[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:13

Ik lees idd dingen als dat ouders stage regelen mee gaan met de sollicitatie gesprekken enz.
Ik was 16 en werkte fulltime. En daar heeft mijn moeder niets in geholpen.
Heb zelf de plek gevonden, gesolliciteerd. Stond zelf mijn bammetjes te smeren om mee te nemen en fietste er op tijd heen.
Echt als ik daar nu dingen over lees...ze willen zo volwassen zijn maar papa en mama nemen ze bij alles nog bij de hand.
Vervolgens wat dat een l.l van een vent die je eronder wilde trekken betreft loon. Daar had ik dan mooi wat aan betreft de lessen eerder op school en hem ook verteld dat hij onder betaalde. Die laml.l verschuilde zich toen nog mooi achter dat de boekhouder het wel fout had gedaan. laafaard tegen een 16 jarige.
Toen ik ook nog een paar kaar achter mijn loon aan moest was ik er klaar mee en zocht wat anders.
En daar heb ik jaren gewerkt, fijne plek :j

Maar echt kom op zeg...zoiets kunnen kinderen toch zelf als ze 16 zijn, zeker stage of bijbaantje.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:22

Hmm ik zit daar een beetje tussenin. Laat/liet zeker niet alles door mijn ouders regelen, maar ze helpen me regelmatig waar het kan.
Maar stages of werk voor me regelen, nee dat niet. Ja een keer in contact brengen met een connectie zodat ik zelf iets kon vragen.
Toen ik 16 was heeft mijn moeder me wel nog eens ziekgemeld bij een bijbaantje, durfde niet te bellen :') .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:23

Ik moest werken van mijn ouders! Ik werd op 16 jarige leeftijd om 8 uur uit het huis gezet op zaterdag en mocht om 5 uur weer terugkomen. Als ik een baantje had mochten andere tijden ook. Maar mijn moeder wilde me niet in huis hebben. Ik moest iets nuttigs gaan doen.

Dus werkte ik zaterdag en zondag 4 uur bij het tankstation. Kwam ze zelfs lunch langsbrengen <3

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:33

Ik heb het allemaal echt 100% zelf kunnen uitzoeken. Op mijn 19de namelijk als arbeidsmigrant in NL terechtgekomen, zonder geld, taalkennis, levenservaring... en met alle onprettige gevolgen van dien. Flexhotels, illegaal onderverhuurde woningen, uitbuiting door werkgevers en allerlei andere malafide partijen, been there, done that :P

Eerste jaar van mijn fulltime HBO deed ik terwijl ik wekelijks 2-4 nachtdiensten in het magazijn draaide, daarna ff 4 uurtjes slapen en door naar de colleges. In het tweede jaar alle tentamens in de helft van de toegestane tijd moeten schrijven want vrij geven zag mijn toenmalige werkgever niet zo zitten :+

Als ik kinderen zou hebben (wat ik echter never nooit zie gebeuren, om redenen die ik hopelijk niet hoef toe te lichten :+ ) zou ik hen wel een hele andere start in het volwassen leven gunnen :o weliswaar niet tot aan het mee solliciteren toe, maar een beetje begeleding kan waarschijnlijk geen kwaad. Ik heb zo nog steeds spijt van alle kansen die ik door mijn beroerde start gemist heb vergeleken met mijn Nederlandse studiegenoten etc. Noodgedwongen 100% zelfstandig zijn klinkt misschien mooi maar ik betwijfel of het daadwerkelijk alleen toegevoegde waarde heeft voor je ontwikkeling als mens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:32

Knap van je fly :j
respect voor je. _/-\o_

Met je eens dat een start met wat hulp fijner is.
Ik heb door de thuis situatie ook nooit hulp gehad en dat heeft me niet slechter gemaakt.
Maar wat hulp, zonder het soms overdrevene van nu, was toch wel fijn geweest.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:27

Het is wel een prestatie in elk geval fly!
Zelf heb ik mijn studie wel betaald gekregen van mijn ouders, maar ik nam het heel serieus en was als eerste afgestudeerd. Naast het geld hebben ze me niet geholpen met andere zaken, woonruimte enzo zoeken heb ik zelf gedaan en volgens mij hebben we het er ook nooit over gehad.
Maarja, mijn ouders vonden het wel eerlijk als mijn broertje hetzelfde kreeg en die was toch echt minder zelfstandig in bepaalde opzichten. Die doet nu al echt lang over zijn studie en zit volgens mij vooral te gamen op z'n kamer. Beetje jammer dan dat hij zoveel geld heeft dat hij zich dat kan veroorloven...
Aan de andere kant is hij volwassen en moet hij het lekker zelf uitzoeken hoor! Ik heb mezelf voorgenomen er niks meer van te zeggen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:22

Vroeger, toen je poep nog met de lange oe scheef, was alles beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:59

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:53

Eerlijk denk ik ook dat dit te maken heeft met de stormpjes en vlinders die geen nee te horen krijgen in hun opvoeding.

