Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:33

volgens het corona dashboard zijn er vandaag 797 positief getesten.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:37

Dan is het ook niet zo gek dat het aantal zo erg stijgt want we zijn sinds juni volop gaan testen. Wat dat betreft vind ik het zelf persoonlijk dat de media het heel erg opblaast. Het is belangrijk dat iedereen gewoon nuchter blijft en helder blijft nadenken en inderdaad gewoon de maatregelen nastreeft.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:48

En toch als je het afzet tegen het aantal sterfgevallen en aantal patiënten de IC's dan zit daar wel een enorme daling.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:55

Dat vind ik ook, die stijgingen zeggen me helemaal niets.
Dat vind ik echt bangmakerij om niets.
Ze zijn gegaan van doden naar ziekenhuisopnames naar testen.
We hebben niets te melden dus doen het zo maar?
Ziekenhuis opnames zegt me meer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:00

Valt mij op dat er meer over besmette personen gepraat wordt, in de ziekenhuizen is de stijging er nog niet toch?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:02

De besmette mensen zegt natuurlijk wel iets. We hebben natuurlijk besmette mensen nodig om een stijging te zien in ziekenhuis opnames en IC opnames. En nee die stijgt nog niet zo hard (doet het trouwens in Frankrijk ook niet). Maar toch wel opvallend die toename.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:30

mariekeoo schreef:
De besmette mensen zegt natuurlijk wel iets. We hebben natuurlijk besmette mensen nodig om een stijging te zien in ziekenhuis opnames en IC opnames. En nee die stijgt nog niet zo hard (doet het trouwens in Frankrijk ook niet). Maar toch wel opvallend die toename.

Mag je dan aannemen dat het virus al aan het muteren is naar een onschuldigere variant?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:31

Ik hoop het dat zou wel het mooiste zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:33

Dat klopt, maar we weten helemaal niet hoeveel besmette mensen we bijvoorbeeld in april hadden.
Dus we kunnen het niet tegenover elkaar weg zetten als ohoh nu word het gevaarlijk. Want we gaan naar april aantallen in besmettingen.

mariekeoo schreef:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:42

Een coronabesmetting kan ook hele nare gevolgen geven voor mensen die niet in het ziekenhuis komen. Mensen raken er langdurig ziek van - hoe langdurig weten we nog niet maar het kan dus duidelijk wel een aantal maanden duren, en ook worden er beschadigingen van organen gevonden die levenslang je conditie beperken.
En dat kan dus zonder dat je in het ziekenhuis komt. Dus het aantal besmettingen zegt wel iets. Weet dat van al die besmettingen een gedeelte hier heel lang last van gaat houden. (En een deel van de gevolgen weten we helemaal nog niet, want voorlopig kunnen we alleen nog maar de redelijk directe gevolgen zien.) De gevolgen op langere termijn of bij herhaalde infectie weten we al helemaal niet.

Dus ja, zorgelijk. Chronisch ziek zijn is hartstikke vervelend en ingrijpend, dat gun ik echt helemaal niemand. Als er dan 800 mensen per dag aan nieuwe besmettingen bijkomen, en stijgend, dan vind ik dat eigenlijk wel zorgelijk.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:47

Shadow0 schreef:
Een coronabesmetting kan ook hele nare gevolgen geven voor mensen die niet in het ziekenhuis komen. Mensen raken er langdurig ziek van - hoe langdurig weten we nog niet maar het kan dus duidelijk wel een aantal maanden duren, en ook worden er beschadigingen van organen gevonden die levenslang je conditie beperken.
En dat kan dus zonder dat je in het ziekenhuis komt. Dus het aantal besmettingen zegt wel iets. Weet dat van al die besmettingen een gedeelte hier heel lang last van gaat houden. (En een deel van de gevolgen weten we helemaal nog niet, want voorlopig kunnen we alleen nog maar de redelijk directe gevolgen zien.) De gevolgen op langere termijn of bij herhaalde infectie weten we al helemaal niet.

