Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:40

pmarena schreef:
Nouja je kan natuurlijk ook geen vlees eten en weinig kaas en eieren. Of lokaal geproduceerd door je eigen kipjes, door de lokale geitenboer. Sowieso is minder vlees eten altijd goed :j

Mensen die ondervoed zijn zou ik toch eerder aanraden meer vlees te eten.

Dit soort uitspraken zal je toch wat moeten specificeren.
Het is misschien beter voor het milieu, beter ter voorkoming dierenleed, etc.
Het is mogelijk slechter voor je gezondheid, je sportprestaties en je sociale leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:04

Dan kan je het ook nog verder doortrekken, is een vegetariër met een hond of kat dan ook hypocriet? Want in die brokken zit ook vlees natuurlijk..

Iedereen moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt, of dat nou geen vlees en wel kaas en eieren is, wel vlees en geen kaas eieren of alles of niks daar van eten is, een ander heeft daar niks mee nodig en het is gelukkig gewoon een keuze die een ieder voor zichzelf mag maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:22

dees_daan schreef:
Dan kan je het ook nog verder doortrekken, is een vegetariër met een hond of kat dan ook hypocriet? Want in die brokken zit ook vlees natuurlijk..

Iedereen moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt, of dat nou geen vlees en wel kaas en eieren is, wel vlees en geen kaas eieren of alles of niks daar van eten is, een ander heeft daar niks mee nodig en het is gelukkig gewoon een keuze die een ieder voor zichzelf mag maken.

Voor zichzelf, eens. Maar mag een veganist zijn of haar kinderen dan wel dwingen om zo'n levensstijl te volgen? Veganisme kan heel gevaarlijk zijn voor (jonge) kinderen. Het kán vast wel (onder begeleiding van een kundig voedingsdeskundige) maar het is lang niet zo makkelijk als een 'normaal' voedingspatroon.

Shaggy09

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:04

Ik zou niemand een eetpatroon afdwingen, als mijn kind later vlees wilt eten mag dat, als die vega wilt eten mag dat. Als het maar een gezond en evenwichtig patroon is. :) Iedere dag vlees is niet gezond en onnodig dat is al jaren lang bekend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:23

enzino schreef:
pmarena schreef:
Nouja je kan natuurlijk ook geen vlees eten en weinig kaas en eieren. Of lokaal geproduceerd door je eigen kipjes, door de lokale geitenboer. Sowieso is minder vlees eten altijd goed :j

Mensen die ondervoed zijn zou ik toch eerder aanraden meer vlees te eten.

Dit soort uitspraken zal je toch wat moeten specificeren.
Het is misschien beter voor het milieu, beter ter voorkoming dierenleed, etc.
Het is mogelijk slechter voor je gezondheid, je sportprestaties en je sociale leven.

In zijn algemeenheid uiteraard, met zijn allen. Ik specificeer het 1 keer niet en ben meteen aan de beurt :P

Maar heb ook geen zin om bij zoiets elke keer te zetten: In de meeste gevallen, bij mensen die normaal wel (veel) meer vlees eten dan ze nodig hebben, die gezond zijn, enz. enz. enz. want eer dat je alles uitgesloten hebt van wat je niet zegt, maar ook niet bedoelt, en er eventueel wel bij gezegd had kunnen worden...dan ben je wel even bezig met alle uitzonderingen benoemen die mensen er bij kunnen bedenken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:29

IMANDRA schreef:
dees_daan schreef:

Voor zichzelf, eens. Maar mag een veganist zijn of haar kinderen dan wel dwingen om zo'n levensstijl te volgen? Veganisme kan heel gevaarlijk zijn voor (jonge) kinderen. Het kán vast wel (onder begeleiding van een kundig voedingsdeskundige) maar het is lang niet zo makkelijk als een 'normaal' voedingspatroon.

Dat is weer een hele andere discussie, zo vind ik mensen die honden of katten vegan voeren ook niet goed bezig omdat een dier gemaakt is om vlees te eten en dat kan je ze niet helemaal afnemen. Kinderen die vegetarisch opgevoed worden met vleesvervangers vind ik prima, helemaal vegan en op een manier waardoor er tekorten ontstaan vind ik niet oké..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:35

dees_daan schreef:
IMANDRA schreef:

Dat is weer een hele andere discussie, zo vind ik mensen die honden of katten vegan voeren ook niet goed bezig omdat een dier gemaakt is om vlees te eten en dat kan je ze niet helemaal afnemen. Kinderen die vegetarisch opgevoed worden met vleesvervangers vind ik prima, helemaal vegan en op een manier waardoor er tekorten ontstaan vind ik niet oké..

Mwah weet niet of dat echt een andere discussie is. De meeste mensen weten wel dat honden/katten vlees nodig hebben, maar een kind is een mens, een 'mini-me' als het ware haha: 'als ik vegan kan zijn, kan mijn kind dat ook' (dat zal de redenatie zijn). Vegetarisch vind ik idd wel anders (de benodigde voedingsstoffen zitten volgens mij ook in dierlijke producten zoals melk).

