Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:21

Mwoah valt wel mee, je leert geleidelijk steeds meer.
Vandaar dat ik misschien ook wat nuchter kijk naar evolutie hier, omdat er best wat dingen zijn die het menselijk lichaam heeft die nutteloos of zelfs gevaarlijk zijn (bvb bepaalde plekken die je kan induwen waar je iemand direct knock out mee krijgt :P)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:07

christel1857 schreef:
Ingmar_ schreef:
Ik verdiep me genoeg in de aarde waar ik op rondloop, daar ken je mij niet goed genoeg voor. Mijn algemene kennis over de aarde gaat behoorlijk diep en hoe lang de aarde al bestaat staat niet in mijn interesse-lijstje. Ik kan me dan beter op andere zaken richten. Hoe de mens zich heeft ontwikkeld [de Homo Sapiens dus] vind ik wel interessant, maar theorieën over hoe oud de aarde is trekt me totaal niet. Ik vind dit geen beperking in een denkwijze, maar meer een interesse-punt.

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar daarom zeg ik ook dat de discussie niet echt over jou ging. Het ging er over dat er iemand beweerde dat de aarde 5000 jaar oud is, en met zo'n uitspraak aangeeft letterlijk niet verder te kijken dan de bijbel lang is. En dat is écht heel erg jammer! Als je bedenkt dat de egyptenaren 5000 jaar voor chr. al een hele beschaving hadden opgebouwd.... Dan zegt dat imo wel iets over iemands algemene ontwikkeling en kennis van de wereld wanneer er zoiets wordt aangenomen voor de waarheid. En dat bedoel ik zelf (dus christel en niet moll) als een beperking in je denkwijze. In god geloven, wijsheid uit de bijbel halen etc... waarom moet dat in tegenspraak zijn met algemene kennis? Ik vind dat nergens voor nodig.

Overigens vind ik dat je wel ongeveer een schatting moet kunnen maken van het historisch verloop van de mensheid. Ik neem aan dat iedereen dat toch wel op school heeft gehad.... (hoop ik) Bij mij was het brugklas kennis iig.

In de Bijbel staat ook niet dat de aarde 5000 jaar oud is := En ik moet zeggen dat het mij eerlijk gezegd ook weinig interesseert, plus dat het imo totaal irrelevant is :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:26

christel1857 schreef:
@ Heino: Mooie tekst op je profiel trouwens :D Is dat van een liedje ofzo?

En dat vind IK dan weer een gat in je algemene ontwikkeling, als je dat niet weet ;) :+

Citaat:
Plus het feit dat ik niet verwacht dat daar in de toekomst verandering in gaat komen.

Sja, dat heb ik ook lang gedacht...

Anyway. Ben alweer weg, ga vergaderen :wave:

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:13

Veirl schreef:
Citaat:
Enkele eeuwen geleden kon je, in plaats van te biechten en berouw te hebben, je zonden afkopen. Had je een moord gepleegd, dan betaalde je gewoon acht dukaten aan de kerk en het werd je vergeven. Ook voor een dierbare die was overleden, kon je zonden afkopen. Veel christenen kwamen in opstand tegen deze corrupte handel.

http://www.doodeenvoudig.nl/index.php?v ... &Itemid=13

Ik heb de link gelezen en dit slaat nergens op. totaal onjuiste info.
Vooral dat eerste van die predestinatie, is een onchristelijk standpunt. maar ook van die biecht en aflaat is onjuist en ongenuanceerd.

Als katholiek wil ik ook nog wel even wat toelichten over de biecht en de aflaat.

