[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:48

Laurora schreef:
imo word er op scholen ook echt te weinig aandacht besteed aan het "leven"
Zaken als het afsluiten van een hyptoheek, belastingaangifte doen, wat te doen bij (dreigende) schulden, hoe je moet sparen, hoe je officiële brieven leest en begrijpt, sollicitatietraining, hoe je een politiek programma leest en een partij kiest om op te stemmen, hoe je je door het bureaucratische landschap worstelt...
Mij hebben ze het niet geleerd op school, en nou heb ik het geluk dat ik slimme ouders heb die me daar wegwijs in konden maken, maar heel veel mensen hebben die luxe niet.
School is toch bedoeld om je voor te bereiden op het verdere leven?
Sommige mensen worden op hun 18 zo in het diepe gegooid, er word gewoon van uit gegaan dat je jezelf wel even aanleert hoe alles moet.
Nogal wiedes dat het dan op enig moment spaak loopt.

Dat lijkt me eerder een taak van de ouders :?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:54

Dan ga je er vanuit dat ouders per definitie dat ook kunnen...

Mijn schoonvader was ongeletterd. En mijn schoonmoeder is na de basisschool de fabriek in gegaan.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:59

Achterom schreef:

En als je ouders dat niet kunnen? Het is echt niet voor niets dat mijn vriend en zijn broer de 3e generatie op rij met schulden zijn. Niemand in zijn familie heeft het ooit geleerd, dus kunnen ze het ook niet doorgeven.
Nee, imo heeft de maatschappij daar ook echt een belangrijke taak in.
Al was het maar om de maatschappij als geheel geld te besparen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:04

Wij kregen vroeger een uurtje maatschappijleer. Daar kwam van alles aan bod.
Hypotheek afsluiten nog net niet voor ons 16 jarige.
Maar in die tijd gingen er wel meer mensen daarna werken, dus het ging wel over minimumloon enz.
Hoe je moest solliciteren, hoe een sollicitatiebrief eruit moest zien enz.

Maar ook daar kwam in het eerste jaar al dingen aan bod over waar je moest zijn bij bijvoorbeeld huiselijk geweld (internet wat er toen nog niet) of als je per ongeluk zwanger was enz.

Dat zal nu toch ook wel bestaan?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:13

DuoPenotti schreef:
Maar in die tijd gingen er wel meer mensen daarna werken, dus het ging wel over minimumloon enz.

Maar ook daar kwam in het eerste jaar al dingen aan bod over waar je moest zijn bij bijvoorbeeld huiselijk geweld (internet wat er toen nog niet) of als je per ongeluk zwanger was enz.

Ja ik heb dat allemaal gehad tijdens de vakken maatschappijleer, levensbeschouwing, verzorging, economie en biologie. Ook apart ingeroosterde lesuren over huiselijk geweld, sexueel misbruik, loverboys/mensenhandel, en LHBTI+ voorlichtingen wat niet bij biologie of verzorging aan bod kwam. Toen er een jongen bij ons op school zelfmoord had gepleegd hadden we ook voorlichtingen over depressie en zelfmoord gehad. En ik wordt nu 25 dus dat is ook al 10 jaar geleden geweest dat ik die meeste lessen heb gehad.

Daarbij zeggende heb ik wel op de HAVO gezeten. Mijn vriend zat op VMBO kader en heeft heel veel dingen niet gehad terwijl onze scholen wel onder hetzelfde bestuur zaten. (alleen vestiging in een ander dorp, HAVO tot VWO plus en VMBO basis - theoretisch was gescheiden qua gebouw maar in princiepe dezelfde school)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:20

DuoPenotti schreef:

Sollicitatiebrief hebben wij bij Nederlands moeten doen, meer praktische dingen kregen we bij verzorging of techniek, en maatschappijleer was een beetje "hoe zit de maatschappij in elkaar," dus daar kwamen idd dingen als minimumloon voorbij. :j

Dingen als een hypotheek afsluiten en belasting aangifte doen vind ik ook vrij overbodig op een middelbare school. Daar zitten vaak toch wel wat meer haken en ogen aan, wetgeving verandert continu, dus tegen de tijd dat dat aan de orde is, is die kennis ook alweer verouderd. En laten we nou ook niet doen alsof leerlingen zo gemotiveerd zijn om daar écht tijd in te steken als het op school voorbij komt, of dat dat ene projectje over een hypotheekaanvraag tien jaar geleden is blijven hangen. :+

