Janine1990 schreef:Ik kan nergens het nieuwsbericht vinden over zon en hitte… Iemand daar info over?
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... spartandhp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Ik kan nergens het nieuwsbericht vinden over zon en hitte… Iemand daar info over?
Marcella schreef:Janine1990 schreef:Ik kan nergens het nieuwsbericht vinden over zon en hitte… Iemand daar info over?
Janine1990 schreef:Mellow schreef:Gewoon even een vraag die in mijn hoofd omspookt en aangezien het hier een discussieforum is. Los van het feit dat ik weet dat er tekorten zijn aan pbm's. Wat ik nu veel lees is dat in vph en vzh niet word gewerkt met pbm's totdat er bijv. Klachten zijn. Houdt je dit dan niet nog erger in stand? Iets met oorzaak en gevolg maar dan andersom. (Sorry vind het lastig uitleggen).
Eerst dweilen en dan de kraan openzetten. Zeg maar net de omgekeerde volgorde. Iets met beter voorkomen dan genezen?
Dit hoorde ik inderdaad ook… Alleen looproutes (eenrichtingsverkeer en binnen je dienst niet terug mogen naar andere afdelingen) bij een tehuis in mijn omgeving.
Waarbij ook facilitair medewerkers gewoon met hun blote handen de was moeten doen… Gelukkig daar nog geen constateringen, maar toch… Er is minder bescherming dan wanneer er NORO heerst.
Hoorde ik ook nog eens een verhaal van een gezin met een jonge dochter (volgens mij is ze 16?), die dochter heeft een vriend die positief getest is. Dus die zien elkaar niet, prima. Maar intussen heeft zij klachten, haar vader klachten. En de moeder mag gewoon nog aan het werk in een verpleegtehuis. Mag? Moet! Want ze heeft geen koorts…
Ik vind het zó bizar!
En als ik dan dit lees:Sizzle schreef:Wij hebben echt nog erg veel geluk in onze omgeving.
-Klant van mijn moeder (94), alleen even smaak kwijt geweest verder niet.
-Neef van mijn oma (begin 90), positief getest (hele tehuis was getest) maar tot nu toe nog geen enkele verschijnselen.
-In de familie van goede vrienden, een oudere oom en tante. Die zijn wel ziek geweest maar niet meer dan een lichte griep.
-Een kennis met een hartafwijking is er probleemloos doorheen.
-Een aangetrouwde neef (tiener) was onder chemo behandeling toen hij corona kreeg. Wel zuurstof nodig gehad, maar is inmiddels alweer zijn volgende chemo aan het afmaken.
Ik blijf alsmaar hout afkloppen want ik ben me zeer bewust dat het ook heeeeel anders kan (blijkt wel in dit topic).
Dan vind ik wat ik eerder schreef best wel heel erg zorgwekkend… Want blijkbaar zijn er ook gewoon ouderen die er weinig last van hebben.
Voor individuen vind ik de ervaringen van Sizzle echt geweldig hoor. Maar voor maatregelen en beleid vind ik ze best wel spannend…
LadyMadonna schreef:Neon: een kunstnagels hoeft niet lang te zijn, ik werk voor 80% op de natuurlijke nagel.
Protocol is natuurlijk niet voor nu, maar voor als ik weet open mag. Ik ben al vijf weken gesloten.
Mellow schreef:Ik kom uit de ouderenzorg en ik weet dat er tekorten zijn, heb daar ook wel een flinke mening over maar die houdt ik even voor mij. Maar betreffende dat gezin, ik vind dat echt erg! Dus moeders neemt het mee naar binnen bij wijze van en daar start de ellende.
Ik denk dat er ook veel winst te behalen valt door eens goed te kijken naar het beleid in vzh en vph.