De biecht is niet noodzakelijk voor vergeving van de zonde. Maar de katholieke kerk leert, dat als je 'zwaar' gezondigd hebt, je niet alleen in conflict komt met God, maar ook met de kerk(gemeenschap). Zware zonden zijn moord en overspel.
Vergelijk dat met een moordenaar; die komt in conflict met de maatschappij en plaatst zich op die manier buiten de gemeenschap. Hij maakt zichzelf onwelkom.
Als je dus een conflict hebt met de kerk, mag je niet meer meedoen met de communie (communio = gemeenschap).
Maar dat sluit op zich niet uit, dat je vergeving aan God vraagt én krijgt.
Biecht is dus iets om weer in het reine te komen met de kerk.
En wat is dan die absolutie?
In de bijbel staat, dat Jezus aan het eind van zijn tijd op aarde de discipelen uitzendt over de wereld. Hij geeft ze de macht om te vergeven namens God. In de katholieke leer zijn de priesters de opvolgers van de discipelen en hebben daarmee die bevoegdheid ook gekregen.
De biecht is in die zin nog steeds actueel en ik ben blij dat het er is. In deze tijd heeft het meer het karakter van een vertrouwelijk gesprek. Ik denk dat je de therapeutische waarde van een biechtgesprek niet moet onderschatten! Als er wat meer gebiecht werd, waren er heel wat minder psychologen nodig...

En dan de aflaat.
helaas is dit een stukje cultuur, zelfverrijking van de kerk en bijgeloof geworden, dat vooral in de late middeleeuwen in zwang was. Wat is het geval? In de katholieke leer is er het vagevuur; wat daarmee bedoeld wordt, is het volgende.
De mens op aarde is niet in staat om God te aanschouwen. God is té groot, té heilig. God aanschouwen zou je dood worden. Toch zal ergens na de dood van de mens de ziel voor God komen. De mens moet daarom gereinigd worden, ookal zijn de zonden reeds vergeven. Dat proces van loutering vindt al plaats vanaf het moment van bekering. De doop is daar ook een belangrijk symbool van. In de leer van de katholieke kerk gaat dat proces door, over de dood heen. Hoe dat gaat, of dat überhaupt een tijdspanne overheen gaat en wat dat inhoudt, weet natuurlijk niemand. Tot zover de (nog steeds geldende) leer. (Overigens heb ik daar helemaal niets mee)
Zoals wel meer zaken, werd dit in de middeleeuwen erg kinderlijk, beeldend en vooral gruwelijk uitgebeeld; dmv een vuur. (Even voor de goede orde; dit is dus niet de hel, maar een soort 'voorportaal' van de hemel.)
Logisch dus, dat mensen hier bang voor waren en daarom werd de aflaat bedacht. Een aflaat bekort dit louteringsproces en kan bestaan uit het verrichten van een goede daad, gebed, vasten, geld geven aan de armen; met andere woorden zou je het vagevuur kunnen bekorten door in dít leven al wat meer aan je zuivering te werken. Voor zo'n actie kon je een bewijsje krijgen; een aflaat. Zie het als een soort bewijs van extra goed gedrag.
De aflaat is dus beslist niet om mensen van de hel te redden maar om het louteringsproces voor de ziel te verkorten. Wie verdoemd was, kon zijn ziel niet redden met een aflaat.
Het moge duidelijk zijn dat de katholieke kerk schandelijk misbruik heeft gemaakt voor de angst voor het vagevuur, een middeleeuws bijgeloof van bange ongeletterde mensen die in een hele wrede wereld leefden. De goede werken gingen naar de vergeethoek maar een financiële gift aan de kerk was hét middel om een aflaat te krijgen, waarmee je een soort laissez-passer kon krijgen om dat afschuwelijke vagevuur over te slaan.
Volkomen terecht dat Luther en de zijnen daar tegen in het geweer kwamen...
Maar wat heel jammer is, is dat de oorspronkelijk goede achtergrondgedachte totaal verloren is gegaan; nl. dat je enerzijds mag weten en vertrouwen dat je zonden vergeven zijn zonder dat je daar iets voor hoeft te doen, maar je anderzijds erop gericht moet zijn om zo zuiver mogelijk te leven, zodat je steeds meer aan Christus gelijk (christe-lijk) mag worden.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:50

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:

En dat vind IK dan weer een gat in je algemene ontwikkeling, als je dat niet weet ;) :+

Citaat:
Plus het feit dat ik niet verwacht dat daar in de toekomst verandering in gaat komen.

