Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:17

Aankomend weekend de bekendmaking en aanstaande maandag gaan ze in, denk ik?
Maar het is nog helemaal niet zeker dat er strengere maatregelen komen...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:17

Justme_Lisaa schreef:
Geen theoretische bron of een site, maar via familievriend die bij defensie zit of contact heeft daarmee, komt er zondag een lockdown. Een nee, ik wil ABSOLUUT geen paniek veroorzaken, maar ik ben van mening dat ik liever open ben tegen mensen die misschien niet deze info te horen krijgt van te voren. Voor zover is het nog afwachten.

Welke afdeling en rang? Mijn vriend zit bij defensie en die weet van niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:19

Loretta schreef:
Vooral opmerkelijk dat de deskundigen het ook niet met elkaar eens zijn. Gisteren bij Op1 werd door viroloog Ab Oosterhuis gepleit voor een lockdown. Terwijl het RIVM liever de huidige maatregelen probeert. Dat vind ik gewoon beangstigend. Wanneer je het fout doet kun je het niet meer terug draaien.

Hij pleitte niet echt voor lockdown, maar voor handhaven van de huidige regels. Omdat zoals hier ook al gezegd mensen gezellig van alles ondernemen met de hele familie. En jongeren samenklitten het en der.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:19

Emmaa_ schreef:
tessyke schreef:
Hier is de bevolking massaal mondmaskers aan het naaien om aan de ziekenhuizen of rusthuizen te geven.
Ook schilders, bouwbedrijven,... doneren allemaal maskers en handschoenen. :j

Misschien ben ik echt een gigantische buzzkill maar ik betwijfel echt ten zeerste of ze daar gebruik van mogen maken? Voor verzorgingstehuizen is het misschien anders maar ik kan me niet voorstellen dat ze in een ziekenhuis zomaar zelfgemaakte mondkapjes mogen gebruiken.

De vraag komt van hen :)
De voorraad slinkt te snel en ze zijn van mening dat iets beter is dan niets.
In het ziekenhuis zouden ze het momenteel gebruiken voor personeel dat niet met patiënten moeten werken, dus voor klusjesmannen en poetsvrouwen enzo :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:21

Justme_Lisaa schreef:
Geen theoretische bron of een site, maar via familievriend die bij defensie zit of contact heeft daarmee, komt er zondag een lockdown. Een nee, ik wil ABSOLUUT geen paniek veroorzaken, maar ik ben van mening dat ik liever open ben tegen mensen die misschien niet deze info te horen krijgt van te voren. Voor zover is het nog afwachten.

Misschien is het verstandig om speculatie uit dit topic te houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:21

Toch lopen we op dit moment nog precies op schema om Italie achterna te gaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:22

Justme_Lisaa schreef:

Ik werk bij de overheid en hier is echt nog niks over bekend.

Weet iemand een bron waar ik kan aantonen hoeveel zoogdieren er zijn omgekomen door Corona?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:23

Hou eens op met dingen roepen zonder bron

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:24

Justme_Lisaa schreef:

Waarom zouden mensen dit liever via jou horen dan via een bevestigde bron? Je bedoelt het waarschijnlijk hartstikke goed, maar je schiet je doel voorbij.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:25

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:26

Anoniem

Femke_Tweety schreef:
Ergens was er al eerder eens een poging om dit draadje in een wat meer
'wetenschappelijk' topic en een wat meer 'kletstopic' te scheiden.

Op dat moment heb ik er niet op gereageerd.

Maar wellicht dat dat nu toch misschien wel tijd gaat worden?

Waarbij wetenschappelijk wat meer voor discussies, inhoudelijke gesprekken en met bronvermelding kan zijn,

En 'kletstopic' wat meer over de eigen ervaringen met lege winkels, hoe laat je boodschappen gaat doen etcetera. Dus wat meer de persoonlijke ervaringen.

Zonder dat dat wat mij betreft hoeft te betekenen dat het heel scherp gescheiden wordt.

Maar zeker nu er een specifiek coronagedeelte is op bokt, is dat wellicht nu het moment?

Er is toen door een mod gereageerd dat dit gewoon het algemene corona topic blijft waarin alles mbt het virus gedeeld mag worden. Ik vind dat zelf wel prettig. Ik zal eens kijken of ik die modopmerking nog terug kan vinden.