Hoewel ik geloof dat tegenwoordig de nadruk meer ligt op hoe je een computer moet gebruiken (met de hippe naam "21st Century Skills"), dus dat wordt nog wat in de toekomst, want al die mensen die daar zo prat op gaan, vergeten wat aan de basis ligt van die 21st century skills: taal en rekenen. :+

Laurora schreef:
Achterom schreef:

En als je ouders dat niet kunnen? Het is echt niet voor niets dat mijn vriend en zijn broer de 3e generatie op rij met schulden zijn. Niemand in zijn familie heeft het ooit geleerd, dus kunnen ze het ook niet doorgeven.
Nee, imo heeft de maatschappij daar ook echt een belangrijke taak in.
Al was het maar om de maatschappij als geheel geld te besparen.
Sparen/niet in de schulden raken is in de basis niets anders dan "niet meer uitgeven dan wat er binnenkomt." Dat kan iedereen bedenken, maar bij mensen die stelselmatig in de schulden zitten, speelt er vaak meer mee, dan red je er ook niet met een lesje "hoe geef ik niet meer uit dan wat er binnenkomt." Dan zit je al op een ander niveau van hulpverlening dan een leraar die voor de klas staat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:22

Ja zou kunnen dat het hier ook in andere vakken voorbij kwam, zo lang geleden -O- ^)
Maar igg het kwam wel aan bod. :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:24

Goh, bij ons werden deze onderdelen echt niet behandeld bij maatschappijleer en economie.
(ik heb wel alles geleerd over het berekenen van rentes en hypotheken etc, maar hoe je het daadwerkelijk afsluit? Nope)
Ook bij verzorging alleen maar geleerd dat je er als vrouw voor moest zorgen dat je niet zwanher word, en werd je wel zwanger, tsja, dan had je een kind.
Geen informatie over sexueel geweld, geaardheid, abortus of wat dan ook.

Ik begin te denken dat het misschien wel aan mijn school lag :') (al neemt het niet weg dat ik echt veel mensen ken die zeggen dat ze al die basisdingen niet op school hebben geleerd, zowel laag als hoog opgeleidde mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:29

Laurora schreef:
Goh, bij ons werden deze onderdelen echt niet behandeld bij maatschappijleer en economie.
(ik heb wel alles geleerd over het berekenen van rentes en hypotheken etc, maar hoe je het daadwerkelijk afsluit? Nope)
Ook bij verzorging alleen maar geleerd dat een vrouw niet zwanger moest worden, en werd je wel zwanger, tsja, dan had je een kind.
Geen informatie over sexueel geweld, geaardheid, abortus of wat dan ook.

Ik begin te denken dat het misschien wel aan mijn school lag :') (al neemt het niet weg dat ik echt veel mensen ken die zeggen dat ze al die basisdingen niet op school hebben geleerd, zowel laag als hoog opgeleidde mensen)
Maar een hypotheek afsluiten is ook niet een kwestie van even inloggen op je DigiD, of op de app van je bank, vinkje aanzetten, krabbeltje eronder, klaar. Dat hoort imo ook helemaal niet thuis op een school, want a. is dat veel te complex om even in een uurtje te behandelen en b. is iedereen die kennis toch weer vergeten op het moment dat ze hun diploma ophalen. Voor leerlingen is zoiets immers een ver-van-mijn-bed-show.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:34

Leuk, hypotheek leren afsluiten als je waarschijnlijk niet eens een huis kunt kopen tenzij je toevallig met je neus in de boter valt /cynisme uit