Sja, dat heb ik ook lang gedacht...

Anyway. Ben alweer weg, ga vergaderen :wave:
\

Toen ik het liedje hoorde dacht ik oohjaa! Kon het niet opmaken uit de tekst. Give me a break, ben wel 21 hoor! :P

Maareh nee, wordt niet gelovig in de toekomst. Ik zie de meerwaarde er niet van in.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:00

Ik werd vandaag aangesproken door een vrouw van ongeveer mijn leeftijd die me wilde bekeren. Zelf was ze van een ziekte genezen tijdens een gebedsgenezingsdienst en nu wilde ze het Christendom verspreiden. Ik heb respect voor alle geloven en ik heb nog een poosje met haar staan discussieren om meer over haar geloof te weten te komen dan ik al wist.
Maar ik begrijp niet hoe mensen ongevraagd andere mensen kunnen trachten te bekeren. (Als in: zij komen naar mij toe, in plaats van ik naar hen). Ik ben deist, maar volgens haar was mijn manier van in God geloven fout en de hare de enige juiste.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:10

Gaby schreef:
Ik werd vandaag aangesproken door een vrouw van ongeveer mijn leeftijd die me wilde bekeren. Zelf was ze van een ziekte genezen tijdens een gebedsgenezingsdienst en nu wilde ze het Christendom verspreiden. Ik heb respect voor alle geloven en ik heb nog een poosje met haar staan discussieren om meer over haar geloof te weten te komen dan ik al wist.
Maar ik begrijp niet hoe mensen ongevraagd andere mensen kunnen trachten te bekeren. (Als in: zij komen naar mij toe, in plaats van ik naar hen). Ik ben deist, maar volgens haar was mijn manier van in God geloven fout en de hare de enige juiste.

Dat is wel heel naar als mensen dat doen ja. Gewoon negeren. Leven en laten leven.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:10

Op het moment ben ik HEEL erg bezig met mn geloof :D
er gebeuren zoveel maffe dingen de laatste tijd die zowaar verklaarbaar zijn ook nog eens.

God spreekt via anderen, God spreekt via gebeurtenissen, en God spreekt via mijn telefoon :')
verhaal apart XD

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:48

dndnlover schreef:
er gebeuren zoveel maffe dingen de laatste tijd die zowaar verklaarbaar zijn ook nog eens.

God spreekt via anderen, God spreekt via gebeurtenissen, en God spreekt via mijn telefoon :')
verhaal apart XD

cool laat hem mij ook eens smsen, geintje

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:38

Eigenlijk vind ik het wel jammer dat het áltijd over het christendom moet gaan als het begrip ''geloof'' ter sprake komt. Er zijn nog veel meer godsdiensten die imo veel mooier zijn. Het christendom weten we zo onderhand toch al wel genoeg van? Telkens worden weer dezelfde vragen gesteld welke beantwoord worden met ontwijkende of typische antwoorden. Worden jullie daar nou niet moe van? }:0

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:46

Ja, word ik weleens moe van, steeds dezelfde vragen. Maar blijkbaar voelen gelovigen van andere stromingen zich niet geroepen om te reageren. Moet ik dan ook maar mijn mond houden? :Y)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:46

Gek eigenlijk dat er niet veel joodse mensen op bokt zitten blijkbaar....
Het liefste zou ik een hindoe over dit soort dingen willen horen, daar weet ik nog zo weinig vanaf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:48

christel1857 schreef:
Gek eigenlijk dat er niet veel joodse mensen op bokt zitten blijkbaar....
Het liefste zou ik een hindoe over dit soort dingen willen horen, daar weet ik nog zo weinig vanaf.