Wil overigens even verduidelijken dat mijn reactie algemeen was/is bedoeld en niet specifiek op een van de (vegan/vegetarische) personen in dit topic.

Zal ik dan even een (unpopular, denk ik) mening vormen:
Kinderen mogen niet veganistisch worden opgevoed omdat dit grote gevolgen kan hebben voor hun gezondheid. Als mensen dat per se toch willen dan moet dit onder strenge begeleiding van arts & voedingsdeskundige. Het negeren van dit zou strafbaar moeten zijn.

(en ja dan heb ik het over gezonde kinderen en niet kinderen met een of andere allergie voor dierlijke producten).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:41

Op zich een goed punt.

Maar daarvan ligt toch al snel in het verlengde om je als overheid dan ook te gaan bemoeien met de inname van allerhande rotzooi waarvan ik toch ook wel schrik wat sommige kinderen zoal weg stouwen. Vaak niet eens omdat ze het zelf vragen, maar omdat ouders / oma's / tantes enz. het leuk vinden om te geven ofzo :? Het wordt soms zowat opgedrongen terwijl betreffende kinderen net zo lief een stuk fruit of groente hadden gehad..... of dat ze om een glas water vragen en 1 of ander suikersapje opgedrongen krijgen want je gaat toch geen water drinken :n

Als een overheid zich daarmee bemoeit denk ik dat daar toch best wat mensen van op hun achterste benen gaan want dan komt het ineens wel heel dichtbij, terwijl ze bij eventuele andere verplichtingen geen moeite hebben omdat ze daar zelf achter staan en zelf geen last van hebben. Maar uiteindelijk doet vrijwel iedereen wel iets dat beter zou kunnen.... En die voorgestelde verplichtingen lijken op 1 of andere manier altijd voor een ander te gelden :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:02

Zeker gelijk :j.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:42

Riddershow schreef:
pmarena schreef:

Er is niks mis mee met bewust eten. Maar je kip laten staan en daarvoor wel kaas eten is natuurlijk hypocriet als je schermt met het feit dat het beter voor het milieu is.

Bewuste keuzes maken is heel wat anders. Ik ken een vegetariër die wél vlees eet wanneer ze weet dat beestje een goed leven gehad heeft. Maar er is altijd een grijs gebied tussen de moraalridders en de negeerstand.

Dan ben je geen vegetariër. :P

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:16

Shaggy09 schreef:
Ik zou niemand een eetpatroon afdwingen, als mijn kind later vlees wilt eten mag dat, als die vega wilt eten mag dat. Als het maar een gezond en evenwichtig patroon is. :) Iedere dag vlees is niet gezond en onnodig dat is al jaren lang bekend.

Op het moment dat het kind nog niet in staat is om zelf te kiezen, dring je als ouder zijnde je keuze in meer of mindere mate toch op bij het kind. Jij maakt immers de keuze..
Dat geldt voor zowel een levensstijl mét als zonder vlees

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:27

roxiie schreef:
Op het moment dat het kind nog niet in staat is om zelf te kiezen, dring je als ouder zijnde je keuze in meer of mindere mate toch op bij het kind. Jij maakt immers de keuze..

Bij een omnivoor eetpatroon ontwikkelen de darmen zich tenminste normaal. Als je er alleen maar vegan troep in steekt en kind wil later gewoon vlees en zuivel eten kan het serieuze problemen krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:29

Dan moet je het opbouwen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:33

roxiie schreef:
Shaggy09 schreef:

En het geloof :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:47

IMANDRA schreef:
dees_daan schreef:

Mwah weet niet of dat echt een andere discussie is. De meeste mensen weten wel dat honden/katten vlees nodig hebben, maar een kind is een mens, een 'mini-me' als het ware haha: 'als ik vegan kan zijn, kan mijn kind dat ook' (dat zal de redenatie zijn). Vegetarisch vind ik idd wel anders (de benodigde voedingsstoffen zitten volgens mij ook in dierlijke producten zoals melk).

Wil overigens even verduidelijken dat mijn reactie algemeen was/is bedoeld en niet specifiek op een van de (vegan/vegetarische) personen in dit topic.

Zal ik dan even een (unpopular, denk ik) mening vormen:
Kinderen mogen niet veganistisch worden opgevoed omdat dit grote gevolgen kan hebben voor hun gezondheid. Als mensen dat per se toch willen dan moet dit onder strenge begeleiding van arts & voedingsdeskundige. Het negeren van dit zou strafbaar moeten zijn.

(en ja dan heb ik het over gezonde kinderen en niet kinderen met een of andere allergie voor dierlijke producten).

