Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:51

Viel mij gisteren op de mijn kippen zo mooi aan het doorkleuren zijn. En voelen zijdezacht aan. :oo

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:05

Wegens verbouwing en verandering ras heb ik onze rode Nieuw-Zeelanders te koop gezet (2x voedster (2 jaar zusssen) 1x ram (3 jaar, onverwant aan de dames) ). Alle 3 getatoeëerd.

Ik heb al twee mensen gehad die niet op zijn komen dagen. Ze staan op marktplaats te koop voor €50,- euro voor het trio samen. Maar ik ben er nu al wel weer klaar mee doordat mensen gewoon niet op komen dagen. :(

Mocht 1 van jullie interesse hebben dan mogen ze gratis opgehaald worden. Mits de groot zilver kruising ram ook mee mag. Omgeving Groningen.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:56

Jij had echt dichter moeten wonen :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:02

Had ik maar de plek... Wij zijnnog steeds op zoek naar een klein boerderijtje dat te betalen is :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:03

DeMolenhoek schreef:
Jij had echt dichter moeten wonen :+

:)) ja! :')

Veriye schreef:
Had ik maar de plek... Wij zijnnog steeds op zoek naar een klein boerderijtje dat te betalen is :+

In welke regio? :D Groningen is echt heel betaalbaar! :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:06

Groningen is voor ons helaas te ver :( vriend en ik hebben hier allebei een vast contract, dus dat willen wij niet zo graag opgeven, maar meer dan een uur reistijd voor beide is ook niet te halen :(
Wij zoeken dus iets tussen arnhem, Deventer en Zwolle

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:07

Veriye schreef:
Groningen is voor ons helaas te ver :( vriend en ik hebben hier allebei een vast contract, dus dat willen wij niet zo graag opgeven, maar meer dan een uur reistijd voor beide is ook niet te halen :(
Wij zoeken dus iets tussen arnhem, Deventer en Zwolle

Dat is een populaire regio inderdaad!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:10

:+ ja op funda zie je hier altijd een groot gat. Maar wij hebben geen haast. Ooit komt het nog wel. Maar zou liever nu dan over 5 jaar hebben gezien ons leeftijd.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:44

Ja ik wil ze!! Ik pb je

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:01

0091 schreef:
Ja ik wil ze!! Ik pb je

Beantwoord :D

Veriye schreef:
:+ ja op funda zie je hier altijd een groot gat. Maar wij hebben geen haast. Ooit komt het nog wel. Maar zou liever nu dan over 5 jaar hebben gezien ons leeftijd.

Wij hebben daar ook nog een tijdje rondgekeken, maar we zochten toch iets met iets meer rust :j

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:07

Djoena, dat zou ik ook graag willen. Maar wie weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:07

0091 schreef:
Ja ik wil ze!! Ik pb je

Wat leuk *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Absoluut niet nieuwsgierig. :+

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:15

De konijnen van Doenja zijn gisteren gebracht naar het konijneneiland. Ze begonnen direct lekker te eten en vermaken zich prima!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:40

0091 schreef:
De konijnen van Doenja zijn gisteren gebracht naar het konijneneiland. Ze begonnen direct lekker te eten en vermaken zich prima!

<3 heel veel plezier van ze! Dat ze maar veel gezonde babies mogen krijgen *\o/*

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Absoluut niet nieuwsgierig. :+

Leuke foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:42

0091 schreef:

Hoe gaat het er nu mee? :D

Nou hier loopt het seizoen langzaam ten einde. Tomaten krijgen geen bloemen meer, idem zoals pepers. Wel courgetten op overschot. Enkele weken terug ontdekten wij opeens 5 uitkomende planten op de mesthoop. Die groeien, abnormaal :D Kippen en konijnen zijn er heel gelukkig mee. Ben nu al alles voor volgend jaar aan het plannen :')

Baby konijntjes <3

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:38

Dat de courgettes groeien als kool op de mesthoop wil ik wel geloven! :)) Dat plannen blijft leuk hè? Allemaal voorpret.

Ik heb een mooi project om me mee bezig te houden. :D Sinds we hier wonen hebben we eigenlijk al het idee om de boomsingel rondom ons perceel langzamerhand op te waarderen met onder andere noten en fruit, maar tot nu toe is daar weinig van terecht gekomen. Door omstandigheden van buitenaf moet nu echter een flink deel worden gekapt en opnieuw aangeplant, waardoor er kansen ontstaan om dat gedeelte in één keer goed aan te pakken. De komende maanden wil ik werken aan een ontwerp, zodat begin volgend jaar de herplant van start kan gaan. Hebben jullie zin om mee te denken? Ik sta echt nog aan het begin, dus alle input is welkom.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:55

Plannen maken is altijd leuk! En goeroe, spam gerust je ideeen, we vinden het zeker leuk om mee te denken :)

Ik heb sinds donderdag vier Bielefelders! Uiteindelijk bij een particulier die met een jongere generatie verder wilde. Dus ik heb vier dames van anderhalf jaar. Vanochtend eerste intacte ei!

