Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:11

Ik heb ooit in de nacht bijna een fietser 2 x voor de auto gehad :Y)

was op een kruispunt, ik moest naar rechts, mijn licht was groen, fietser ging zonder licht door rood zo voor m’n auto langs, ik dus naar rechts, ging die dipshit weer door rood, heb toen wel eff getoeterd en flink gas gegeven (met koppeling ingedrukt, dus gaf meer herrie dan dat ik daadwerkelijk hem van z’n sokken wou rijden, wou hem een hartaanval geven O:) ) en hij keek toch wel even angstig uit z’n ogen :+

hopelijk laat hij het de volgende keer wel om zo roekeloos te fietsen. Ging overigens over een volwassen vent van boven de 25, vermoedelijk studentje, was in leiden :7

ik heb nog nooit iemand geraakt, maar fietsers maken het je soms wel echt moeilijk als ze zich niet aan de verkeersregels houden. Met name in de nacht waar het zicht al beperkter is.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:40

Niet alleen bij rotondes is dat het het geval Es_ther... Ook op gewone kruispunten is het vaak gokken wat de auto/ fietser/ brommer, etc gaat doen... Door rood vlak voor mij langs heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt...

En die daylight/ dagrijverlichting mag van mij ook subiet verboden worden... Heel veel automobilisten denken dan dat je rondom licht hebt... Euh nee, bij heel veel auto's die ik tegenkom brandt het licht alleen voorop de auto, achterop is niks aan... Leuk als het donker of mistig is, of in een mega-plensbui... Not...

En helemaal geen verlichting aan op de auto/ fiets/ brommer (ja die laatste gebeurt ook, bezorgt mij nog wel eens een hartverzakking) is natuurlijk nog stommer... Vooral in het donker... Dat heb ik 1x meegemaakt. Uit tegengestelde richting in het donker een antracietachtige auto zonder licht... Gelukkig was 1x seintje met mijn grootlicht genoeg om de bestuurder m/v/x op andere gedachten te brengen.

Nog zo'n ergernis is een slak/ onoplettend/ met iets anders dan rijden bezig type bij een verkeerslicht. Als het groen is, gewoon poot op gaspedaal, beheerst optrekken en gaan. Niet blijven klootviolen zodat er maar 1 of 2 auto's door groen kunnen en de rest nog een rondje mag wachten... Gewoon niet doen.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 27-06-21 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:42

Oh Jpitty, geen licht hier ook wel eens gehad!
Hier in de stad fietsen ze ook geregeld zonder licht. En natuurlijk in zwarte kleding, dus ik heb ze ook wel eens bijna voor de auto gehad.

En hier hebben ze er een handje van om op de rotonde te gaan spook rijden met de scooter/fiets.

Anoniem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:44

Ik heb ook al eens iemand zonder licht voor me gehad de snelweg op. Als ik em niet had gezien was ik er dus volop op ingeklapt. Gelukkig reed ie al voor me voordat we überhaupt de snelweg opgingen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:45

Jup Es_ther, donkere kleding, donkere fiets, geen licht. En als je ze dan per ongeluk bijna omver kegelt, krijg je ook nog een middelvinger en een woedende blik... Nee, doe gewoon je licht aan of zorg voor een paar goede lampjes op je fiets. Dus niet die kleine hangdingetjes die je amper ziet of die verstopt gaan achter een jas of tas... Gewoon goede verlichting!

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:49

Marjo schreef:
NoTwixLeft schreef:

Aansprakelijk ja, schuldig zeker niet in alle gevallen.

Vandaar ook de woorden "in eerste instantie".

Schuldig en aansprakelijk zijn toch echt 2 verschillende dingen.
Dat je aansprakelijk bent, betekend niet direct dat je schuldig bent.
Als je schuldig bent, wel altijd aansprakelijk.

De "in eerste instantie" gaat dus om het stukje aansprakelijkheid, niet of je schuldig bent aan iets.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:26

Vraagje aan de kenners, ik reed op de middelste baan, ging naar de rechterbaan, naast een weefbaan. Opeens knalde de auto van de weefbaan, terwijl ik al halverwege de rechterbaan was, naar links. Terwijl deze echt al een stuk voorbij het begin was en halverwege de weefbaan was. (Was druk). Zij knalde bijna op mij. Gezien ik op de recht doorgaande weg reed maar ook van baan wisselde en zij invoegde voeren we beide een bijzondere verrichting uit, maar wie zou er aansprakelijk zijn in het geval van schade? Ter hoogte van waar zij eraf ging verwacht je geen uitvoegend verkeer meer.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:30

Ik wil nu ook wel een opmerking maken dat ik dit geen discussietopic wil laten worden maar voor ergernissen. Misschien is het een idee om hier een apart topic voor te openen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:31

