Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:34

OK dan!

Honderden Marokkanen demonstreren tegen geweld

Bron: www.nu.nl

DEN HAAG - Enkele honderden mensen zijn zaterdag om 13.00 uur samen gekomen op het Oranjeplein in de Haagse Schilderswijk. Zij demonstreren naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh tegen geweld en voor vreedzaam samenleven in Nederland. De demonstratie is georganiseerd door Marokkaanse organisaties in Den Haag.

Vanaf het Oranjeplein vertrok rond 13.30 uur de stoet via de Hoefkade en de Stationsweg naar het Spuiplein. Vooral Marokkaanse mannen lopen mee. Ook heeft een enkele Nederlander en vrouw zich bij de stoet aangesloten.

De deelnemers dragen borden en spandoeken bij zich. Daarop staan leuzen als 'Geen kogels maar woorden', 'Niet doden namens mij' en 'Islam is vrede'.

De Haagse imams hebben vrijdag in het gebed hun achterban opgeroepen mee te lopen in de demonstratie. De organisatoren, onder wie de multiculturele instelling MCI, de Amazigh(Berber)beweging in Nederland en de Marokkaanse Buurtvaders Schilderswijk, willen duidelijk maken dat de moord een aanslag is op de vrijheid van meningsuiting en de multiculturele samenleving.

Democratie

"Marokkaanse democraten maken zich zorgen over de grote rol van sommige orthodoxe moskeeën", zei een woordvoerder van de MCI. "Zij zetten onze jongeren aan tot dit soort afschuwelijke daden. Alle moslims en Marokkanen worden hierop aangekeken, terwijl juist heel veel democratische Marokkanen keihard werken aan democratie, verlichting en een respectvol, vreedzaam samenleven met iedereen.

We zien dat Nederlanders bang worden voor moslims en andersom. Met deze demonstratie willen we de wederzijdse angst verminderen", aldus de woordvoerder.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:36

ThePast03: lees de geschiedenis over de verzuiling maar eens na in Nederland. Nu speelt het niet meer, maar het is nog niet zo heel lang geleden dat dat tussen de christelijke zuilen in Nederland ook speelde. In mijn jeugd werd er zelfs nog gefluisterd van. "hmm, die gaat naar de rijksschool", daarvoor waren er alleen maar meisjesscholen.

Maar goed, anti-westers klinkt wel oliedom.Waarom in het westen gaan wonen als je alleen maar anti-westers wil zijn?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:38

joostvangestel schreef:
[*olduser*]: lees de geschiedenis over de verzuiling maar eens na in Nederland. Nu speelt het niet meer, maar het is nog niet zo heel lang geleden dat dat tussen de christelijke zuilen in Nederland ook speelde. In mijn jeugd werd er zelfs nog gefluisterd van. "hmm, die gaat naar de rijksschool", daarvoor waren er alleen maar meisjesscholen.

Maar goed, anti-westers klinkt wel oliedom.Waarom in het westen gaan wonen als je alleen maar anti-westers wil zijn?

Weet ik Joost, ik ben ouder dan jou dus heb dat ook nog meegemaakt Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:54

dorpen-wijsheid of domheid bestaat ook nog steeds
ik ben van mening dat geloof meer kapot maakt dan je lief is of dan je denkt ...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:45

Inderdaad, hoe zou het zijn als het geloof er nooit was geweest.. écht anders! Ik zeg niet per definitie beter hoor, maar mensen moeten het wat meer voor zichzelf houden denk ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:19

In de Volkskrant geven een aantal collumnisten commentaar. Ze hielden niet echt van Theo. Paul Frenton (HP/De Tijd FEM Bussiness) stelt dat Theo niet is vermoord wegens zijn opvattingen maar wegens een opvatting. Citaat: Hij heeft leden van het Koninklijk huis, joden, christenen, alle hoofdredacteuren, alle subsidigevers in de filmwereld, Sonja Barend en de brugemeester van Amsterdam beledigd, dat was echter geen aanleiding hem te vermoorden. Belediging van de Islam was dat wel.

Die teneur vind je nu meer terug in de kranten, dat geen andere beledigde partij of geloofsaanhangers iemand om zijn uitspraken vermoorden. Dat de Moslims in Nederland nu zeggen dat Mohammed B geen echte Molsim was is droevig en daar zou duidelijkheid in moeten komen.
Vooral de eigen gemeenschap moet deze extremisten signaleren.

Verder riep iemand alle collumnisten, cabaretiers etc op om grappen over de Islam te maken, ik vrees dat er niemand is die dat nog durft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:33

sarabande schreef:
Verder riep iemand alle collumnisten, cabaretiers etc op om grappen over de Islam te maken, ik vrees dat er niemand is die dat nog durft.

Eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:34

Sammie schreef:

Als poging het te normaliseren dat enorme stigsma eraf te halen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:22

Het is toch intens treurig te moeten constateren dat het geloof, waarin iemand de troost of moed vind om te (kunnen) leven of er mee leeft gebruikt wordt als excuus om te moorden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 21:28

Sammie schreef:

Humor is vaak een heel goed middel om de druk van de ketel te halen en daarna dingen bespreekbaar te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:34

humor is ook manier om iets in het belachelijke te trekken.
Het is net wanneer en hoe ... timing

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:35

Ja dat weet ik, ben zelf ook iemand die er graag naar kijkt. Maar dan nog zie ik het nut er niet van in. In welke context moeten ze die grappen maken (en wanneer)?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 21:42

Geen idee wat ze er precies mee willen bereiken, dat moet je vragen aan degene die de oproep heeft geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:43

Gisteren was de brief van de vrienden van van Gogh ook in een humor/sarcasme tintje geschreven. Ik vond het wel grappig.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:11

Heeft er iemand net naar Kopspijkers gekeken? Ik vond het wel treffend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:14

Justy schreef:
Heeft er iemand net naar Kopspijkers gekeken? Ik vond het wel treffend....

Ja tuurlijk! Dat is het enige programma waar ik voor thuis blijf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:43

Nou, ik heb me vandaag even in de multiculturele samenleving gestort Haha!. Mijn laarzen moesten nieuwe ritsen en dat kan alleen de schoenmaker daar-en-daar. Daar-en-daar is een buurt waar mensen wonen vanuit alle hoeken en gaten van de wereld. Daar liep ik vandaag over straat en ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoeld, de sfeer was gewoon zoals altijd: gemoedelijk.
Het is trouwens 1 tramhalte van de plek waar het gebeurd is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:49

Daar waar het gebeurd is zijn mijn beide ouders opgegroeid en ik heb me in die buurt inderdaad nog nooit onveilig gevoeld. Integendeel zou ik bijna zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:53

Justy, dat is mijn ervaring ook inderdaad. Ik weet natuurlijk niet wanneer je hier voor het laatst was, maar het is nog steeds relaxed op straat.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:56

Ik ben er al bijna twee jaar niet geweest, maar ik kan me inderdaad niet voorstellen dat in die tijd de sfeer totaal is omgeslagen. Waar woon jij dan eigenlijk, als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:59

In Amsterdam en ik woon hier prima Lachen. Nee, in de afgelopen twee jaar is er weinig veranderd. Maar als je hier 10 jaar niet bent geweest, lijkt het waarschijnlijk wel ietsjes anders, maar dat geldt voor heel Amsterdam.
Het is soms best grappig om te lezen wat mensen over Amsterdam te vertellen hebben, terwijl ze er minstens 2 uur vandaan wonen, soms zelfs over de grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:01

Lovely schreef:
In Amsterdam en ik woon hier prima Lachen. Nee, in de afgelopen twee jaar is er weinig veranderd. Maar als je hier 10 jaar niet bent geweest, lijkt het waarschijnlijk wel ietsjes anders, maar dat geldt voor heel Amsterdam.
Het is soms best grappig om te lezen wat mensen over Amsterdam te vertellen hebben, terwijl ze er minstens 2 uur vandaan wonen, soms zelfs over de grens.

Ik heb enkele jaren gewerkt in Amsterdam ( zoals je weet Haha!) en het is dat het zo ontzettend duur is om er te wonen, maar ik vind Amsterdam nog steeds the place to be! En ik heb mij er nooit onveilig gevoeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:10

Het is in Amsterdam prima, ik hoef me hier niet te verstoppen gelukkig. Iedereen mag weten dat ik in deze heerlijke stad woon, ookal staat dat niet in mijn profiel en ook niet onder mijn naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:11

Lovely schreef:
Het is in Amsterdam prima, ik hoef me hier niet te verstoppen gelukkig. Iedereen mag weten dat ik in deze heerlijke stad woon, ookal staat dat niet in mijn profiel en ook niet onder mijn naam.

Sommige mensen gaan in het buitenland wonen om zich te verstoppen................

Wees maar blij dat je een Amsterdammer bent Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:13

Het is hier soms best druk in de stad, maar dat is altijd nog beter dan helemaal in je eentje in de middle of nowhere voor je uit zitten kijken. Als ik zin heb, heb ik de wereld aan mijn voeten, multi culit wel te verstaan.