Het Rijles & Afrijstress topic IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:07

Succes magic_lover!! +:)+

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:10

Ik meld me ook even!

Evenals mijn zenuwen die in dit topic zo herkenbaar zijn.

Ik moet aanstaande woensdag afrijden, heb ook geen tussentijdse toets gehad wat me nog net wat meer druk bezorgd.
Ik slik ook al vanaf afgelopen woensdag valeriaanpillen om mezelf wat rustiger te houden woensdag.
ik zie er als een berg tegen op.

En heb de hele wijde omgeving al verteld dat ik toch wel zakken ga :o

Je mag kiezen of je instructeur mee gaat of niet, De mijne wel! die kan mooi de examinator afleiden :P

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:27

Bedankt iedereen! :D

Succes Miri ;)
Ik denk dat ik maar niemand ga vertellen in mijn omgeving wanneer ik mag afrijden :P ze horen het wel als ik hem heb O:)

Mirrrriii

Re: Het Rijles & Afrijstress topic IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:36

Dat heb ik ook altijd gezegd, maar tegen de tijd dat je dan toch mag afrijden, hou je het ( meestal ) toch niet meer vol :P

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:42

nee das waar :+ ik zei het ook over mijn theorie, ga het tegen niemand zeggen en als ik het heb horen ze het wel... :+ maargoed ondertussen weet toch bijna iedereen het al :Y) :D

Ah opzich is dat niet het ergste vind ik hoor, maar ik 'moet' hem gewoon halen, want dan gaat ze mijn praktijk aanvragen, anders ben ik maar zo weer 3/4 week verder voor dat ik de volgende keer weer theorie kan doen :\

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:01

heb je een cursus, of alles zelf geleerd?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:17

Oh, nog even over achteruit inparkeren, die ga ik es proberen! (Met achterlamp/ruiten). Ik heb het zelf zo geleerd:
Op ongeveer 50cm parallel naast de auto gaan staan waar je achter wilt parkeren, dan heel rustig achteruit rijden. Op het moment dat jouw achteras (dus de achterwielen) ter hoogte van de achterkant van de auto zijn, in één keer hélemaal insturen, vervolgens langzaam en goed om je heen (links!) kijkend achteruit rijden, zodra mijn vooras (dus m'n voorwielen) dan ongeveer gelijk zijn met de achterkant van de auto, weer hélemaal terugsturen naar links.
Het wil echter nog steeds niet helemaal, kom elke keer net niet helemaal goed uit omdat ik lastig in kan schatten wanneer ik precies moet terugsturen... Zal deze methode dus maar gaan uitproberen!

Heeft iemand toevallig een "overzichtje" van alle manieren van inparkeren, hoe je die doet? Zowel rechts als links vooruit en achteruit (niet file dus), ik weet nog steeds niet (of nouja, vergeet elke keer) wanneer je precies moet insturen...
Zal volgende keer aan m'n instructeur vragen of ie het kan opschrijven. :')

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:18

Over theorie trouwens, ik heb zelf trouwens geen les gehad en heb 'm afgelopen donderdag in één keer gehaald. Ik raad je vooral aan om heel veel oefenexamens te maken, daar leer je veel van en de kans is vrij groot dat enkele vragen uit het echte examen je dan bekend voorkomen omdat je ze al eerder hebt gehad met oefenen. ;)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:36

Waar heb jij die oefen examens gedaan dan?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:38

Chann schreef:
Oh, nog even over achteruit inparkeren, die ga ik es proberen! (Met achterlamp/ruiten). Ik heb het zelf zo geleerd:
Op ongeveer 50cm parallel naast de auto gaan staan waar je achter wilt parkeren, dan heel rustig achteruit rijden. Op het moment dat jouw achteras (dus de achterwielen) ter hoogte van de achterkant van de auto zijn, in één keer hélemaal insturen, vervolgens langzaam en goed om je heen (links!) kijkend achteruit rijden, zodra mijn vooras (dus m'n voorwielen) dan ongeveer gelijk zijn met de achterkant van de auto, weer hélemaal terugsturen naar links.
Het wil echter nog steeds niet helemaal, kom elke keer net niet helemaal goed uit omdat ik lastig in kan schatten wanneer ik precies moet terugsturen... Zal deze methode dus maar gaan uitproberen!

