Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:17

Sheran schreef:
Vind het wel eng dat die kinderen het dan weer mee naar huis nemen. In hus ga je toch ook geen afstand houden van je eigen kinderen.

Bij ons is het nu nog toetsweek, maar ben wel van plan om op de eerste schooldag een praatje voor de klassen te gaan houden. Best wel spannend omdat ik mezelf wat kwetsbaar opstel, maar ik hoop dan op wat begrip. Ik wil namelijk de ramen open hebben in het lokaal, leerlingen willen dit absoluut niet, dus het is iedere les weer een vervelend 'getrek'. Ik wil gewoon uitleggen hoe spannend deze tijd voor mij is, en dat ramen open daarbij voor mij erg belangrijk is. Het zijn geen vervelende kinderen, misschien hebben ze begrip. Het is het enige wat ik nog een beetje zelf kan uithalen om me enigszins veiliger te voelen, want ik vind het allemaal al behoorlijk stressvol en onveilig.

Daar ga ik dus echt geen discussie over aan hè?
De ramen zijn open (of dicht trouwens net zo goed) en daar zit je dus niet aan. Wil je wat kan je dat vragen maar dan nog is het antwoord nee of ja.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:21

Dat het voor kinderen minder gevaarlijk is snap ik, maar de kinderen kunnen het wel thuis overdragen op volwassenen waardoor het ook steeds verder uit kan spreiden. Ik ken nu 3 mensen met corona die dichtbij me staan, hoop zo dat ik niet besmet raak.

robert45

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:22

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:25

robert45 schreef:
@secricible

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... -gehad.amp

Hier je link. Is een bericht van 4 dagen oud.

Bijzonder dat nu.nl er andere cijfers op na houdt dan het rivm zelf :+

9maart (datum v artikel) bericht rivm 2,1miljoen vaccins beschikbaar, waarvan 1,6miljoen al geprikt en die week nog 250.000 gepland dus einde van die week 1,85miljoen geprikt.
Dat betekend dus dat 75% in de arm zat en van de 25% die over was een deel al gereserveerd stond.

Edit: ik zie al waar het verschil zit :D
Nu.nl rekent met het geregistreerd aantal en ik met berekend aantal denk ik. Maar het is toch al bekend dat het geregistreerd aantal structureel te laag is?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:31

Iets meer dan 1,8 miljoen prikken gezet op de site van coronadashboard. Dit zijn volgens hun allebei de prikken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:32

purny schreef:
Iets meer dan 1,8 miljoen prikken gezet op de site van coronadashboard. Dit zijn volgens hun allebei de prikken

Nu ja, maar ik rekende met de datum van het artikel van nu.nl :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:51

Nou ja ik zat net 1vandaag te kijken, worden mensen bij de huisarts geprikt. Dat gaat traag. Terwijl overal van die grote prikstraten zijn ingericht. Waarom niet daar met veel meer doorloop? Huisartsen hebben het zonder dat vaccineren al druk zat. En de meeste praktijkruimtes zijn er ook niet op ingericht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:54

SusanH schreef:
Nou ja ik zat net 1vandaag te kijken, worden mensen bij de huisarts geprikt. Dat gaat traag. Terwijl overal van die grote prikstraten zijn ingericht. Waarom niet daar met veel meer doorloop? Huisartsen hebben het zonder dat vaccineren al druk zat. En de meeste praktijkruimtes zijn er ook niet op ingericht.

Huisartsen moeten extra ruimte huren en overuren maken voor coronaprik - https://nos.nl/l/2372446

Dit dus

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:55

De huisartsen komen gewoon gigantisch in de knel, juist de 60/64 jarigen zijn mobiel genoeg om naar de grote prijsvragen te gaan ipv dat ze door de huisarts opgeroepen moeten worden . Bij het rivm weten ze echt wel hoeveel er in bepaalde leeftijdscategorieën zijn. Hop, laat het leger prikken EN organiseren .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:56

SusanH schreef:

De mensen die nu door de HA geprikt worden zijn óf mensen die niet mobiel genoeg zijn om naar prikstratrn te komen, óf mensen met zodanig medische geschiedenis dat ze door de eigen verantwoordelijke arts geprikt moeten worden volgens mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:57

Ook de groep 60/64 word bij huisarts geprikt, evenals de morbide obesitas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:57

Vayo schreef:
Net op het nieuws hoorde ik dat er +- 50 kinderen besmet varen op die school. Maar ook dat de kinderen er niet ziek van waren.

Als ik op de school van neefjes kijk zijn er van de positieve kinderen 1 een beetje verkouden, 1 verhoging en hoesten maar gewoon niet helemaal lekker verder en de andere 2 of 3 echt flink hoge koorts en echt heel ziek. Dus zo gerust ben ik er niet op. Ik hoop maar dat neefje negatief is, maar die is ook echt flink ziek nu.

