Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:31

Morrie schreef:
het viel ons op dat in Friesland (waar we een paar weken geleden een weekje waren) fietsers echt bijna nergens voorrang hebben, ook niet op rotondes.
Waar wij wonen zijn fietsers zo'n beetje heilig, die hebben echt op iedere rotonde voorrang. Ik ben daar in Friesland echt een aantal keren bijna verongelukt met de fiets.
Bizar dat dat zo kan verschillen in zo'n klein landje

Klopt, alleen de grote steden zoals Leeuwarden sneek en drachten hebben ze voorrang. Maar ook alleen in de binnenstad. Hier zijn over het algemeen wel de fietsers gescheiden van overig verkeer. Wat ze dus wel weer beschermd

Brainless

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:02

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:37

Mywish, uiteraard bonuspunten *\o/* .

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:00

Brainless schreef:
Dit is een filmpje van België en deze regel geldt ook in Nederland.
https://www.youtube.com/watch?v=1HMbsnK ... nenVerkeer

Als er 10 meter of meer tussen de rijbaan en fietpad zit wel ja, 5 meter of minder moet je volgens de regels toch echt de rechtdoorgaande fietser voor laten. Tussen de 5 en 10 meter weet niemand hoe het zit.

Ik weet echt 100 procent zeker dat wat ik zeg klopt. In de praktijk zullen de fietsers gewoon stoppen voor de haaientanden maar volgens wetten en regels klopt dat dus niet.

Niet alle rij-instructeurs weten dit ook of nemen de tijd om de leerling uit te leggen hoe en waarom, en zoals gezegd verschilt de examinering ook. En er komt natuurlijk niet bij elk rij-examen een rechtdoorgaande fietser op een rotonde...

In Heerenveen moet je officieel de rechtdoorgaande fietsers gewoon voor laten gaan, dat niemand het doet en de fietsers altijd zullen stoppen is een ander verhaal. Zelf kijk ik altijd goed naar het gedrag van de fietser, als ze al afremmen rij ik door, als ze vaart houden laat ik merken dat ik ze gezien heb en laat ze voor. Als fietser is het super irritant om iedere keer te moeten stoppen en weer opstappen, ik kijk ook altijd goed naar het gedrag van de automobilist want er zijn er dus wel tussen die weet hoe het hoort en dan kun je wel doorfietsen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:05

corinep schreef:
Brainless schreef:
Dit is een filmpje van België en deze regel geldt ook in Nederland.
https://www.youtube.com/watch?v=1HMbsnK ... nenVerkeer

Als er 10 meter of meer tussen de rijbaan en fietpad zit wel ja, 5 meter of minder moet je volgens de regels toch echt de rechtdoorgaande fietser voor laten. Tussen de 5 en 10 meter weet niemand hoe het zit.

Ik weet echt 100 procent zeker dat wat ik zeg klopt. In de praktijk zullen de fietsers gewoon stoppen voor de haaientanden maar volgens wetten en regels klopt dat dus niet.

Niet alle rij-instructeurs weten dit ook of nemen de tijd om de leerling uit te leggen hoe en waarom, en zoals gezegd verschilt de examinering ook. En er komt natuurlijk niet bij elk rij-examen een rechtdoorgaande fietser op een rotonde...

In Heerenveen moet je officieel de rechtdoorgaande fietsers gewoon voor laten gaan, dat niemand het doet en de fietsers altijd zullen stoppen is een ander verhaal. Zelf kijk ik altijd goed naar het gedrag van de fietser, als ze al afremmen rij ik door, als ze vaart houden laat ik merken dat ik ze gezien heb en laat ze voor. Als fietser is het super irritant om iedere keer te moeten stoppen en weer opstappen, ik kijk ook altijd goed naar het gedrag van de automobilist want er zijn er dus wel tussen die weet hoe het hoort en dan kun je wel doorfietsen.