:j Same here.. Zou echt graag de visie van een hindoe of van boeddhisten willen horen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:59

Angelita schreef:
Eigenlijk vind ik het wel jammer dat het áltijd over het christendom moet gaan als het begrip ''geloof'' ter sprake komt. Er zijn nog veel meer godsdiensten die imo veel mooier zijn. Het christendom weten we zo onderhand toch al wel genoeg van? Telkens worden weer dezelfde vragen gesteld welke beantwoord worden met ontwijkende of typische antwoorden. Worden jullie daar nou niet moe van? }:0

Dat is op zich best logisch. In NL/europa leven nu eenmaal meer christenen dan boeddhisten, hindoe's, hare krishna's, mormonen, en wat al nog meer ;)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:48

dndnlover schreef:

verhaal apart XD

Ik ben benieuwd ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:06

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:

Dat vind ik wel meevallen. Zou het erger vinden als Martin Luther King niet gekend is bv. ;)
John Lennon heeft leuke liedjes maar was gewoon een zanger. De beatles zijn van voor haar tijd, iig de tijd dat hij daarin mee zong. :+ Dat je dit al een "gat in algemene ontwikkeling" kunt noemen. :') Het is gewoon een zanger. :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:19

John Lennon. (Sorry hier spreekt een die-hard fan) heeft wel een grotere functie in de geschiedenis gehad dan enkel een zanger. Hij is het gezicht van het pacifisme van de vorige eeuw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:32

Welke "grotere functie" kwa pacifisme had John Lennon dan tov bv Michael Jackson?
Elke zanger, groot en klein, doet tegenwoordig aan zulke dingen. := Zou niet weten waarom John Lennon dan bij "algemene kennis" moet horen. Heb liever dat ze wat weten van de wereldoorlogen van mensen als Martin Luther King, Nelson Mandela enz... Niet van een zanger die toevallig ook voor vrede zong. :) Begrijp me niet verkeerd, ik heb vrijwel al zijn liedjes en imagine vind ik een prachtig nummer. Maar ik ga niet aan iemands algemene kennis twijfelen als die het niet kent. :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:23

Ayasha schreef:
Welke "grotere functie" kwa pacifisme had John Lennon dan tov bv Michael Jackson?
Elke zanger, groot en klein, doet tegenwoordig aan zulke dingen. := Zou niet weten waarom John Lennon dan bij "algemene kennis" moet horen. Heb liever dat ze wat weten van de wereldoorlogen van mensen als Martin Luther King, Nelson Mandela enz... Niet van een zanger die toevallig ook voor vrede zong. :) Begrijp me niet verkeerd, ik heb vrijwel al zijn liedjes en imagine vind ik een prachtig nummer. Maar ik ga niet aan iemands algemene kennis twijfelen als die het niet kent. :)

Toen ik het hoorde herkende ik het uiteraard wel, kon het zelfs een stukje meezingen. Ik weet ook wie John Lennon is. Ik herkende alleen niet direct de tekst :D Vind het wel een prachtig nummer! Maar is idd wel een beetje voor mijn tijd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:06

Same here.

Ik zou het overigens nooit zelf opzetten ofzo. Gewoon een nummer wat erbij hoort.

JL is voor mij net zo iemand als MJ.
Muzikaal begaafd en waren verder zeer aparte personen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:37

Blue_Eyes schreef:
Ja, word ik weleens moe van, steeds dezelfde vragen. Maar blijkbaar voelen gelovigen van andere stromingen zich niet geroepen om te reageren. Moet ik dan ook maar mijn mond houden? :Y)

Nee tuurlijk niet. Ik heb al meerdere keren aangeboden om iets over mijn geloof te vertellen maar daar gaat vrijwel niemand op in. Terwijl het me wel 10 keer interessanter lijkt dan het uitgemolken christendom. Niets tegen het geloof hoor, absoluut niet, maar ik vind het heel apart hoe mensen 100 keer dezelfde vragen kunnen stellen (en het vervolgens ook nog voor lief nemen dat ze daar dan een ontwijkend ongefundeerd antwoord op krijgen).