Nou voor ik deze situatie als ergenis kan zien, gezien ik fout kan zitten, zou ik wel willen weten of ik in mijn recht sta om mij te ergeren :7 gezien ik een dikke middelvinger van haar kreeg _O- voordat ik juist het erger puntje ben haha

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:37

Rennie89 schreef:
Vraagje aan de kenners, ik reed op de middelste baan, ging naar de rechterbaan, naast een weefbaan. Opeens knalde de auto van de weefbaan, terwijl ik al halverwege de rechterbaan was, naar links. Terwijl deze echt al een stuk voorbij het begin was en halverwege de weefbaan was. (Was druk). Zij knalde bijna op mij. Gezien ik op de recht doorgaande weg reed maar ook van baan wisselde en zij invoegde voeren we beide een bijzondere verrichting uit, maar wie zou er aansprakelijk zijn in het geval van schade? Ter hoogte van waar zij eraf ging verwacht je geen uitvoegend verkeer meer.

Zal normaliter op 50-50 uitkomen, je bent beiden met een bijzondere manoeuvre bezig

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:45

Rennie89 schreef:

Dit is altijd lastig inschatten. Bij dit soort manoeuvre's let ik altijd extra goed op de auto's op de baan naast de baan waar ik heen wil, en wissel ik wat trager zodat ik terug kan als dat nodig is.

Het maakt weinig uit hoe veer haar invoegstrook al gaat, je bent niet verplicht bij het eerste blokje al te switchen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:53

Ik let ook altijd goed op maar door drukte en dat ik naar de rechterbaan moest, en die auto dus vanuit stilstand zonder te kijken (ze keek strak voor zich :+ ) zo naar links ging. Ik had goed gekeken, daar lag het niet aan :P maar ze zette terwijl ik al naar rechts ging opeens haar richting aan en ging naar links. ik had mijn richting overigens ook uiteraard al aan maar ik was al bezig met baan wisselen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:58

Rennie89 schreef:
Ik let ook altijd goed op maar door drukte en dat ik naar de rechterbaan moest, en die auto dus vanuit stilstand zonder te kijken (ze keek strak voor zich :+ ) zo naar links ging. Ik had goed gekeken, daar lag het niet aan :P maar ze zette terwijl ik al naar rechts ging opeens haar richting aan en ging naar links. ik had mijn richting overigens ook uiteraard al aan maar ik was al bezig met baan wisselen.

In mijn ogen is zij fout, aangezien ze dus veel te onvoorzichtig van baan heeft gewisseld. Maar het zijn linke situaties, je moet zo goed blijven opletten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 05:47

xPabloBokt schreef:
Ik wil nu ook wel een opmerking maken dat ik dit geen discussietopic wil laten worden maar voor ergernissen. Misschien is het een idee om hier een apart topic voor te openen?

Als topicstarter ;) vind ik dit soort discussies zeker bij verkeersergernissen horen.

Ik denk dat het inderdaad 50/50 zal worden vanwege de bijzondere manoeuvres.

Je bent niet verplicht bij het eerste blokje te wisselen, maar wel om goed te kijken. Daar schort het nogal eens aan bij mensen…

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:20

Een ergenis trouwens als ik eens op de fiets zit ipv in de auto ,
Indd auto’s op rotondes die geen richting aangeven,
Je hebt hier als fietser bij rotondes geen voorrang is een apart stukje oversteekplaats net na de rotonde.
Als ik dus naar de rotonde kijk als ik over moet steken en daar rijd een auto zonder knipperlicht aan zou ik erop moeten kunnen vertrouwen dat ie niet afslaat.
Tegendeel is natuurlijk waar dus hoe vaak ik wel niet al onder een auto had kunnen liggen is echt bizar.
Gelukkig kan je aan de manier waarop mensen een bocht maken plus waar ze naartoe kijken op zo’n moment ook al veel zien maar dan nog.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:25

Net een paar scholieren bijna onder de auto die even spontaan oversteken om in de verkeerde rijrichting te gaan fietsen. :=

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:32

Ik had geen ergenis. Maar ik was de ergenis. :')

Ik heb een auto te leen en ben beginnend bestuurder (rijbewijs pas twee jaar en geen eigen auto).

De auto die ik te leen had sloeg af toen ik na even wachten de weg af de parkeerplaats op wou draaien. Had wat meer gas moeten geven met optrekken en blokkeerde vervolgens de boel. Sorry folks haha _O-

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:36

Rennie89 schreef:

Lastig. Zij had beter op moeten letten. Maar mij is wel altijd geleerd bij een invoegstrook niet terug naar rechts te gaan, maar pas als ie opgehouden is (tenzij je er af moest, want het was gecombineerde in-en uitvoegstrook denk ik?). Het is soms namelijk echt lastig te zien dat er iemand terug komt naar rechts.