Ik heb mijzelf opgegeven als vrijwilliger mocht hier de nood hoog zijn, en dat is het nog niet. Maar merk ook dat er tot vorige week geen samenwerking is tussen ziekenhuizen en vzh en vph. Het zijn allemaal eilandjes(heeft natuurlijk alles te maken met de "privatisering" of hoe je het ook maar noemt, en de potjes met geld). Iets met handen ineen slaan zou denk ik al helpen. Even niet Texel ameland en terschelling zeg maar.
Marcella schreef:Janine1990 schreef:Ik kan nergens het nieuwsbericht vinden over zon en hitte… Iemand daar info over?
Janine1990 schreef:Astorga schreef:
Ik las deze en was wel nieuwsgierig wat erachter zit. Kun je niet goed zien met mondkapje en bril?
Nou, ik ben wel een beetje een DHZ'er, dus ik schuur nog wel eens wat... En ik ben niet zo wild van het fijnstof, dus ik deed een mondkapje voor. En hoe goed je die ook op je neus vouwt, er ontsnapt warmte langs je wangen, dus je bril beslaat. En dan zie je dus niets meer
Janine1990 schreef:Mellow schreef:Ik kom uit de ouderenzorg en ik weet dat er tekorten zijn, heb daar ook wel een flinke mening over maar die houdt ik even voor mij. Maar betreffende dat gezin, ik vind dat echt erg! Dus moeders neemt het mee naar binnen bij wijze van en daar start de ellende.
Ik denk dat er ook veel winst te behalen valt door eens goed te kijken naar het beleid in vzh en vph.
Ik heb mijzelf opgegeven als vrijwilliger mocht hier de nood hoog zijn, en dat is het nog niet. Maar merk ook dat er tot vorige week geen samenwerking is tussen ziekenhuizen en vzh en vph. Het zijn allemaal eilandjes(heeft natuurlijk alles te maken met de "privatisering" of hoe je het ook maar noemt, en de potjes met geld). Iets met handen ineen slaan zou denk ik al helpen. Even niet Texel ameland en terschelling zeg maar.
Vinden zij ook heel erg... Maar kennelijk is het kiezen of delen en wordt ze verplicht te gaan werken…
Ik ken de situatie niet super exact, maar de mensen wel goed genoeg om te weten dat ze dit niet oké vinden.
bigone schreef:Het aangehaalde verhaal over vrouw die moet werken ondanks klachten in gezin, wanneer ze volledig beschermt haar werk kan doen kan ik me er nog iets bij voorstellen . Maar anders is er toch ook nog een stuk eigen verantwoording door je gewoon ziek te melden? Of denk ik dan te simpel .
Janine1990 schreef:Mellow schreef:Ik kom uit de ouderenzorg en ik weet dat er tekorten zijn, heb daar ook wel een flinke mening over maar die houdt ik even voor mij. Maar betreffende dat gezin, ik vind dat echt erg! Dus moeders neemt het mee naar binnen bij wijze van en daar start de ellende.
Vinden zij ook heel erg... Maar kennelijk is het kiezen of delen en wordt ze verplicht te gaan werken…
Ik ken de situatie niet super exact, maar de mensen wel goed genoeg om te weten dat ze dit niet oké vinden.
Mellow schreef:Ik hoop wel dat mensen beseffen dat mijn vragen en opmerkingen ABSOLUUT niet een aanval zijn op het zorgpersoneel. Die horen namelijk te zorgen. En hoger hand hoort te zorgen dat zij onbezorgd kunnen zorgen.
MoniqueT schreef:Mijn schoondochter had al heel vroeg in de coronacrisis klachten, net als mijn zoon. Na een vriendenweekend bleek het gezin waar ze waren geweest ziek te zijn, de vader ligt nu (zes weken later) nog op IC. Mijn zoon is een week thuis geweest met redelijk milde klachten, met name pijn op de borst en hoesten. In diezelfde week was mijn schoondochter al verkouden, maar zij moest komen werken in de thuiszorg, zolang ze geen koorts had.