Verootjoo: Klopt, maar daarom lijkt een ander geloof me juist veel interessanter dan het christendom. Dat kennen we allemaal zo onderhand wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:16

Vertel eens dan? Wat jouw geloof is? Want ik ben wel benieuwd. :)

Verder - ik weet ik weet niet of je opmerking gericht is op mijn antwoorden, maar ik doe altijd mijn best om een onderbouwd en eerlijk antwoord te geven.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:56

Ik ben boeddhistisch en denk dat dit een ''geloof'' is waar ieder mens iets aan kan hebben, aangezien het puur en alleen om zelfontwikkeling gaat. Daarom lijkt het mij minstens zo interessant om te bespreken als het christendom/de islam/het jodendom: er wordt je niets verplicht, je kiest in feite alles zelf. Het draait om jóu en niet om iemand die je moet aanbidden en vereren. Niet dat ik dergelijke religies ''minder'' vind, absoluut niet! Maar omdat het boeddhisme voor iedereen interessant kan zijn (omdat het non-theïstisch is) denk ik dat mensen er in die zin meer aan kunnen hebben dan aan informatie over het christendom. Neemt niet weg dat daar lekker over verder gekletst moet worden, maar ik vind het jammer dat een religie zoals het boeddhisme dan niet genoemd wordt terwijl het ieder mens zoveel te bieden kan hebben.

Ik lees al langer mee en nee, die opmerking was niet voor jou bedoeld. Neemt niet weg dat er veel vragen zijn waar het christendom imo geen duidelijk antwoord op kan geven, maar dat ligt natuurlijk niet aan jou of een andere christen. :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:31

Angelita schreef:
Ik ben boeddhistisch en denk dat dit een ''geloof'' is waar ieder mens iets aan kan hebben, aangezien het puur en alleen om zelfontwikkeling gaat. Daarom lijkt het mij minstens zo interessant om te bespreken als het christendom/de islam/het jodendom: er wordt je niets verplicht, je kiest in feite alles zelf. Het draait om jóu en niet om iemand die je moet aanbidden en vereren. Niet dat ik dergelijke religies ''minder'' vind, absoluut niet! Maar omdat het boeddhisme voor iedereen interessant kan zijn (omdat het non-theïstisch is) denk ik dat mensen er in die zin meer aan kunnen hebben dan aan informatie over het christendom. Neemt niet weg dat daar lekker over verder gekletst moet worden, maar ik vind het jammer dat een religie zoals het boeddhisme dan niet genoemd wordt terwijl het ieder mens zoveel te bieden kan hebben.

Ik lees al langer mee en nee, die opmerking was niet voor jou bedoeld. Neemt niet weg dat er veel vragen zijn waar het christendom imo geen duidelijk antwoord op kan geven, maar dat ligt natuurlijk niet aan jou of een andere christen. :)

Ik heb thuis een heel handig boekje genaamd: Wat zou boeddha doen? En daar haal ik veel wijsheid uit voor dagelijkse probleempjes. Ik vind het boeddhisme vooral een heel wijs en vredelievend 'geloof', en ik kan er maar heel weinig kritiek op hebben want ik vind het heel erg mooi hoe boeddhisten leven. Heb een half jaar in Cambodja gewerkt, en ben daar veel in aanraking gekomen met het boeddhisme. Ik weet niet echt het fijne van het boeddhisme, maar ik weet wel heel veel over hoe het wordt gepraktiseerd. En de onvoorwaardelijke (!!*) liefde die ik in de ogen van sommigen monniken heb gezien blijf ik erg speciaal vinden.

*die onvoorwaardelijke liefde kan alleen bestaan zonder een god imo.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:26

Ik heb zelf veel boeken gelezen over het boeddhisme. Ben na een reis naar Sri Lanka zeer geinteresseerd geraakt. Heb ook zelf zeker uit deze overtuiging veel inspiratie gekregen over hoe tegen het leven aan te kijken. Ik vind het boeddhisme overigens meer een overtuiging, een filosofie, dan een religie. Er zijn veel onderwerpen die ontzettend overeenkomen met veel manieren waarop grote filosofen het leven hebben geprobeerd te duiden. Maar het boeddhisme vind ik weer een zeer ingewikkelde overtuiging :) juist omdat het zo filosofisch is.
Ik heb hier dan ook niet zo veel vragen over omdat ik me zelf er al zo in verdiept heb.