Bijzondere babynamen deel IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Bijzondere babynamen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:28

Wat ik bij die oude mensjes soms verbazingwekkend vind is dat de eigenlijke naam best mooi of op z’n minst oké is, maar dan hebben ze van die stomme roepnamen.

Elisabeth – Bets of Bettie
Adriana – Aad of Adrie
Isabel – Bella
Willemina/ Wilhelmina – Wil of Willie
Enz.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:44

Mijn zoontje is vernoemd :j Laban naar zijn opa en Marijn (inderdaad van Marinus) naar zijn vader. Roepnaam Marijn. Niet echt de handigste manier, de tweede naam als roepnaam, maar Marijn Laban vond ik minder lopen dan Laban Marijn :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:46

Sammie schreef:
Wat ik bij die oude mensjes soms verbazingwekkend vind is dat de eigenlijke naam best mooi of op z’n minst oké is, maar dan hebben ze van die stomme roepnamen.

Adriana – Aad of Adrie
Isabel – Bella
Enz.

Inderdaad, zie je weer een rouwadvertentie voorbij komen met een prima naam (Hendrika) maar ze ging door het leven als Henri :')

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:28

Sammie schreef:
Beautiful Hope

Wel met dubbel L om het af te maken, he :')

Ik vind de naam van mijn zus een heel toffe naam die ik ook zo aan mijn kind zou willen geven (mocht de tijd van kinderen voor mij aanbreken), maar is dat niet raar als je je kind "vernoemt" naar je zus? Hoe kijken jullie daar tegenaan?

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:31

Mijn oom heeft zijn kind ook vernoemt naar zijn zus (mijn moeder dus). Vind het niet vreemd alleen een beetje onhandig als ze op visite is. Zal ze zelf ook wel leuk vinden denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:33

Ik ben vernoemd naar mijn tante, dus de zus van mijn moeder. Mooiste geschenk :) ik vind het echt een eer dat ik haar naam mag dragen :)
Mocht ik een zoon krijgen, dan vernoem ik hem hoe dan ook naar mijn broer; hij zal geen vader worden, terwijl dat een grote wens is. Dus daarmee wil ik toch zeggen; er is dan toch een kindje, die een stuk van jou mee zal dragen.
Mijn nicht heeft haar dochter ook naar haar zus vernoemd; hoewel ik de naam gewoon tof vindt, krijg ik de associatie van de nicht :') en dat is niet heel positief hahaha

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:36

Ik vind Marijn echt een leuke naam voor een jongetje, maar Marinus echt verschrikkelijk :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:37

Marijn vind ik te uniseks :P
Marinus alleen als doopnaam :') dan kom je zelfs nog weg met Geertruida hahaha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:43

Kennis heeft haar dochter naar haar zus vernoemd :j kind is alleen niet goed meer. Maar goed, dat heeft in principe natuurlijk niks met elkaar te maken
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-10-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:43

Ik vind Marijn meer jongetje en Merijn meer meisje. Maar dat komt vast omdat ik beide varianten in die vorm ken :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:06

Ik heb mijn dochters ook vernoemd, Gioya vond ik gewoon mooi, Johanna Christianne. Met Johanna mijn moeder, mijn opa, Dave zijn opa, mijn stiefvader en mezelf. Handig hoor :P Christianne naar mijn schoonmoeder.
Enya vond ik ook mooi, Margareta Vincentia. Naar mijn zus en broer.
Ttv mijn zoon had ik niks te vernoemen meer, dat werd Viggo Tancred Antonius. Ik moest de namen Dina en Lily nog omzetten maar daar kreeg ik niks mannelijks van gemaakt :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:03

Waar kom Tancred toch vandaan? :) hoe ben je daar op gekomen?
Verder hele mooie namen hoor! Ik ben er wel n beetje van, vernoemen naar de een of de ander.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:21

vuurneon schreef:
Sammie schreef:

Adriana – Aad of Adrie
Isabel – Bella
Enz.