Daarnaast lees ik ook veel aannames en tegenoverdracht vanuit de leraren . Iemand zegt zich niet fijn te voelen, je doet de aanname dat dit racistisch is en besluit er dus express niets mee te doen.
Er zijn nog makkelijk 5 redenen te noemen waarbij dit een dappere mail van een student is wat zo van tafel geschoven wordt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:10

smurffie schreef:
Eerlijk denk ik ook dat dit te maken heeft met de stormpjes en vlinders die geen nee te horen krijgen in hun opvoeding.

Daarnaast lees ik ook veel aannames en tegenoverdracht vanuit de leraren . Iemand zegt zich niet fijn te voelen, je doet de aanname dat dit racistisch is en besluit er dus express niets mee te doen.
Er zijn nog makkelijk 5 redenen te noemen waarbij dit een dappere mail van een student is wat zo van tafel geschoven wordt.

Dit vond ik ook shockerend, en zeker een leer moment voor betreffende docent.

Verder moet ik zeggen dat het van beide kanten komt. Je agressief uitlaten in mails is natuurlijk niet oké maar leraren laten ook steken vallen. Ik heb geen universiteit gedaan dus kan daar niet over oordelen maar vanaf de basisschool tot HBO zijn communicatie en efficiëntie vaak niet een van de beste onderdelen van een opleiding.

Nooit terug mailen kwam bijvoorbeeld heel vaak voor. Maar ook dingen tijdig aanleveren. In het stuk komt het ook naar voren met diploma's, ik snap dat het er veel zijn maar als je anders niet aan je opleiding kan beginnen en een jaar moet wachten zou ik ook boos zijn. Dit lijkt me ook een jaarlijks terug kerend probleem dat scholen met elkaar moeten oplossen en waar niet de student tussen zou moeten staan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:17

Hbo welliswaar.. mijn scriptie zou ik ( ingeleverd ruim voor de deadline van 6 december) voor ik geloof 8 januari terug krijgen. Dat werd 31 januari.

Gelukkig werkt studielink mee aan met terugwerkende kracht uitschrijven voor 1 feb in dit geval, anders kostte die vertraging mij ( of mijn werkgever die betaalden) 2000 euro.
Toen ik daarover mailde met de vraag wanneer ik hem kon verwachten ( super nette mail trouwens, door 2 mensen nagekeken ivm dyslexie) was ze ook maar een mens en ging het niet sneller van mails beantwoorden.

Ik ga volgend jaar weer studeren. Nieuwe school nieuwe kansen haha.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:12

Ik vond sommige dingen ook spijkers op laag water zoeken. Nu ben ik een externe docent, maar ik ben wel bereikbaar voor studenten. Het zal me een worst wezen of iemand mij mailt met ‘beste mevrouw’, ‘hallo mevrouw’ of ‘hoi’. Ik denk dat heel veel te maken heeft met verwachtingsmanagement. Ik probeer enorm duidelijk te zijn. Wanneer ik zeg dat iets ergens staat, of ik beloof iets te doen, dan doe ik het ook. En wanneer het niet lukt dan communiceer ik dat. Ik heb eigenlijk zelden issues met boze of geïrriteerde studenten. En vaak is de irritatie een masker en wil iemand eigenlijk gewoon hulp bij een probleem. Soms even tijd nemen na een les om even iets te verduidelijken of mensen laagdrempelig laten mailen,zorgt ervoor dat ik als docent de spanning vrij snel kan laten afvloeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:14

smurffie schreef:

Dat staat er helemaal niet. :+ Zoals ik het lees is er wel degelijk geprobeerd om te achterhalen wat de reden was, maar als een student dan niet thuis geeft, zou ik het ook afwijzen.

