing laat ik liever over aan de experts, wij kunnen veel opgooien maar ik hoop dat ze het uiteindelijk op concrete cijfers en onderzoeken baseren.

Als je het over toekomstige maatregelen/draaiboek hebt, waarbij je dit niveau van besmettingen kan voorkomen, dan kan 2G/3G nog wel prima lijkt me. Dus ja. Mits vaccinatie nog bewezen tegen besmettingen werkt. En vooralsnog doet dat het wel. Als blijkt dat het verschil door Omikron minimaal is, dan niet.

Overigens bedoel ik de app als aanvulling op andere maatregelen, onderdeel van het pakket vanaf een bepaald besmettingsniveau / R-waarde. Niet als op zichzelf staande maatregel of een altijd-blijvend-ongeacht-niveau-iets natuurlijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:01

Askja schreef:
Grotendeels eens.

Ik denk dat er nog één keer goed ingezet moet worden op mensen over de streep trekken inzake vaccineren. Bijvoorbeeld onder minderheden, daar zit nog een grote groep ongevaccineerden die vooral slecht geïnformeerd is en om die reden nog geen vaccin heeft gehaald.
Eens :j

En verder moeten we denk ik gewoon accepteren dat er een kleine groep overblijft die zich uit overtuiging echt niet wil laten enten. Op de lange termijn moet je die m.i. niet willen blijven beperken met een verplichte qr-code voor toegang tot horeca etc.
Ook eens, gedeeltelijk. Tenzij de besmettingsdruk te groot wordt en deze groep dus een 'gevaar' gaat vormen voor de rest. Dus wat mij betreft afhankelijk van de situatie waar we dan inzitten, iets waar zo'n draaiboek dus rekening mee moet houden. In een 'normale' situatie zie ik ook niet in waarom we dan een QR code nodig hebben.

Wat betreft de gevolgen hiervan voor de zorg, daar zei Denker des Vaderlands Paul van Tongeren vanmorgen in de VK het volgende over:
"Er is een alternatief[voor verplicht vaccineren]. Zeggen: als je niet niet wilt, doe je het maar niet. Maar dan moet je de consequenties aanvaarden. Als dit je keuze is, moet je straks bij de IC achteraan sluiten. Er mag bij triage niet naar leeftijd en vaccinatiestatus gekeken worden, maar het is niet zo moeilijk dat te vertalen naar de levenskansen."
En toch vraag ik me af of dat zo werkt. Een ongevaccineerde jongere met COVID heeft wellicht meer overlevingskans als deze op de IC komt versus een oudere met een hartkwaal. Is dat eerlijk? Dat zijn vragen die we onszelf dan moeten stellen. Blijft een lastig iets.

Kortom: op enige termijn zo veel mogelijk terug naar een vrije, open samenleving. Opschaling, herwaardering en herstructurering van de zorg. Mensen positief blijven motiveren tot vaccineren. Vaccinatieregistratie alleen gebruiken voor nagaan vaccinatiestatus in noodsituaties, als onderdeel van triage voor IC opname igv code zwart. Dus geen vaccinatiepas.

Dat betekent wel dat de vaccinatieregistratie nog wel moet blijven bestaan. Dus de database legen is niet handig daarbij, en deze zal toch bijgewerkt moeten worden. Alleen niet ingezet als maatregel mits onder een bepaalde besmettingsdruk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:09

Citaat:
Een ongevaccineerde jongere met COVID heeft wellicht meer overlevingskans als deze op de IC komt versus een oudere met een hartkwaal. Is dat eerlijk?

En wat als die man die met die hartkwaal komt ook niet gevaccineerd is ondanks dat ie geen Corona heeft?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:15

IMANDRA schreef:
Askja schreef:
Grotendeels eens.

Eens :j

Ook eens, gedeeltelijk. Tenzij de besmettingsdruk te groot wordt en deze groep dus een 'gevaar' gaat vormen voor de rest. Dus wat mij betreft afhankelijk van de situatie waar we dan inzitten, iets waar zo'n draaiboek dus rekening mee moet houden. In een 'normale' situatie zie ik ook niet in waarom we dan een QR code nodig hebben.

En toch vraag ik me af of dat zo werkt. Een ongevaccineerde jongere met COVID heeft wellicht meer overlevingskans als deze op de IC komt versus een oudere met een hartkwaal. Is dat eerlijk? Dat zijn vragen die we onszelf dan moeten stellen. Blijft een lastig iets.

Dat betekent wel dat de vaccinatieregistratie nog wel moet blijven bestaan. Dus de database legen is niet handig daarbij, en deze zal toch bijgewerkt moeten worden. Alleen niet ingezet als maatregel mits onder een bepaalde besmettingsdruk.

Wat je zegt over die ongevaccineerde jongere vs gevaccineerde oudere hartpatient is idd wel een punt. Moeilijke afweging, al denk ik (ook op basis van verhalen uit het werkveld) dat zulke afwegingen zeldzaam zijn. Misschien dat niet alleen overlevingskans maar ook kwaliteit van leven daarin meegewogen kan worden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:16

Needje schreef:
Citaat:
Een ongevaccineerde jongere met COVID heeft wellicht meer overlevingskans als deze op de IC komt versus een oudere met een hartkwaal. Is dat eerlijk?

