Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:34

voor Elk land waar je meer dan 24 uur verblijft moet )e een negatieve test kunnen laten zien. Neem aan dat dit ook geld voor als je een week later weer terug reist naar eigen land

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:38

Sizzle schreef:
Eleionomae schreef:
Hi, ik kom er op internet niet goed uit. Mijn man vertrekt woensdag met eigen vervoer voor het werk voor een week naar Zwitserland. Bij terugkomst zal hij volgens RIVM 5 dagen in quarantaine moeten.

Maar geldt dit dan ook voor mij omdat wij 'huisgenoten' zijn? Ik blijf namelijk gewoon thuis met onze zoon, maar er staat al maanden een weekendje weg gepland het weekend nadat mijn man terug komt (mijn man zou dan niet mee gaan). Dit was aldoor geen probleem, maar die werkreis werd aldoor maar uitgesteld en uitgesteld.. En als ik ook in quarantaine moet kan ik dus niet weg. Prima als dat zo is, maar dan kan die werkreis van mijn man dus gewoon niet door gaan :')

Hij zal overigens nauwelijks in contact komen met andere mensen, met dat in het achterhoofd is er ook gekozen voor eigen vervoer ipv het vliegtuig.

Ben je je ook bewust dat NL voor Zwitserland op de risico lijst staat omdat NL dubbel zo veel besmettingen heeft?
Hij moet ook een inreisformulier invullen, negatieve test en quarantaine voor inreizen.

[ [url=m/t17NDa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn hier voor werk geen uitzonderingen? Net als bij transport

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:39

Nee, voor werk zijn normaal gezien geen uitzondering. Bij het bedrijf waar ik werk zijn er nog regelmatig zakenreizen, en die moeten allemaal aan de inreisvoorwaardes van dat land voldoen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:41

Dat moet hij dan gericht opzoeken of zijn werk daaronder valt. Inreisformulier en test zullen hoe dan ook wel verplicht zijn en ik neem aan dat de reden van inreizen op het formulier staat.
De kans dat iemand je controlleerd is uiteraard minimaal maar wees je bewust: Boeten kunnen tot 10.000 frank uitgeschreven worden.

Vanuit een niet risicoland zijn de regels soepeler, maar NL is ingeschaald als risicoland.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:47

Neonlight schreef:
Nee, voor werk zijn normaal gezien geen uitzondering. Bij het bedrijf waar ik werk zijn er nog regelmatig zakenreizen, en die moeten allemaal aan de inreisvoorwaardes van dat land voldoen.

Maar de eisen per land verschillen wel.
Zo zag ik dat Zwitserland idd uitzonderingen maakt voor werk, wat die uitzonderingen waren was in het Duits. Dat heb ik dus niet gelezen maar als een bedrijf het ook al een aantal keer heeft uitgesteld ga ik er wel vanuit dat dit in orde is. Controleren is natuurlijk altijd goed

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:00

Hier staan ze inderdaad:
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/2021/61/de

Het gaat dan vooral om vrachtwagens en taxis, mensen die iets in de gezondheidszorg moeten doen, ambassades en en andere dringende beroepen die voor het land van belang zijn.
Grenzgängers zijn volledig uitgesloten van hun verplichtingen maar daar valt hij natuurlijk niet onder.

Ik ga er vanuit dat zijn bedrijf het goed regelt maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
de laatste tijd zie ik ook bijna nooit meer NL auto‘s op de weg, normaal horen die bijna tot het dagelijks straatbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:08

Bubbly vriendin heeft kaarten voor een klassiek ´avond´concert voor vandaag. Begint om 18.00 uur opdat iedereen voor de avondklok thuis kan zijn.
De nieuwe normaliteit; vroege lunch anders zijn we niet op tijd; ávondkleding in nieuw perspectief _O-

Vaccinatie-plot thickens steeds meer.
´Wij´ zijn dé ideale massale proefdier-test voor een breed skala aan fundamenteel verschillende vaccins voor de pharmaceutische industrie die gevrijwaard is van enige aansprakelijkheid. We financieren het ook ng eens zelf via de algemene middelen.
Op de achtergrond de GEO van Pfizer welke zich voorlopig nog niet laat vaccineren :)*

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:12

Eleionomae schreef:
Hi, ik kom er op internet niet goed uit. Mijn man vertrekt woensdag met eigen vervoer voor het werk voor een week naar Zwitserland. Bij terugkomst zal hij volgens RIVM 5 dagen in quarantaine moeten.