Maar goed, de communicatie vanuit instituten en docenten staat los van studenten die een docent in een eerste mail al mailen met "hey!" of "zet als de sodemieter die cijfers online." Dat is gewoon mailetiquette en een stukje respect naar je docenten dat lijkt te verdwijnen, want Stormpje en Vlindertje zijn gewend dat alles om hen draait.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:15

Wat is er eigenlijk mis met Beste mevrouw naar een leraar?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:23

Ik zou het niet weten. Sterker nog, ik moet na al die jaren nog wennen aan ‘mevrouw’. Laatst was ik ‘u’. Toen dacht ik wel dat ik oud was geworden…. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:23

DuoPenotti schreef:
Wat is er eigenlijk mis met Beste mevrouw naar een leraar?
'Beste mevrouw' zou ik eerder naar een lerares sturen dan naar een leraar. :)) Maar die staat er dan ook niet tussen, denk dat de meesten daar niet zo'n issue mee zouden hebben, beetje afhankelijk van je faculteit - Rechten is bijvoorbeeld vaak een stuk formeler dan de bètafaculteiten of Geesteswetenschappen.

Bij mij was het altijd 'Beste mevrouw/meneer Achternaam' of 'beste professor Achternaam' in het geval van hoogleraren. 'Beste mevrouw' zou ik een beetje raar vinden, want m'n naam is gewoon bekend, maar is nog steeds wel oké. En dan is Leiden nog een van de meer formele universiteiten; ik weet dat ze in Amsterdam bij dezelfde opleiding alle docenten gewoon bij hun voornaam noemen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:35

Ik vind dat een student best recht heeft om te vragen waar zijn of haar diploma blijft na het afstuderen. Zeker als deze nodig is voor het vervolg van de studie.
Dat de school het niet kan verwerken is hun probleem en niet dat van de student die nu te kijk wordt gezet omdat die graag zijn zaakjes wel op orde heeft.

Ook die Olga van Marion die ontplofte in woede omdat een mail begon met 'Hallo' of 'Goedemiddag'. Jeetje, dan snap ik best dat je een zwaar leven hebt en geen mogelijkheid hebt om deadlines te halen. Veel te druk bezig met zout te leggen op al die slakken.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:38

Als ik zelf kinderen zou hebben, dan zou ik er tussenin gaan zitten.
Maar dat is ook omdat ik mijn kinderen beter zou kunnen helpen dan ikzelf werd geholpen. Maar helpen, niet overnemen. Dus wel de sollicitatiebrief nakijken, maar hem niet maken. Wel samen nadenken over een vervolgopleiding, maar ze moeten zelf beslissen. Wel zakgeld geven, maar als het te weinig is, dan zoeken ze maar een baantje. Indien mogelijk (want omstandigheden kunnen veranderen), wel betalen voor de vervolgopleiding, maar ook verwachten dat kind daar zelf iets voor doet qua financiën.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:41

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:51

Heel eerlijk, het is gewoon best lastig soms.

Mailen is de laatste jaren steeds informeler geworden.

Ik ben afgelopen september weer gaan studeren (ben 42), centrum sociale wetenschappen van de Radboud universiteit.

En de docenten zelf zijn vaak ook best erg informeel in de lessen en in hun communicatie.

Dan voelt het ook erg tegennatuurlijk om in mijn mails formeel te blijven. Ik doe dat inmiddels ook niet meer bij alle docenten.

Maar dat maakt het wel lastig eigenlijk. Want in plek van'gewoon zonder nadenken formeel' zit ik nu soms dus echt na te denken van wat kan, wat niet kan, en wat gewenst is.
En dat lijkt bij de ene docent nog weer anders dan bij de andere.

Dat betekent in de praktijk dat ik soms 'beste' gebruik, soms 'goedendag' en ook bij 1 'Ha voornaam' (grappig genoeg degene waar ik het meest respect voor heb)
Maar ik twijfel dus wél vaak.

Ik vind het oprecht niet makkelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:06

Dat vond ik ook op school (HBO) ik begon altijd met '''Beste mevrouw X'' en kreeg dan terug ''Ha Mars!'' als aanhef. Veel docenten stonden er ook op dat je hun voornaam gebruikte en dat vond ik al enorm wennen en lastig. Anderen wilden wel weer graag formeel aangesproken worden zowel in persoon als per mail.
Bij docenten waarvan je het niet zeker wist was het dan maar weer inschatten wat ze graag wilden. En dan koos ik bij twijfel ook maar de meest formele vorm.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:06

Femke_Tweety schreef:
Heel eerlijk, het is gewoon best lastig soms.