En wat als die man die met die hartkwaal komt ook niet gevaccineerd is ondanks dat ie geen Corona heeft?
Dan gaat de jongere neem ik aan voor op basis van overlevingskans en leeftijd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:16

Ik hoop het :j. Hoop sowieso dat dat soort afwegingen zeer zeldzaam gaan zijn. Met een goed draaiboek is daarin kiezen hopelijk nooit nodig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:20

Ik vroeg het meer omdat er zo op ongevaccineerd gehamerd wordt bij opname IC en keuzes. Maar er zullen ook mensen komen voor iets anders die misschien niet gevaccineerd zijn. Wil je die dan ook weigeren?

Overigens gaat het imo gewoon nooit gebeuren. Want dan idd ook selecteren op eigen schuld. En ik denk dat we dan ineens capaciteit genoeg hebben op de IC's :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:20

Als,als, als.

Als deze pandemie nog lang voortduurt, zullen er toch consequenties moeten zijn, voor wie niet wil laten vaccineren.

Met name voor de uitgestelde zorg. Deze zijn de grootste verliezers.
Maar ook bedrijven (en werknemers) die beperkt worden door de maatregelen.

Alleen maar ellende doordat een groepje mensen niet wil vaccineren, na ruim 20 maanden ellende.

Vaccineren, dan neemt de druk op de zorg af en kunnen we weer vooruit kijken i.p.v. ons te laten gijzelen door ontevreden burgers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:24

In Wallonië is er staking door het zorgpersoneel vandaag.
Verpleegkundigen worden opgevorderd om toch aan het werk te gaan. Door politie in burger aan de deur met papieren om te ondertekenen en door 's nachts 15 keer opgebeld te worden....
Tot zover het respect dus voor gezondheidswerkers :x

https://www.hln.be/binnenland/politie-g ... ~af7be5b4/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:40

Needje schreef:
Citaat:

Ik denk dat het afhangt in welke fase ze van code zwart zitten en welke andere regels er eerst op toegepast zijn. Want de laatste regel is dat er word gekeken wie het langst een bed bezet houd en meestal is dat een covid patient.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:41

Vaccineren helpt niet alles, kijk maar naar Portugal. Het is verspreiden, maar daarvoor zou de huidige vaccinatie+besmetting hoog genoeg moeten zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:49

veerledec schreef:
Vaccineren helpt niet alles, kijk maar naar Portugal. Het is verspreiden, maar daarvoor zou de huidige vaccinatie+besmetting hoog genoeg moeten zijn.

Maar dat zegt toch ook niemand? Het is een aanvulling op, niet de enige maatregel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:51

Electra63 schreef:
Als,als, als.

Het grote codewoord van de provaxers....

Ja maar, als de infecties weer toenemen, als de zorg, als muatie....

Citaat:
Vaccineren, dan neemt de druk op de zorg af en kunnen we weer vooruit kijken i.p.v. ons te laten gijzelen door ontevreden burgers.

Nee, dan beter laten gijzelen/canteren door povaxers; vaccin of uitsluiting :roll:

Vaccineer de risicogroepen en wie wil. Vooruit kijken graag!! Laat de jongeren/gezonden alsjeblíeft liefst ongevaccineerd; zíj zijn de uitweg naar een toekomst normaal levend met covid. Het meest normale verloop van virussen is dat ze minder schadelijk worden wanneer er eenmaal een bredere aanwezigheid is onder de bevolking.

Zénnnnnnn....

...en omicron ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:52

bigone schreef:
Ik denk dat het afhangt in welke fase ze van code zwart zitten en welke andere regels er eerst op toegepast zijn. Want de laatste regel is dat er word gekeken wie het langst een bed bezet houd en meestal is dat een covid patient.

Fases code zwart. ....

Sansevierias met masker :)*

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:59

IMANDRA schreef:
veerledec schreef:

Maar dat zegt toch ook niemand? Het is een aanvulling op, niet de enige maatregel.

Letterlijk vier berichten boven mij :P

Electra63 schreef:
Als,als, als.

Als deze pandemie nog lang voortduurt, zullen er toch consequenties moeten zijn, voor wie niet wil laten vaccineren.

Alleen maar ellende doordat een groepje mensen niet wil vaccineren, na ruim 20 maanden ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:01

IMANDRA schreef:

Niet mee eens. Zet die database maar over in het patiëntdossier.

Daar hoort het sowieso, want als ik morgen met hartklachten binnen kom dan lijkt het me belangrijke informatie of ik een vaccinatie heb gehad en zo ja, welke. Op die manier kunnen ze de negatieve gevolgen ook mooi in kaart brengen. Bovendien is die informatie dan beschikbaar voor mij en mijn arts, en niemand anders. Zo hoort het ook lijkt me.

Maar ja, niets is zo permanent als een tijdelijk overheids programma (Milton Friedman).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:07

veerledec schreef:
IMANDRA schreef:

Letterlijk vier berichten boven mij :P

Electra63 schreef:
Als,als, als.

Volgens mij zegt ze niet dat vaccinatie als enige maatregel moet worden ingezet. Wel een belangrijk aspect (en daar ben ik het mee eens). Of begrijp ik je verkeerd Electra?

@Enzino: neem aan dat het sowieso in je patiëntdossier staat eigenlijk. Maar als de besmettingsdruk te hoog wordt blijft QR code wel iets goeds om weer her te gebruiken, dan is de database dus nodig. Dus dan wordt een tijdelijke maatregel opnieuw ingevoerd, voor een korte periode tot het weer beheersbaar is.