Voor mij is het een andere discussie omdat het niet meer gaat om wat diegene zelf eet maar om wat hij een ander laat eten.. Of dat nou een dier of een kind is maakt voor mij niet zoveel uit, je bent dan niet meer alleen en dan moet je nadenken, dingen uitzoeken en zorgen dat het gezond is en blijft.
Voor jezelf moet je dat ook natuurlijk maar je hebt wel zelf de keuze wat je eet en wat niet, een ander heeft daar gewoon helemaal niets van te vinden omdat ze er niks mee nodig hebben, zou iemand echter zien dat een kind niet gezond is omdat het vegan moet eten en tekorten krijgt dan hoop ik toch wel dat er een melding gemaakt word omdat het kind dat dan gewoon nodig heeft..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:24

roxiie schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik zou dan voor de middenweg gaan. Soms een stukje vlees, maar ook genoeg vis/peulvruchten/ei of vleesvervangers. In vlees zitten immers ook belangrijkste bouwstoffen maar vaker dan 2 keer per week is in principe niet nodig.

Ik zou sowieso niet je kind volledig vleesvrij laten eten vanaf dag 1, denk dat je dan toch snel wat bouwstoffen en voedingsstoffen te kort komt. Oh en vis (omega) is ook belangrijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:26

elnienjo schreef:
Bij een omnivoor eetpatroon ontwikkelen de darmen zich tenminste normaal. Als je er alleen maar vegan troep in steekt en kind wil later gewoon vlees en zuivel eten kan het serieuze problemen krijgen.

Het grootste gedeelte van de wereldbevolking heeft problemen met de vertering van lactose dus zo gewoon is zuivel niet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:34

Kuggur schreef:
Shenavallie schreef:
Als ze nog steeds stremsel van kalfjes gebruiken, dan is het zeker hypocriet.

Lees nu dat daar al op gereageerd is. :o?

Stremselmethode maakt niet uit, je kunt geen melk produceren zonder kalverslacht.

Om die reden snap ik ook niet dat vegetariërs wel geitenkaas eten :=

Ik wel. Ik ben 15 jaar vegetariër geweest en at geen vlees. Dat is wat anders dan "producten met dierlijke producten erin". Ik heb altijd kaas, drop en andere dingen gegeten en schoenen met leer erin gedragen. Ik was vegetariër, geen veganist. En geitenkaas is geen vlees. Punt.

https://www.vegetariers.nl/bewust/veelg ... n-veganist

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:37

beert schreef:
Kuggur schreef:

Ik wel. Ik ben 15 jaar vegetariër geweest en at geen vlees. Dat is wat anders dan "producten met dierlijke producten erin". Ik heb altijd kaas, drop en andere dingen gegeten en schoenen met leer erin gedragen. Ik was vegetariër, geen veganist. En geitenkaas is geen vlees. Punt.

Geen producten van gedode dieren staat in jouw link.
Voor kaas gaan er veel dieren dood.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:45

Voor mijn zadel en mijn leren rijlaarzen ook...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:54

Olle schreef:
Asciugamano schreef:
Iemand noemde vegetariërs, die wel kaas eten, ‘hypocriete aandachtstrekkers.’
Ik vind dat nogal een boude uitspraak.
(En nergens op slaan.)

Ik vind het nog wel ergens op slaan. Kaas wordt gemaakt met stremsel uit de maag van een kalf. Dus beestje moet ook dood voor een beetje kaas.

Ja en?
Je kunt toch best vegetariër zijn om andere redenen dan dierenliefde? En dus geen vlees, maar wél kaas eten?
Of vis? Waarom is dat dan ineens hypocriet en waarom zou zo iemand aandacht trekken?
Dat slaat nergens op.
Of móet je perse vlees eten, als je niet van dieren houdt?

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:15

Asciugamano schreef:
Olle schreef:
Ik vind het nog wel ergens op slaan. Kaas wordt gemaakt met stremsel uit de maag van een kalf. Dus beestje moet ook dood voor een beetje kaas.

Ja en?
Je kunt toch best vegetariër zijn om andere redenen dan dierenliefde? En dus geen vlees, maar wél kaas eten?
Of vis? Waarom is dat dan ineens hypocriet en waarom zou zo iemand aandacht trekken?
Dat slaat nergens op.
Of móet je perse vlees eten, als je niet van dieren houdt?

Een vegetariër eet geen vis en kan dus geen vis eten, wel kaas. Eet je wel vis dan ben je pescotariër.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:16

Ik snap niet waarom vis geen vlees is.

Vis is een dier dus vis = vlees!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:17

Ja, dat snap ik trouwens ook niet. En sommigen noemen kip ook geen vlees :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:45

verootjoo schreef:
Kuggur schreef:

Geen producten van gedode dieren staat in jouw link.
Voor kaas gaan er veel dieren dood.

Er staat (onder het plaatje, daar loopt de tekst door):

Citaat:
Met "vegetariër" bedoelt men dus doorgaans "lacto-ovo-vegetariër",
Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariër genoemd wat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren.
Een minderheid is lacto-vegetariër (wel melk, geen eieren) of ovo-vegetariër (geen melk, wel eieren).

En verderop:
Citaat:
Wij vinden dat iedereen zich zo moet noemen waar hij of zij zich prettig bij voelt en verliezen ons liever niet in discussie over wanneer je je precies wel vegetariër mag noemen en wanneer niet.

Voordat hier weer de discussie ontstaat over termen