Pindabear

Ik las net op de nos app dat het kabinet om 17.00 weer een overleg heeft met de deskundigen. Het duurt ongeveer een uur en het is niet bekend of er weer nieuwe maatregelen komen. Ik weet niet hoe ik de link erbij moet zetten..sorry :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:27

Deze bedoelde ik:
Dani schreef:
Ik zie dat er wat onduidelijkheid is. In de openingspost van dit topic staat een lijst met topics over verschillende subonderwerpen. In die topics kan je terecht als je het vooral wil hebben over één van die onderwerpen. Jullie mogen andere gebruikers ook zeker op die topics wijzen, het is echter niet zo dat die onderwerpen hier niet besproken mogen worden. Dit topic is een algemeen topic waarin jullie alles rondom het virus mogen bespreken. Nieuwe subtopics mogen worden aangemaakt, eventueel in overleg met ons, die zullen wij dan opnemen in de lijst in de OP.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:28

Oscar schreef:
Ik kwam net dit bericht op Nu.nl tegen:
https://www.nu.nl/coronavirus/6038751/b ... enten.html

Samenvatting: Brabant verwacht komende week tot 1.000 nieuwe patienten op de IC.

Er worden ook patiënten overgeplaatst naar het UMCG. En echt, de commentaren op Facebook waren om te kotsen :r Mensen die klagen dat het de schuld van de buitenlanders is, mensen die bang zijn dat zij geen plekje hebben straks, mensen die Rutte de schuld geven van ziekenhuizen die zijn gesloten. Er is echt geen greintje fatsoen te bekennen bij sommige mensen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:29

Pindabear schreef:
Ik las net op de nos app dat het kabinet om 17.00 weer een overleg heeft met de deskundigen. Het duurt ongeveer een uur en het is niet bekend of er weer nieuwe maatregelen komen. Ik weet niet hoe ik de link erbij moet zetten..sorry :o?

https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/c ... oneel.html

Een beetje naar onder scrollen daar staat die :)

Overigens best handig. De nu.nl app en dan het corona alert aanzetten. Bij iedere nieuwsupdate krijg je een melding, vanuit alle JUISTE bronnen. Sommige dingen zijn ook wel wat overbodig zoals "nog meer voetbal wedstrijden afgelast...."

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:32

Loretta schreef:
Daks schreef:
Weet iemand een bron waar ik kan aantonen hoeveel zoogdieren er zijn omgekomen door Corona?

Wat bedoel je daar precies mee? Er is alleen een bron dat over mensen gaat.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Volgens deskundige is het virus begonnen bij dieren?
Zijn daar bronnen van en zoja ook van hoeveel dieren er overleden zijn aan covid-19

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:33

Change03 schreef:
Pindabear schreef:

Overigens best handig. De nu.nl app en dan het corona alert aanzetten. Bij iedere nieuwsupdate krijg je een melding, vanuit alle JUISTE bronnen. Sommige dingen zijn ook wel wat overbodig zoals "nog meer voetbal wedstrijden afgelast...."

Dank voor de tip!

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:34

Daks schreef:
Zijn daar bronnen van en zoja ook van hoeveel dieren er overleden zijn aan covid-19

Ik ben bang dat je hier weinig tot geen bronnen over zal vinden. Een aantal dieren die het bij zich dragen zijn namelijk het reservoir voor het virus, en gaan er zelf dus niet aan dood.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:35

Pindabear schreef:

Lastig met minister Bruins alleen via de telefoon..

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:36

Loretta schreef:
Toch lopen we op dit moment nog precies op schema om Italie achterna te gaan.

Je kan Nederland en Italië toch helemaal niet vergelijken..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:36

Jadeleigh263 schreef:
Daks schreef:

Ik ben bang dat je hier weinig tot geen bronnen over zal vinden. Een aantal dieren die het bij zich dragen zijn namelijk het reservoir voor het virus, en gaan er zelf dus niet aan dood.

Klopt, zoals ratten veel ziektes over kunnen brengen en zelf nergens last van hebben . Ze zijn een soort tussengastheer .

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:41

Change03 schreef:
Pindabear schreef:

Dank je wel! +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:42

Jadeleigh263 schreef:
Ik zou niet eens weten welke bloedgroep ik zelf heb :+

Heel lang geleden kreeg je zo'n kaartje :D
Steekt hier al een jaar of 40 in mijn portefeuille :=

Spanje trouwens 209 doden op 24u. Italië achterna... ;(
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 19-03-20 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Algemeen Corona-topic #2