Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:12

verootjoo schreef:
Voor het gemak even aangenomen dat er een C teveel staat in het woord dat Kuggur typte, en zij dus falsifieerbaarheid bedoelde ;)

Dank je, dat bedoelde hij inderdaad ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:18

Kuggur schreef:
verootjoo schreef:
Voor het gemak even aangenomen dat er een C teveel staat in het woord dat Kuggur typte, en zij dus falsifieerbaarheid bedoelde ;)

Dank je, dat bedoelde hij inderdaad ;)

Sorry... :o Ik schaam me diep

:')

Dit is me eerder overkomen, voortaan eerst in het profiel neuzen voor ik iemand quote. :D

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:06

Moll schreef:
sorry maar dat is een beperking in je denk wijze.

Het spijt me, maar dit vind ik echt geen beperking in mijn denkwijze. Het boeit me totaal niet en ik heb wel andere dingen om me druk over te maken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:14

Ingmar_ schreef:
Moll schreef:
sorry maar dat is een beperking in je denk wijze.

Het spijt me, maar dit vind ik echt geen beperking in mijn denkwijze. Het boeit me totaal niet en ik heb wel andere dingen om me druk over te maken.

Hij had het ook niet over jou.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:16

Kuggur schreef:
Ik ben dan ook atheist... :D

Me 2 :D

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:19

christel1857 schreef:

Dat weet ik, maar hij zei het behoorlijk algemeen, dus ik voel me daar wel degelijk door aangesproken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:22

christel1857 schreef:
Kuggur schreef:
Ik ben dan ook atheist... :D

Jij sloot het bestaan van God toch niet uit Christel? Je wist het alleen niet zeker, toch? En daarom geloof je niet tot het tegendeel bewezen is?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:25

Heino schreef:
christel1857 schreef:

Jij sloot het bestaan van God toch niet uit Christel? Je wist het alleen niet zeker, toch? En daarom geloof je niet tot het tegendeel bewezen is?

Ik sluit het bestaan van God niet uit, noch geloof ik dat hij wel bestaat. Wat maakt dat van mij? Ik weet het niet... Het komt nog altijd het meeste overeen met niet-geloven, en daarmee dus atheist.

RoodZonnetje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:26

Mwoah, eerder agnost denk ik. Betekent letterlijk "(nog) niet weten" :)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:26

Er is meer tussen niet-gelovig en atheïst zijn hè.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:28

Ingmar_ schreef:
christel1857 schreef:

Dat weet ik, maar hij zei het behoorlijk algemeen, dus ik voel me daar wel degelijk door aangesproken.

Ik vind het bij je algemene kennis horen dat je je een beetje verdiept in de aarde waar je op rondloopt ja... Vind ik dat dan een beperking in je denkwijze wanneer mensen daar niet in geïnteresseerd zijn? het antwoord is helaas voor jou: JA. Onderzoek en wetenschap is razend interessant, en ik vind het jammer dat andere mensen dat niet vinden. Dusja, sorry dan voor jou...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:31

Ik verdiep me genoeg in de aarde waar ik op rondloop, daar ken je mij niet goed genoeg voor. Mijn algemene kennis over de aarde gaat behoorlijk diep en hoe lang de aarde al bestaat staat niet in mijn interesse-lijstje. Ik kan me dan beter op andere zaken richten. Hoe de mens zich heeft ontwikkeld [de Homo Sapiens dus] vind ik wel interessant, maar theorieën over hoe oud de aarde is trekt me totaal niet. Ik vind dit geen beperking in een denkwijze, maar meer een interesse-punt.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:32

Heino schreef:
Mwoah, eerder agnost denk ik. Betekent letterlijk "(nog) niet weten" :)

Ook prima :D

Maar ik ken niet 1 atheist die durft te beweren dat hij zeker weet dat god niet bestaat.... Zelfs de beroemde Richard Dawkins beweert dat soort dingen niet. Het enige wat er wordt 'geloofd' (als je dat zo wilt zeggen) is dat het té ongeloofwaardig is dat de Christelijke god wél bestaat, of een andere god for that matter. Ik neem een houding aan van twijfel, en daar voel ik me prettig bij. En op dit moment, met de kennis die ik heb, wijst de pijl toch meer richting geen god, dan richting wél god. Plus het feit dat ik niet verwacht dat daar in de toekomst verandering in gaat komen. Ook hoop ik van harte dat er geen god is. Het past niet bij mij, ik hoef geen god in mijn leven. Ik hoef niet naar de hemel. Wat ik dan ben... tjah... misschien wel agnost. Ik weet het niet echt eerlijk gezegd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:37

Ingmar_ schreef:
Hoe de mens zich heeft ontwikkeld [de Homo Sapiens dus] vind ik wel interessant, maar theorieën over hoe oud de aarde is trekt me totaal niet.

En dat biedt opzich wel weer een indicatie van hoe oud de aarde is :P

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:38

Ja, maar mijn interesse gaat dan meer vanaf de grote rijken als de Perzische, Griekse en Romeinse rijken tot aan nu :+ De rest boeit me niet zo :+

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:40

Ingmar_ schreef:
Ik verdiep me genoeg in de aarde waar ik op rondloop, daar ken je mij niet goed genoeg voor. Mijn algemene kennis over de aarde gaat behoorlijk diep en hoe lang de aarde al bestaat staat niet in mijn interesse-lijstje. Ik kan me dan beter op andere zaken richten. Hoe de mens zich heeft ontwikkeld [de Homo Sapiens dus] vind ik wel interessant, maar theorieën over hoe oud de aarde is trekt me totaal niet. Ik vind dit geen beperking in een denkwijze, maar meer een interesse-punt.