Dus ja, zorgelijk. Chronisch ziek zijn is hartstikke vervelend en ingrijpend, dat gun ik echt helemaal niemand. Als er dan 800 mensen per dag aan nieuwe besmettingen bijkomen, en stijgend, dan vind ik dat eigenlijk wel zorgelijk.

Eens!! Ik heb al 6 maanden klachten na een besmetting in maart
Ik heb me nooit meer lekker gevoeld
Ik heb ook wel chronische lyme wat meespeelt maar heb er vele vervelende klachten bij
Corona is niet zomaar een griepje en klaar helaas voor veel mensen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:49

knollentuin schreef:
mariekeoo schreef:

Mag je dan aannemen dat het virus al aan het muteren is naar een onschuldigere variant?

Zou mooi zijn!
Maar vergeet ook het effect van de maatregelen niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:53

Precies zulke statistiek mist volledig in de pers op het moment helaas. Mensen zouden het waarschijnlijk veel serieuzer nenen als het niet zulke losse flodder anecdotes zijn maar gewoon serieus goed uitgewerkt.
Er zijn namelijk ook gewoon echt veel mensen die gewoon geen klachten hebben en als je alleen maar mensen kent die niets hebben en geen andere cijfers ziet dan krijg je steeds meer complot denkers. Het helpt dan ook niet dat uitgerekend presidenten, filmsterren, voetballers en politici er met een kleinigheidje vanaf komen.

Er zijn nu ook zoveel haast studies dat je bij sommige erna nog steeds niets weet, zolang ze maar het eerste zijn die het publiceerd.
Zo was er bepaalde schade gevonden, bij mannen ouder dan 50, ze hadden echter geen referentie populatie dus ze konden alleen maar vermoeden. Iets met we hebben een hamer....wat gaan we er mee doen. Echt zonde van het geld en bijna misdadig want dat geld is weg van onderzoeksgroepen die wel wat zinvols proberen te dien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:53

Dat is zeker zo shadow0 :j

Maar dan zou je die groep in moeten delen van al veel last of ik moet/wil testen omdat ik een beetje verkouden ben maar de vakantie is voorbij en wil weer graag naar school/werk.
In april kregen mensen pas heel laat een test. De beetje verkouden mensen niet, ook als ze waarschijnlijk wel corona hadden.

En nu een aanname, werden toen mensen zonder onderliggende problemen misschien ook veel te laat ingestuurd naar het ziekenhuis omdat er al een overbelasting was?
als je het thuis kon redden moest dat maar. En daardoor misschien wel ernstiger ziek geworden dan als ze opgenomen zouden zijn geweest?
Echt een aanname hoor, maar zou het me wel voor kunnen stellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:56

Dat vroeg ik me laatst af toen die miljonairsclub getroffen was met 60 infecties. Voornamelijk oudere kerels uiteraard. Waarschijnlijk allemaal topzorg. Ik zou dan echt graag willen weten hoe dat in verhouding staat met 60 mensen uit de normale populatie die hebben moeten afwachten tot ze serieuze klachten hadden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:01

Sizzle , ik denk dat ze die berekening tov maart /april helemaal niet kunnen geven. Toen werd je alleen getest , vooral het zorgpersoneel, wanneer je meestal al goed ziek was. Velen waren ziek maar net niet ziek genoeg om te testen. Met bvb 1000 opnames per dag mag je er, met de cijfers van nu eigenlijk van uit gaan dat er duizenden het virus al hadden. Maar dat is niet te bewijzen want het testbeleid is compleet anders , veel zwakkeren zijn overleden en de kwetsbaren houden zich nu meestal gedeinsd . En misschien kunnen we over een paar maanden inderdaad concluderen dat het maar een verkoudheid is voor velen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:18

Voor Italie is er wel al veel data hoor, maar die lijkt domweg de pers niet halen. Misschien omdat het geen spanning en sensatie is?
Zo zijn ze ook allang teruggekomen van de BCG statistiek sinds nu ook de landen betroffen zijn die eerst nog vrij waren, maar dat zie je eigenlijk nergens terug.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:22