Ik denk ook dat het een combinatie van veel dingen is. Ik ben echt niet met fluwelen handschoenen opgevoed, maar ook ik worstel met perfectionisme, prestatiedruk en een reëel risico op burn-out waar ik continu voor moet waken. Waar ik persoonlijk denk dat het voornamelijk aan ligt (bij mijn generatie, ik ben 25) is dat we zijn opgevoed door ouders die nog geen 24/7 economie gewend waren, en we daar wel in terecht zijn gekomen als jongere. Je staat continu aan, jezelf uit zetten is moeilijker dan ooit, aan alle kanten word iets van je verwacht (school, bijbaan, eventuele relatie, financieel een hoop zorgen omdat je het leven start met een schuld).. en dan moet/wil je jezelf het liefste ook nog persoonlijk ontwikkelen. Zelfontplooiing is gewoon een levensbehoefte en zeker ik voel me daar door het onderwijssysteem regelmatig onderdrukt in. Zeker op mijn huidige minor waar ik echt weer heel schools essays en betogen moet schrijven en het belangrijker is dat ik aan de opdrachtbeschrijving en beoordelingscriteria voldoe dan dat ik echt iets leer. Ik denk dan ook dat er iets heel moois in procesmatig onderwijs geven kan zitten en dat het moeten presteren op één meetmoment niet persé beter is, mits je daar wel ontwikkeling moet laten zien en niet continu 'A gold star for trying' op je rapport krijgt. Bij mijn hoofdopleiding hanteren ze een dergelijke methode en ik heb me nog nooit gelukkiger gevoeld op school.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:34

Die hypotheek kan ik mij ook niet herinneren. Dus denk ook niet dat die aan bod is geweest. Daar zie ik ook niet echt waarde van om dat wel te weten.

Maar al die andere dingen wel ja. Of ja LHBTI+ dat niet, dat moest als woord nog uitgevonden worden :P
Maar wel dat er mensen waren die op hetzelfde geslacht vielen.
Ook nog een filmpje gezien hoe ze abortus uitvoerde en een klasgenoot uit de les stormde... gaf ook wel wat aan wat wij niet wisten over haar zeg maar. :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:40

xPabloBokt schreef:
Ik denk ook dat het een combinatie van veel dingen is. Ik ben echt niet met fluwelen handschoenen opgevoed, maar ook ik worstel met perfectionisme, prestatiedruk en een reëel risico op burn-out waar ik continu voor moet waken. Waar ik persoonlijk denk dat het voornamelijk aan ligt (bij mijn generatie, ik ben 25) is dat we zijn opgevoed door ouders die nog geen 24/7 economie gewend waren, en we daar wel in terecht zijn gekomen als jongere. Je staat continu aan, jezelf uit zetten is moeilijker dan ooit, aan alle kanten word iets van je verwacht (school, bijbaan, eventuele relatie, financieel een hoop zorgen omdat je het leven start met een schuld).. en dan moet/wil je jezelf het liefste ook nog persoonlijk ontwikkelen. Zelfontplooiing is gewoon een levensbehoefte en zeker ik voel me daar door het onderwijssysteem regelmatig onderdrukt in. Zeker op mijn huidige minor waar ik echt weer heel schools essays en betogen moet schrijven en het belangrijker is dat ik aan de opdrachtbeschrijving en beoordelingscriteria voldoe dan dat ik echt iets leer. Ik denk dan ook dat er iets heel moois in procesmatig onderwijs geven kan zitten en dat het moeten presteren op één meetmoment niet persé beter is, mits je daar wel ontwikkeling moet laten zien en niet continu 'A gold star for trying' op je rapport krijgt. Bij mijn hoofdopleiding hanteren ze een dergelijke methode en ik heb me nog nooit gelukkiger gevoeld op school.

Heel eerlijk? Ik vraag me dan weer af of weleens is onderzocht wat je aan een dergelijke manier van onderwijs hebt.
Leuk hoor, jezelf ontwikkelen, maar daar koop ik als werkgever dus helemaal niks voor. Jij moet waarde hebben voor mijn bedrijf, bijvoorbeeld door je kennis of vaardigheden. Maar of jij je hebt ontwikkeld? Leuk voor je, maar daar koop ik niks voor.
Bot hè?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:43

Nouja misschien is een hypotheek inderdaad weer een beetje lastig, maar goed, mijn punt is dat je er simpelweg niet vanuit kan gaan dat mensen van hun ouders leren hoe de maatschappij in elkaar zit.
(ik bedoel, we weten dat iedere idoot een kind op de wereld kan zetten)
Persoonlijk heb ik het niet geleerd op school, en ik vind dat dat gelijk getrokken moet worden.
Dus dat het geen kwestie van pech of geluk moet zijn of jouw school dit aanbied.
Ik denk dat dit echt zou kunnen schelen in het aantal mensen dat gebruik moet maken van bepaalde vangnetten.

