Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:00

Hier nog een foto van het gedeelte waar het om gaat. De boomsingel loopt aan de linkerzijde nog een stuk door.

Afbeelding

Hier een eerste schets met wat ideeën. Zoals jullie zien kloppen de verhoudingen niet. Het ruitjespapier is gelukkig weer boven water, dus daar kan ik de volgende keer mee aan de slag.

Afbeelding

Het gaat er vooral om wat meer licht toe te laten. De populieren die nu langs de oprit staan en de rij bomen ten westen daarvan nemen alle zonlicht weg. De populieren verdwijnen helemaal en wil ik vervangen door iets veel lagers, knotwilgen ofzo. De noordelijke boomsingel wil ik als het ware doortrekken langs de oprit, maar dan aan de westkant in plaats van waar nu de populieren staan. Vanaf de grond lijkt dat misschien wat krap te worden, dus hiervoor moet ik echt met ruitjespapier aan de slag. De bomenrij haaks op de boomsingel wil ik veranderen in een houtwal met aan weerszijden (laagstam) fruitbomen en bessen. Mijn idee is dat je hier overheen zou moeten kunnen kijken, met her en der een iets hogere boom (tot een meter of drie ongeveer).

De noordelijke boomsingel zelf wil ik ook terugbrengen tot een voor ons nog hanteerbare hoogte. Ik denk aan maximaal een meter of 12-15 met niet al te snel groeiende soorten die bij voorkeur weinig snoei behoeven. Dit wil ik aanvullen met lagere bomen, struiken, kruiden, bodembedekkers enzovoort. Het hoogste spul komt aan de noordzijde en dan aflopend richting de weide. De buitenomheining zou ik op termijn graag vervangen door een hekwerk zonder stroom, met daarachter een dichte onderlaag van 'veekerende' struiken als meidoorn en sleedoorn en liefst wat vergelijkbaar maar ander spul, want hier staat al zoveel van. Het mag ook allemaal wat minder keurig recht. Op deze manier ontstaan wat meer verschillende microklimaten is het idee, zodat ik wat meer mogelijkheden heb om planten een plek te geven waar ze zich goed voelen. Ik ben al wat aan het kijken naar allerlei bomen en struiken, maar zie nu door de bomen het bos eigenlijk al niet meer. :+

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:40

Mijn advies, uit eigen ervaring, is om aan de zuidkant van je huis, een paar hoge bomen te laten staan die schaduw geven op je huis. Dat scheelt in de zomer behoorlijk veel warmte.

Tegen de takkenwal zou je ook wat klimmers kunnen laten groeien zoals kiwi(bes), braam, frambozen, Japanse wijnbes,of klimop.

Een heel goed boek is Voedselbos van Martin Crawford. Daarin staat heel duidelijk uitgelegd hoe het principe werkt, en ook veel planten. Treeebb database en permacultuur.org database zijn goed voor afmetingen van bomen, bloei etc.

(doornige) fruitstruiken onder een grotere boom die je wil oosten is niet zo handig, dan kun je niet bij e vruchten van e boom of je moet ze uit de struiken plukken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:45

Bedankt voor de tips!

Prairy schreef:
Mijn advies, uit eigen ervaring, is om aan de zuidkant van je huis, een paar hoge bomen te laten staan die schaduw geven op je huis. Dat scheelt in de zomer behoorlijk veel warmte.

Klopt, we hebben in dat opzicht veel profijt van de bomen die ten zuidwesten van het huis (naast ons terras) staan. Jammer genoeg gaat het om een grote esdoorn en een paar populieren die eigenlijk aan het eind van hun levensduur zijn. De schaduw is heerlijk, maar bij het minste zuchtje wind (en het waait hier bijna altijd) zit ik niet echt lekker op het terras, vooral niet met onze twee kleine kinderen. Dilemma's. -O- Voorlopig blijven ze staan, maar we zullen er vrees ik wel 'iets' mee moeten over niet al te lange tijd.

Prairy schreef:
(doornige) fruitstruiken onder een grotere boom die je wil oosten is niet zo handig, dan kun je niet bij e vruchten van e boom of je moet ze uit de struiken plukken.

Dat is ook zo'n lastige inderdaad! Nou mag er ook heus wat voor de vogels en andere dieren blijven liggen, maar een deel kunnen oogsten is natuurlijk wel zo handig. Ik heb er wat ideeën over maar moet die nog wat verder uitwerken. Binnenkort wil ik op de juiste schaal wat dwarsdoorsnedes van de boomsingel tekenen om daar meer gevoel bij te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:51

goeroe schreef:
Bedankt voor de tips!

Prairy schreef:

Klopt, we hebben in dat opzicht veel profijt van de bomen die ten zuidwesten van het huis (naast ons terras) staan. Jammer genoeg gaat het om een grote esdoorn en een paar populieren die eigenlijk aan het eind van hun levensduur zijn. De schaduw is heerlijk, maar bij het minste zuchtje wind (en het waait hier bijna altijd) zit ik niet echt lekker op het terras, vooral niet met onze twee kleine kinderen. Dilemma's. -O- Voorlopig blijven ze staan, maar we zullen er vrees ik wel 'iets' mee moeten over niet al te lange tijd.