Het is niet de beste foto, maar hier zaten ze nog even achter gaas zodat ze aan het hok konden wennen. Was van korte duur want ze wisten zich er toch uit te wurmen. Nu lopen ze gewoon lekker los in de kippentuin. Heerlijk om ze te zien scharrelen, wat rustgevend! <3 Ik ben echt als een kind zo blij dat mijn droom in vervulling is gegaan.
Afbeelding

Hok weer in 's avonds was nog wel een dingetje maar is uiteindelijk gelukt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:08

DeMolenhoek schreef:
0091 schreef:

Hoe gaat het er nu mee? :D

Nou hier loopt het seizoen langzaam ten einde. Tomaten krijgen geen bloemen meer, idem zoals pepers. Wel courgetten op overschot. Enkele weken terug ontdekten wij opeens 5 uitkomende planten op de mesthoop. Die groeien, abnormaal :D Kippen en konijnen zijn er heel gelukkig mee. Ben nu al alles voor volgend jaar aan het plannen :')

Baby konijntjes <3

[ [url=m/Vjn09y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Konijnen doen het prima. Vermaken zich goed op het eiland en komen altijd meteen kijken zodra ik de boot aanleg. De in en uitgang kennen ze inmiddels (een kattenluik). Het kattenluik zorgt ervoor dat ik ze altijd makkelijk kan vangen als dat nodig is want dan gaat het alleen naar binnen open. Maar tot nu toe zitten ze elke nacht lekker binnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:23

Goeroe, waarom maak je er niet een soort (mini) voedselbos van? Zoek op Facebook op voedselbossen, die groep is erg actief en bevat veel informatie. Ik denk ook graag met je mee :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:08

Mooie kippen! Het gescharrel vind ik ook zo heerlijk om naar te kijken, ik wil ook weer kippen!

Een konijneneiland klinkt geweldig, heb je daar foto's van?

Leuk dat jullie willen meedenken! Ik wil er inderdaad een soort voedelbos(rand) van maken. Toevallig dat je die Facebookgroep noemt Prairy, want daar heb ik vanmiddag net een berichtje geplaatst. :)) Ik wil in het ontwerp rekening houden met verschillende lagen, zoals in dit plaatje:

Afbeelding

Ik zal kijken of het lukt om op een kaartje in te tekenen hoe de situatie ongeveer is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:58

Ja ik zag het, leuk! Ben benieuwd naar je ontwerp. Bij mij ligt het even een beetje stil, ga een bestelling doen,maar verder even teveel andere dingen aan mijn hoofd.

Sinds een week of 2 hebben wij een stuk of 6 jonge kippen erbij, 2 brahma, 1 kuifhoen (was gratis en legde al, kom maar dan) en 3 mechelse koekoek. Die laatste zijn echt dik /zwaar in vergelijking met de brahma! Snap nu het dubbeldoel principe. Al krijg in nog steeds die knop van de wintersport nog niet om in mijn hoofd :')

We hebben ook nog een dwerg geitje en een dwerg bok. Op de één of andere manier heb ik dus echt niks meer geiten, terwijl ik dat eigenlijk wel verwacht had. We zitten dus al een paar maanden te twijfelen om ze op marktplaats te zetten... De bok is gecastreerd, het geitje weet ik eigenlijk niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:19

vrouwelijk vee wordt eigenlijk nooit gecastreerd, maar als ze nooit jonkies gehad heeft is het de vraag of alles nog werkt, zeker als ze wat ouder zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:22

Ze zijn nu ongeveer een jaar denk ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:26

Jammer dat de geiten tegenvallen. Misschien beter iets anders proberen dan?

De wintersportknop zoek ik ook nog. :))

Ik ben vandaag ook niet veel opgeschoten, maar om een kleine indruk te geven:

Afbeelding

Dit is het hele perceel. De bovenkant is het noorden. Qua afmetingen is het ongeveer 120x225 meter. Het noordelijke deel van de boomsingel verdwijnt en wil ik als voedselbos(rand) herplanten net ten zuiden van de huidige singel. Het dak dat je duidelijk kunt zien is van de garage. Daar linksboven staat het huis verscholen onder de bomen. Ondertussen zijn de bomen direct naast het huis al weg (er lag er al eentje net naast en deels op het dak, dat vonden we niet voor herhaling vatbaar :P ). Als je goed kijkt zie je boven het huis een iets lichtergroene 'cirkel'. Dat is een oude beuk die blijft staan. Verder wordt al het groen voor het huis ook gekapt. Hoewel ik ook nog genoeg ideeën heb voor de rest wil ik me voorlopig concentreren op het ontwerpen van de nieuwe singel en de 'voortuin'.