Wat schulden betreft, het ligt echt wel wat gecompliceerder dan een lesje geld uitgeven, sommige dingen zitten extreem krom en onlogisch in elkaar en niet geleerd hebben hoe je je door de bureaucratie worstelt of hoe je brieven van gemeenten en overheden begrijpt kan echt een probleem vormen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:46

Citaat:
aan alle kanten word iets van je verwacht (school, bijbaan, eventuele relatie, financieel een hoop zorgen omdat je het leven start met een schuld)

was dit vroeger, mijn tijd dus, anders?
Even hard op denkend, niet persoonlijk, maar wat ik ook zie van mijn neefjes en nichtjes enz.

Dat 24/7 wel. dat zeker.
En ik vind dat ook geen goede ontwikkeling.

Maar in mijn tijd ging iedereen vakantiewerk en bijbaan doen op de middelbare. Heb nu juist het idee minder.
Schuld is dat ook voor een deel niet wat mensen zichzelf in gooien?
Perse die apple moeten hebben, naar een lunchroom, ver weg op vakantie?
Ik heb nu ook het idee dat jonge mensen alles maar willen hebben en kunnen en geen keuzes meer kunnen maken.
Wij vroeger wilde ook zoveel, maar dat kon niet en daarmee basta.

oke de verleiding met vlogs enz was er ook weer niet, maar je had ook de popie jopies met merkkleding op school enz.
En daar zullen toen net zo goed mensen echt naar gevoeld door hebben.
Is dat nu zo anders?
Je moet toch leren dat wat een ander heeft niet altijd is wat jezelf ook kan hebben.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:51

@achterom nou dat vind ik wel wat kort door de bocht, ik ontwikkel mezelf echt niet alleen op persoonlijk vlak. :)

Ik ga in mijn opleiding drie keer een half jaar op stage, een keer volledig operationeel meewerken, een keer meewerken en tactisch/strategisch onderzoek doen en een keer strategisch veranderkundig onderzoek. In de tussentijd draai ik projecten voor bedrijven die ons als studenten de mogelijkheid willen geven om te leren van hun vraagstukken. Dat varieert bij mij van werving en selectie tot beleidsmatige veranderingen en bijvoorbeeld het analyseren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek op het gebied van waardering en belonging.

Wat leer ik daarvan? Communicatie met een opdrachtgever, het oplossen van een vraagstuk in de praktijk, zelf op zoek gaan naar informatie in verschillende databanken in plaats van stampen voor een tentamen uit een boek waardoor ik het gelijk daarna weer vergeet (en ja, dat is aangetoond). Op stage? Gesprekstechnieken, bedrijfsculturen, de wereld leren kennen zonder roze bril op (m.a.w. met je voeten in de klei staan en leren hoe het er in het echt aan toe gaat). Zodat ik straks afstudeer als een volwaardige young-professional en met een beeld van wat ik waard ben, goed kan en leuk vind de arbeidsmarkt op kan. Waardoor ik dus i.m.o. iets waard ben voor een werkgever en dat ook kan aantonen. Daarnaast stimuleert mijn opleiding een growth-mindset zodat je je kwaliteiten optimaal kunt inzetten en ontwikkelen en is het 'student in the lead' waardoor je vanaf dag een een bepaald niveau van zelfstandigheid moet hebben om deze manier van onderwijs goed te kunnen. Ik zit nu op een andere vestiging van mijn hogeschool voor mijn minor, waar ze nog de 'oude' methode hanteren, en ik merk aan deze studenten dat ze veel minder assertief en pro-actief zijn dan de studenten op mijn opleiding.

Ja, deze manier van onderwijs is inderdaad onderzocht en gebaseerd op de HIL-theorie (High Impact Learning): https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1693900534 (helaas alleen een inkijkexemplaar, maar om even te laten zien dat het niet zomaar uit de lucht komt vallen).

We zijn niet voor niets topopleiding al enkele jaren op rij :)

Ja, ik vind het wel degelijk waardevoller dan 50% theorie en 50% stage-ervaring.