Mailen is de laatste jaren steeds informeler geworden.

Ik ben afgelopen september weer gaan studeren (ben 42), centrum sociale wetenschappen van de Radboud universiteit.

En de docenten zelf zijn vaak ook best erg informeel in de lessen en in hun communicatie.

Dan voelt het ook erg tegennatuurlijk om in mijn mails formeel te blijven. Ik doe dat inmiddels ook niet meer bij alle docenten.

Maar dat maakt het wel lastig eigenlijk. Want in plek van'gewoon zonder nadenken formeel' zit ik nu soms dus echt na te denken van wat kan, wat niet kan, en wat gewenst is.
En dat lijkt bij de ene docent nog weer anders dan bij de andere.

Dat betekent in de praktijk dat ik soms 'beste' gebruik, soms 'goedendag' en ook bij 1 'Ha voornaam' (grappig genoeg degene waar ik het meest respect voor heb)
Maar ik twijfel dus wél vaak.

Ik vind het oprecht niet makkelijk.

Dit heb ik ook. 28, student van faculteit Geesteswetenschappen aan de UU. Ik zou niet durven dromen over docenten mailen "wAaR mE CIjfEr blIJFt", ik zou me de ogen uit mijn kop schamen. Maar qua aanspreekvormen blijft het lastig. Bij mijn eerste communicatie ben ik altijd formeel, maar als docenten in alle communicatie met studenten groeten met hun voornaam én ik voel dat ik wel een klik met ze heb tijdens college, wil ik in mails ook nog weleens de voornaam gebruiken. Maar meestal houd ik het veiligheidshalve bij 'meneer' of 'mevrouw' en dan de achternaam, of Dr. als ik zeker weet dat ze die titel hebben. Maar ik had ook een docente die boos werd als je 'mevrouw' zei, die was zo trots op d'r Dr. titel dat je overal dat moest gebruiken, zo niet dan corrigeerde ze je boos. Dat was óók weer lastig om mee te dealen. Zoveel mensen zoveel wensen, zeker in een concurrerende en prestatiegerichte omgeving als de universiteit, maar als ik even rondkijk bij sommige vakken denk ik wél dat er een hoop Stormpjes en Vlindertjes zijn die het nog heel lastig gaan krijgen in de grote maatschappij...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:07

Mars schreef:
Dat vond ik ook op school (HBO) ik begon altijd met '''Beste mevrouw X'' en kreeg dan terug ''Ha Mars!'' als aanhef. Veel docenten stonden er ook op dat je hun voornaam gebruikte en dat vond ik al enorm wennen en lastig. Anderen wilden wel weer graag formeel aangesproken worden zowel in persoon als per mail.
Bij docenten waarvan je het niet zeker wist was het dan maar weer inschatten wat ze graag wilden. En dan koos ik bij twijfel ook maar de meest formele vorm.

Ik denk ook dat dat het beste is, gewoon formeel, krijg je dan Ha terug weet je ook hoe je daar de volgende keer kunt aanspreken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:12

Ik denk dat de veiligste optie is om te beginnen met formeel. Je kunt altijd naar minder formeel doorschuiven, de eerste indruk is dan in ieder geval veilig. Wanneer je iemand verongelijk beledigd omdat je niet de juiste aanhef hebt gebruikt dan is het lastig om daarvan terug te komen. Een van de professoren in ons ziekenhuis spreek ik altijd aan met ;professor ....'. Een ander is gewoon 'voornaam'. Die laatste die kun je echt heerlijk plagen door een hele operatie hem aan te spreken met professor. Met de laatste heb ik een klik, met de eerste voel ik gewoon dat er weinig ruimte is voor amicaliteiten. Dan blijf ik liever aan de veilige kant van het lijntje.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:12

De veilige optie is altijd formeel beginnen, of vragen hoe de betreffende docent of professor dit het liefste ziet. Ik heb een aantal docenten gehad die ik informeel kon aanspreken, maar ook een aantal die de e-mail echt zagen als een digitale brief.

Zo pak ik het ook aan op m'n werk (bank- en verzekeringswereld) en veel mensen zijn na een tijdje wel okay met informeel, maar ik kan me voorstellen dat je na een rechtenstudie op plekken terecht kan komen waar het nog echt heel formeel moet.