Pas de week erna kreeg ze ook koorts en is ze thuisgebleven, een dag of tien. Toen ze 48 uur koorts- en klachtenvrij was, moest ze weer beginnen. Ze heeft er echt slapeloze nachten van gehad, zo bang was ze dat ze cliënten had besmet, want ook zij werken nog steeds onbeschermd.
Gisterenavond vertelde ze met dat het verpleeghuis waar ze mee verbonden zijn, explodeert van de coronapatiënten, maar dat hun twee thuiszorgteams nog steeds geen cliënten met corona hebben. Ze is daar heel opgelucht over, vooral omdat ze bang was dat zij de bron van besmetting geweest kon zijn. Ze vertelde ook nog dat bij een andere thuiszorgorganisatie in dezelfde omgeving wel veel coronazieken zijn. Bizar, die verschillen.
Morrie schreef:in het Gooi kan het zorgpersoneel sinds vorige week getest worden in een drive-thru. 23% van de tot nu toe geteste mensen zijn positief getest. Daar schrok ik wel even van.
Die mensen zijn dus gewoon aan het werk, tot mijn moeder ziek werd, afgelopen maandag, had ze nog geen "zuster" met mondkapje of handschoenen gezien. Nu komen ze als maanvrouwtjes verkleed binnen (zegt mijn moeder).
bigone schreef:Het aangehaalde verhaal over vrouw die moet werken ondanks klachten in gezin, wanneer ze volledig beschermt haar werk kan doen kan ik me er nog iets bij voorstellen . Maar anders is er toch ook nog een stuk eigen verantwoording door je gewoon ziek te melden? Of denk ik dan te simpel .
Janneke2 schreef:bigone schreef:Het aangehaalde verhaal over vrouw die moet werken ondanks klachten in gezin, wanneer ze volledig beschermt haar werk kan doen kan ik me er nog iets bij voorstellen . Maar anders is er toch ook nog een stuk eigen verantwoording door je gewoon ziek te melden? Of denk ik dan te simpel .
Volgens mij heeft een werkgever de plicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving en werkomstandigheden.
(Jarenlang rechts beleid: veel mensen in de thuiszorg zijn gedwongen zzp'er, "alfahulp" etc., dus geen juridische werkgever dus gelden deze verplichtingen niet.)
Werkweigering zonder geldige reden kan idd ontslag betekenen, wat in dit geval gewoon aangevochten kan worden en aan de rechter voorgelegd.
Maar dat is al weer een hele andere sfeer dan 'je cliënten hebben je nodig en je wilt hen graag helpen'....
Neonlight schreef:Ik moet donderdag naar de tandarts, denk ook niet dat ik een mondkapje op krijg.![]()
Had de controle uitgesteld, moest eind maart/begin april eigenlijk maar geen afspraak gemaakt. Alleen brak donderdag een heel stuk kies af.
Citaat:Alfahulp bestaat al sinds 2007 niet meer.
Ik weet dit omdat ik toen alle contracten moest versturen voor een zorgorganisatie die de alfa-bemiddeling deed. Cliënten kregen dan een HH1 indicatie dus voormalig alfahulpen werden toen HH1 medewerker.
Keet schreef:Hier moet je buiten wachten bij de tandarts. Aanbellen op je afspraak tijd.
Dan mag je het halletje binnen. Daar moet je je handen ontsmetten en wordt je temp gemeten.
Dan wordt je naar de behandelruimte gebracht en mag je niets aanraken.
Volwassenen moeten hun mond spoelen met een ontsmettend middeltje.
Janneke2 schreef:Citaat:Alfahulp bestaat al sinds 2007 niet meer.
Ik weet dit omdat ik toen alle contracten moest versturen voor een zorgorganisatie die de alfa-bemiddeling deed. Cliënten kregen dan een HH1 indicatie dus voormalig alfahulpen werden toen HH1 medewerker.
![]()
![]()
![]()
....en begrijp ik nu dat er dus weer sprake is van loondienst?
Dat is dan beslist een stap vooruit.