@duopenotti ja, dat heb ik ook. Ik kom nota bene uit een bijstandsgezin, dus ik weet hoe het is om niet alles te kunnen hebben en heb daar ook nooit problemen mee gehad. Ik heb vanaf mijn 15e constant gewerkt naast mijn opleiding, met uitzondering van mijn havo examenjaar omdat ik door omstandigheden noodgedwongen uit huis moest. Ook nu heb ik een bijbaan zodat ik me ook nog leuke dingen kan veroorloven.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:30

Het ligt inderdaad heel erg aan de opleiding. Ik merk ook grote verschillen tussen mijn major en nu mijn minor die ik op een andere school volg. Bij de minor is alles wat minder afhankelijk van de mening van de docent en is de begeleiding wat intensiever waardoor ik er vele malen makkelijker doorheen ga.

Daarnaast focussen we op mijn opleiding ook super veel op zelfstandigheid en persoonlijke ontwikkeling omdat ongeveer 70% van de afgestudeerden voor zichzelf begint. Hierdoor ben ik er wel ook achtergekomen dat ik liever voor een werkgever ga werken. Als ik voor mezelf zou gaan beginnen zou ik 24/7 alleen maar bezig zijn met werken om het zo perfect mogelijk te maken en dat ga ik dus niet doen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:37

Ik denk dat het alles te maken heeft met opvoeding. Mijn ouders waren van de generatie van net na de oorlog. Zij konden zich niet ontwikkelen, want er moest brood op tafel komen binnen de arbeidersklasse. Mijn vader moest werken en heeft zijn school niet af kunnen maken. Mijn moeder mocht naar de MULO en kweekschool, maar absoluut niet naar het gymnasium. Dat was niet voor de arbeidersklasse.

Mijn ouders kregen kinderen en die moesten het anders gaan krijgen. Dat is mijn generatie. Je best doen en eigenlijk nog iets verder. Gaan studeren. Afmaken waar je mee begonnen bent. Zelfontwikkeling is leuk, maar het moet wel ergens toe leiden, een nut hebben. En soms was zelfs je best niet genoeg. Onze mogelijkheden waren bijna onbegrensd. Het stond bij mijn geboorte al vast dat ik moest studeren. Met alle gevolgen van dien, want ik kan meepraten over een burn out op mijn 23ste.

Mijn generatie heeft nu kinderen (ik alleen niet) variërend van kleuters tot 20 jarigen. En onze opvoeding, en de drang om het anders te doen, is zichtbaar. Mijn generatie voedt kinderen op die bejubeld worden wanneer ze iets gedaan hebben -bij ons kon het namelijk altijd beter. Mijn generatie geeft kinderen eindeloze keuzes -wij moesten de keuzes van de ouders volgen. Mijn generatie strijkt alles op de weg glad voor kinderen -wij kregen namelijk altijd te horen dat we het zelf wel gedaan hadden of dat we niet genoeg hadden gedaan.

En de volgende generatie zal weer zijn eigen dingen hebben. Waar ik, maar ook de ouders van dan hoofdschuddend naar zullen kijken.

Persoonlijk ben ik na mijn burn out enorm veel rustiger geworden. Het heeft mij geleerd dat ik niet zoveel moet. Zelfontwikkeling geef ik weinig om, sterker nog, ik ben denk ik het prototype onderpresteerder. Ik zou veel meer kunnen bereiken, alleen vind ik het ook heerlijk om af en toe helemaal niets te moeten presteren en gewoon met een kop thee de drukte om me heen te bekijken.

Maar wanneer ik dan ouders in de winkel zie met een peuter voor het toetjesschap die een toetje mag kiezen om vervolgens een meltdown te krijgen dan denk ik wel eens ‘ik snap het wel’. Ik ben 41 en de keuzemogelijkheden zijn me teveel. Laat staan als je 3 bent. Het leven met minder mogelijkheden is eigenlijk zo gek nog niet. Minder keuzes, minder opties, minder gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:50

Wij schelen niet zoveel.. dus ik val neem ik aan ook in jou generatie. Maar kan me absoluut niet herkennen in wat jij daar over schrijft.