Maar geldt dit dan ook voor mij omdat wij 'huisgenoten' zijn? Ik blijf namelijk gewoon thuis met onze zoon, maar er staat al maanden een weekendje weg gepland het weekend nadat mijn man terug komt (mijn man zou dan niet mee gaan). Dit was aldoor geen probleem, maar die werkreis werd aldoor maar uitgesteld en uitgesteld.. En als ik ook in quarantaine moet kan ik dus niet weg. Prima als dat zo is, maar dan kan die werkreis van mijn man dus gewoon niet door gaan :')

Hij zal overigens nauwelijks in contact komen met andere mensen, met dat in het achterhoofd is er ook gekozen voor eigen vervoer ipv het vliegtuig.

De vader van mijn kinderen gaat jaarlijks voor werk weken naar Spanje. Dus vorig jaar is dit aan de orde geweest en nu in april weer. Ik heb hier al voor gebeld hoe dit zit. Ik kreeg als antwoord dat ik en de kinderen niet in quarantaine hoeven tenzij:
- de persoon in quarantaine koorts of benauwdheidsklachten krijgt
- de persoon in quarantaine positief test
Zelfs al wordt hij voor milde klachten getest, hoef je als huisgenoten niet in quarantaine. Dan hoeft pas bij een daadwerkelijk positieve uitslag.
Ook als hij zich standaard op dag 5 laat testen, hoeven de huisgenoten niet in quarantaine in afwachting van de test. Tenzij hij benauwdheidsklachten of koorts heeft, maar dat staat hierboven al bij de uitzonderingen.

Wel moet je man tijdens zijn quarantaine en tot afwachting van de uitslag van zijn test op dag 5 zoveel mogelijk afstand houden. Het advies is om dagelijks goed te luchten en dan het raam minimaal 30 min. open te houden. Goede hygiëne e.d.

Eigenlijk is het dezelfde vorm van quarantaine als waarbij je huisgenoot in aanraking is geweest met een nauw contact. Dan hoeven huisgenoten ook niet in quarantaine.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:51

Sizzle schreef:
Hier staan ze inderdaad:
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/2021/61/de

Het gaat dan vooral om vrachtwagens en taxis, mensen die iets in de gezondheidszorg moeten doen, ambassades en en andere dringende beroepen die voor het land van belang zijn.
Grenzgängers zijn volledig uitgesloten van hun verplichtingen maar daar valt hij natuurlijk niet onder.

Ik ga er vanuit dat zijn bedrijf het goed regelt maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
de laatste tijd zie ik ook bijna nooit meer NL auto‘s op de weg, normaal horen die bijna tot het dagelijks straatbeeld.

Niet gelezen (had even geen zin om me te concentreren op duits := ) maar mijn broer is ook al diverse keren voor werk in Zwitserland geweest en had ook een inreisformulier nodig.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:44

elnienjo schreef:
Eleionomae schreef:
Ja dat werkt helaas niet. Hij komt dinsdag of woensdag terug en ik ga vrijdag pas weg. En mijn zoon gaat niet met mij mee een weekendje weg, dat was juist even voor mezelf om tot rust te komen na afgelopen jaar.

En op het moment dat je man thuis komt zelf vertrekken? Zodat hij gelijk de zorg voor je zoontje over kan nemen en jij gelijk een verlengd weekend weg kunt.