Ik zat de lijst de bekijken met medische indicatie, dus de risicogroep die met enten in andere groep vallen. Daar valt mijn vader dus niet eens in, terwijl hij juist door ziekenhuis en huisarts als enorme risicopatient gezien wordt. Daardoor valt hij onder de mobiele groep, terwijl ze hem juist heel goed in de gaten willen houden. Mijn ouders hebben beide ook nog geen oproep gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:58

Daar kan je huisarts niets aan veranderen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:58

secricible schreef:
De mensen die nu door de HA geprikt worden zijn óf mensen die niet mobiel genoeg zijn om naar prikstratrn te komen, óf mensen met zodanig medische geschiedenis dat ze door de eigen verantwoordelijke arts geprikt moeten worden volgens mij.

Nee 60-65 en hoog risico bij huisarts

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:00

bigone schreef:
Ook de groep 60/64 word bij huisarts geprikt, evenals de morbide obesitas.

Klopt in principe ook de groep 60+ zonder onderliggend leed dat gaat van oud naar jonger zo roepen sommige praktijken 65/64 op een dag komen dan worden ook de mensen met obesitas en mensen met het down syndroom gevaccineerd. Althans zo heb ik het begrepen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:03

Ik zie het nu inderdaad, dat ook de 60-65 zonder medische indicatie door de huisarts gebeurd. Bijzonder inderdaad, die hadden net zo goed bij de prikstraat gekunnen natuurlijk.
Volgend google is volgens de media de reden dat huisartsen zo ervaring oppakken voor straks, maar dat klinkt inderdaad vrij bijzonder...
Kan me hoogstens voorstellen dat omdat het zulke kleine hoeveelheden zijn het niet handig is dat ook weer te gaan verdelen misschien?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:04

Mijn moeder van 62 is idd ook bij de huisarts geprikt om 19:00. Ze is mobiel, heeft een rijbewijs en auto en had makkelijk naar een grotere locatie gekund.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:10

Mensen die nu door de huisarts geprikt zijn zijn mobieler als die thuiswonende ouderen die wellicht naar de prikstraat moesten. Dus ik snap hem niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:14

Moeder moet naar de huisarts en vader moet naar de locatie en ik ook naar de huisarts.
Terwijl ik makkelijk naar de locatie kan.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:24

MyWishMax schreef:
Vayo schreef:
Net op het nieuws hoorde ik dat er +- 50 kinderen besmet varen op die school. Maar ook dat de kinderen er niet ziek van waren.

Als ik op de school van neefjes kijk zijn er van de positieve kinderen 1 een beetje verkouden, 1 verhoging en hoesten maar gewoon niet helemaal lekker verder en de andere 2 of 3 echt flink hoge koorts en echt heel ziek. Dus zo gerust ben ik er niet op. Ik hoop maar dat neefje negatief is, maar die is ook echt flink ziek nu.

Ik zat de lijst de bekijken met medische indicatie, dus de risicogroep die met enten in andere groep vallen. Daar valt mijn vader dus niet eens in, terwijl hij juist door ziekenhuis en huisarts als enorme risicopatient gezien wordt. Daardoor valt hij onder de mobiele groep, terwijl ze hem juist heel goed in de gaten willen houden. Mijn ouders hebben beide ook nog geen oproep gehad.

Je vader kan even naar de huisarts bellen met de vraag of ze hem willen bellen als er vaccin over is dat hij dan mag komen. Hier in de omgeving is al veel geënt en worden kwetsbaren die eigenlijk nog niet aan de beurt zijn met het “overschot” geënt.

Dochter is gelukkig ook negatief, blij dat ze weer naar buiten mag en naar school. Testen was hetzelfde als bij volwassenen gewoon vanuit de auto, keel en neus. Ze vond het meevallen en durft nog wel een keer als het moet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:29

Even uit interesse, waarom zijn mensen met syndroom van Down hoog risico groep? Hebben die vaker hart of longproblemen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:30

Sizzle schreef:
Even uit interesse, waarom zijn mensen met syndroom van Down hoog risico groep? Hebben die vaker hart of longproblemen?

Die kunnen moeilijker afstand houden of de regels naleven begreep ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:31

Is dat echt de enige reden? Want dan zou ik kleuterleidsters in dezelfde groep zien eigenlijk

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:31

SusanH schreef:
Mensen die nu door de huisarts geprikt zijn zijn mobieler als die thuiswonende ouderen die wellicht naar de prikstraat moesten. Dus ik snap hem niet.

Pfizer wordt vanwege de bewaartemperatuur op ggd locaties gegeven, AZ kan gewoon in de koelkast van de huisarts.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:35

Sizzle schreef:

Die hebben idd vaker hartproblemen, maar weet niet of dat de reden is?

Ik werk in Utrecht in de revalidatie met ernstig long- en hartfalen maar die doelgroep is nog niet opgeroepen voor vaccinatie en lijken me toch wel hoogrisico.
Alleen als ze dus klinisch revalideren krijgen ze de vaccinatie, maar veel revalideren na covid dus die logica ontgaat me een beetje; vaccineer ze dan voor ze het krijgen :?