Ik zag dit weekend ook weer zo'n geweldig gezin. Gezellig naar de dierentuin en eten tussen de middag. Beide kinderen kregen een telefoon met tekenfilm voor de neus. En dan zeker over 5-10 jaar gaan klagen dat ze verslaafd zijn aan tv kijken/gamen 8)7

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:16

Oef... ik zou willen dat ik dat allemaal op school leer.
Ook meer over seksualiteit. Gelukkig is mijn moeder daar heel open in en kan ik alles bespreken maar op school leren ze echt alleen maar hoe je een baby erin stopt en eruit komt. En dat menstruatie's maar 5 dagen max duren :roll:
En een bijbaantje? Tja... ik zoek mij rot maar mijn schooldagen lopen van 8.30 tot 16.05 en ik heb ook nog 1 uur reistijd (alleen heen) en mijn moeder werkt ook nog 2 uur dus meestal zijn we pas om 7 uur thuis.
Ik moet dan ook nog voor 11 vakken huiswerk maken en ik heb elke 5 weken een toetsweek :O
En veel mensen willen dat je minimaal 3 dagen kunt komen werken.
Dus als iemand tips heeft... :')
(Ik zit in 3de jaar havo tweetalig)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:20

Toen ik kind was hadden de rapporten met zowel cijfers als onvoldoende, voldoende, goed en zeer goed. De cijfers gingen over vakken, de rest over samenwerken, opletten in de klas, orde en netheid en stiptheid.
En eerlijk, dat was begin jaren '90 tot 2002 op de middelbare en later op de hogeschool was er maar 1 vereiste: zo hoog mogelijke punten halen. Ik weet nog heel goed dat in de lagere klassen 90% zowat de norm moest zijn en later werd dat steeds "ah, je hebt toch meer dan 70% dan is het goed". En dat gold voor elk vak. Ik was een ramp in wiskunde maar heel goed in taal. Dat werd dus constant gezeik over mijn 6jes en amper een compliment over de 8'en hoger op andere vakken.
Ook vergelijken van rapporten onderling was vaste kost. Vooral mijn oma langs papa's kant was daar vernietigend in. Geen topcijfers? Jammer maar helaas, dan werd je gewoon afgebrand. Want "nickje van de buren had wel betere cijfers hoor, hoe zou zij nu voor de dag komen".

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:53

Je hebt op scholen toch nog wel cijfers voor inzet? Die kregen wij wel altijd op het rapport. Dan kon je met een laag cijfer over gaan als je inzet hoog genoeg was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:04

Al had je je ingezet alsof je leven ervan af hing, als je niet minstens 5/10 had voor ieder hoofdvak kon je het vaak wel vergeten hoor.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:06

Amber_anne schreef:
Je hebt op scholen toch nog wel cijfers voor inzet? Die kregen wij wel altijd op het rapport. Dan kon je met een laag cijfer over gaan als je inzet hoog genoeg was

Elke school bepaalt zijn eigen rapport en beoordeling..

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:03

Als ik naar mijn generatie kijk, dan hadden velen van ons ouders die niet (hoog) waren opgeleid. Heel zaken mbt de vervolgopleiding (en deels ook de middelbare school) zochten we zelf uit (of samen met klasgenoten). Bijbaantjes was gewoon zelf ergens binnenlopen of via vrienden die ergens werkten. Internet was nog niet zo als nu, dus meer gedoe. Niet dat ouders niet wilden helpen, maar ze wisten het ook niet en dan was het sneller om het zelf te doen (en puber en zo). Maar vaak ook, eerder zelfstandig met dit soort zaken.

Mijn generatie heeft nu kinderen en is vaker in staat om de kinderen te helpen met dit soort dingen, misschien wel teveel? Ik heb een veel jongere halfbroer en het verschil tussen hem en mij is bizar. Omdat zijn ouders er gewoon heel anders in staan, dan de mijne. Nou ja, met name zijn moeder, die is een generatie jonger dan de mijne. Maar waar ik zelf studie, baantjes en stages zocht/regelde, wordt dat veel meer voor hem gedaan, want zij weten hoe het moet en willen het hem makkelijker maken.

Ik houd mijn hart vast voor als hij straks voor zichzelf moet gaan zorgen.