_Penotti schreef:
Dat klopt, maar we weten helemaal niet hoeveel besmette mensen we bijvoorbeeld in april hadden.
Dus we kunnen het niet tegenover elkaar weg zetten als ohoh nu word het gevaarlijk. Want we gaan naar april aantallen in besmettingen.

mariekeoo schreef:

Zeker waar. Maar we weten wel de cijfers van afgelopen weken en ook deze tonen een toename

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:15

Wat ziekenhuiscijfers betreft , ze vermelden hoeveel er nog zijn maar volgens mij is het 19 erbij ( zoals vandaag ) en 15 eraf dus 4 opnames . Dan lijkt het weinig maar toch 19 mensen waarvan je niet weet of die richting ic gaan of met lichte zuurstof ondersteuning weer naar huis met een paar dagen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:50

Maar je weet ook niet hoeveel onderliggend lijden ze al hebben.

Iemand die al terminal aan kanker is zal er sneller komen te liggen dat mien feestneus die gezond is toen ze corona kreeg.

begrijp me goed, ik bezoek nog steeds geen grote groepen, ik probeer nog steeds die 1,5 meter aan te houden.
Heb nog steeds niemand een hand geschud of geknuffeld buiten mijn vriend om dan :+

Maar met dit soort bangmakerij van de media kan ik niets.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:27

Als we de cijfers gaan bekijken qua besmettingen in een week tijd, het aantal ziekenhuisopnames en het aantal overlijdens vind ik het gewoon erg meevallen.
Er zullen nu minder mensen worden opgenomen omdat men al veel verder is qua behandelingen. Pas als we met een aantal ziekenhuisopnames van over de 100 per week gaan zitten ga ik me zorgen maken.

Neemt niet weg dat ik de maatregelen nog steeds hard in acht neem.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:28

Popstra schreef:
Hadden jullie gelezen dat er in Purmerend bij de GGD testen zijn kwijt geraakt? Die mensen worden nu opgeroepen nog eens te gaan.

Gebeurd in Drenthe ook.
Met verzoek of persoon zich 6 dagen laatste klachten even opnieuw wilde testen.
Persoon in kwestie had zondag en maandag beetje zeer keel en hoestte beetje.
Vanwege het beroep, laagdrempelig om test gevraagd.
Braaf thuis gebleven. Zaterdag bleek dat ggd test kwijt was.
Omdat persoon meerdere dagen achtereen weer klachtenvrij is, konden werkzaamheden weer hervat worden.
Maar wel week thuis geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:43

Citaat:
Er zit een groot verschil tussen de intentie van Nederlanders om zich aan de coronamaatregelen te houden en het daadwerkelijke gedrag. Zo steunt 84 procent de maatregel om thuis te blijven bij corona-achtige klachten. Maar 90 procent doet met klachten toch boodschappen en 64 procent bezoekt familie en vrienden.

Ook het dringende advies om een coronatest te doen als er (milde) klachten zijn kan op veel steun rekenen, blijkt uit de meest recente enquête van de Gedragsunit van het RIVM. De testbereidheid is groot: 83 procent van de mensen zonder klachten geeft aan zich te laten testen als ze klachten krijgen. Toch liet in werkelijkheid maar 32 procent van de mensen met klachten zich de afgelopen zes weken testen. Hoe kan het dat de beste bedoelingen zich niet vertalen in het naleven van de coronamaatregelen?

Stukje van nos site. Schokkend dat zoveel mensen gewoon de deur uit gaan met klachten. -O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:50

Ik denk dat het zoiets is als 'ja maar ik heb dit altijd in de winter' ofzo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:52

Testen is ook niet leuk. Ik heb eigenlijk altijd klachten jaar rond maar toch ben ik afgelopen periode meerdere malen getest en steeds negatief bevonden. Want bij twijfel en koorts is testen en afzonderen, niet leuk wel noodzakelijk helaas -O-