Inderdaad, zie je weer een rouwadvertentie voorbij komen met een prima naam (Hendrika) maar ze ging door het leven als Henri :')

:') Tja.... Ik kan me voorstellen dat familie en vrienden je zo noemen, maar om jezelf daar ook werkelijk mee voor te stellen?

Voor sommige mensen is het overigens maar beter. Mijn oma heet Arendina (vernoemd naar oom Arend :P ), maar gaat door het leven als Diny (of Dineke). Vind ik persoonlijk wel een stuk beter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:36

roepnamen worden meestal ook gegeven door ouders. Dus jouw oma zal wrs al vanaf jongs af aan gewoon Diny genoemd zijn. Maar er zijn dus Hendrika's of Adriana's die door hun ouders 'liefkozend' Henri, Atie of Adrie genoemd werden :D

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:51

Targaryen schreef:
Zulke oude namen zitten bij ons allemaal 'verstopt' in de doopnamen (vernoemd naar opa's en oma's). Heb er al wel eens over nagedacht of ik, als we ooit een kindje zouden krijgen, mijn (schoon)moeders' en -vaders' namen door wil geven. Ik denk dat ik er een modernere draai aan zou geven ofzo, want enerzijds vind ik het zonde om de 'traditie' te breken maar anderzijds vind ik het echt afschuwelijke namen over het algemeen... :D

Ik heb de namen van m'n grootouders ;)
Jade, Ilene,Helene heet ik :P
Alleen staan die namen enkel op m'n pas dus moet ik hem niet helemaal opschrijven

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:56

Ik heb ook de namen van mijn overgroot oma en twee oma's. Vind het wel heel leuk, maar ik zou niet per se minn eigen ouders willen vernoemen. Wel andere familieleden die speciaal voor me waren :)

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:04

Urielle schreef:
Ik heb mijn dochters ook vernoemd, Gioya vond ik gewoon mooi, Johanna Christianne. Met Johanna mijn moeder, mijn opa, Dave zijn opa, mijn stiefvader en mezelf. Handig hoor :P Christianne naar mijn schoonmoeder.
Enya vond ik ook mooi, Margareta Vincentia. Naar mijn zus en broer.
Ttv mijn zoon had ik niks te vernoemen meer, dat werd Viggo Tancred Antonius. Ik moest de namen Dina en Lily nog omzetten maar daar kreeg ik niks mannelijks van gemaakt :D

Haha, grappig!
Mijn zusje heet Nikita Johanna Christina!

Que.ndy spreek je uit als Kwendie.
En dou.ia spreek je uit als dou-ja.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:13

renskep schreef:
Waar kom Tancred toch vandaan? :) hoe ben je daar op gekomen?
Verder hele mooie namen hoor! Ik ben er wel n beetje van, vernoemen naar de een of de ander.

Heb ik gelezen in een geschiedenisboek, het was een leider van de kruistochten destijds. Niet dat ik nou zo van de kruistochten ben :') maar ik vond het wel wat hebben. Als doopnaam dan, niet als roepnaam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tancred_van_Galilea

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 02:10

Ik ben met de doopnaam Maria vernoemd naar ongeveer de hele familie :') zelf hebben we niet vernoemd, onze zoon heeft ook maar 1 naam

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 07:35

Leuk urielle! :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:36

Ik lees altijd stiekem mee in dit topic. :) leuk om al die namen te zien.
Jij hebt echt bijzondere namen, Urielle! Mooi!

Vandaag hoorde ik een naam waarbij ik aan dit topic moest denken. Ben receptioniste momenteel, dus hoor nog wel een wat rare namen voorbij komen. Vandaag sprak ik een L.umenda (Uitgesproken als Luminda). Ben er nog niet uit of ik het mooi of gewoon apart vind.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:18

Laatst bracht ik mijn jongste dochter naar peuterspeelzaal en er was een nieuw jongetje, hij heet Endy...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:20

Niet Andy?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 10:21

'Deze heet Piet. En deze heet Klaas. En die?'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:36

renskep schreef:
'Deze heet Piet. En deze heet Klaas. En die?'