Je kan proberen om ze te toppen tot iets van 1m, als ze nog niet te ver heen zijn, dan kunnen ze vanuit daar weer uitlopen en verjong je zo de boom. Alleen wel goed overleggen met de gene die ze omzaagt voor je, want het is niet de standaard manier en de onderste meters zijn het dikste en vaak meest waardevolle hout.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:23

Goeroe, leuk stuk om mee aan de slag te gaan! Ik ben zelf nog niet zo thuis in voedselbosachtige praktijken dus heb niet zo veel te melden. Maar ben wel heel benieuwd wat je er van gaat maken!

Ik heb morgen plannen voor een flinke inmaak/weck/kook dag. Over anderhalve week gaan we weer wat hanen op wintersport sturen maar momenteel is er geen plek in onze 4 vriezers.

Morgen ook voor het eerst aan de slag met reuzel maken/smelten. Ik ben benieuwd!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:25

Oohh lol... Nu snap ik hem met op wintersport :+

Soms ben ik een beetje sloom blijkbaar 8)7

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:34

Veriye schreef:
Oohh lol... Nu snap ik hem met op wintersport :+

Soms ben ik een beetje sloom blijkbaar 8)7

Dat duurde bij mij ook best even hoor :P

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 19:20

Oh haha, zo noemen wij het altijd :+ De groepen hanen heet ook het Skikamp :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:46

Ik wil misschien ook 2 haantjes op wintersport sturen. Maar ik heb een reisorganisatie nodig, want zelf geen ervaring met skieen :')

Goeroe, mooi stuk om mee bezig te gaan! Heel benieuwd hoe het plan gaat worden.

Wij zijn bezig met bramenstruiken weg te snoeien. Wat een klus. Maar het is nog steeds leuk.. als het stuk dan ooit is uitgezet kunnen we ook gaan plannen wat we er precies mee willen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:09

Niemand in je buurt die het je kan leren idinn? En anders heel veel YouTube filmpjes kijken en gaan met die banaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:27

Even op mp kijken, er zijn er die je overtollige hanen en vaak ook konijnen/eenden) gratis aannemen. Die kan je mogelijk ook helpen met slachten, neem je er 1 mee terug voor jouw vriezer.

Anders slachttrechter kopen en goed scherpe heggeschaar oid, kop er af is simpelste manier om snel te slachten als je het nooit gedaan hebt. Rest is niet zo ingewikkeld, zeker als je vilt ipv veren plukt.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:46

Moonfight schreef:
Goeroe, leuk stuk om mee aan de slag te gaan! Ik ben zelf nog niet zo thuis in voedselbosachtige praktijken dus heb niet zo veel te melden. Maar ben wel heel benieuwd wat je er van gaat maken!

Ik heb morgen plannen voor een flinke inmaak/weck/kook dag. Over anderhalve week gaan we weer wat hanen op wintersport sturen maar momenteel is er geen plek in onze 4 vriezers.

Morgen ook voor het eerst aan de slag met reuzel maken/smelten. Ik ben benieuwd!

Succes met de reuzel!
Hoe heb je 't gedaan?

Hier laatst ook 6 hanen ingemaakt. Hoe oud worden ze bij jullie?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:05

Bij ons gaan de overtollige hanen met 5-6 maanden naar de vriezer. Oudere hanen, die echt volwassen zijn, heb ik tot nu toe altijd kunnen verkopen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 06:19

In de slowcooker Lieke.

De hanen zijn bij ons ongeveer 6 maanden. Hier krijg ik hanen slecht verkocht. Voor een paar euro wel maar dan heb ik ze liever in de vriezer liggen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:47

Hier ook ongeveer 6 maanden :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:18

Hier vaak tussen de 4 en 6 maanden, afhankelijk van hun hanengedrag _O- Vandaag ga ik het nachthok vergroten zodat ik wat meer kippen kan gaan houden (van 10 hennen naar 20 hennen + 1 haan).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:51

Eh de kippen hebben last van kriebel konten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:55

Als ik mij niet vergis is iemand eens tegen mij bezig geweest over een bloedpeer of zoiets? Wie was dat ook al weer? O:)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:58

Wat is een bloedpeer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:05

Een peer met rood vruchtvlees :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:06

Oohhh nooit van gehoord.

Wij krijgen de eerste eieren van een van onze dames. Ze is 19.5 weken oud en heeft al twee mooie eieren gelegd. Een netjes in het legnest en het tweede voor de ingang van de hok :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:37

Haha, hier ook, het eerste ei lag buiten, denk dat ze niet doorhad wat er ging gebeuren... De 2e ook in het hok, helaas niet in de mooie legbak maar ergens anders in het stro.

DMH, denk dat dat in het topic eetbare tuin was? Je hebt inderdaad bloedappels, kwekerij De Zoetewei in Belgie heeft deze. Bloedperen weet ik zo niet.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:48

Bij ons net andersom, eerste ei netjes het legnest in en tweede ei gewoon buiten :+
Even kijken wat ze morgen doet :D
Denk ook dat ze het eerst moeten leren waar een goed plekje is. Maakt het hennetje van jou ook zo veel lawaai en is onrustig?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:53

Die van mij zijn nu 17 weken dus ben benieuwd.

Zit alleen met gezondheid te tobben. Dus misschien niet lang genieten van de eitjes.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 11:05

Gefeliciteerd met de eerste eitjes dames!

Gezondheid van de kippen Marcella?