En de rest van dit topic weet dat je 100% ongelijk hebt. Zullen we erover ophouden? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:10

Was kneiterdruk rond Amsterdam. Duitser moest op het laatste moment de afslag nemen, vol in de ankers op de snelweg en stapvoets over verdrijvingsvlak naar de afslag. Idioot! -:(-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:12

Flying_Angel schreef:
Was kneiterdruk rond Amsterdam. Duitser moest op het laatste moment de afslag nemen, vol in de ankers op de snelweg en stapvoets over verdrijvingsvlak naar de afslag. Idioot! -:(-

Ja maar, stel je voor dat je hem mist en om moet rijden joh B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:15

Marjo schreef:
Flying_Angel schreef:

Ja maar, stel je voor dat je hem mist en om moet rijden joh B-)

Nou echt hè, dat is by dat erger dan al je weggebruikers in gevaar brengen :oo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:26

Veel mensen creeeren altijd chaos omdat ze te laat willen invoegen en ipv de volgende afslag te pakken moet perse die genomen worden :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 20:32

Marjo schreef:
En de rest van dit topic weet dat je 100% ongelijk hebt. Zullen we erover ophouden? ;)

Ehm Corinep is rijinstructeur. Ik geloof haar dan toch eerder dan “ de rest van dit topic “

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:33

Ook een rij instructeur kan fouten maken :) we zijn immers maar mensen ;)

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:33

Ik lees zo af en toe mee in dit topic. En an sich heeft corinep een punt, maar een rotonde is nog zoveel ingewikkelder qua regeltjes dan ze nu stelt. Hou het simpel en veilig, hou je aan de haaientanden. Maar kijk ook of mensen daar hetzelfde over denken.

En dat laatste is natuurlijk altijd van belang.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:35

Ineke2 schreef:
Marjo schreef:

Ehm Corinep is rijinstructeur. Ik geloof haar dan toch eerder dan “ de rest van dit topic “

Mijn rijinstructeur heeft mij dit geleerd ;) En zo te lezen in dit topic is zij niet de enige die het zo aanleert :) . Mijn ouders zeggen ook allebei hetzelfde; wanneer er haaientanden staan hebben de fietsers geen voorrang.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 20:39

Rennie89 schreef:

Ze zal dit echt niet zo maar uit haar duim zuigen. De hele discussie is interessant met allemaal verschillende meningen. Dan doet de mening van een instructeur er wel degelijk extra toe in mijn ogen. Die moet het haar leerlingen bijbrengen.

Maargoed laten we wel wezen als kwetsbare verkeersdeelnemer; hoeveel voorrang je ook denkt te hebben, ik stop gewoon als ik twijfel of een auto mij voorrang geeft of niet.
Dan ben ik als zwakke verkeersdeelnemer maar die twijfelaar, ik wil graag heel thuiskomen.

Als automobilist twijfel ik niet, maar dan ben ik relatief gezien veiliger dan als fietser, scooter of voetganger.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:43

corinep schreef:
Brainless schreef:
Nee, de fietsers moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg, de auto's die de rotonde op willen rijden dus.

De auto's die van de rotonde af willen zijn afslaand verkeer, die moeten rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan.

De haaientanden zeggen alleen iets over de kruisende weg, niet dezelfde weg.

Ohhh dan was het andersom dus. Ik begon al een beetje te twijfelen namelijk. :)) Maargoed, als er niks staat aangegeven, neem ik als autobestuurder geen voorrang omdat ik niet de zwakke verkeersdeelnemer ben. Maar ben hier ook gewend alle fietsers en voetgangers voor te laten binnen de bebouwde kom. Maargoed, ik was dus in de war en was dus andersom. Even een verfrisser. :D

En....nog meer wegwerkzaamheden die niet dmv borden worden beëindigd. Heel vervelend dat je dan niet weet of je weer gas kunt geven of niet. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:44

Ik heb al wat jaren mijn rijbewijs, maar heb gereden in de hele randstad met lessen en afgereden in Gouda(en leiden). Meerdere rijinstructeurs gehad en geen 1 heefr die rotonde zo uitgelegd. Ook met beide rijexamens wel rotondes gehad en geen opmerking.

Blijkt dus ook onder de professionals geen eenduidig antwoord. :=

Hier zelfs hele nieuwsberichten toen rotondes aangepast werden ennfietsers dus voorrang kregen in tegenstelling tot oude situatie. Wordt er niet duidelijker op dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:47

Ineke2 schreef:
Rennie89 schreef:

Ze zal dit echt niet zo maar uit haar duim zuigen. De hele discussie is interessant met allemaal verschillende meningen. Dan doet de mening van een instructeur er wel degelijk extra toe in mijn ogen. Die moet het haar leerlingen bijbrengen.

