Hier een eerste schets met wat ideeën. Zoals jullie zien kloppen de verhoudingen niet. Het ruitjespapier is gelukkig weer boven water, dus daar kan ik de volgende keer mee aan de slag.

Het gaat er vooral om wat meer licht toe te laten. De populieren die nu langs de oprit staan en de rij bomen ten westen daarvan nemen alle zonlicht weg. De populieren verdwijnen helemaal en wil ik vervangen door iets veel lagers, knotwilgen ofzo. De noordelijke boomsingel wil ik als het ware doortrekken langs de oprit, maar dan aan de westkant in plaats van waar nu de populieren staan. Vanaf de grond lijkt dat misschien wat krap te worden, dus hiervoor moet ik echt met ruitjespapier aan de slag. De bomenrij haaks op de boomsingel wil ik veranderen in een houtwal met aan weerszijden (laagstam) fruitbomen en bessen. Mijn idee is dat je hier overheen zou moeten kunnen kijken, met her en der een iets hogere boom (tot een meter of drie ongeveer).
De noordelijke boomsingel zelf wil ik ook terugbrengen tot een voor ons nog hanteerbare hoogte. Ik denk aan maximaal een meter of 12-15 met niet al te snel groeiende soorten die bij voorkeur weinig snoei behoeven. Dit wil ik aanvullen met lagere bomen, struiken, kruiden, bodembedekkers enzovoort. Het hoogste spul komt aan de noordzijde en dan aflopend richting de weide. De buitenomheining zou ik op termijn graag vervangen door een hekwerk zonder stroom, met daarachter een dichte onderlaag van 'veekerende' struiken als meidoorn en sleedoorn en liefst wat vergelijkbaar maar ander spul, want hier staat al zoveel van. Het mag ook allemaal wat minder keurig recht. Op deze manier ontstaan wat meer verschillende microklimaten is het idee, zodat ik wat meer mogelijkheden heb om planten een plek te geven waar ze zich goed voelen. Ik ben al wat aan het kijken naar allerlei bomen en struiken, maar zie nu door de bomen het bos eigenlijk al niet meer.
Voorlopig blijven ze staan, maar we zullen er vrees ik wel 'iets' mee moeten over niet al te lange tijd.
Vandaag ga ik het nachthok vergroten zodat ik wat meer kippen kan gaan houden (van 10 hennen naar 20 hennen + 1 haan).