Nee ik zit nog met werk wat ik alleen vanuit m'n eigen huis kan doen, anders had ik dat inderdaad wel gedaan :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:47

Vayo schreef:
Eleionomae schreef:

De vader van mijn kinderen gaat jaarlijks voor werk weken naar Spanje. Dus vorig jaar is dit aan de orde geweest en nu in april weer. Ik heb hier al voor gebeld hoe dit zit. Ik kreeg als antwoord dat ik en de kinderen niet in quarantaine hoeven tenzij:
- de persoon in quarantaine koorts of benauwdheidsklachten krijgt
- de persoon in quarantaine positief test
Zelfs al wordt hij voor milde klachten getest, hoef je als huisgenoten niet in quarantaine. Dan hoeft pas bij een daadwerkelijk positieve uitslag.
Ook als hij zich standaard op dag 5 laat testen, hoeven de huisgenoten niet in quarantaine in afwachting van de test. Tenzij hij benauwdheidsklachten of koorts heeft, maar dat staat hierboven al bij de uitzonderingen.

Wel moet je man tijdens zijn quarantaine en tot afwachting van de uitslag van zijn test op dag 5 zoveel mogelijk afstand houden. Het advies is om dagelijks goed te luchten en dan het raam minimaal 30 min. open te houden. Goede hygiëne e.d.

Eigenlijk is het dezelfde vorm van quarantaine als waarbij je huisgenoot in aanraking is geweest met een nauw contact. Dan hoeven huisgenoten ook niet in quarantaine.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Indd contact vermijden had ik zelf ook al bedacht, hij gaat maar mooi op zolder slapen tot ik weg ben :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:24

Citaat:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 6012 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 420 minder dan gisteren. Dat is hoger dan het gemiddelde van afgelopen week, toen er per dag gemiddeld 5328 mensen positief getest werden.

In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er liggen nu 1922 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1875), van wie 554 op de IC (gisteren: 554), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Bron nos, fikse toename in het ziekenhuis.

En ik las dat ierland ook voorlopig geen az ent, 4 gevallen van trombose in noorwegen dit keer.

En dan lees je over feestjes in een gehuurd huis, de enorme mensenmassa in den haag en kennelijk een gigantisch feest in brazilie, een artiest die op vakantie is geweest op bonaire en over vervalste negatieve testen op schiphol voor zowel inkomende als uitgaande reizigers ;( :n -:(- Echt werkelijk. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:27

Ik kan me er echt niet meer druk om maken.
In het begin deed ik dit nog wel eens, maar nu steek ik mijn energie liever ergens anders in.
De ziekenhuisopnames zullen we voorlopig nog houden hopelijk gaan die snel omlaag.

Maar de illegale bijeenkomsten, demonstraties en inkomend vliegverkeer maak ik me niet meer boos om
Laatst bijgewerkt door purny op 14-03-21 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:27

Bij ons zijn Spanje en Portugal van de risico lijst af sinds 1 week en nu worden blijkbaar massaal vakanties geboekt daarheen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:29

Sizzle schreef:
Bij ons zijn Spanje en Portugal van de risico lijst af sinds 1 week en nu worden blijkbaar massaal vakanties geboekt daarheen.

Op Facebook kwam ik tegen dat Griekenland zijn grenzen weer open gaat gooien. Met vaccinatie of negatieve testen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:33

En in griekenland zijn er op plekken juist flinke maatregelen weer ivm volgelopen ziekenhuizen. Vreemd.

Ik word vooral verdrietig maar ook boos van al dat bewust overtreden van de regels. Zij verklot en het voor zoveel mensen waardoor het maar blijft voortduren. En komen we er nooit vanaf zo. Zij spelen met andermans levens en inkomen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:35

karuna schreef:
En in griekenland zijn er op plekken juist flinke maatregelen weer ivm volgelopen ziekenhuizen. Vreemd.