Wie er aansprakelijk is zou ik niet weten; bij invoegen moet je je altijd aanpassen aan verkeer wat er al rijdt, maar je deed idd beide een bijzondere verrichting…

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:08

Ik moest ca 50 meter verder naar rechts (niet de baan waar die Chick op reed maar er kwam nog een baan bij, werd 2 baans die weefbaan) dus vandaar ook de beslissing om naar rechts te gaan. Anders blijf ik idd weg bij rechterbaan.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:17

Rennie89 schreef:

Beide inderdaad een rijbaan verandering. Jij een rijstrook wissel en zij een invoegactie.
Degene die in moet gaan voegen moet alleen wel zelf zorgen dat dat ook kan.
Van jou had het socialer geweest om nog even te wachten met terug naar de rechterbaan gaan, juist vanwege het weefvlak.
In de basis is zij dus fout om in te voegen terwijl jij naar de rechterbaan terug ging.

En een edit ivm je latere post:

Rennie89 schreef:
Ik moest ca 50 meter verder naar rechts (niet de baan waar die Chick op reed maar er kwam nog een baan bij, werd 2 baans die weefbaan) dus vandaar ook de beslissing om naar rechts te gaan. Anders blijf ik idd weg bij rechterbaan.

Tipje voor de volgende keer; Niet zo kort voor je afrit naar de juiste baan wisselen. 50m is echt een beetje laat met voorsorteren in zulke situatie.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:08

Absolem, kan gebeuren een keer.
Niet druk over maken. Je hebt bewist een gevaarlijke actie gedaan.

Het is mij opgevallen dat wanneer nieuwe auto’s de bocht omgaan een van de koplampen uitgaat. Rijden ze weer recht gaat de lamp weer aan. Ik vind dat stom.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:11

Exitium schreef:
Ineke2 schreef:

Ze zal dit echt niet zo maar uit haar duim zuigen. De hele discussie is interessant met allemaal verschillende meningen. Dan doet de mening van een instructeur er wel degelijk extra toe in mijn ogen. Die moet het haar leerlingen bijbrengen.

Er is weinig mening, de wet is er vrij duidelijk in.

- Zaken als verkeersregelaars gaan voor stoplichten, wegmarkeringen en wetsartikelen
- Stoplichten gaan voor wegmarkeringen en wetsartikelen (vandaar dat je bijvoorbeeld bij grotere kruisingen waar stoplichten staan ook haaientanden ziet, voor als de stoplichten uitvallen)
- Wegmarkeringen gaan voor wetsartikelen

In het voorbeeld zijn er wegmarkeringen (haaientanden) en hoort de fietser dus voorrang te verlenen. Die volgorde is zo bepaald omdat de wet niet kan voorzien in oplossingen voor alle mogelijke kruisingen in Nederland, en zo kan de wegbeheerder maatwerk leveren.

Je hebt helemaal gelijk over de volgorde.

De haaientanden kunnen alleen nooit iets zeggen over "dezelfde weg" aangezien die alleen aangeven dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de "kruisende weg".

Ik zal er nu over ophouden.

Maar zo zie je maar weer... Ook al denk je zeker te weten gelijk te hebben, een ander kan het weer anders interpreteren. Zou een hoop middelvingers kunnen schelen als we daar een beetje begrip voor op kunnen brengen.

En ik ben groot voorstander van verplichte bijscholing voor rijbewijsbezitters. In ieder geval theorie want dat zie je vaak zat dat dat toch wegzakt en liefst ook praktijk.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:12

Oh dat zou ik ook wel een goed idee vinden. :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:08

luuntje schreef:
Absolem, kan gebeuren een keer.
Niet druk over maken. Je hebt bewist een gevaarlijke actie gedaan.

Het is mij opgevallen dat wanneer nieuwe auto’s de bocht omgaan een van de koplampen uitgaat. Rijden ze weer recht gaat de lamp weer aan. Ik vind dat stom.

Als het goed is gaat niet een koplamp uit maar gaat een tweede licht aan om ‘om de bocht te kijken’. Als jij het goed hebt gezien heeft iemand onhandig zitten klussen aan de auto. :D

Idee is niet nieuw. Rolls Royce had dat systeem al in ca. 1910.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:35

Ergernis ook hier, is een soort rotondefeest als ik naar huis tijd. En fietsers hebben voorrang, dikke prima. Maar ongeacht of je de rotonde op of niet op gaat, steek je hand uit!!!!!