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar daarom zeg ik ook dat de discussie niet echt over jou ging. Het ging er over dat er iemand beweerde dat de aarde 5000 jaar oud is, en met zo'n uitspraak aangeeft letterlijk niet verder te kijken dan de bijbel lang is. En dat is écht heel erg jammer! Als je bedenkt dat de egyptenaren 5000 jaar voor chr. al een hele beschaving hadden opgebouwd.... Dan zegt dat imo wel iets over iemands algemene ontwikkeling en kennis van de wereld wanneer er zoiets wordt aangenomen voor de waarheid. En dat bedoel ik zelf (dus christel en niet moll) als een beperking in je denkwijze. In god geloven, wijsheid uit de bijbel halen etc... waarom moet dat in tegenspraak zijn met algemene kennis? Ik vind dat nergens voor nodig.

Overigens vind ik dat je wel ongeveer een schatting moet kunnen maken van het historisch verloop van de mensheid. Ik neem aan dat iedereen dat toch wel op school heeft gehad.... (hoop ik) Bij mij was het brugklas kennis iig.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:42

Ingmar_ schreef:
Ja, maar mijn interesse gaat dan meer vanaf de grote rijken als de Perzische, Griekse en Romeinse rijken tot aan nu :+ De rest boeit me niet zo :+

Nou dan weet je het nu he ;) 4,6 miljard jaar wordt door de meeste mensen aangenomen als huidige schatting van de leeftijd van de aarde. Over 10 jaar denken we misschien weer iets anders, wie zal het zeggen ;) Voorlopig is dat de beste schatting voorhande.

@ Heino: Mooie tekst op je profiel trouwens :D Is dat van een liedje ofzo?
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 31-05-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:44

Jawel, dat heb ik ook wel gehad, maar ik heb op een gereformeerde basisschool gezeten, dus andere theorieën dan de bijbel [God die alles in zes dagen heeft geschapen en dat hij op de zevende dag rustte] kregen we niet. Ik weet wel redelijk goed hoe de mensheid zich heeft ontwikkeld, dat zal ik niet ontkennen, maar het onderwerp moet je uiteraard wel liggen.

Ik weet dat het niet tegen mij was gezegd, maar toch voelde ik me wat "aangesproken", al komt dit meer door de toon van Moll die ik zelf niet zo waardeer. ;)

Ik heb altijd meegekregen dat de aarde ongeveer 16.000 tot 20.000 jaar oud is ofzo. Ik vind dit persoonlijk wel een mooie schatting. :j

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:46

christel1857 schreef:
Ingmar_ schreef:

Nou dan weet je het nu he ;) 4,6 miljard jaar wordt door de meeste mensen aangenomen als huidige schatting van de leeftijd van de aarde. Over 10 jaar denken we misschien weer iets anders, wie zal het zeggen ;) Voorlopig is dat de beste schatting voorhande.

Persoonlijk vind ik 4,6 miljard echt niks. Komt vooral door m'n christelijke opvoeding, maar ook omdat ik al dat tijdsbestek niet snap en omdat ik helemaal niets met de evolutietheorie heb. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:53

christel1857 schreef:
@ Heino: Mooie tekst op je profiel trouwens :D Is dat van een liedje ofzo?

Jup, John Lennon (van de Beatles ;)) :)

Geschiedenis en toekomst/heden in een notendop :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:55

Ingmar_ schreef:
Persoonlijk vind ik 4,6 miljard echt niks. Komt vooral door m'n christelijke opvoeding, maar ook omdat ik al dat tijdsbestek niet snap en omdat ik helemaal niets met de evolutietheorie heb. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Tjah.... ik zou zeggen, gewoon niet moeilijk doen.... ;)

Ik heb op het moment een vakkenpakket met onder andere *schrik niet*

Algemene Chemie
Bio Chemie
Organische Chemie
Analytische Chemie
Fysica

Zoals je wel kunt verwachten is mijn kennis op het gebied van de exacte wetenschappen vrij breed. De onderzoeksmethoden die gebruikt zijn, o.a. radiometrische datering (ff uit mijn hoofd) op mineralen, klinken voor mij niet als een hoop hocus pocus... maar juist heel erg logisch. Voor mij is het niet zo moeilijk zeg maar... Ik vind het aan de andere kant weer heel lastig om de psychologie achter religie te doorgronden, daar loop ik ook op vast zo nu en dan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:56

christel1857 schreef:
o.a. radiometrische datering

Is dat met isotopen enzo? :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:00

Heino schreef:
christel1857 schreef:
o.a. radiometrische datering

Is dat met isotopen enzo? :D

Ja, op het verval van isotopen idd +:)+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:02

christel1857 schreef:

Jeuj :P
Ik heb zelf een halfjaar skeletanalyse gedaan, dus menselijke skeletten analyseren en daar kwamen ook dat soort dingen bij kijken :P
En een hele berg fysische antropologie, oftewel, evolutie van mens (lichamelijk gezien zegmaar)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:06

Heino schreef:
christel1857 schreef:

Jeuj :P
Ik heb zelf een halfjaar skeletanalyse gedaan, dus menselijke skeletten analyseren en daar kwamen ook dat soort dingen bij kijken :P
En een hele berg fysische antropologie, oftewel, evolutie van mens (lichamelijk gezien zegmaar)

Poeh... dat moet ook een lastig onderwerp zijn geweest dan!