Heeft iemand toevallig een "overzichtje" van alle manieren van inparkeren, hoe je die doet? Zowel rechts als links vooruit en achteruit (niet file dus), ik weet nog steeds niet (of nouja, vergeet elke keer) wanneer je precies moet insturen...
Zal volgende keer aan m'n instructeur vragen of ie het kan opschrijven. :')

komt wel aardig overeen met hoe ik het moet doen,
alleen moet ik zodra de auto rustig in beweging kom het stuur 1 slag rond draaien (rechts), dat je kont dus naar rechts gaat. en dan idd zodra de voorwielen geljk zijn met de achterkant het stuur helemaal naar links terug draaien en dan rustig doorrijden.

ik kom dan eigenlijk vrijwel altijd goed uit :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:39

patricia ik heb alles zelf geleerd.
Chann schreef:
Over theorie trouwens, ik heb zelf trouwens geen les gehad en heb 'm afgelopen donderdag in één keer gehaald. Ik raad je vooral aan om heel veel oefenexamens te maken, daar leer je veel van en de kans is vrij groot dat enkele vragen uit het echte examen je dan bekend voorkomen omdat je ze al eerder hebt gehad met oefenen. ;)

Ja idd, de oefen examens op de cd slaag ik allemaal wel voor, de pest is alleen dat je op een gegeven moment meer plaatjes gaat kijken dan vragen omdat je ze al zo herkent :Y)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:42

magic_lover schreef:
patricia ik heb alles zelf geleerd.
Chann schreef:

Ja idd, de oefen examens op de cd slaag ik allemaal wel voor, de pest is alleen dat je op een gegeven moment meer plaatjes gaat kijken dan vragen omdat je ze al zo herkent :Y)

Dat had ik inderdaad ook, op een gegeven moment leer je de plaatjes uit je hoofd. Helaas heb je hier bij de theorie weinig aan. De tijd die je krijgt voor de eerste 25 vragen viel mij erg tegen, dat gaat echt heel snel!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:46

Ja geloof dat je maar 7 of 8 seconden krijgt toch?
dan word eerst de vraag gelezen, en dan gaat de tijd pas in meende ik? anders is het wel heel kort :D
oh edit: jij bedoelt de gevarenherkenning of niet?
Ja is die korter als op de cd? daar vind ik ze namelijk wel meevallen.

Hoeveel kosten die oefenexamens op het cbr dan? en waar kan ik die vinden? :o

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:54

Mirrrriii schreef:
Dat heb ik ook altijd gezegd, maar tegen de tijd dat je dan toch mag afrijden, hou je het ( meestal ) toch niet meer vol :P

Nou ik wel hoor, alleen mijn ouders weten het omdat die het toch wel aan me merken :P maar ik veroorzaak er wel een hoop beledigde en geïrriteerde vrienden mee haha. Ach ze moeten niet zeuren, als ik het zo prettig vind...

En als je merkt dat je op plaatjes gaat leren in plaats van op vragen, dan kan het goed helpen om moeilijke antwoorden (en vooral antwoorden die je fout had) op te schrijven. Op die manier kan je later de theorie die achter de vraag zit nog eens leren :)

Mirrrriii niet zo negatief doen joh ;) daar heb je helemaal niks aan! Het is mogelijk dat je zakt ja, maar als je dat van tevoren al denkt ga je er met een negatieve instelling in en dat beïnvloedt het rijden nou niet echt positief.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:04

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:21

Annn schreef:
Waar heb jij die oefen examens gedaan dan?
Ik had via m'n rijschool theorieboeken 'gehuurd' (€20 borg), dat waren de boeken van Vekabest. Één boek met alle theorie, in het andere boek stonden geloof ik 12 oefenexamens, die ik dus niet eens allemaal gemaakt heeft, met goede uitleg bij de antwoorden (waarom 't wel/niet goed is). :)

