Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:29

Grappig dat griep en verkoudheid onder hetzelfde geschaard worden. Als je verkouden bent heb je geen griep, dat is een ander virus dan influenza waar je tegen geënt kan worden. Tegen verkoudheid word je niet geënt. Als je griep (influenza) hebt ben je ook wel zieker dan een snotneusje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:32

Dat blijft lastig voor mensen, griep en verkoudheidsvirussen uit elkaar houden. Maar dat is op zich logisch want niemand gaat zeggen dat hij griep heeft bij een loopneus terwijl dat prima influenza kan zijn.

Je kan ook prima symptoomloos of zeer mild influenza hebben. Dat is met ieder virus zo. De meeste mensen zullen polio ook enkel als licht „verkoudheidje“ merken (zonder inenting dan).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:34

Neonlight schreef:
Grappig dat griep en verkoudheid onder hetzelfde geschaard worden. Als je verkouden bent heb je geen griep, dat is een ander virus dan influenza waar je tegen geënt kan worden. Tegen verkoudheid word je niet geënt. Als je griep (influenza) hebt ben je ook wel zieker dan een snotneusje.

Volgens het WHO kun je ook prima een snotneus hebben met griep dus het een sluit het ander niet uit.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:34

Je kunt ook symtoomloos influenza verspreiden, net als covid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:35

Neonlight schreef:
Als je griep (influenza) hebt ben je ook wel zieker dan een snotneusje.

Dat is niet waar. Het influenza-virus gaat elk jaar rond en genoeg mensen die daar niet per se ziek van worden. De enige manier om het echt uit elkaar te houden is testen. Maar dat was niet algemeen. Misschien dat corona nu een reden kan zijn om ook tests voor influenza net zo simpel en beschikbaar te maken, waardoor de mensen met het influenza-virus wat eerder thuisblijven en je dus ook daadwerkelijk wat meer weet of je wel of niet door kunt lopen met lichte klachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:37

Wat schiet je daar mee op als je dan wel met RS aan het werk gaat?
Dat brengt ook jaarlijks stapels jonge kinderen op de IC en bejaarden naar hun graf. Zelfs meer dan influenza.

Dan kun je beter gewoon stellen dat je met iedere loopneus of buikpijntje (mogenlijk buikgriep=ook zeer besmettelijk) thuis moet blijven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:41

ingedebruijn schreef:
Neonlight schreef:

Volgens het WHO kun je ook prima een snotneus hebben met griep dus het een sluit het ander niet uit.

Tja volgens deze beredenering hadden er nooit maatregelen voor Corona hoeven zijn.
Ook dat is vaak alleen een snotneus.

Gaat er om dat een griepgolf op je werk ook naar is en ook voorkomen moet worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:43

Die volg ik niet helemaal? Ik geef alleen aan dat je ook een snotneus kunt hebben als je griep hebt.

Ja dat voorkomen zou mooi zijn maar ik zie in sommige branches echt niet voor me hoe je dat wilt voorkomen en tegelijkertijd je toko draaiende houdt. Er zijn hele geschikte maar ook een hele hoop ongeschikte bedrijven voor. Aangezien het voor corona nooit een issue was, vraag ik me af waarom we die nu wel moeten gaan creëren.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 11-08-21 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:44

Sizzle: ja, het lijkt me eigenlijk best nuttig om al dat soort dingen weer eens te bekijken, en dan niet vanuit 'hoeveel mensen kunnen er best dood gaan voor we gaan zeuren' maar vanuit het idee dat ziek zijn eigenlijk helemaal niet leuk is en soms verkeerd kan aflopen en dat we het her en der misschien wel wat effectiever kunnen remmen. En dat dat misschien juist voordeel oplevert en niet alleen maar nadeel.

(Bijvoorbeeld met tests, bijvoorbeeld met betere ventilatie en wie weet wat voor andere dingen.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:45

ingedebruijn schreef:
Die volg ik niet helemaal? Ik geef alleen aan dat je ook een snotneus kunt hebben als je griep hebt.