Ik word vooral verdrietig maar ook boos van al dat bewust overtreden van de regels. Zij verklot en het voor zoveel mensen waardoor het maar blijft voortduren. En komen we er nooit vanaf zo. Zij spelen met andermans levens en inkomen

Ik zal het artikel zoeken en plaatsen, typ nu met mijn mobiel.
En ik denk dat Griekenland niet anders kan.

Edit: Gevonden.

https://www.vakantiepiraten.nl/extra/griekenland-opent-per-14-mei-voor-gevaccineerde-vakantiegangers

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:48

Over 2 maanden kennelijk het idee. Grote gok en best wrang toch. Eigen bevolking minder van belang dan de toerist. Zal wel storm gaan lopen met boekingen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:51

Maar het is een begin.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:55

karuna schreef:
Citaat:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 6012 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 420 minder dan gisteren. Dat is hoger dan het gemiddelde van afgelopen week, toen er per dag gemiddeld 5328 mensen positief getest werden.

In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er liggen nu 1922 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1875), van wie 554 op de IC (gisteren: 554), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Bron nos, fikse toename in het ziekenhuis.

En ik las dat ierland ook voorlopig geen az ent, 4 gevallen van trombose in noorwegen dit keer.

En dan lees je over feestjes in een gehuurd huis, de enorme mensenmassa in den haag en kennelijk een gigantisch feest in brazilie, een artiest die op vakantie is geweest op bonaire en over vervalste negatieve testen op schiphol voor zowel inkomende als uitgaande reizigers ;( :n -:(- Echt werkelijk. -O-

Maar wel 420 minder besmettingen dan gisteren! En de intensive care opnames zijn omlaag. Inderdaad toename in het ziekenhuis. Helemaal ten opzichte van gisteren, omdat er gisteren juist een daling was. Ik moet zeggen dat ik de toename niet extreem fors vind hoor.

En onderstaand vind ik ook erg positief!!!
´Bij het RIVM werden 24 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren waren dat er nog 22. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 34 doden per dag, tegen 39 doden per dag een week eerder.

Hoe het aantal doden zich ontwikkelt, hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er zijn nu 311 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 335.´

Echt er vanaf komen zullen we niet, maar de vaccinaties gaan echt wel een einde maken aan de ellende. Dan gaat corona gewoon iets worden wat we moeten accepteren en mee moeten leren leven .... met de veiligheid van de kennis die we hebben over het behandelen en vooral de vaccins die we hebben.

Ik maak me er ook niet druk meer om. Ik doe zelf waar ik me goed bij voel en wat goed voelt voor de kinderen. Ik ben er echt wel behoorlijk klaar mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:58

Ic is gelijk gebleven, geen afname. Ik vind de stijging best fors, afgelopen dagen bleef wat gelijk of iets erbij of eraf. Nu weer een stap meer. En ivm harde wind is een aantal teststraten gesloten geweest.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:02

Gisteren waren er 38 IC opnames en vandaag 34. De bezetting IC bedden is wel gelijk gebleven.

En de opnames zijn idd weer een stap meer. Maar best kans dat het morgen of overmorgen weer zakt. Ik blijf echt denken dat het gewoon een jojo blijft. Ik geloof niet in een enorme derde golf. Ik denk echt dat we die vooral door de vaccinaties en met de huidige maatregelen, ook al lijkt het draagvlak inmiddels flinterdun, voor ons uit blijven schuiven.

Volgens mij waren juist een deel van de teststraten gisteren dicht en was gisteren het aantal positieve testen juist hoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:08

Meer besmettingen nu is binnen een paar dagen meer ziekenhuisopnames en van daaruit ook weer toename op ic.. Dit wil je gewoon niet..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:11

Relaxed schreef:
Meer besmettingen nu is binnen een paar dagen meer ziekenhuisopnames en van daaruit ook weer toename op ic.. Dit wil je gewoon niet..

Dit denk ik ook. Ik denk wel degelijk dat we aan de derde golf zijn begonnen. Hoe hoog die wordt is de vraag maar we gaan nu wel stijgen.

Ik hou vast aan Femke's voorspelling ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:12