Gevaarherkenning heb je idd maar 8 seconden voor, gaat héél snel! Je hebt ook eigenlijk geen kans om nog te verbeteren, eerste antwoord is 't antwoord wat je dan moet laten staan omdat je anders niet snel genoeg bent en misschien wel niets invult... :)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:30

Succes Magic_lover.
Ik mag dinsdag weer om 16.30 uur :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:51

Vekabest boek heb ik ook, maar dat oefenexamen boek niet. Maar gelukkig leent mijn rijschool gratis oefencdrom's uit, misschien bij andere rijscholen ook? :)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:18

@ emma, nee dat probeer ik ook wel. Maar hoe dichterbij het komt hoe erger het wordt..

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:05

Ik meld me ook even in dit topic! Heb over een half uurtje mijn 4e les, maar ik heb er totaal géén zin in. :o Niet dat het nou super slecht gaat (denk ik, maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd), maar ik heb ook een beetje last van faalangst dus ben altijd bang om fouten te maken enzo, zal het wel mee te maken hebben.
Nou we blijven positief en zullen wel zien wat we er vandaag weer van gaan bakken :+

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:46

ik had er eerst ook totaal geen zin in.

Als je je af vraagt of je slecht of goed rijd, waarom vraag je je rij instructeur er dan niet naar? Heb ik ook gedaan en die kon me precies vertellen of ik vergeleken met het gemiddelde goed of slecht rijdt.

Dan vraag je je af wat het voor zin heeft om dat te vragen, maar misschien geeft het je wel wat rust.

Succes in ieder geval winegum!

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:04

Succes Winegum! Ik heb het vanaf het begin alleen maar echt super leuk gevonden, ben ook geen enkele keer zenuwachtig of zo geweest (zelfs voor de eerste keer niet) en ik kijk nu nog steeds van tevoren al uit naar m'n rijles. :D
Als je echt zo bang bent om fouten te maken, zal 't nog moeilijk worden, want je maakt met rijden echt voortdurend fouten tijdens je rijlessen. Die zijn eigenlijk juist alleen maar goed, want daar leer je van en in het vervolg maak je die fout niet meer! Of zelfs als je 'm nog een keer maakt, dat geeft niet toch? (:

Mirri, probeer (als 't echt niet anders kan) er dan in te gaan met 'n gevoel van: waarschijnlijk zak ik wel, maar dan doe ik gewoon weer wat lessen en probeer ik het nog een keer', alsof het niet erg is om te zakken. Vlak voor m'n theorie had ik gecontroleerd of ik nog geld op m'n rekening had om die middag gelijk een nieuwe aan te vragen, ik ging er ook vanuit dat ik zou zakken omdat ik voor de oefenexamens echt alleen maar zakte de hele tijd, maar zag 't dan als 'n mooie oefening. :') Uiteindelijk toch in één keer geslaagd. :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:40

Chann schreef:

Idd zo had ik het ook gedaan en was in 1x geslaagd. Maar had ook cursus gedaan, 4 avonden achter elkaar dus 'les' van de eigenaar v/d rijschool (vader van mn instructeur). Aan het einde van de les deden we dan oefenexamens. Heb ik heel veel vn geleerd. Ze hadden dan ook dezelfde apparatuur als bij het CBR (die kastjes).... :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:03

Als er nog iemand is die zn autotheorie moet halen.. Ik heb nog boekjes en een cdrom! (Stuur maar een PB'tje)
Ik heb m een tijdje terug eindelijk zelf gehaald :D Nu nog even beetje verder sparen en dan eindelijk weer beginnen met lessen..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:07

succes voor diegene die moeten afrijden.

Ik heb het helemaal niemand verteld dat ik moest afrijden. Als ik dan zou zakken hoefde ik het lekker niet aan iedereen te zeggen:P. Nu kon ik zeggen dat ik hem had gehaald en iedereen was verbaasd. Zelfs mijn ouders wisten niet wanneer ik ervoor moest