Dit is een vervolg op jou eerdere reactie waar jij stelt dat er eerder met griep altijd gewoon gewerkt werd.

En ja daar haal ik toch echt wel uit dat jij griep en een verkoudheid door elkaar haalt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:46

lenaa_tje schreef:
ingedebruijn schreef:

Dit is een vervolg op jou eerdere reactie waar jij stelt dat er eerder met griep altijd gewoon gewerkt werd.

En ja daar haal ik toch echt wel uit dat jij griep en een verkoudheid door elkaar haalt.

Nee hoor. Ik stel alleen dat je ook griep kunt hebben met alleen een snotneus en dat ik het dus heel raar zou vinden als die mensen niet naar hun werk mogen. Heel wat anders dan wat jij stelt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:50

Maar het probleem is dat je dan net zo goed besmettelijk bent en dat daar vaak zo’n griepgolf begint.
Dus nee met uitgebreid snotteren, niezen en kuchen kun je wat mij betreft thuis blijven.
Maar misschien hebben wij een ander beeld van verkouden zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:52

Ik pleit nog altijd voor een EBV vaccin, veroorzaker van kanker notabene en maar niemand die zich er druk over maakt ondanks dat bijna iedereen levenslang drager is en ook periodiek virus uitscheid zonder te weten.

Leenaatje, als je influenza hebt kan dat ook beperkt blijven tot slechts een loopneus en verder niets. Niet iedereen wordt ziek van influenza.
Dat staat los van de vraag of je daar mee miet thuisblijven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:53

lenaa_tje schreef:
Maar het probleem is dat je dan net zo goed besmettelijk bent en dat daar vaak zo’n griepgolf begint.
Dus nee met uitgebreid snotteren, niezen en kuchen kun je wat mij betreft thuis blijven.
Maar misschien hebben wij een ander beeld van verkouden zijn.

Eens hoor. Ervaring leert echter dat bedrijven je met deze klachten gewoon verwachten, net als hun gezellige bedrijfsartsen of ingehuurde griezels.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:56

Tot het dus wel mis gaat, zoals een aantal jaar geleden waar dus veel scholen de dupe waren.
Wij waren helaas niet de enige met zoveel ziekmeldingen. En dat is nog duurder.
En ik snap ook wel dat die kans minder groot is bij een kantoorbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:56

Shadow0 schreef:
Sizzle: ja, het lijkt me eigenlijk best nuttig om al dat soort dingen weer eens te bekijken, en dan niet vanuit 'hoeveel mensen kunnen er best dood gaan voor we gaan zeuren' maar vanuit het idee dat ziek zijn eigenlijk helemaal niet leuk is en soms verkeerd kan aflopen en dat we het her en der misschien wel wat effectiever kunnen remmen. En dat dat misschien juist voordeel oplevert en niet alleen maar nadeel.

(Bijvoorbeeld met tests, bijvoorbeeld met betere ventilatie en wie weet wat voor andere dingen.)

Nee ziek zijn is niet leuk, maar houdt wel je immuunsysteem scherp :+ Dus doe mij maar af en toe verkoudheidje of griepje.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:00

lenaa_tje schreef:
Tot het dus wel mis gaat, zoals een aantal jaar geleden waar dus veel scholen de dupe waren.
Wij waren helaas niet de enige met zoveel ziekmeldingen. En dat is nog duurder.
En ik snap ook wel dat die kans minder groot is bij een kantoorbaan.