Maargoed laten we wel wezen als kwetsbare verkeersdeelnemer; hoeveel voorrang je ook denkt te hebben, ik stop gewoon als ik twijfel of een auto mij voorrang geeft of niet.
Dan ben ik als zwakke verkeersdeelnemer maar die twijfelaar, ik wil graag heel thuiskomen.

Als automobilist twijfel ik niet, maar dan ben ik relatief gezien veiliger dan als fietser, scooter of voetganger.

Als je een fietser aanrijdt ben je sowieso in eerste instantie altijd de schuldige, wat er ook gebeurt is. Dus uitkijken doe je altijd, zowel als fietser als automobilist. Tenminste, dat hoop ik dan :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:48

Ineke2 schreef:
Rennie89 schreef:

Er is weinig mening, de wet is er vrij duidelijk in.

- Zaken als verkeersregelaars gaan voor stoplichten, wegmarkeringen en wetsartikelen
- Stoplichten gaan voor wegmarkeringen en wetsartikelen (vandaar dat je bijvoorbeeld bij grotere kruisingen waar stoplichten staan ook haaientanden ziet, voor als de stoplichten uitvallen)
- Wegmarkeringen gaan voor wetsartikelen

In het voorbeeld zijn er wegmarkeringen (haaientanden) en hoort de fietser dus voorrang te verlenen. Die volgorde is zo bepaald omdat de wet niet kan voorzien in oplossingen voor alle mogelijke kruisingen in Nederland, en zo kan de wegbeheerder maatwerk leveren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:49

Kunnen we gewoon weer terug naar de ergernissen en idiote acties op de weg?
Want die discussie begint een ergernis op zich te worden nu.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:51

Marjo schreef:
Ineke2 schreef:

Als je een fietser aanrijdt ben je sowieso in eerste instantie altijd de schuldige, wat er ook gebeurt is. Dus uitkijken doe je altijd, zowel als fietser als automobilist. Tenminste, dat hoop ik dan :')

Aansprakelijk ja, schuldig zeker niet in alle gevallen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:53

NoTwixLeft schreef:
Marjo schreef:

Aansprakelijk ja, schuldig zeker niet in alle gevallen.

Vandaar ook de woorden "in eerste instantie".

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:55

Mensen die geen knipperlicht aan doen als ze rotonde verlaten… dure optie op de auto vrees ik :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 21:00

Mjah ik heb een keer een fietser aangereden. De beste man reed door rood en ik kon niet meer stoppen. Ik heb hem te vergeefs proberen te ontwijken.

Hij is er vanaf gekomen met een enkelblessure, kapotte fiets en mocht de verzekering in gaan schakelen voor de schade aan mijn auto :j

Gelukkig waren er extra getuigen ook.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:03

Gister reed ik naar huis vanuit België (net over de grens getankt) en vlak nadat ik weg was begon de eerste ergernis al.

Automobilist voor me die telkens 10+ km/u onder de snelheidslimiet reed. Sloeg godszijdank aan het begin van de 80km weg af, maar niet zonder dat pas op het allerlaatste moment aan te geven en vol in de ankers te gaan voor de bocht die hij moest maken.

Volgende ergernis. Automobilist voor me die ook tergend traag over de 80km weg ging. Helaas geen mogelijkheid tot inhalen door tegenliggers. De man aan het stuur zat ook constant opzij te kijken naar het landschap. Leuk dat je van je uitzicht geniet, maar zet dan je vrouw aan het stuur. Was ook constant aan het slingeren.

Laatste ergernis gisteren een BMW voor me. Had verwacht dat die toch wel wist waar het gaspedaal zat. Tegendeel bleek waar, want hij vond het wel een prima idee om met 60 op de snelweg te gaan invoegen. Na 19.00 nota bene dus de maximumsnelheid was gewoon 130.

Rij toch gewoon door mensen _-:(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 21:09

Pff dat is zeker reden tot ergernis ja.

Van mij mag die vakantie tijd nu echt wel beginnen. Ben vooral de avondspits behoorlijk zat. Afgelopen vrijdag regende het en het was meteen weer bingo met een ongeluk. Mensen die daarnaast met regenachtig weer of mist overdags zonder licht rijden zijn naar mening ook levensmoe.