Ik ben met kantoor banen juist voor zoveel mogelijk thuis met klachten. Maar zie het in andere branches, zo te lezen ook in die van jou, niet zo makkelijk op te lossen. Nu zat iedereen ziek thuis maar als je op voorhand mensen thuis zet, zit je toch alsnog thuis omdat er niemand meer is om les te geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:02

Het is natuurlijk ook verrot lastig.
Wanneer zijn de symptomen erg genoeg? Zeurderig hoofdpijntje? Even wat langer op de WC in de ochtend?
Een beetje schraperig gevoel in de keel? Moeheid?
Net wat vaker niezen?
Dan hebben we het nog niet eens over symptoomloze verspreiders.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:02

Nee hoor. Als jij gewoon thuis blijft met jou fikse verkoudheid heb jij veel minder de kans om mensen aan te steken. Ons ziekte verzuim onder op school aanwezig personeel (grote groep mensen heeft alleen les gegeven op school ivm. Examenklassen) was aanzienlijk lager dan ten tijde van de griepgolf. En ja wij hebben ook een aantal collega’s die ziek geweest is door Corona.

@sizzle eens maar als je de extreme snotterden mensen er uit haalt scheelt dat aanzienlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:07

Sizzle schreef:
Ik pleit nog altijd voor een EBV vaccin, veroorzaker van kanker notabene en maar niemand die zich er druk over maakt ondanks dat bijna iedereen levenslang drager is en ook periodiek virus uitscheid zonder te weten.
.

Maar bijna 90% heeft dit virus bij zich dus dan heeft een vaccin niet zoveel nut toch? Interessanter is waarom de ene persoon er wel klachten van krijgt en de ander niet.

Ze denken wel aan een relatie tussen EBV en long COVID trouwens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:09

ingedebruijn schreef:
bigone schreef:
https://nos.nl/l/2393446#UPDATE-container-55243584

Wanneer ik dit lees dan denk, er is toch een test verplichting na vakantie in het buitenland? Hoe moeilijk is het om je personeel te vragen om een thuistest te doen voor ze op het werk komen? Je hebt als organisatie wel de verantwoordelijkheid voor je bewoners.

Ik denk dat ik ook niet ga testen na mijn vakantie. De mensen waar zij mee werken zouden toch ook allemaal gevaccineerd moeten zijn? Hoe lang ga je dan nog door met een testmaatschappij. Ik haak daar inmiddels ook echt op af.

Jij, jij wáppie _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:12

Aangezien bijna iedereen EBV heeft zullen ze nooit een link kunnen leggen met long covid.
Maar wel kunnen we met een vaccin (bij babies) mogenlijk ervoor zorgen dat NIET meer iedereen EBV draagt.
Het is gewoon een eng virus dat naast kanker ook meerdere autoimmuunziektes kan veroorzaken, orgaanschade, etc.
Maar ja… who cares, het legt de IC niet vol.

Ik vraag me ook steeds meer af waarom eigenlijk niet tegen waterpokken geprikt wordt. Eigenlijk wens je daarmee je kind gewoon problemen toe als volwassene (gordelroos, mogenlijk bepaalde vormen van dementie).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-08-21 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:13

Oprechte vraag voor de anti testers, wat is er zo erg aan even een test doen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:14

Ik ben niet anti test (ben erg vaak getest en vind het gewoon erg belangrijk) maar bij de GGD-test is het wel van tevoren een nacht niet slapen en super nerveus vanwege emetofobie :)

Zelftest snap ik ook niet, die hoeft niet eens diep. Zo'n kleine moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:15

Sizzle schreef:
Aangezien bijna iedereen EBV heeft zullen ze nooit een link kunnen leggen met long covid.
Maar wel kunnen we met een vaccin (bij babies) mogenlijk ervoor zorgen dat NIET meer iedereen EBV draagt.
Het is gewoon een eng virus dat naast kanker ook meerdere autoimmuunziektes kan veroorzaken, orgaanschade, etc.
Maar ja… who cares, het legt de IC niet vol.

Ik vraag me ook steeds meer af waarom eigenlijk niet tegen waterpokken geprikt wordt. Eigenlijk wens je daarmee je kind gewoon problemen toe als volwassene (gordelroos, mogenlijk bepaalde vormen van dementie).

Omdat baby's vaak waterpokken krijgen al op jongere leeftijd, hierdoor hebben ze al dat stofje in het immuunsysteem en je kan nog steeds laten inenten hoor!